Bus eller bråk?
Jag har två små råttöser som kom till mig i fredags. Då verkade de vara bra kompisar och låg och "myste". Men nu har de börjat springa efter varanda och hoppa på varnadra och ibland ser det nästan lite otäckt våldsamt ut.
Är det så här råttor leker eller kan det vara så att de faktiskt inte gillar varandra, och vad gör man i så fall?
Tack på förhand!
//Thilda

Troligen busar de samtidigt som de tetar vem som bestämmer. Så länge de inte skriker eller gör varandra illa så att blodvite uppstår brukar det inte vara något problem.
Det kan vara så att dom löper, dom flesta honor springer om kring och försöker jucka på varandra då. Mina gör det ibland, ibland piper dom, ibland inte, men det är inget farligt (;
Lycka till
fiiiyah
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Jag har samma problem. Mina två halvårsgamla hanar (bröder) "bråkar", de brottar ner varandra och putsar pälsen på varandras magar, men sedan biter de till och den andra råttan piper/skriker till rätt högt, i bland sliter/biter de bort pälstussar från varandra. Har dock aldrig sett några sår. bör jag oroa mig eller busar de bara?

Man får lära sig skilja på pip och pip också, min systers ena råtta pep mest hela tiden så hon tog honom på en hälsokontroll för flera hundra och han fick diagnosen… KITTLIG! :D haha, bättre än att han var sjuk iallafall!

#4 Det var en spännande diagnos! Har märkt att vissa av mina råttor piper mer än andra. Har inte haft någon bättre förklaring än att de är olika individer. Tänk om de bara varit kittliga?

haha, "kittligheteus" är väl inte den första sjukdom man tänker sig :P hehe
#3 Jag tror att dina råttor gör så för att visa vem utav dom som bestämmer att, dom väljer rang ordningen helt enkelt och den som ligger på ryggen och blir slickad på magen visar underkastelse för den andra hanen.. men det e vad jag tror som sagt…

Mina töser följer efter varandra sen brottar dom ner varandra och slickar varandra. Den som liggar på rygg kommer inet upp men försöker. Kommer den som liggar på rygg upp blir det världens race efter varandra. Det är väl bara bus ? Det har aldrig blitt sår
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Det är bara bus 

Mvh Stephanie