Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2149 ggr
Grodan
0

Ögonguck

Röda tårar, kletiga ögon, ögonguck… Inte så ovanligt med ökad porfyrin (namnet på den röda tårvätskan).

Det ser inte så fräscht ut och tyder ju på att något inte är som det skall riktigt. Orsaker till ögonguck kan vara flera.

Vet ni några orsaker?

Och vad kan man göra åt det?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

sockerrattan
0

Vedeldning kan vara en orsak. Både jag o råtterna reagerar på det! Men värme behöver vi ju!

Fick en salva för ögonen minns ej vilken. Hjälpte ett tag. Sen var det samma sak igen!

Mia//

Stephanie
0

Förkylning är ju en anledning. Men råttor kan bli röda runt ögonen utan att de behöver vara sjuka också. Det man bör hålla koll på är om det försvinner direkt, eller om det håller i sig.  Det kan även bero på stress, till exempel vid flytt eller liknande.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

EmmaG
0

Min ena kille har alltid lite rött "guck" vid ena ögat, men har inga andra sympton på förkylning eller så..
Så jag följer tråden nyfiken för att se vad de andra säger =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Stephanie
0

Jag har märkt att mina kan bli lite kladdiga i ögonen efter att ha legat underst i en råtthög Räcka ut tungan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ninja
0

#1 Är skorstenen ordentligt fejad? Vi har eldat med ved i massor av år, men nästan aldrig märkt av det.. bara om det börjar bli dags att ta hem sotaren eller om man skjutut spjället för mycket/för tidigt.

Drag kan orsaka profyrinutsöndring, likaså ammoniak (dålig luft/lortig bur), hår som vänt sig inåt på rexar, skräp i ögat.. (och det som de andra nämnt)

Vad man kan göra åt det.. bort med drag, städa bur/vädra, försök pilla bort hår eller skräp som har kommit in i ögat. (hår och skräp kan orsaka skav och sår på hornhinnan, så det bör man vara uppmärksam på ifall det blir svullet.

Ögoninflammationer som inte vill ge med sig kunde man förut behandla med den receptfria salvan Noviform, men den ska tydligen inte tillverkas mer har jag hört flera säga. Vet inte om det finns något liknande man kan använda, men det går ju att tvätta ögat/ögonen med koksaltlösning också.
Det är viktigt att man inte pillar i ett friskt öga med samma bomullstuss eller otvättade och odesinficerade fingrar, då kan man överföra bakterier.

Blir det fortfarande inte bättre kan man gå till veterinär och få t ex Fucithalmic utskrivet.

Grodan
0

Efter ett tips från Däjdrims gav jag mina rådisar Kolloidalt silver i vattnet ett par veckor. Då försvann alla röda tårar!

EmmaG
0

Det är dyrt med silver *gnälla lite* Oskyldig (Dock billigare än vet.besök & utskrivet recept)

// Emma, aka Althea

sockerrattan
0

#5 sotarn sköter om skorstenen varje år ua. Det där är något som jag inte kan något om! Så då får man lite på fack-folket! Fläckten som sitter i kaminen däremot drar runt sotet! Jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det. Byta kamin ja. Men där styr ekonomin!

Mia//

Terato
0

Mina har haft gegg i ögonen när de varit förkylda eller när man städat dåligt. Ibland hinner man inte märka hur kissigt det är på deras sovställen och då hinner det ju bildas ammoniak.

Jag skulle vilja ha ett sovhus med galler i botten som man kunde hänga upp så att det alltid vädrades ur. För det kan bildas ammoniak väldigt snabbt om två kissråttor får för sig att använda sovhuset som toa! Hängmatta är bättre för det blir aldrig sådär tätt. Men de har fått för sig att de inte vill sova i hängmattan längre.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Tramsa
0

#9 Jag har en varukorg till mina hanar. Den är superbra! :)

sockerrattan
0

Har hamsterhus som sitter på utsidan… med hål i undersidan med upsamlingbehållare i botten! Den är toppen

Mia//

sockerrattan
0

Har hamsterhus som sitter på utsidan… med hål i undersidan med upsamlingbehållare i botten! Den är toppen

Mia//

Terato
0

Å, ni är så smarta!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

EmmaG
0

Puttar lite på tråden eftersom jag precis såg att Totte hade fått jättemycket rött gegg runt ena ögat nu. :-/
Så jag tror jag ska slänga i lite koll. silver i vattenflskan strax.. Det gör ju inte saken värre iaf

// Emma, aka Althea

cosmonita
0

Jag tror att tillfälligt "ögonguck" inte är farligt eller något som behöver behandlas. Flera av mina råttor är lite röda kring ögonen ibland men det försvinner av sig själv. orolig skulle jag bli först när problemet återkom ocfta eller inte försvann av sig själv.

TienMu
0

vart sjutton kan man köpa de där silvret?

Ladyinred
0

vad jag har för mig så lagras silver i kroppen och att man tillslut blir förgiftad. Jag vet inte om detta som ni ger era djur är äkta silver. Men jag skulle kolla upp en extra gång vad som händer med kroppen när man stoppar i sig saker som inte hör hemma där..

EmmaG
0

#17 Googla på kolliodalt silver så hittar du snabt en massa bra fakta om de!

#16 Jag köpte på hälsokostaffären

// Emma, aka Althea

TienMu
0

jo ja har googlat på de….ville bara veta vicken affär man kan köpat i……hälsokostaffären va ju en smart ide….:)

TienMu
0

meh! hälsokostbutiken Life har slutat tagit in de…..

TienMu
0

silvret va inte så dyrt som ja trodde de skulle vara…. :)

LeTigre
0

Från livsmedelsverket:

"Varför säljs kolloidalt silver som Kosttillskott?
Företag som marknadsför denna typ av produkter påstår ofta att silver är livsnödvändigt (s k essentiellt) och att vi i Sverige inte får i oss tillräckligt med silver på grund av att jordarna numera har ”urlakats”. Enligt dessa företag skulle vi behöva silver som ”mineraltillskott”.
Det förekommer också att man ser direkta eller indirekta påståenden - genom till exempel hänvisningar till tidningsartiklar - om att det kan förebygga, bota alternativt lindra infektioner av olika slag.

Behöver vi silver?
Nej, det finns inga vetenskapliga belägg för att silver skulle vara ett livsnödvändigt ämne för människor.

Finns det risker med att använda kolloidalt silver?
Ja, det finns risk för att kolloidalt silver kan ha skadliga hälsoeffekter, särskilt om man under längre tid tar produkter som innehåller silverföreningar eller kolloidalt silver.

Det finns uppgifter om personer, som efter långtidstillförsel av silver, även kolloidalt silver, har utvecklat så kallad argyria. Argyria karaktäriseras av en skiffergrå/gråblå missfärgning av framför allt hud och ögonvitor. Även inre organ kan missfärgas. Det är inte farligt, men naturligtvis inte önskvärt. Dessvärre är missfärgningen permanent och går inte tillbaka även om man slutar med silvertillskott.

Kan kolloidalt silver orsaka antibiotikaresistens?
I Kosttillskott med kolloidalt silver kan en liten mängd av silvret finnas i saltform. Saltform är den enda formen av silver som har antimikrobiell effekt, vilket skulle kunna göra att bakterier som exponeras bli resistenta mot silver. Det är också tänkbart att denna resistens gör bakterierna mer motståndskraftiga mot olika sorters antibiotika."

Mer info 

LeTigre
0

Mao verkar silvret inte ha några extremt skadliga effekter i allafall, men verkar hemskt onödigt att ge tycker jag.

TienMu
0

De sägs att de ska kunna hjälpa rödögda förkylningsråttor……

silvret stärker imunförsvaret….

Längre tillbaks i tiden så fick vi i oss silvret naturligt från potatis å annat som växer ur jorden,men nu är jord/åkrar väldigt mineralfattiga å saknar mycket av de vi behöver….därför kan de vara bra….ja säger inte att det är bra å att det alltid funkar men man kan ju prova…..

ja har 3 st roan som är förkylda väldigt ofta,men ingen av mina andra….å roan har ju i vissa fall sämre imunförsvar,så ja tänkte prova allefall, ska prova på mig själv åxå å se om jag känner nån skillnad….

EmmaG
0

#24 Av de jag läst så (va ett par månader sen) så läste jag inget av stärkt immunförsvar, utan att det typ dödar virus/bakterier i kroppen

// Emma, aka Althea

TienMu
0

jo jag läste senast imorse om det……ska se om ja kan hitta på de…..

TienMu
0

IONOSIL är ett mineralkosttillskott som ger kroppen ett välbehövligt tillskott av det viktiga spårämnet silver. Det är påvisat att kroppen behöver silver för ett väl fungerande immunförsvar. Silver är sedan antikens dagar känt för att ha goda bakterie- svamp- och virusdödande egenskaper.  Ett dagligt intag av ett par teskedar med kolloidalt silver med styrkan 10 ppm, ger ett tillskott av ca 100 mikrogram silver. Detta motsvarar ungefär vad vi fick i oss via kosten för 100 år sedan, då våra åkrar inte var lika tomma på mineraler som dom är idag.

Att något befinner sig i kolloidal form betyder att det är finfördelat i mikroskopiska fritt svävande partiklar vars elektriska laddning gör att partiklarna konstant stöter bort varandra. Partiklarna är så små att det ryms ca en miljard silverpartiklar i en ask med storleken en gånger en millimeter. Den kolloidala formen medverkar till att kroppen tar upp silvret extra lätt.

IONOSIL är framställt med moderna elektrokolloidala produktionsmetoder. Råvarorna är destillerat vatten och 99,99 procent rent silver, helt utan inslag av andra grundämnen. IONOSIL håller en styrka av ca 10 ppm +/- 2 ppm. Det motsvarar ca 10 mg/liter vätska. Hållbarheten ligger kring två år.

Immunförsvaret behöver också silver som ett viktigt spårämne vid produktionen av vita blodkroppar. Kolloidalt silver stärker immunförsvaret.  Silverjoner har en förmåga att fästa på mikroorganismer och kväva dem. Till skillnad mot vad som gäller för antibiotika anses det allmänt att bakterier inte kan utveckla resistens mot kolloidalt silver.  Kolloidalt silver kan ses som lösningen på dilemmat med multiresistenta bakteriestammar, som inte längre svarar på behandling med antibiotika.

Människor som dagligen dricker några teskedar kolloidalt silver upptäcker att de inte får förkylningar lika ofta som tidigare.

LeTigre
0

#27 källa? Enligt Livsmedelsverket finns det ju inga vetenskapliga studier som visar på de där påstådda effekterna utan att det bara är försäljarna som säger så, och hänvisar till obskyra artiklar som i sin tur saknar vetenskaplig anknytning. Silver har vissa antibakteriella kvaliteter men det har bara påvisats vad det gäller utvärtes bruk. Källa: som #22, det  var vid min snabba 15-minuters googling den enda seriösa källan jag hittade.

Man ska vara lite sunt skeptiskt till vad man stoppar i sig själv - och sina djur.

Grodan
0

Livsmedelsverket har påstått mkt genom åren som inte stämmer. Räcka ut tungan (Gå in på kolhydrater-ifokus och fråga vad de anser om Livsmedelsverket… *LOL*)

Vad jag förstått, genom att prata med folk som använder Koll. Silver, är att det faktiskt varierar om det ger resultat och vilket reslutat. Vid operativa ingrepp kan det vara mkt bra att dricka silver dagligen så att såret läker fint.

Jag själv kan INTE dricka silver, blir jättedålig av det… och känner till flera fall på katter och kaniner då det också gett motsvarande effekt. På mina förkylda möss fungerade det inte men på mina råttors ögonguck fungerade det ypperligt.

Vad jag tror är alltså att möss och råttor är lite tåligare för silver och att man gott kan prova om man tror på det. Tror man inte på det så kan man prova något annat.

Är det någon som testat kamomillte till råttor med röda tårar?

TienMu
0

#29 får se om jag tål silver då *le*

hoppas att min små förkylnings skruttar åxå blir bra av de…..hur mycke gav du dem?

Silver finns ju även som lotion å salvor som man ofta använder på hästar å hundar å katter…..

_Jag_
0

#29. hade kamomillte i mina hästars ögon när dom geggade ur dom och det var jättebra =) Kamomillte har ju en svag antiinflamatorisk och steriliserande effekt. Det hade jag definitivt testat till råttorna om dom haft problem med ögon klet.

LeTigre
0

#29 ja det har de säkert haft! Jag der inte dem som någon ofelbar auktoritet, dock säljer de inte själva några såna preparat och därför litar jag mer på dem än på försäljarna. Jag vill själv läsa kontrollerade studier innan jag äter metall och jag har inte hittat någon sida utan vinstintresse som promotar just detta Kosttillskott, så jag personligen säger nej tack.

Vad det gäller debatten mellan livsmedelsverket och kolhydratfolket tycker jag båda sidor har väldigt lite att stå på argumentsmässigt, det tycks bara vara fallstudier - "framgångshistorier", på ena sidan och traditionellt tänkande på den andra. De små vetenskapliga aspekterna de tar fram är tvivelaktiga. Men det är en annan diskussion tror jag :)

LeTigre
0

#30 ja silver är bevisligen antibakteriellt för utvärtes bruk :)

EmmaG
0

#29 Även vi inom "aloe vera-branchen" har inte mkt övers till Livsmedelsverket ^^
Som för övrigt är ljusår efter tex danska motsvarigheten..

Gav mina grabbs silver i flaskan mot guck men de ville inte riktigt dricka av den. (Fast silver är väl smaklöst??)
Så jag kör på de jag vet bäst!
Nu får de aloe vera i ena flaskan istället, vilket de älskar!

// Emma, aka Althea

hus-musen
0

#34va älskar de aloe vera? mysko.. har du egna plantor då eller? du kanske vet hur många allergiker de finns mot aloe vera tiol o med??=)

Qui dormit, non peccat

EmmaG
0

Från ögonguck till silver till aloe Cool

#35 För de första så ska man inte äta av en aloeplanta rakt av, den innehåller nåt ämne som gör att man mår dåligt. Minns ej så noga, men det är dåligt iaf.
Utan man ska köpa en dryck ifrån ett företag som är att lita på. Och för att underlätta för dig (och för mig så jag slipper skriva en hel uppsats) så köp enbart aloeprodukter (främst dryck!) med IASCstämpeln - se bild. IASC är en oberoende organisation så sätter sin stämpel på företag med bra aloeprodukter. Stämpeln finns på varje produkt.
Forever living product är ett sånt företag som fått stämpeln-

Man kan va allergisk mot aloe. Dock är de ovanligt.
Däremot kan man få (dock inte alla människor) utslag på kroppen etc, det har å göra med utrensningen av skit etc alla måänniskor samlar på sig inuti kroppen.

Vill man läsa mer om aloe och dess påverkan på människor och djur finns det en artikel inne på Gerbiler iFokus. Men en kortare och mer lättläst finns på min hemsida!

Nu känns de lite som en uppsats ändå! *lol*
Men jag avslutar att med att säga att när jag ger råttorna aloe så gav jag de förr nerblandat i deras purémat men har nu börjat med att blanda ut de i en av vattenflaskorna. Då ger jag Forever livings products med smak av tranbär & äpple!

// Emma, aka Althea

EmmaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja här va IASCmärket ja!

// Emma, aka Althea

TienMu
0

#37 forever living har väldigt bra produkter…min mamma dricker de där dunkarna….. :) Å hon märker stor skillnad.

får se om mina råttor vill dricka silver.Får hem de idag tro ja.

EmmaG
0

#38 Ja, visst är det bra produkter!! (Inte alls partisk återförsäljare här inte..)

// Emma, aka Althea

hus-musen
0

#36 ah okii tack så mycket=) jag hör nämligen till de få som är allergiska mot aloe vera och det verkar inte vara särskilt vanligt! men just de produkterna har jag inte provat ,är risken stor att de inte går så bra? du kan svara via pm så slipper vi prata i tråden=)

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

#39 haha…ne eller hur ;) ne på salongen jag jobbar lite ibland på så säljer vi åxå dessa produkter…..så ja e inte heller partisk…lol…..

heat lotion I just löööve! så skön efter en hård arbetsdag på axlarna å skulderbladen…..

EmmaG
0

#40 Jag är tyvärr inte så inne på det här med att va allergisk mot aloe & hur de funkar..
Kan du smörja aloeprodukter utanpå kroppen eller är de bara dryck du reagerar på?

#41 Hehe i min blogg här på iFokus har jag ett inlägg som heter "Kärlek på tub" och syftar då såklart på gellyn ^^

// Emma, aka Althea

hus-musen
0

#42 har bara provat med produkter utanpå kroppen, har inte vågat dricka utifall de blir en allergichock! så de va därför ja undrade=)

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

#42 haha…..goood….

Kirameki
0

Är det väldigt vanligt med ögonguck? Känner mig nästan lite utanför här, mina tjejer har inte ens haft någon antydan ens när dom har varit förkylda…

TienMu
0

#45 asså ögonguck e de dem har när de är förkylda….hur ser dina råttor ut när de är förkylda?

TienMu
0

#45 de kan ju vara pyttelite åxå…å vissa kan ju ha guck runt nosen åxå….

Kirameki
0

#46 Dom har putsfläckar i den vita pälsen och nyser mycket. Och den ena rosslar vid förkylning. Men aldrig har jag sett något rött runt vare sig nos eller ögon, bara i pälsen :P

TienMu
0

#48 aha……ja mina nyser inget…..bara röda vid ögon å nos…

men så kan de säkert va….en själv kan ju va förkyld å nysig ibland å ibland förkyld å täppt i snoken eller ont i halsen samtidigt…..