Avelshonor-koll**
Har du en hona som lämpar sig för avel
- för att hon är extra super go och snäll
- för att hon är frisk
- för att hon kommer från frisk och långlivad stam
- för att hon är vacker
- för att hon är stor, tung och välmusklad
?
Skriv om din tös! Bifoga gärna foto!
(omplaceringshonor, ålder 6-8 månader, som fyller ovan kriterier är givetvis också välkomna!)

Menar du att du ska köpa en råtta? ^^
Nä, men om någon säker hona kan dom kolla här, det blir som ett register. ;) Smaaaaaart vaaaaaa??
PUTT för det här verkade intressant att höra mer om (;

Jag har en hona, Black Capped mm, född 1 Juli 2007. Hon kommer från Glimmer´s (Ratpaw) uppfödning och hennes Ljuskullen. Det var tal om att jag skulle ta en kull tillsammans med Glimmer på henne men detta kommer antagligen inte bli av. Glimmer kommer dock ta en kull på hennes syster om möjligen att någon bror används i avel när det blir äldre?
Anledningen till att jag tycker att Shiri lämpar sig för avel är först och främst hennes temperament. När jag låter människor som inte är vana hålla i mina råttor är det alltid Shiri jag sträcker fram. Hon är en trygg och stabil råtta med spring i benen MEN så fort man tar i henne är hon helt avslappnad.
Kommer väldigt bra överens i min flock, har fungerat bra med nya råttor. Har på 9 månader aldrig varit sjuk, aldrig rest ragg mot varken råtta eller människa. Ett minus är väl att hon borde banta lite, hon är inte direkt tjock men ändå på den mulliga sidan. Hon älskar mat!

"Hanarna regerar!!!"?
#4 låter som en härlig tös, har du någon partner till henne?

#4: Jag vet inte riktigt, vi får se.
Jag avlar ju inte så kan inte säga att jag aktivt letat efter någon hane till henne och nu börjar det ju bli sent. Blir hon inte parad är hon en underbar sällskapsråtta och det räcker ju för mig.

Jag har ett par som är extra lämpliga för avel för deras otroliga temperament, kontaktsökande, utåtriktade, framåt och orädda….med mjuk "hängkropp". De är båda över 400 gram vilket också ger ett plus i kanten. En har halv stamtavla på mammans sida fast jag har en halvbror (på mammans sida) och han är precis lika mjuk och god! Den andra honan har full stamtavla…

Hm nu vet jag ju inte om Dani kan räknas in bland dessa.. men hon är i alla fall en ej så bra tecknad Ba eubk,380g senast vi vägde född i slutet av Juni. Aktiv social och har klarat av alla introduktioner i flocken jätte bra (bästa av alla ska tilläggas) är alltid redo på något bus och väldigt kontakt sökande. Ställer upp båda på bad och kloklippning utan många pip. Men kan också slappna av när det så behövs. Har absolut inga problem med främlingar och är lika gärna innanför deras kläder som utanför. Dock har jag inga planer nu på ev avel på henne just nu, då jag inte har hittat den hanen jag skulle önska och då får hon hellre vara.. Hennes mors stam är registrerad men inte hennes far som var en zooråtta. Vad jag hörde av fadern så levde han för 6 månader sedan sen försvann han ur mitt kontakt nät, vilket skulle betyda att han var ca 1 och ett halvt år gammal då.
Modern var ett år när hon föddes och levde och var frisk när jag senast såg henne och var då 1 år och 4 månader även hon försvann ur mitt kontakt nät och har inget hört efter det.
flera tjejer som kan tänkas gå i avel?

Jag har en tjej som jag tänkt låta gå i avel. Russian blue, 6 månader gammal. Fin mycket trevlig tjej. Dock okänd härstamning på henne, vet bara att hon hade kullsyskon som var roan och och svarta med olika teckning.. Väger nu 300 g, bra hull men rätt liten i storleken. Så jag väger fram och tillbaka på om jag ska använda henne eller ej.
RB med okänd bakgrund… vart har du fått henne ifrån?

Jag har min lilla Ester! Har ännu inte fått regpapperen på henne!
Hon är agoti eubk rex. En jättego tjej med mycket spring i benen. Vill alltid ut ur buren med vem som helst!
Mia//

13# Arken zoo i Bålsta. (rb är en gissning, har en annan tråd om just den tjejens färg)

Jag har en Hona som jag möjligen kommer att ta en kull på om hennes underbara temperament håller i sig.
Det är min Idun.
Hennes föräldrar är båda zooråttor. mamman är black hodded och pappans färg vet jag inte.
Ungerna i kullen var black eubk, black stripped roan och en gulaktig färg som jag inte vet namnet på. Har också Iduns syter som har ett underbart temperament hon också, fast jag vill inte avla på hennes färg.
Idun är Black eubk (mm) och rostar allt mera för varje dag.
Jag funderar på att om jag ska börja avla så kommer jag rikta in mig på Black eubk med rost som en av huvudfärgerna, med kanske lite dumbo då min mamma vill ha en dumbo. (i min familj så är råttornas allas djur, fast mitt huvudansvar)
Idun blir 6 månader i september. Men jag planerar nog att para henne i slutet på november början på december..

Jag har ev. några..
Gleida; för att hon är precis så som en toppenråtta ska vara, på alla sätt. Hon är helt perfekt, förutom att hon inte har någon stamtavla.. föräldrarna vet jag dock lite om, mamman har jag träffat och hon är en väldigt trevlig råtta.
Gatorade; om hon växer på sig så uppfyller hon alla krav
Maggan kan jag inte yttra mig om än
Har ni för många trevliga honor enligt #0 så kan jag ta emot dem - har plats för flera honor här! 

#21 Berätta om dom, så som #4

#22 aha :P
Mina flickor är ifrån djuraffär, en väldigt seriös sådan. Expediten (Som äger djuraffären) hade själv fött upp Iris & Pärlan. Hon hjälpte mej med mycket. Iris är en Fawn hooded missmarked och pärlan är en black hooded missmarked. Båda är runt 2 månader nu. Jag vill gärna ta en kull på någon av dom. Jag får se vem som är mest "mogen" vid 5 månader men just nu tycker jag att Iris är den perfekta. Hon är en sprallig tös :) Hon väger just nu 150 gram och jag satsar på att dom ska gå upp långt över 300 ;) Iris är den som gärna kollar läger & Springer runt & busar. Hon äter som jag vet inte vad. Varför Pärlan inte är "Den prefekta mamman" Nu tycker jag är för att hon är mycket mera "skygg" Hon är inte det som gärna kommer fram direkt utan avvaktar lite. Sen är hon inte lika modig som Iris utan tar inga risker. Har jag glömt nått ? :P Skriv då
P.s Ni vet ju att jag har haft vikt-problem med tjejerna. Nu har jag OTROLIGA NYHETER :) Iris väger ju som sagt 150 gram men pärlan väger sina OTROLIGA 160 gram :D
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Jag bara sitter & Drömmer om Iris tsm med En Russian Blue Dumbo hane :) *Drömmer*

#23: Om jag var du skulle jag gå på många utställningar och få andra personers synpunkter. Man ska inte avla på en hona för att hon är bäst av två individer utan för att hon är en bra hona med stabilt temperament och i övrigt frisk och sund. Helst när du inte har en aning om hennes bakgrund bör man inte avla om det inte är något exeptionellt man vill föra vidare eftersom du inte har en aning om vilka anlag hon kan bära på. De är dessutom så unga att du inte har en aning om hur de utvecklas i temperament eller om de fortsätter vara friska.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=194544
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=198533
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=207920
Bra länkar att läsa.

#23 Det är i veckan som jag ska kolla deras bakgrund & så. Eftersom hon har en råttuppfödning så ska jag kolla om dom har stamtavla osv. Jag ska ta reda på massor om deras bakgrund

#26: Förlåt att jag är lite skeptisk men om hon var så kunnig borde väl hon kunnat berätta för dig vilka färger dina råttor var?
Sen är ju frågan om hon har kontakt med alla köpare hon sålt råttor till. Kan du kontakta de som köpt kullsyskon till dina råttor? Det ger ju också en inidikation på vad föräldarna bär på.
Jag vet inte varför du funderar på att avla innan du ens vet om det är en bra hona du har. Tycker som sagt du borde få dina råttor bedömda av någon kunnig rättmänniska först och sedan hitta en kunnig mentor som kan hjälpa dig om du nu vill avla.

Jo, jag frågade liksom mer om skötseln & så. Vad dom var vana vid när jag köpte dom och vi är ganska välkända där i den djuraffären. Ska försöka tjata till mej att åka dit tidigt imorrn.
Varför skulle du vilja para Iris med en Russian blue? Om hon inte bär på det så kommer ungarna mest troligt bara att bli augoti. Och om det är vad du är ute efter så kan du ju para henne med vilken färg som helst.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#29 Ahaa… :P Är inte så bra på det är med färger.
Augoti är den dominanta färgen. Fawn ligger i augotigruppen. Russian blue ligger i den svarta gruppen där svart är dominant.
Parar man ag med ba så blir det ag.
Parar man ba med bl blir det ba.
Parar man bl med ag så blir det ag.
Sen kan råttorna vara bärare på olika recessiva färger. Vilka vet man bara om man har koll på dom bakåt.
En svart kan inte vara bärare av ag.
Men grundfärgerna hos råttor är brun och svart. Allt annat är variationer och olika blekningar av dessa färger.
Om jag har fel får någonvänlig själ rätta mig :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor