En fråga :)
Om man har bestämt sig för att börja föda upp råttor, och ska nu då skaffa en hona (om man redan har hanar) man måste ju köpa två honråttor då förståss.. Då undrar jag: När ska man sära på honorna sen? När honan är dräktig eller innan eller ja.. när? :)
Ingen som vet??

Skaffa tre råtthonor då.. du särar ju dräktiga honan en tid innan hon föder.. Inte snällt att låta ena honan sitta själv tills den ena fött och tar hand om ungarna i minst 4 veckor.. =)

Det tar ju iaf 5 veckor innan honan får sällskap igen då menar jag, tre råtthonor då så den odräktiga har sällskap, jag förklarar lite flummigt tror jag..
Haha jag tror jag förstår ^^

Kan förklara så här..
Två råtthonor: Du parar ena honan, 5 dagar (typ?) innan hon ska ha särar du den dräktiga från den som inte är dräktig, dvs att då sitter den honan som inte ska ha ungar själv tills du särar könen åt i kullen vid 4-5 veckors ålder, då sitter hon själv i nästan 6 veckor, det är ju tråkigt för henne.
Men skaffar du tre honor samtidigt så får hon sällskap under tiden den honan som ska ha ungar är iväg så att säga.. =)
#5 Aha.. okej nu förstår jag :D Hihi okej tack tack! :)
Men de flesta uppfödare som föder upp regelbundet har oftast över 5 honor tot. ju.
Finns det någon anledning att ha över 5 st? :)
Nej, men dom samlar väl på sig från kullar dom haft och att ha som avelsmaterial. Man ska ju inte avla på en och samma råtta över 2 gånger, bara 1 om man inte behöver.
Plus att min råttors flock blev mycket bättre efter att Trolla kom in och gjorde den större. Ju större flock, desto mer mys :)
#9 Hihi aha okej :D
Och sen att man VILL ha fler råttor, såklart! :D
Man måste ju tycka om råttor om man är uppfödare ;D
Haha jag älskar inte råttor.. Jag avgudar doom!! :D ;)
Vad man ska ha klart för sig är att inte alla honor duger till avel heller. Man köper 2, inser att ingen av dom är lämplig av olika anledningar, köper 2 till ect.ect tills man har någon som faktiskt är lämplig, både i hälsa och temperament.
Jag har 11 honor. Av dom så har jag en som har fått planerad kull och fortätter visa sina goda egenskaper + en av hennes döttrar som jag är väldigt nöjd med hittills. Men det kan ju ändras även det. de andra 2 kanske men bara kanske, beroende på hur dom utvecklas.
Det innebär att jag har 7 honor som inte ska gå i avel under några som helst omständigheter. Nån som kan räkna ut procenten på det :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#13 Hihi okej då vet jag det oxå :)
Jag har 10 honor nu - ingen som funkar i avel. Har haft 4 honor till och ingen av dom skulle ha funkat i avel. Har haft 6 hanar. Eventuellt kan EN av dom användas i avel när han blir tillräckligt gammal…
En råtta på 20… Eventuellt…

Mvh Stephanie 

Men det måste väll också handla om vartifrån råttorna kommer? Vet man att man köper en råtta med jättefint släktträd måste ju chansen vara större att man får en jättefin råtta i slutändan? Jag tror de handlar mycket om tur och att ha näsa för bra råttor:P