Hur får man fram nakenfisar?
Det är inget jag tänkt satsa kan jag ju börja med att säga 
Utan är allmänt intresserad.
Om man har en äkta nakenråtta (hane), vad för typ av hona bör man välja då för att få fram nakenbebisar? En pälsad hona med ev. naket i sina linjer..? Går de?
Eller hur funkar de?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Det finns väl olika nakengener först och främst?
Men jag tror att alla är reccesiva vilket betyder att du måste para en naken hane med en naken hona eller hona som bär naket för att få fram nakenråttor.
Hur det blir om de olika recessiva anlagen blandas vet jag dock inte?
Det finns olika typer av hårlösa råttor. Alla är recessiva vilket kräver att båda föräldrarna är bärare, ena föräldern är bärare och den andra är hårlös, eller att båda är hårlösa, för att det ska bli hårlösa ungar.
Många vet om hälsoproblemen med dessa varianter men långt ifrån alla, så jag har faktiskt påbörjat en artikel om hårlösa råttor.
Det är mycket allvarliga defekter, därför bör råttälskare ta avstånd från dessa.
Obs! Jag skiljer på hårlösa råttor och dubbelrexar, även om dubbelrexar kan vara helt nakna de med.
Min personliga uppfattning är att råttor ska ha päls, men dubbelrex har inte de hälsodefekterna som andra hårlösa råttor har, även om xx också kan ha problem med hälsan tillföljd av bristen på päls.

Man bör para en hona som är bärare med en naken hane och det beror på att nakna honor oftast har inåtvända tuttar (trött i hjärnan med brist på ord :P)
Inverterade spenar:)
Man tar en trimmer å kör genom pälsen - våijla!!! en rakad rådis!

Haha, jag var precis på väg att säga nåt sånt..
Älskar mina stora små vänner..

#5 jag brukar göra detsamma med mina katter när jag inte orkar dammsuga
#2 förlåt om jag är jobbig nu igen, Ninja, men det där med defekter vill jag gärna ha veta mer om.
med källinfo från minst två av varandra oberoende källor, tack!
menar alltså inte att ansätta dig personligen. blir bara ledsen när alla kommer med olika åsikter om att djurplågeri hit och dit utan grund.
uttalanden som får mig att känna mig som en otillräcklig eller skruppelfri och usel råttägare för att jag har dubbelrexar och planerar att ta in en nakenråtta så småningom.
jag älskar mina råttor och sköter dem alla efter konstens alla regler samt en jävligt god potion förnuft.

Man klär av sig naken och fiser! Fördel finnes om man äter vita bönor innan.
*lättroad* 
Här kan man läsa mer om nakenråttorna och dess defekter:
http://www.ratbehavior.org/CoatTypes.htm#HairProduction
* New Zealand Nude (nznu)
* Rowlett nude (rnu)
* Shorn (shn)
* Fuzzy (fz)
* Charles River "hairless"(hr)
#8 hihi
#9 super glimmer
#7 som sagt så pysslar jag ju faktiskt med en artikel så info om defekterna kommer, och SJÄLVKLART använder jag källor!

#11. Tack. Då vill jag gärna ha fakta och inte dina åsikter i halsen, vännen. "många vet, men långtifrån alla…" osv
Jag är ganska påläst och har rätt bra koll, samt mycket kontakter och jag kan i dag inte med någon större säkerhet hävda att "alla råttälskare bör ta avstånd från nakenråttor".
(Jag prackar heller inte ner på mopsägare eller sphynxkattägare btw.)
#9 Tack Glimmer! Nu börjar det likna något :) Ska läsa igenom det ordentligt. Skummade bara nu och ser att det mesta materialet är bortåt tio år gammalt en del mer än så. Själva sidan copyrajtad 03-04 men det mesta av materialet har källinfo från nittiotalet.
Finns det någon som har länkar till nyare material med nyare källinformation så vore det superbra? I o m råttans livscykel hamnar vi åtskilliga generationer bakåt i tiden.
Funderar f ö att gå ur R.I.F eftersom jag känner mig helt värdelös härinne. Jag vågar knappt gå in eftersom jag blir ledsen varje gång.
Jag vet att jag är överkänslig å ena sidan, å andra sidan vill jag verkligen skriva artiklar som jag blev ombedd (har t o m börjat, grodan), försöka medverka till bra diskussioner utan påhopp eller ren förföljelse (jag har talat med fler än en härinne som känt det så) men är helt enkelt för rädd för att bli attackerad. Det måste ligga en hel del mer än min känslighet bakom?

#12: Du får gärna leta fram en källa på att råttor inte har någon användning av sin päls, det vore väldigt intressant. 

Haha, jao. Håller med dig om att råttor nog både ska ha sin päls slät och sina öron på topp egentligen. Det var kanske inte det som saken handlade om 

#13: Nej, det var inte det saken handlade om. Men om du önskar får du gärna leta fram källor på att dumboråttor har problem med sina öron eller rex problem med sin päls.
Diskussionen handlade om nakna råttor, råttor utan päls. Bortse från defekter så tycker jag ändå att sund förnuft säger att pälsen finns på en råtta av många anledningar ex. skydd, värme m.m. Men du får gärna visa en källa som pekar på motsatsen.

det var de grava hälsodefefekterna som kom på tal i tråden (som inte handlade om det heller från början utan om hur man avlar fram nakenråttor), inte om råttor ska eller borde ha päls eller inte.
både rex och dumbo är ett verk av människors klåfingrighet såväl som framavlade nakenfisar. och så fort vi med vår mengele-attityd är inne och bråkar med genetiken så får vi ett dysfunkionellt djur.
ett djur som inte kan använda sig av sin natur för att uttrycka sig eller skydda sig.
nu ger jag upp. så var den här jävla dan försötörd också!
tack och ajö
men kamikazerat… jag förstår inte vad som händer.
Det finns massor med källor ang true hairless, nude, att de saknar thymus. Har du inte hittat några sådana källor? Eftersom hårlösa är framtagna främst för forskning så är det i den miljön man får söka källor.
Jag påbörjade en artikel om hårlösa möss och har ett par källor. Nu sitter jag dock illa till och kan inte ta fram dem. Återkommer.
#15 Om man bortser från defekterna så ska man ändå ha det sunda förnuftet att inse att råttorna lever inomhus i värme och skydd, samt med gratis mat som inte kräver någon annan ansträngning än att traska/klättra till matskålen. Våra tamdjur är inte djur som ska leva i det vilda, eller ens för det mesta skulle klara sig i vilt tillstånd. Ska man se det som att alla djur ska klara sig i vilt tillstånd så kan man inte heller ha någon korthårig hundras här i Sverige eftersom deras päls inte ger något större skydd mot kylan.
Korthåriga katter kan man ju då inte heller ha - och den absolut trevligaste, tåligaste och gladaste katt jag någonsin har träffat var en cornish rex.
Människor skulle dö rakt av om det inte fanns kläder, och hästar sätter vi på täcken när det blir riktigt kallt eller regnar.
För övrigt så får dumboråttor vatten i öronen när de simmar, så det skulle ju då också vara oetiskt att avla på, om man bara ska se till måendet av de lågt sittande större öronen och därefter placera öronen på ett vilt djur.
Så länge djuret bor inomhus och inte lider av sin nakenhet - om man som sagt bortser från defekterna som följer med genen - så finns det ingenting att gnälla på. Följer det med sjukdomar och lidande med genen så är det naturligtvis ingenting att avla på, men att helt enkelt gnälla på att djuret inte har päls för att den ursprungliga brunråttan har päls är i mina ögon löjligt. Ursprungligen är brunråttor också agoutifärgade, ska man då också bara avla på agoutifärgade djur för att det ger dem störst möjlighet att överleva i naturen? För värme och skydd, det har de ju hemma i buren. Vad annars innehåller ditt "med mera" som gör pälsen oumbärlig för tama råttor?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#18: Ja, våra tamråttor lever inomhus så de överlever trots pälslöshet, även svårt sjuka råttor kan överleva i vår vård (med skillnaden att de blir friska igen) så jag vet inte hur mycket det säger.
Frågan jag ställer mig är varför man ska avla på pälslöshet, bara för att man kan, när det innebär en handikapp. Jag tycker nämligen att pälsen fyller en funktion och tycker det är tragiskt när man bortser från sunt förnuft bara för att man vill ha "coola" djur. Där har tydligen du och jag olika uppfattning.
Hela ditt utlägg om djur i det vilda orkar jag inte kommentera eftersom jag ingenstans i mitt lnlägg nämde att vi bara ska avla på djur som klarar sig i det vilda. Inte heller gjorde jag jämförelsen att råttor ska ha päls för att det är "natuligt" utan för att det fyller en funktion.
Funktionen "värme och skydd" ska ju i sådana fall fyllas för alla djur, inte sant? Tunn päls är också illa, så med andra ord är du emot t ex korthåriga hundar också, eftersom de fryser under vintern? Hästar som behöver täcken? Människor som behöver kläder? Katter som är opälsade eller med lite päls? Om det alltid var varmt, skönt och vindstilla så skulle ingen av oss behöva varken kläder eller päls.
Värme och skydd får de inomhus, och behöver därmed strängt taget ingen päls - egentligen, inte sant? Och ifall de får värme och skydd, vad är det då som gör pälsen så oumbärlig om det inte är så att de ska vistas i kyla? Drag och kyla gör även en välpälsad råtta sjuk om de inte kan krypa in i ett välskyddat bo. Marsvinsuppfödare som föder upp skinny-marsvin kan ha marsvinen ute om sommaren när det är varmt nog, utan att de blir sjuka - och även marsvin är känsliga för drag.
I mina ögon låter dina protester mer som att du bara kämpar av principskäl, inte av skäl som kommer av fakta.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

#20: Päls skyddar mot yttre påverkan av ex. klor, tänder eller urin vilket annars kan leda till sår, uttorkning, eksem. Nakna djur har också svårare att hålla värmen, känsligare för drag, har ökad metabolism vilket gör att de har ett större behov av näring. Oftast är nakenråttor mindre och inte lika lätt att lägga på hull.
Jag har inget emot dubbelrex eller nakenråttor i sig, men jag förtstår inte varför man vill aktivt avla på det. Visst, de klarar sig men de är svårare att sköta och ha större behov så man gör det knappast för råttornas skull.
Vad är det för fel på råttor med päls? Med svans? Varför inte börja avla fram Manx. Har de svårare att klättra är det väl bara att sätta dem i en kaninbur?
Men vill du tro att min åsikt om nakenavel bara är av principskäl så varsågod. I mina ögon låter dina protester enbart som att försök att försvara en avel som bara handlat om människan och dennas behov så jag antar att vi är kvitt.

jag gillar inte nakenavel på nått djur då det inte är meningen att tex en råtta ska vara naken!förutom den sort som lever i öknen då..(kommer inte ihåg vad den heter)
#18 pälsen är till för värme och skydd, varför ta bort den? argumentet att de lever inomhus håller inte tycker jag. man kan aldrig se till att det inte finns nått drag alls i huset, man kan aldrig se till att skinnet inte skadas av andra råttor, torkas ut eller får andra hudproblem. om man inte har en ensamråtta då som sitter i en madrasserad bur med bevakning dygnet runt.vilket känns ganska löjligt.
att dumbons öron sitter för lågt så de inte kan simma för att de får vatten i öronen? ehm okej, det kan vara mycket möjligt, men å andra sidan så har jag sett toppörade liksom dyka o då borde de oxå få vatten i öronen..de verkade inte lida av de!
när du skriver att den trevligaste gladaste katten du träffat är en cornish rex, vad har det med pälsen att göra?
jag kan säga att för mig är det en principsak att inte stödja hårlösa djur oavsett om det är en hund katt eller råtta. jag stödjer inte heller aveln på svanslösa råttor hundar och katter då det är helt fel.men jag kan oxå erkänna att om någon gav mig ett sådant djur och bad mig ta hand om dem så skulle jag göra det, för djurets bästa.men jag skulle inte avla på dem.
Qui dormit, non peccat
#21 Klor klipper man, och om råttorna biter varandra så ska man verkligen börja fundera över vad för slags råttflock man har. Urin ska överhuvudtaget inte finnas så att råttor far illa av det - även pälsade råttor far illa av urin och ammoniak - så att se till att råttorna dels har en toalett samt en ren bur är något som ingår i "paketet" i mina ögon. Ids man inte det så ska man inte ha råttor överhuvudtaget. Vad jag har läst från folk som faktiskt har nakenråttor så säger många att de är precis lika pigga som de pälsade råttorna, och att ligga och gosa varmt tillsammans med sina burkompisar är knappast något som är unikt för just nakenråttor.
Mhm, drag, nu var vi där igen. Råttor ska inte utsättas för drag övht, alltså ska varken råttor med päls eller utan päls sitta vid t ex fönster. Den lilla luftturbulens som finns p g a man rör på sig eller stänger/öppnar dörrar är ingen fara. Luft ska inte stå blickstilla.
Manx-råttor går inte att jämföra eftersom råttan reglerar sin kroppstemperatur med svansen. Är de för varma så utgår värmen från svansen istället för att omedelbart få värmeslag och dö. Svansen är inte bara till för balansen. För övrigt så måste råttor få möjlighet att klättra eftersom det är ett beteende de mår bra av.
Att de har lite svårare att lägga på sig är väl ingen nackdel? Tvärtom är det ju superbra, eftersom man då inte riskerar övervikt - vilket är tamråttans största hälsofara.
Försvara en avel som bara handlar om människan? Jag har bara pälsade råttor och har också endast haft det. På grund av att det ofta medföljer sjukdomar med genen så varken stödjer jag eller kommer att skaffa någon nakenråtta, så länge det inte är någon som bortskänkes på blocket i närheten av mig. Ska man dessutom se till djur som avlas för människans behov så är det bara att se sig omkring på alla tamdjur som människan äger. Allesammans är till för att människan ville skaffa dem. Varför har du djur? För deras skull eller för att du älskar dem och ville ha dem?
#22 De heter Nakenråttor. ;) De gräver gångar under jorden med tänderna.
Självklart kan man se till att råttan klarar sig finfint inomhus.
Har du eller har du någonsin haft en dumboråtta? De har mycket större och mer utvidgade öron som inte kan stängas på samma sätt som en toppörad normal råttas öron kan. Alltså får de vatten i öronen på ett helt annat sätt.
Har du sett en cornish? De har knappt någon päls alls. De är avlade för att vara sällskapsjuka och gosiga. Jag skulle inte för fem öre vilja att den rasen försvann bara för att den knappt har någon päls. Visst att de inte tål någon kyla, men katter ska hållas inne så länge man inte är ute och går med dem i koppel, har dem i rastgård eller har dem fastbundna på gården, och alla katter måste inte vara ute.
Jag stödjer inte avel på hårlösa djur så länge de är sjuka av det - så som t ex är vanligt med råttor. I övrigt är det fritt fram i mina ögon, så länge djuren tas omhand på rätt sätt. Behöver de nakna badas och smörjas så ska det göras, liksom man måste borsta och klippa vissa rasers päls.´
Svanslöshet hos råttor är bannat i mina ögon. Man har tagit bort i princip råttans enda sätt att "svettas", samt deras största och viktigaste balansorgan.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa