Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 736 ggr
Yeay
0

Ang. att ta bort bebisar.

En liten fundering bara. Om man har en dräktig hona men inte kan/vill ha kvar ungarna när dom väl kommer, och bestämmer sig för att ta bort dom. Kan då mamman till ungarna ta skada av det? Typ sakna dom eller något sådant?

Jag har ingen kull eller något som jag planerar att ta bort. Bara satt och funderade :P Sedan om jag skaffar orm eller liknande i framtiden så funderade jag på att föda upp maten själv just för att jag ska veta att mamman har det bra och att ungarna hade det bra innan dom blev mat. Vill verkligen inte behöva köpa från en zooaffär och stödja deras ""avel".

DoD
0

put?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

KAGE
0

Nej

/Karoline.

Stephanie
0

Jag har ingen koll på det egentligen… Men jag tror att honan rätt snabbt kommer över att ungarna är borta… Däremot vet jag inte hur det är om man tar en eller ett par ungar, om honan blir stressad och ev. biter ihjäl de ungar som finns kvar?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

hus-musen
0

tror inte att nån mamma mår bra av att man tar ungarna en och en.. känns om ett stressmoment iaf! personligen är jag inte förtjust i tanken på att avla samma råtta gång på gång då henes kropp kommer att ge upp efter ett antal kullar!

Qui dormit, non peccat

Yeay
0

#4 Har någon sagt att man måste avla på samma råtta gång på gång? Varför tar du för givet att jag skulle avla på samma råtta hela tiden? Har inte skrivit något om det och jag bryr mig faktiskt om råttan, skulle aldrig skaffa en råtta bara för att låta henne ligga där och pluppa bebisar, utan för att jag älskar råttor och vill ha dom som sällskapsdjur, sen passar det mig väldigt bra eftersom jag då samtidigt kan slippa stödja djuraffärerna genom att gå dit och köpa en mus i veckan. Om jag skulle gjort så skulle jag också se till att det var en råtta som klarade av det och var frisk, som var i rätt ålder m.m. Jag skulle ju gjort det för att slippa stödja dålig ormmatsavel, inte för att ha lika dåliga förhållanden till mina råttor också :S

Falurven
0

#5 : Bra skrivet. Jag vet vad du menar ^^ Dom tog för givet att jag skaffade råttor för att avla ormmat förut eftersom jag råkar ha orm. Men har jag gjort det? Nääää >< :)
_
Inte exakt samma sak, men man blir alltid påhoppad om man har orm här ^^ Nu lyckades jag prata människorna tillrätta förut då men._

Mvh Nathalie

hus-musen
0

jag läste ditt inlägg (funderade jag på att föda upp maten själv just för att jag ska veta att mamman har det bra och att ungarna hade det bra) och det lät som att du bara skulle ha en mammaråtta! hade du skrivit mammorna hade ja inte missförstått dig=) aja de är inget att bråka om!!Glad har nämligen läst en del inlägg där det har funnits en mamma baraLedsen men du verkar ha bra koll!

men fortfarande så tror jag att de blir stressigt att ungarna försvinner en och en, kanske bättre och ta alla eller bara spara en unge! fast då har du snart en massa råttor.. hur ska du välja vilka ungar som ska bli mat då? blir inte det svårt när man ser alla söta små bebbar? jag skulle ha väldiga problem kan jag erkänna.

Qui dormit, non peccat

Babbett
0

Jag fick en oväntat kull här hemme 2 veckor efter vi fått våra första råttor. Sedan mamman var så ung tog vi bort några av ungarna. Jag märkte inget på honan och hon var annars rätt stressad (tuggade galler när ungarna blivit större ol.)

Att folk skriver och "tror" saker i en så viktig fråga händer ju, det tycker jag tyvärr man får ta för vad det är.

Det finns dock ex. på de som kullat pga. tjuvparning där honan bitit ihjäl de andra. Fast vem säger att honan inte bitit uhjäl ungarna oavsett? Det vet man inte…

Har man inte möjlighet att ge ungarna ett bra hem så tycker jag att man bör ta bort hela kullen, om man är rädd att honan skadar de andra om man bara tar bort några ungar. Hellre det än ännu flera råttor till omplassering på Blocket :-/

Yeay
0

#7 Okej, kanske uttryckte mig lite otydligt :P Jovisst, att ta bort dom kommer bli väldiga problem för mig också. Men samtidigt så vet jag ju att ormar också måste ha mat.

#8 Jovisst, men om jag hade fött upp maten själv hade jag ju inte tänkt ha kvar några utav ungarna, om jag nu inte själv vill ha en råtta från kullen, då kanske man sparar en eller två. Och om man tar bort hela kullen och fryser in dom så slipper man ju ta kullar på mammorna så ofta. Skulle ju inte bara tex ta bort en och ta en kull i veckan, måste ju ha en massa råttor isf om råttorna ska kunna må bra så :P Dessutom en massa ungar man måste hitta hem till. Det skulle nog inte funka så bra. Tack för svaret :) Även om ungarna skulle gå till ormmat skulle jag vilja att dom hade bra (om än korta) liv, samma med mammorna.

Bullerbytjejen
0

alla råttor e ju olika, en del blir stressad av att kulla bort en del inte, jag hade en tjuvparningskull jag med på en bebishona , hon fick 14 stycken och tog hand om dom jättebra, visste vad hon skulle göra osv, men så tog jag bort så hon bara hade fem kvar  men efter det blev hon stressad (antar jag) och bet ihjäl dom som var kvar..så det kan ju vara helt olika, alla råttor reagerar ju inte på samma sätt. det beror ju helt på. nu hade min haft sina några dagar och kanske hade koll på att dom var så många och sen bara var ett fåtal kvar så det kanske var nått iom det som gjorde att hon tog ihjäl dom, hade man tatt bort dom på en gång hade det kanske gått bra, det e sånt man aldrig kan veta..