Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1778 ggr
Grodan
0

Spännande beteenden

Har du observerat något spännande beteende hos dina råttor (eller andras råttor)? Berätta!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nemii
0

Jag observerade nyss att min, annars så underbara, råtta just bet mig riktigt hårt i fingret. Det var lite spännande..
Kan i oförsig bero på att jag fortfarande hade lite honungskladd kvar på handen.

Tur att plåstret är uppfunnet.

Lollo86
0

Igår så tog min ena tjej tag i min tumme (jättelöst) och försökte dra med den in i allt papper och mys som hon hade gjort. undra om hon ville ha med mig in i buren å sova med mig? :D

Bullerbytjejen
0

min rudi samlar mat och godis på olika ställen i lägenheten, plockar hundmat stenar och lite allt möjligt i små högar, jättesött.

Mimus
0

Jag har märkt som jag skrev i en annan tråd att Stej "min minsting på snart sju veckor" försöker leka å jävlas med att hänga i svansen på de andra pojkarna men så fort de bara kollar på han skriker han som om de ska äta upp han :P.. Terrorist :P

garmonbozia
0

Min Blixa gömmer mat i ett av husen och gräver sedan ner den med tidningspapper och annat. Sen glömmer hon bort den. Varje gång man städar buren hittar man högar av mat som hon gömt och glömt :)

sussa08
0

Mina killar ska jämt ha varandras mat :D Det som de tar duger inte :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

hus-musen
0

hmm Mjau (8 månader)bär ofta mat till småpojkarna o sen vaktar han dem så att inte Whiskas (Mjaus bror) kan ta av dem maten..

Qui dormit, non peccat

Tusss
0

min lillminsting Lillan låter jättelustigt när hon är nyfiken och sprallig, hon kuttrar liksom.. och är alltid först fram till burdörren när jag kommer men tycker det är jätteäckligt om jag petar på henne xD

Mischa
0

När jag slänger in lite fleecebitar som bäddning i hängmattor etc. åker dom genast ner på golvet, det skall sovas på "bar mark"!

Min ena lilla råtta brukar skena fram till fötterna och inte allt för ofta råkar man "fota till" henne när hon kommer i full fart.

≧◔◡◔≦

zickan
0

min hokus försöker balansera på popcornskålen men ramlar alltid i.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

marinelady
0

Min lillan badade i kaffe koppen idag, matte var inte snabb nog att fånga upp henne..tur att det var kallt..mm råtta med kaffe doft..

Allamej
0

En av mina snart 2 veckors bebisar satte sig och tokknastrade idag i min hand… och sen vid mitt öra. Kärlek.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lakitte
0

Min äldsta råtta Lollipop (2,5år) har ett ställe i lägenheten som hon tycker är lite hetare än alla andra.
Om hon har varit ute på äventyr och man inte hittar henne kan man vara säker på att hon förr eller senare dyker upp i lådan med tv-spel. Sitta och titta på tv i soffan med matte är inte häftigt alls, då drar hon till lådan på en gång, det är bara att hasa sig ner för soffkanten och pila in under tv-skåpet och ta bakvägen in i den oftast stängda lådan. Mysigt, tycker Lollipop.

SweGizmo
0

2 av mina killar kan flöta ut över hela sovstället och se ut som döda plattfiskar…. hehe..

Och Dexter (minstingen) har fortfarande en ovana att ramla ner från buren, gärna ska han dra med sej handuken som ligger på buren. det är spännande.. ;)

Min blogg: SweGizmo.se

silverorm
0

Mina killar vräker alltid ner matskålarna till botten när de har blivit tomma… Typ Här matte, varsågod fyll på!! Tjejerna är lite snällare…de lägger papper i de tomma skålarna…

MentalDistress
0

När Tuva levde så klängde Nicki sig fast på hennes rygg och "red", det var inte tal om nått juckande eller så utan hon hängde sig fast på min stora Tuva för att de andra var lite otäcka ibland, och på tjocka Tuvas rygg var det ju alltid tryggt! :)

Mimus
0

Sambo dne idioten trillade ned från soffan igår, också säger de råttor har bra balans :P.. Ni skulle sett vad förnärmad han såg ut :P

Tosca
0

Min Diesel håller på med en skum sak med hans svans som jag aldrig sett en annan råtta göra. När han är uppe i soffan håller han svansen spikrakt och daskar den sen snabbt upp och ner mot soffan så att det låter i hela lägenheten. Han är en stor kille och han gillar att använda sin svans till det mesta men just det här daskandet har jag inte förstått mig på. Varningssignal till resten av rådisarna?

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Tosca
0

Hmm, vad mer har de hittat på? Ivan använde alltid bakbenen (han "sparkade bakut") när han fajtades med de andra rådisarna, Tetris älskade att samla ihop allt bös i buren i en hög och puffa bottenmaterial över det ("städat och klart"!!), Hoppetossen och Fender satte i system att vänta ut Kassler när han öppnade en nöt, när han var klar kastade sig den ena över honom och distraherade honom samtidigt som den andre snodde den öppnade nöten. Sedan delade de broderligt på tjuvgodset. ;) Léon har en skofetish och varje gång han är ute hittar vi honom i skohyllan där han sitter och snör våra skor stenhårt. Och sen hade Fender den härliga metoden att säga till om maten inte var god/det fanns inga goda frön kvar, han pinkade i matskålen och satt sedan med en "mamma-någon-har-pinkat-i-maten-inte-kan-jag-äta-det-blck", varpå jag inte kunde stå emot blicken och de fick nya frön ;)

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Stephanie
0

Jag tycker att det är intressant att se hur råttornas jaktinstinkt kommer fram när man ger dom zophobaslarver. Dom blir GALNA!

Det är också lite småkul att se hur Sushi sätter sig framför hanburen och piper så fort hanarna ens tittar åt hennes håll. De behöver inte ens snudda vid henne.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Terato
0

#16 Haha, sött!

Sizzla plockar bajskorvar som av någon anledning hamnat utanför toan och lägger dem fint tillbaka i lådan(DET kallar jag rumsrenhet)

Mina råttor brukade vara med mig i soffan förut och då vågade de inte hoppa ner.. Tills Sizzla av en olyckshändelse ramlade ner! Sedan dess vågar hon hoppa ner på golvet. Men bara från samma ställe som hon ramlade ner ifrån förut! :P Klara är fortfarande lika duktigt kvar i soffan när jag har med henne! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Kristall
0

#21 - vad praktiskt det måste vara med en så rumsren råtta :)

Kan inte komma på något särskilt speciellt beteende våra råttor hade… var iofs ett tag sedan vi hade dem.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Daydreams
0

Mina killar städar upp matrester som dom inte vill äta eller är klara med och lägger i den tomma matskålen, ärtskal, broccoli, färdiggnagda kycklingben osv.

KickanW
0

#23: Så gör nästan mina också… Fast de plockar direkt bort de saker de inte gillar i maten och lägger i toalådan :D

Terato
0

Hahaha, känner igen. Fast mina dräller ut allt päckel runt skålen.

Allt gott ska förvaras i deras stora sovkorg! Nära till hands med en smaskig fiskpinne om man blir hungrig om sisådär en månad :P

teratos.r8or.se

Ninja
0

Trollet ska proppa i allt som han inte vill att äta i torrfoderskålen.. Färskmat så det blir härligt kladdigt i torrfodret och jag måste byta allt, papper, nötter som han inte får upp, pinn-/kvistbitar..
Det är bara han som gör så, och han kan vara helt manisk ibland t ex om ett pappersblad är för stort och inte går i ordentligt.

Daydreams
0

#24 hihi var sak på sin plats

Tusss
0

har suttit och läst hur rumsrena era råttor är.. det är då inte mina! Antar att jag inte riktigt har orken att ge dem en förmaning varje gång de gör det utanför buren.. För det gör inte så mycket.. men om de pinkar så sätter jag iaf tillbaka dem i buren..

Men.. de är inte ens rumsrena inuti den, de bajsar överallt! trots att jag har en toalåda åt dem..
och de bajsar mest där de sover.. varför gör dom det?

Grodan
0

En dominant hane jag ägde för några år sedan vaktade matskålen. Han tillät ingen annan att gå och äta förrän han ätit färdigt. Han reste ragg, skrämde bort dem och bet dem. Hemsk råtta…

Grodan
0

Jag uppmärksammade en väldigt söt sak på min förra linje. De kunde inte skilja på höger och vänster riktigt. Stod buren åt "fel håll" gick de på fel sida och letade toalådan…

LeTigre
0

Elvira klättrar ibland upp på buren, klämmer sig ned bakom (utrymmet mellan  burens nätbaksida och väggen) och sitter där - uppochned - som en hårig kassler.. De andra råttorna klättrar också bakom buren, men hon sitter ofta stilla där i fler minuter innan hon kommer igång igen.. weirdo!

RatLover
0

hårig kassler? x)

Grodan
0

påminner om när mina råttor sitter i labburar (en kort stund), då lägger de sig gärna på rygg under foderluckan och håller framtassarna i gallret… rätt sött… ska ta foto på det nångång

lindapluttanbusan
0

Två av mina honor, Hyss och Pluttan ska alltid rulla runt och leka precis under luckan till buren, så dom dunkar huvudet i luckan varje gång dom leker.. Sen Brukar hyss hänga på pluttans rygg och vägrar släppa taget (Pluttan har aldrig fått några sår av det) Men hon far runt som en galnuing och försöker skaka av sig Hysset.. Men hysset håller sig kvar.. sedan försöker pluttan göra samma sak på hyss, dom är så liten att hon bara lägger sig ner med alla benen utåt och ser ledsen ut.. Dom e så söta

Sen gömmer sig Hysset allit på samma ställe udner soffan, sen får matte plocka ut massa äckliga gamla matbitar som hon gömmer där men sedan glömmer..

TienMu
0

Filiokus 9 månader plockar alltid bort lite bajs ur deras toa som inte e hans innan han gör sina behov….ser bra lustigt ut,å han ser så nöjd ut när han e klar. Cool

Terato
0

Hahahah! Det var sött!

teratos.r8or.se

Vilya
0

Har upptäckt att Dierk nästan tvångsklipper sina egna klor. Han gnager ofta på dem och de är nästan alltid i princips obefintliga, ibland har han t om kapat pulpan på sig själv :S

Det är visserligen rätt praktiskt för min del eftersom han alltid har klofria tassar och så slipper jag ju klippa klorna på honom själv, men man kan ju inte låta bli att undra varför han har detta skumma beteende ^^;

sockerrattan
0

Killarna lägger nötterna i badkaret så att de ska bli lättare att gnaga upp

Mia//

Lells
0

Min nakiskille brukade dra i sitt ena öra de första dagarna hemma hos mig haha. Det såg gölligt ut

Lells
0

Oh, sen så torkar dom alltid sina kladdiga tassar på underlagsmattan jag har :D Den blir så trevlig med massa intorkade matrester

lindapluttanbusan
0

Hyss e rolig.. Hon är helt galen i att vara under soffan.. troddfe mest att det var ett gömställe när hon passerade.. Men nu så fort hon får komma ut så springer hon som en galning och lägger sig under ena kanten på soffan. det är hennes plats.. det är så sött, ibland tittar hon ut och visar att hon är där, men jag får inte ta i henne när hon är där under då knuffar hon bara ut min hand och kryper upp så att mattes feta fingrar inte når henne. Om hon kunde skratta så skulle hon nog asgarva åt mig när jag bönar och ber att hon ska komma ut.. Men ICKE! Hyss bestämmer själv och när Hyss vill stanna under soffan så stannar man under soffan :)

[Castaway]
0

Min bebis Menta en lite konstig vana. När jag har nedre burdörren öppen går hon som de flesta andra råttor gärna på små upptäcksfärder (dock väldigt små, hon är lite bebisrädd av sej ;)), och jämt när hon har varit ute på golvet ett litet tag tycks hon tänka "ohnej! tänk om buren är borta?!", och så springer hon in i buren igen, svänger runt i en liten volt och sen går hon ut igen, och när hon har varit ute ett litet tag gör hon samma sak igen osv x) Helt söt.

Dora brukar alltid bita lite på mina naglar av någon anledning. Typ jämt när jag sticker in handen tar hon tag i fingret med tassarna och biter lite i nageln x)

_Jag_
0

När jag har mina råttor i soffan så var det alltid en råtta som fick för sig att den kunde flyga (:@) kan ju bara tillägga att det var mycket krypande på golvet samtidigt som man ropade på den tjocka grisen (älskade den råttan av hela mitt hjärta men det var inte roligt). Något annat spännande är att råttorna har ätit upp hela botten i buren (plast) när dom har tråkigt på dagarna. när dom kommer lösa så springer dom inte runt på golvet utan springer ut i ett annat rum och hoppar upp i soffan och somnar? jag trodda dom skulle ta möjligheten att undersöka. men nej då roligare att va där man alltid är?

Mastoll
0

Varje gång innan Adela ska drick ur vattenflaskan skakar hon på tassarna typ som om hon tycker att hon är blöt om tassarna eller smutsig :P

MrHyde
0

Har märkt att Priest brukar (av misstag hoppas jag Räcka ut tungan) stoppa in sin svansspets i min näsa när han sitter på min axel och tittar bak….men Judas gör ju aldrig så…. hmmm. hehe

Animalen
0

Iris vaggar med huvudet far & tbx :S

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Girlie
0

#46: Det brukar kallas bland annat "pejla" och är vanligt hos rödögda råttor (som ser sämre).

Animalen
0

Jahaa, okeeej do har jag fått svar på det :P Men det är väl inge fel med det?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Princy
0

Min ena råtta - Sauli  har kommit på en mycket tidsbesparande putsnings-metod!

Han tvättar först t.ex. höger tass SAMTIDIGT som han putsar på huvudet med vänster tass. Och sedan byter han till att tvätta vänster tass, samtidigt som han putsar på huvudet med höger tass. :)

LovarDaniel
0

Något som jag satt här o skratta åt när jag skulle ge dom varsin bit morot så fick gamlingen förs så gav jag dom andra med så släppte Isak sin och tog gamlingen daniels och Daniel blev sååååå sur o satt sig i ett hörn o tjura han vägra titta på mig . hahahSkrattande

DoD
0

mina ska alltid lägga mat i deras toa låda

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[Driva]
0

Isa markerade mot min sambo, så han la henne på rygg och fyade, en bit bort satt Embla och när min sambo hade fyat klart på Isa så kom EMbla och började dra henne i örat. Typ som att säga till henne..

Var lite spännande :D

TienMu
0

Nån som har en råtta som ibland skakar på svanstippen…som en skallerorm typ?

Sandra-L
0

Jag fick höra en rolig händelse igår, jag skrattade så jag tjöt!

en god vän till mig har en råtttjej som blivit mamma nu. Och igår när min vän öppnade buren för att titta lite samt ge henne lite godsaker så sprang hon glatt fram till gallret som vanligt…

Hon vänder sig om lite då och då för att se att bebisarna fortfarande ligger där borta och då får hon syn på det, en bebis som har rymt från boet och gått efter henne..
(Detta är i själva verket hennes egen svans!) Hon tar då svansen i munnen och går till boet och bäddar försiktigt ner den bland de andra (ni kan ju tänka er själva hur kul det måste sett ut).. Sedan springer hon tillbaka till matte för att få mer godsaker, och hon ser du att bebisen följer efter henne IGEN!
Så hon upprepar samma sak.. ASG

till slut verkar hon inse att bebisen vill följa med och ger då upp, eller så inser hon bara att det är hennes egen svans..

Animalen
0

#54 Haha, DEN VAR BRA. Kul & Häftigt att hon gör så :D

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

[Driva]
0

#53 ja vi har en flicka här hemma som gör så. De gör hon när hon är ute och upptäcker saker och blir uppspelt :D Typ har massa överskottsenergi och bara står på ställer och hoppar för atat hon inte riktigt vet vad hon ska göra

TienMu
0

#56 :) ja har en hane här hemma som jag upptäckte igår att han gjorde så…..ja hade alla killarna lösa å just denne kille e lite feg å va sist ut ur buren…..å han kom genast fram till mej sen vände han å vred på sig å titta efter de andra å va de pyssla me å då gjorde han så me svansen…såg bra lustigt ut……precis somom han ville säga till de andra att: halllå! titta på mig….

MMM3
0

#15 Mina tjejer (nästan alla jag haft) lägger också rivet papper i tomma matskålar. Det är prydligt rivet i små bitar, och ditlagt med stor omsorg. Verkligen ingen slump. men jag förstår inte riktigt vad det betyder… "Matte, du får fint papper så får vi mat!" kanske….?

Animalen
0

#58, Mina tjejer lägger papper i färskmaten…

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

[Driva]
0

Mina råttor lägger all mat i bajslådan, speciellt mat de tycker om extra.. förstår inte varför man har matförådet i toalådan? Cool

Grodan
0

#60 inte jag heller… undrar om de sätter sig där o mumsar något gott för att liksom få vara ifred, så att ingen känner på lukten att de har något mumsigt där eftersom bajslukten "övertar" lukten från det goda mumsiga? jäij! toppenförklaring, alla fattar… nada

får mig att osökt fundera över om äckliga lukter alltid är starkare än goda lukter…

zmulan
0

#61 eller är det så att man känner äckliga lukter tydligare för att dom är äckliga… öhh… det gick inte att förklara som jag ville…

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Grodan
0

#62 precis, kanske också så för att vi eg attraheras mer av äckliga lukter än goda… eller för att äckliga lukter SÄGER mer? de varnar nämligen för något… typ "jag är giftig ät mig ej"