9 st råttor nu ^^
vad du hämtar råttor överallt, vore det inte roligt med nån annan färg än black roan?
#1 Asså fan vad du gnäller lägg av!
nog är det en galen blandning namn iaf :D
#3 Vad menar du?
Superbra att du tar hand om råttor som behöver nya hem :)
#5 Tack tack! :)
jag har väl inte gnällt, jag satt med ett leende på läpparna när jag skrev de där…

#1 Spelar det någon roll vad man har för färg? Skulle jag gå efter färgen skulle jag bara ha massa chokladråttor hemma 
#8 Ja precis :P
#1 Och jag har inte bara roan!
nej visst gör det inte det, jag har själv ett gäng roan här hemma. Inget jag planerar, men jag fastnade för individerna. Däremot var det lite jobbigt när jag för längesen hade 4 st cinnamon rex. Väldigt svårt att veta vem som var vem :P
Jag ser vilka som är vilka :)
Med roans brukar det vara enkelt att se skillnad, dom har ju aldrig exakt likadana teckningar. Men jag har en utmaning åt er :) Hur ser man skillnad på 2 siameser? Jag kollar till deras personlighet men jag kan inte för mitt liv se skillnad på dom så om dom bara sover och jag ska pussa på nån av dom så blir det "Mammas goding"
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hihi ja det är lätt att se skillnad på roans :) Några har längre streck i ansiktet.. några är mörkare än dom andra och som sagt var så ser man på deras temperament :)
ibland så kan ena råttan ha lite bredare eller längre huvud än den andra, så har jag skiljt på några råttor som haft samma täckning. Men i ett fall såg jag aldrig skillnad på två blå dumbo jag hade. Det var inte lätt att få tag i rätt råtta när det visade sig att en av dom var agressiv mot burkompisarna.
Jag sitter och håller upp dom bredvid varandra, enda skillnaden är att Kyo är lite mörkare i sin skuggning än Momiji… men det syns ju bara när dom är framme båda två :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#13 Jag har en dumbo och en toppörad;) Har gjort det lite enklare för mej.
I LOVE ROANS…. (ni kanske även har uppmärksammat att min serie-råtta Riffe också är en roan;) hehe)

Åh.. och grattis till dem 2 nya töserna:D
Min blogg: SweGizmo.se
#18 Tack! :D
Jag tycker att det är jätte kul att du har roans, gillar dem skarp. Det enda negativa jag ser är att de verkar lite svagare. Har 4 råttor själv och det är ALLTID roan tösen som åker på allt. Men förrutom det är hon underbar. Synd att många verkar rata roans :(
Måste bara gå lite OT med en fråga.
Finns det någon seriöst uppfödare i sverige som är inriktad på roans, eller är det bara någor som ploppar upp lite då och då hos vissa? :P
vad jag vet e de ingen som satsar på just dom…
Stephanie tänker ju satsa på husky, striped… (fast jag försöker övertala henne att välja annan variant… hihi)
Stephanie är en tuff brud som vågar sig på den :) Hon gör det ju verkligen inte enkelt för sig :)
#23 jag tycker att det finns många andra varianter som är viktigare, som t ex den vanliga hederliga hooded, eller bläsad am bk… huskys dräller det ju av… 
Jag har bara dåliga erfarenheter av hooded så dom går bort… inget rationellt bara jag :D
Bläsad ambk är otroligt snyggt… om jag nånsin skulle lämna min "inriktning" på så feltecknade råttor som möjligt skulle jag kanske satsa på den :D
Men, jag tycker det är för få som satsat på den typen som jag är ute efter :) Helt becksvart eller…. blå rexad dumbo!
Blue Hooded dumbo rex då? hihi
Finns ju flera varianter som är "bortglömda" också… typ massor… för att inte tala om vanliga hederliga pews
Jag satsar på blue hooded dumbo rex om du återupptar din becksvarta avel *blink blink*
Bläsad ambk ingen som kan visa bild på sådan?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Fasen vad OT det gick nu! :P
ah sårri trådpolisen…
hurra empan-hampus för att du har nio råttor nu!!! 
#30 Det gör inget :D Tycker det är jätte roligt att läsa det ni skriver om :) Har själv tänkt att starta rått uppfödning ;) Så fortsätt ni ^^
Omjag någonsin skulle bli så insatt att jag besrämde mig för att starta med avel så skulle jag mig rikta in mig på becksvarta råttor med fin glansig päls :) finfin! Gillar helfärgat :P
Kom igen ni som vill satsa på becksvarta råttor utan silvrering som inte rostar! Kom igen!
Den där musen du visade från Polen, var den extreme black? Sån färg borde vi ha på råttorna!
måste lära å läsa bra mycket mer innan de kan komma på fråga för min del dock:P
Kul att det finns lite intresse i roans tcker jag! Så för att fortsätta lite OT (om det går för sig?) tror ni att de är "svagare" för att ingen bedriver seriös avel på dem (förutom stephanie) eller är det bara en "svagare" variant? Tror ni att man kan avla bort det dåliga med dem om man bara gav sig sjutton på det? *nyfiken i en strut*

Avel med enbart roans kan no bli rätt svårt, de tror ja allefall….
men de e väl inte omöjligt men de kräver nog en hel del av uppfödaren…..man bör nog vara väldigt kunnig inte bara teoretiskt utan även praktiskt….
vore de enkelt skulle de redan finnas en bra å frisk avel på dem….å vi har ju bra uppfödare i sverige…
Kan det inte vara så att man inte vill föda upp dem dels för att de är ostandardirerade och för att färgen bleks? Jag skulle kunna tänka mig att det är lite tråkigt att föda upp roans om man lyckas få fram någon riktigt läcker färg och så vet man om att det bara är en tidsfråga innan den bleks bort.
#38 Det går ju att få dom standardiserade, bara någon bestämmer sig för att jobba med varianten. Sen så tycker många att det är charmen med roan, just att dom bleks. Jag är inget större fan av dom, men det är många som är svaga för roans så det är bra om någon vill föda upp dom seriöst och förbättra dom! :)
Kul för dig empan-hampus med tillökning! :)
Synd att inge ger sig fan på att få dem standardiserade. Roans är himmla söta tycker jag, det är ju inte favoriten men kommer inte långt efter! :)
Hoppas på att Stephanies avel på dem gör skillnad! Hejjar på henne! ^_^
Men tyst med er nu 
Jag har ju insett att jag inte kan göra något på flera år… Ska förmodligen flytta utomlands om två år. Ingen bra idé att starta uppfödning nu då. 

Mvh Stephanie 

Kan ju också tillägga att av de fyra råttor jag införskaffat för roanavel (från finland alla 4) så är det två som rosslar, och två som är nervösa varav den ena har bitit mig och den andra gnager på galler. 

Mvh Stephanie 

#42 Nej vad trist :(
Men hur som helst så önksra jag isådanna fall dig all lycka i framtiden om och när du tar upp roan aveln! :)
äh, husky/striped roans är zooråttor - alla andra itne… *fniss* (lätt sätt att SE skillnad på dem om inte annat) slå mig inte så hårt nu

allamej - jag fick så negativa vibbar av svarta råttor att jag la färgavel på råttor på hyllan… nu vill jag bara ha ljusa snälla råttor (helst beige-varianter). den polska mushonan var extreme non-agouti. finns inte på råttor än, den genen, vad jag vet i a f (är inte så ajour tyvärr) det är en spännande gen, kan läsa mer om den på mus-ifokus i en artikel där