tämja råttorna

Mina nuvarande råttor var tama när jag fick dem, uppfödarråttor blir ju hanterade från början :)
Annars, om man tex fått hem skygga zooråttor eller omplaceringar, finns en del bra trådar. Sök tex på "rädda råttor" så kommer du hitta massor av bra tips!
Alla mina råttor har blivit hanterade sedan dom var mycket små (även om det inte är uppfödarråttor) så ina var ganska tama redan när jag fick dom. Sedan är var det väl bara att hantera dom mycket så dom skulle bli ännu tamare åså :P

alla mina råttor har varit tama sen jag köpte dem,allid bra när de har blivit handskades med sen de var små! annars är det väl bara tid och tålamod som gäller, locka med mat och inte tvinga dem att vara sociala utan at de får komma fram när de vill=)
Qui dormit, non peccat

busdenise, kan inte du berätta lite om dina råttor? Är de tama?
Har aldrig behövt tämja mina råttor. De har sökt sig till mig och låtit mig hantera dem självmant. Däremot tar det ju ett par dagar innan man känner varann och vet hur de vill bli lyfta, kliade, matade osv. Jag har med godis och kel tränat dem på att våga saker och få dem att bli självsäkra. Även visat dem hur man kan klättra och komma åt olika saker i min lägenhet.
Älskar mina stora små vänner..
den ena är tamare än den andra,antar att den andra är lite mer nyfiken.dom är tama men inte riktigt som ja skulle vilja att dom va.så ja började med att ha godis i handen och då kom dom ju,sen efter de varje gång ja kommer förbi och ska ge dom mat lr kela kommer dom av sej själva.har med dom när ja kollar tv i soffan och sånt.mina råttor är från en zooaffär så dom va inte särskilt tama när jag fick dom.tänkte om nån hade något mer tips än dom "vanliga".