Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2091 ggr
Sandra-L
0

I behov av färghjälp!

Tjena folket!

Jag behöver lite hjälp med dessa två.
Jag har ingen som helst aning om vad de är..

Tacksam för hjälp! :D

Sandra-L
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"vithuvade tjejen"

Sandra-L
0

Samma flicka igen

Sandra-L
0

Och igen ;)

Allamej
0

Agouti striped roan missmarked

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

TacoBelle
0

Jag gillar varken agouti eller striped men hon var rysligt söt!

Mezzzanina
0

Oj vad fin hon var…..

Sandra-L
0

Här kommer nr 2 :)

Killen här är då roan, men färgen är jag osäker på samt de mörkare partierna på honom (på huvudet, nacken samt en fyrkant baktill).. Help! :)

Sandra-L
0

One more ;)

Sandra-L
0

Same same ;)

kamikazerat
0

black husky roan?

Sandra-L
0

Det här är egentligen bara en sötbild ;)
Skulle kunna posta mkt mkt mer på dessa, riktigt sköna individer! :D

idaleck
0

brukar inte gilla roans men han var ju supersöt!

Allamej
0

Pojken bleks som en svart husky roan så det är nog vad det är

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mischa
0

Älskar vitansiktet!! http://www.orpheusonline.com/blog/comment/smiley/love.gif

≧◔◡◔≦

niffen
0

Åh herregud! Tjejen i början var ju dundersöt! Vilket udda utseende, verkligen!

Tramsa
0

Är det hon från MalinMalin? Riktigt söt.

MalinMalin
0

Ja,dom kommer ifrån migSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Kikky
0

Er det ikke en tegning som heter possum face? kan se ut som noe chinchilla.

Sandra-L
0

Tack för svaren allihopa! Man blir ju inte klok på dem ibland.. :P

Mer ideér allihopa! :D

Ladyinred
0

jag tyckte inte tjejen såg blekt ut,, hur gamla e dom?

Sandra-L
0

Flickan är 10 veckor

Och pojken 13 veckor

Flickan har ej blekts nåt sen jag fick hem henne, Hanen därimot litegrann men ej på de mörka partierna..

Ladyinred
0

Funderade nämligen på om hon verkligen va en roan och inte bara väldigt märkligt tecknad

Girlie
0

Fast om hon inte är en Roan, vad är hon då? En Agouti Untypical? Eller är det bara bilderna som luras för hon ser inte riktigt ut som en "bra" Agouti?

Sarakechi
0

Killen ser ut som vår Pandora, hon är black husky roan :)

kamikazerat
0

sötsaker i allafall och deesutom slår jag vad om att de är supergoa ;)

Sandra-L
0

Jag sätter pojken som black husky roan tillsvidare men honan är jag bra osäker på fortfarande :)

Jag vet inte riktigt vad hon kan vara om hon inte är roan men hon ser ju inte ut som en typisk roan..

#25 Du har rätt, de är supergoa :D
Man vill bara äta upp dem.. Riktigt coollugna båda två!
Jag trodde först att ponken skulle ärva sin ena burkompis "spattighet" men nej nej, han är en ferdinand ;)
hehe

Kikky
0

Hun kan være en dårlig cap striped(collared)? som er et chinchilla spotting gen. Hvis du viser bilde og spør på et av de engelske forum tror jeg nok de vet hva det kan være :)

Sandra-L
0

Vad är det för engelskt forum?
Kan ngn länka åt mig, pleease :)

Kikky
0
Sandra-L
0

här är tråden jag skapade på det forumet, läs gärna och kommentera! :)

http://www.fancy-rats.co.uk/community/viewtopic.php?f=5&t=100662

Allamej
0

Dom verkar ju ha samma åsikt som vi. Striped roan mm. :) Att hon dessutom kommer ifrån en kull full med striped och husky borde nog bekräfta den idén. Och jag säger augoti striped roan mm.

Sandra-L
0

jo det verkar luta mer åt striped roan, augoti är ju inget snack om saken :)

Men det här med possum. Jag har inget kunnande om sådana, vad är det egentligen?

Allamej
0

Ingen aning, låter som man måste fråga en amerikan.:)

Ters
0

possum… syftar på d vita ansiktet kanske?

Glimmersr8or
0

Possum ska ha en vitt ansikte där färgen börjar ovanför ögonen, dvs. mellan ögonen och öronen, och färgen fortsätter bakom öronen. Färgen kan gå vidare bak på kroppen beroende på vilken teckning den är i för övrigt.

Skrolla ner på sidan så hittar du Possum på bild: www.ratspacnw.org/bicolors.htm " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.ratspacnw.org/bicolors.htm 

kamikazerat
0

fråga malin som de kommer från, hon är bra på genetik, avel och färger.

Allamej
0

Jaja… hon frågade ju också här…

kamikazerat
1

roans är fö vedervärdigt vackra och trevliga råttor, har aldrig haft ett problem med någon av mina, varken till psyke eller fysik. speciellt den svenska varianten är underbar, de blir som sagovarelser när de kommer över 1 ½ år.

ang "problematiken" med roans handlar den om en plötsligt populär färg som blivet exploaterad och alltså uppfödd på löpande band av oseriösa människor, t ex grossister.

det är synd. för det handlar om enskilda råttor och vidare avel på dem (som beträffande avel på alla "populära" husdjur, i vissa färger eller bara i allmänhet), inte om råttans färg - det finns inga som helst bevis på att den är genetiskt sammankopplad med något av de fel den anklagas ha.

så jag tycker ni kan gilla roan-råttor utan att få dåligt samvete samt sluta lyssna på ogrundat skitsnack :).

Allamej
0

#38 Men var får du att vi som forum inte gillar roanråttor? De 2 första som jag skaffade den här råttomgången var/är roan. Var pga. att jag har varit tvungen att avliva 3 av dom. En pga. rossel och 2 pga. hjärnblödningar. Så kom inte och påstå att jag inte gillar roan.

Enda anledningen att jag absolut inte skulle avla på roan är för att det är svårt så in i bomben att hitta en roanhane som är runt 2 år, frisk och utan fel i skallen.

En roanhona skulle jag inte drömma om att använda eftersom man inte kan vänta ut deras ålder lika mycket så även om hon är i fin form när hon är 9-10 månader så betyder inte det att hon inte blir sjuk när hon är 1 år…

Jag sitter dessutom just precis i denna sekunden med min kvarvarande roanhona. Så givet blir jag lite ilsk när jag läser ditt inlägg 2 sekunder efter att jag betygat min eviga kärlek till min Doodle.

Klart som f-n att man får gilla roans men det finns inte en enda seriös uppfödare som har orkat satsa på roan eftersom dom, som jag, sett sina älsklingar dö knall fall eller gå från frisk till inte kapabel att röra sig över natten.

Jag älskar roans och som jag sa till Sockerrattan för nån dag sedan. Får jag en roan av 2 helfärgade råttor så kommer den att stanna här och vara guld värd för mig.

Men lite grinig kan jag erkänna att din formulering gjorde mig ja.

DoD
0

va sööta dom va!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

kamikazerat
0

sorry Allamej, du har haft otur? Ledsen för din älskling <3

(btw, heter du Sara?)

de roanråttor vi haft i avel är numera såpass gamla att vi låtit dem gå i pension. och de lever och frodas och mår gott (vår äldsta ur"mamma" är över två år).

och angående din fråga om varför jag fått för mig att RIF inte gillar roans, så är det något jag sedan ett tag tillbaka följt i olika trådar på olika forum, bl a det här och tagit illa vid mig av eftersom jag ser var i problematiken ligger. Det finns inga genetiska förklaringar. Den enda jag kan hitta som är trovärdig handlar om populäritet och oseriös avel som t ex i zoohandelns grossistodlare.

hur många agouti- eller hooded-råttor har haft samma problematik (vanliga färger över lag som i åratal funnits i grossistavel)? jag menar inte att anklaga dig, bara göra var och en uppmärksam på att det inte handlar om färgen utan om oseriös uppfödning.

jag har fått gå med en hel del SRS-uppfödda råttor i diverse olika färger allt för tidigt, med rossel och elände också, även fast jag ägnat all tid åt att göra deras miljö så råttvänlig som möjligt, både beträffande bur och mat och stimulans.

och Malin frågar inte efter färger i den här tråden, hon tillkännager bara att råttorna är uppfödda av henne.

Allamej
0

Nej, inte i den här tråden, hon hade en alldeles egen.

Och det är tre roans jag har förlorat + ytterligare en roan som jag fick som omplacering tillsammans med han psykiskt störda augoti hooded bror. Brodern kunde aldrig träffa en annan hane om det inte var hans bror.

De tre jag nämnde först var systern till min Doodle, Cheeze och Doodles söner Frasse och Jesús.

Ytterligare en av Doodles söner har fått vandra vidare pga. rossel och senare dessutom hjärnblödning. Hans bror återhämtar sig från lunginflammation.

Så den som hävdar att roans i överlag har god hälsa och anser att aveln på dom ska ske på samma villkor som andra, mindre utsatta teckningar blir jag sur på. Då har man inte tänkt längre än vad näsan räcker.

Om jag fick en roan ur en kull av ENFÄRGADE, OTECKNADE föräldrar så skulle jag behålla denna. Jag älskar roan och skulle gladerligen se problematiken försvinna. Men eftersom problemen finns där. Dom är smärtsamt påvisbara för många. Varför ska man då ta på sig gudsmössan och leka? Kan man inte för sitt liv göra arbetet ordentligt ska man inte göra det alls.

Orsaken att många blir lite oglada när dom ser en roan + roan parning är för att man inte vet… Ofta är parningen gjord på zoodjur bara för att göra det ytterligare lite spännande. 

Vad Malin gör för val får stå helt för henne.

Vad jag gör för val och vad jag känner är rätt eller fel bör då stå för mig. Eller?

Och nej, jag heter inte Sara, jag är rätt hundra på att mitt namn står på min pres.

Sandra-L
0

Självklart har jag frågat malin om denna tös, och jag hade inte lagt upp tråden om hon varit säker på vad hon är för något.

Ingen verkar vara säker på vad hon är, därför är det bästa att fråga så mkt som möjligt till så många som möjligt.

Ska leta fram lite mer info om possum iaf :)

Ninja
0

Är det bara jag som tycker det är en del vita strån i den färgade delen i #3? Roans kan ju blekas massor och det kan blekas väldigt, väldigt lite.. väldigt olika.

Allamej
0

Näe, det är inte bara du Ninja :) Jag har sagt det hela tiden men det biter sig inte fast :D

kamikazerat
0

jag vet vad hon är :)
hon är en sötnosigt stickelhårig pussråtta :* och det bör räcka tycker åtminstone jag.
Malin vet vilka hennes föräldrar är och kan deras bakgrund.
tycker det är huvudsaken.

ta hand om er <3.

förtydligande: vi har sålt friska roans efter tre roanhonor, dock inte längre eftersom de numera är för gamla och har fått gå i "pension".

jag har själv behållit sex underbara roanråttor, varav en av dem är mamma till den kullen i Göteborg som är såld nu (en eloge till alla underbara nya mattar och hussar) just för att hon är en trevlig, frisk råtta dotter till en annan frisk, trevlig råtta (en av de tre gamla mammorna). men eftersom jag är intresserad av andra färger och teckningar nu så blir det inga fler just nu. möjligen får Anton bli pappa, men inte än på ett år i allafall.

återigen, jag är ledsen för dina älsklingar.
sorgen går aldrig att beskriva. pussa din lilla roanråtta från mig och ta hand om er <3

kamikazerat
0

och min seriositet får andra bedöma.
men nog är jag så mån om mina råttor och deras framtida liv att folk t o m driver med mig på grund av det.

tack och ajö.

Girlie
0

#46: Problemet är att man inte kan regristera råttor som sötnosigt stickelhårig pussråtta. Flört

Sen utgår jag från att det inte spelar någon roll för ägaren vilken färg eller teckning råttan egentligen är och att den blir lite högt älskad oavsett. Men det kan ju ändå vara intressant att få veta. 

Om era roanhonor har gått i pension och en av ungarna blivit mamma nyligen så borde de vara högst 1 år? Det är sällan råttor blir sjuka så tidigt jag skulle vänta med att uttala mig om deras friskhet innan kullen blir betydligt äldre. Jag menar inte detta på något negativt sätt, självklart hoppas jag att de fortsätter att hålla sig friska, men man bör nog vänta lite med att göra en utvärdering.

Jag har inga källor så jag vet att det jag säger inte har någon betydelse för dig. Men jag har erfarenhet av roan och har tyvärr upplevt att det ofta har problem, hittills har jag inte haft eller träffat en som varit en "bra" råtta. Underlaget är dock för smalt för att jag ska kunna dra några slutsatser men om jag skulle avla på den varianten skulle jag vara lite mer försiktig eftersom det är råttorna som får lida om det blir fel. Vet andra uppfödare som fått lägga ner sin planerade avel för att det finns ett för dåligt utbud på bra råttor. (Detta är alltså bara min åsikt)

Grodan
0

#38 Tycker om dig, kamikazerat, men gillar inte tonen i ditt inlägg där.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sandra-L
0

# 48
du har rätt, man kan inte registrera henne som "sötnosigt stickelhårig pussråtta".. hehe

#44 #45
(till allamej)
Jag har tyvärr inte hittat att du någonstans i tråden nämnt det som ninja gjorde i inlägget innan ditt.. (rätta mig och jag har fel) :)

Här är alla alternativ jag fått hittills;

super uniquely marked roan (husky)

overmarked roan, or high white, overmarked possum or a possum roan

mismarked roan

Agouti striped roan missmarked

possum face

Agouti Untypical

augoti striped roan

Tror inte jag missat någons förslag :)

som några här säger så är hon kanske augoti striped roan.
Jag är absolut inget proffs men hon ser ju inte ut som en typisk sådan. Ska jag då kalla henne "augoti striped roan whiteface", "augoti striped roan possum", "augoti striped roan untypical" etc etc..

Jag är fortfarande osäker! :P

Allamej
0

Ninja påpekade ju bara att det syns vitt i pälsen på henne, att hon är striped har ju många sagt.

Glimmersr8or
0

Jag hade reggat henne som Agouti striped roan missmarked :)

Sandra-L
0

Ja ninja påpekade det jag men jag såg inte att du hade gjort det någonstans, ber om ursäkt, jag måste ha missat det :)

#52 Tack för hjälpen!
Följdfråga på den! ;)
Vad är egentligen skillnaden på "missmarked" och "untypical" ?

Glimmersr8or
0

Missmarked används när det gäller teckningen och Untypical används när det gäller färgen.

Sandra-L
0

Tack så mkt för din hjälp!
Tack för allas hjälp! :)

nu vet jag vad hon får kallas;
Augoti striped roan missmarked

Bara dags att regga nu då! Super!

Grodan
0

Glömde skriva att det är sååååååååååå läckert när råttor har helt vitt huvud och kroppen färgad! Omvänd Bareback! Skulle va ballt om man kunde få fram sådana utan att de var husky/striped och roan! Coola, fina o söta. Påminner om en illervariant som kallas Panda.

Sandra-L
0

Hon har inget namn ännu.. Panda lät ju ganska passande *hmm* ;)

Grodan
0

Skrattande japp panda passar ju bra på henne! hoppas hon får behålla färgen på rygg o rumpa

bild på en panda-iller, från iller-ifokus tråden panda/blaze-uppfödare, (inlägg #31), ägare UlrikaD

Sandra-L
0

Panda får det bli!

Tack för tipset ;)

Superläcker iller btw!
Synd att jag är allergisk.. :(

Grodan
0

#59 de är tyvärr lite sjukliga (intresserade kan läsa mer om det på iller-ifokus, de har mkt debatt-trådar om det)