jag blev biten idag
Jupp, faktiskt. Det är sant. En av mina hanar bet mig.
Det uppstod blodvite.
Jag är ledsen och han kommer att avlivas.
Minns inte sist det hände, måste vara typ 15 år sedan eller något.
Först blev jag arg och hade jag fått tag i honom då - han sprang o gömde sig… - så hade jag nog slagit ihjäl honom på stört. Sedan blev jag ledsen. Inte så mkt för att det är ett fruktansvärt nederlag utan mer för att jag känner mig kränkt (och sårad). Djäkla djur, sitta här och äta mat ska du göra, men sen ska du bita hål i mig också… grrr…
Ibland blir jag lite sur över att det inte är lika lätt att avliva råttor som möss. Hade det varit en mus som bitit mig hade jag avlivat den direkt - 3 sekunder efter den bitit mig hade den varit död.
Ett mordiskt inlägg. Sårri. Jag är bara inte så himla puttignuttig med djur som uppvisar dåligt temperament. Och dessutom har min stolthet blivit biten på…
Ännu en spik i min kista lixom… bläääääääääääääääääääh *depp depp* *bajs bajs*
Vad synd.. =(
om vad? mitt finger eller min stolthet? *fniss*

mest om din stolthet=) nee med de är lite synd om råttan med men bits den så bits den..
Qui dormit, non peccat

Jag förstår dig. Man känner sig oerhört sviken när djuren biter. Men jag är för blödig för att ta bort dem. Hade en råtthona som bet mig med jämna mellanrum men hon fick leva tills hon dog av ålder. Men jag har bestämt mig för att inte vara lika "snäll" fortsättningsvis.
Deppa inte ihop för det här. Sånt som händer, även om det är skit jobbigt….
#4 tack, precis det jag behövde höra… 

Min ena råtthane avlivades i torsdagsd Började med att mobba sin burkompis sjukt mycket och till sist var den stackaren full i sår :(
Och när jag skulle plocka ut den mobbade stackaren, och sätta honom i en egen bur så kom den elaka saten flygande och skulle attackera mig :S
Kunde knappt öppna burdörren ens för att ge honom mat, så jag sa till min mamma att hon fick göra sig av med honom på något sätt för jag ville inte veta av honom mer.
Så hon fixade det på kvällen när jag inte var hemma.
Det gick snabbt och smärtfritt sa hon och jag fick själv se honom efteråt och det var inte en droppe blod eller liknande.
Skönt att ha en mor med jägarexamen ibland :P
Det sjuka var att han bara några dagar innan var "snäll". visst han testade gränser och så genom att småbita lite i mina fingrar men inte så att det gjorde ont eller så.. han gick från att vara lugn och mysig till att bli helt galen på bara några dagar :S

Jag kom ihåg första gången jag blev biten av en tamråtta, jag blev så jäkla förvånad. Tamråttor bits ju inte! (Ingen av mina hade bitit mig då).
Utöver det har jag bara haft en hona som bitit igenom huden och hon gjorde det inte av agressivitet utan av rädsla och därför fick hon vara kvar, ett beslut som jag aldrig ångrat.

Haha, ni skulle se min första råtta när jag var liten. Nivet liten och osmart som man var körde man in hande framför den rädda zoo råttan som högg o värkligen väägrade släppa, fick skaka loss henne innan jag sprang ner med blodet sprutande.
Men tråkigt grodan.

Åh jag förstår att det känns rätt ut sagt sugigt.
Vad tråkigt :( Men jag håller med 4# :)
#7 Vi är ju alla olika i våra bedömningar. För mig spelar det ingen roll om han bet mig pga att han tycker jag är ful, luktar illa, dum eller vad, han BET mig. Det gick hål. Det blödde. That´s it. Han har skrivit under sin dödsdom.
Jag är inte hjärtlös. Jag har bara bestämt mig för vilka individer som skall få bo hos mig, vad jag ska lägga ner tid, energi och pengar på. Jag lindar inte in och hittar på ursäkter och förklaringar längre. Jag analyserar inte beteendestörningar längre. Jag har en enkel regel, som var så jäkla svår att lära sig att ni nog inte anar vilket helsikke jag gick igenom för att inse hur FEL jag tänkt i alla år. Regeln är: inte bita! Aldrig bita!
(Givetvis under normala förhållanden! Misshandlar jag en råtta så är det väl inte mer än rätt att den biter tillbaka?)

#11: Precis, vi har olika bedömningar och jag har aldrig påstått att din bedömning är felaktig. Jag berättade bara om och för mig är inte allt svart eller vitt, det finns gråzooner. Jag sysslar dessutom inte med avel, har inget behov av att hålla ner antalet så jag kan behålla nya djur, så i mitt hjärta och i min situation hade det varit fel att ta bort en fullt frisk råtta som levde ett härligt liv bara för att jag råkade få käka pencellin i 1 vecka. 

#11 Du tog ett rätt beslut även om det känns pissigt. Råttor som bits (så det går hål) blir inte långlivade här hemma.
Skulle aldrig tolerera ett sånt beteende hur mycket jag än älskar råttan.
Jag tycker att det är bra att ta bort alla råttor som bits sådär. Att vara konsekvent med det är ju ändå det enda sättet att faktiskt få bort agressivitet.

Mvh Stephanie 

Får jag fråga Grodan, hur gör du med dina hanar? Struntar du i om de är i olika flockar och du hanterar råttorna emellan. Skulle en hane vara dödsdömd om den bet dig för att du luktade annan hane? Eller tvättar du alltid händerna mellan flockarna?

Mvh Stephanie 

jag vet att du grodan är en jätte bra uppfödare och otroligt duktig med dina råttor.. men i detta fall så kan jag inte hålla med dig riktigt.. okej råttor ska inte bitas.. men ibland händer det.. det kan ha varit rädsla eller vad som helst! Man kan inte avla bort djur beteendet.. det är deras ända sätt att skydda sig.. jag lär ju få tusen svar nu som säger att jag har fel..
Men det får jag ta.. att ta bort en råtta för ett bett kan kännas lite väl drastiskt.. sorry att jag säger det..
andra och tredje gången kan jag förstå..men inte första gången..
Så om jag trampar en råtta på svansen (av misstag) så skulle den råttan ha rätt att döda mig, för jag gjorde den ju illa även om det var av misstag..
nej jag kan helt enkelt inte hålla med..
*fasar lite för svaren på detta inlägg*
Be gentle..
Make love, not war..

:O Jag skulle inte avliva en råtta för att den bet mej! Herregud! Jag blev helt chockerad när jag läste den här tråden! Är inte råttan värd mer? Du fick ont ja. Men ska den behöva dö för det? Dödar vi människor inte redan tillräckligt många djur? Hur många djur har inte vi skadat? Och så fort dom skadar oss så ska vi då bara döda dom?!
Ni får ursäkta mej. Men enligt mej är det här så fel det kan bli! Avla absolut inte på råttan. Men varför döda den? Omplacera den då om du inte vill ha den!
Det är så fel att så fort djur gör någonting som gör illa oss så tar vi bort dom. Det är så så fel!!!
#15 Jag behöver inte tvätta händerna mellan olika hanflockar. Fast jag tvättar händerna mellan flockar som jag inte vill ska ha samma bakterier. Mina råttor är väldigt tåliga och snälla, lugna i flocken och noll dominanta och aggressiva. Dock har något gått snett i aveln nu då när detta hände.
#16 Tja, sådana inlägg är ju det som det brukar bli mest av när man skriver en sån här tråd. Det är därför jag förtydligar att jag inte är hjärtlös. För jag har fått höra många gånger att jag är det.
Nej, en snäll råtta du trampar på svansen av misstag biter inte dig.
#16 "Man kan inte avla bort djur beteendet" Det är just den inställningen som gör att agressivitet finns i så stor utsträckning hos våra djur… Det GÅR att avla bort, men man måste vara VÄLDIGT konsekvent! Att avla på djur med tveksamt temperament kan få väldigt oanade konsekvenser, och det skulle inte förvåna mig om det kan förstöra en hel linje heller… Det GÅR att avla fram bra temperament, och det GÅR att avla fram råttor som inte biter så fort de blir rädda!

Mvh Stephanie 

# 18 nej ajg vet att råttor oftast inte biter om man råkar trampa dom på svansen.. men om dom varit överlägsna oss.. alltså den ledande rasen då har dom säkert avlivat oss också..
du är inte hjärtlös.. men tycker du gör en höna av en fjäder.. sånt kan hända när man har djur.. om jag skulle avliva ett djur för varje gång jag blivit skadad av det så skulle jag inte haft ngra djur alls..alla gånger man åkt av hästen.. eller blivit sparkad, eller biten av häst.. riven av katt.. osv..
nej djur är fortfarande vilda och natruliga..
vi människor är dom som är konstiga och onaturliga..
vad anser du om dödsstraff bland oss människor???

# 19 anser inte att beteende och instinkter samt temprament är samma sak.. så då borde jag avlivas för att jag är hetsig i mitt temprament.. eller? Eller för att jag spräckt min gamla pojkväns läpp? Jag slår när jag känner mig hotad.. jag stannar inte kvar och tänker på mitt beteende.. jag försvara mig när jag är rädd..
kanske borde någon knäcka nacken på mig……….
#17 *ignorerar inlägget eftersom personen i fråga tydligen inte kan läsa, och inte har läst någon av de tidigare inläggen*
Nej, jag gör inte en höna av en fjäder. Jag har bestämt mig vad jag ska pyssla med och jag ska INTE ha ett hem fullt med råttor som jag anser är mentalt sjuka råttor (men som någon annan anser något annat om). Jag ska inte heller omplacera djur som enligt mig mår dåligt i fångenskap, eftersom det inte är säkert att de mår bättre då. Om jag inte hade bestämt mig för det sistnämnda hade jag kunnat skriva en annons: nu har råttan x bitit mig och jag vill inte ha kvar honom, någon som vill ha honom? Jag har bestämt mig för att det är oansvarigt. Det är oansvarigt att sälja djur som är sjuka på något sätt.
Vad jag också bestämt mig för, som också är själva poängen, är att jag ska göra skillnad! Min avel skall göra skillnad. Jag ska vara benhård på temperament, temperament och åter temperament! Råttan behöver verkligen ha ett bra och mycket bättre temperament än det har idag.
Att råttan bet mig är ett tecken att jag inte följt de regler jag satt upp. Någonstans har jag missat något som gjort att jag avlat fram denna råtta som ej har någon bithämning. Min gyllene regel.
I arbetet för att få fram supersnälla och fullständigt tama råttor som trivs i fångenskap har jag givetvis en massa regler hur råttorna får betee sig. Det är då också viktigt för mig att jag lär känna dem och kan iaktta dem under deras liv och i olika situationer. En liten miss och… ja…
Det gör ont i mitt uppfödarhjärta, men jag måste nog inse att jag är blind och inte skapt till att föda upp de supersnälla och goa djur jag vill. Jag har inte öga och fallenhet för det - just därför har jag en massa regler. En kom-ihåg-lista. En uppfödare med handlag och öga behöver ingen kom-ihåg-lista.
20 år och jag kan inte åstadkomma bättre än det man kan hitta i zoobutikerna. Det suger!
#17 Nej, och med det tänket, som faktiskt är det som dominerar världen över, är vi också överbefolkade (överberåttade) med mentalt sjuka och aggressiva råttor.
Så jag har åttagit mig rollen att vara en av dem som gör skillnad!
#23 "20 år och jag kan inte åstadkomma bättre än det man kan hitta i zoobutikerna. Det suger!" Sen när kan man hitta en Arinella-råtta i en djuraffär? ;) Nej, det där håller jag inte med om alls.

Mvh Stephanie 

#25 de flesta råttor utan stamtavla är ju zooråttor i mina ögon… finns skitmånga supersnälla sådana…
har en här, hon är ful som stryk, men en underbar råtta: Kändi! tyvärr barberar hon sina framben, men det gör ju stamtavleråttor också så det är väl inget konstigt. hon har bytt hem flera gånger (utan att bli störd på mer sätt än barberingen), hon är supersnäll med alla råttor, fått en kull med underbara bebbar - som jag inte ska avla på för att hon började tugga päls på sina framben när de var 1½ vecka…
Jag hade nog inte eller velt ha kvar en råtta som biter.
Min blogg: SweGizmo.se

Jag tycker du fattat rätt beslut men förstår att det känns tungt.

Påtal om det där med att trampa på svansen.. När jag var bebis hade mina två systrar 1 varsin råtta (alltså två råttsystrar) Och min ena syster råkade klämma nästan helt av råttans svans när hon skulle stänga buren, mamma ringde då vetten som sa att de skulle bara klippa av det lilla skinn som svansen fortfarande hängde fast i, sagt och gjort, min mamma fick hjälp av min äldsta syster, mamma höll råttan min syster klippte. Den råttan bet inte öht, den betedde sig aldrig aggressivt mot nån av mina systrar eller mot min mamma. Så det är precis som Grodan säger - en snäll råtta biter aldrig!
Jag tycker oxå det verkar hårt, men om man försöker avla fram friska, sociala och snälla djur krävs det att uppfödarna är hårda på sådant. Jag har aldrig blivit biten av en råtta men jag har hört att det gör väldigt ont, jag hade nog känt mig väldigt sårad med inombords.
Jag tycker du gör rätt Grodan, jag vet att det säkert känns svårt för dig eftersom det aldrig är lätt att förlora ett djur oavsett anledning, men du gör helt rätt.

#14: Nej, det att vara konsekvent och inte avla på råttor som bits är enda sättet att få bort agressivitet.
Annars tycker jag inte alls att Grodan är hjärtlös, alla har olika inställningar och frågan är om det är bättre för en råtta som biter att omplaceras med den stress det kan innebära. Hur krasst det än låter så lider döda djur inte. Av det jag läser så har Grodan faktiskt råttornas bästa i tankarna och det tycker jag är beundransvärt.
Däremot håller jag inte med om allt är svart och vitt och därför berättade jag också om min erfarenhet. Det fanns inget elakt eller agressivt i Bambi trots att hon bet och det står jag för. Därmed inte sagt att det hade varit fel om hon varit hos en annan ägare att denna valt att avliva henne. Man ska självklart inte behöva vara rädd för sina djur eller känna obehag för att hantera dem. Det mår varken ägare eller djur bra av.

#17 oj då du var en blödig en du!! hade en aggresiv råtta som bet mig, första gången skrämde jag honom, andra gången vet jag inte vad som hände, o tredje gången han bet så blev han avlivad. sen blev han helknäpp dagen innan veterinären så han mådde inte bra alls.. ville oxå omplacera för min gick bra med andra råttor, men egentligen så ville ja ju inte lämna bort ansvaret för råttan heller.. de är svårt de där.. men du skulle allså allvarligt kunna tänka dig att äga en aggresiv råtta?? till o med ta över en från någon som gett upp?? eller vilket som helst aggresivt djur?? det är där människor gör fel, de ursäktar djurets beteende…skyddsavlivning på aggresiva djur är en bra sak för oftast blir de värre annars..avlivning på männsikor skulle ibland behövas det med anser jag!!
så grodan jag tycker at du gör rätt! synnerligen du som avlar måste ju ha (tycker jag) lugna stabila råttor!
det är ett svårt beslut, men efteråt känns det bättre, o jag tänker alltid att det är bättre nu.. fast de var otroligt tungt att sitta hos veterinären o vänta..
Qui dormit, non peccat

#31 jag skulle kunna ta hand om en råtta som hade börjat bita, eftersom jag har gort det och dom har blivit underbara efter att man har fått dom å fatta att dom inte behöver vara rädda.
Därimot så gör ju alla vad dom vill. Och grodan avlar ju faktiskt på sina, så då är´ ju temperamentet viktigare en vad det är för tex mej.

det är skillnad på en rädd råtta och en aggresiv råtta.. en rädd råtta kan man vänja så att de känner sig trygga, men en aggresiv råtta kan man inte lära av bitbeteendet! biter de så att det kommer blod så ska de bort.
Qui dormit, non peccat

mina har gort det av rädsla.
Känns som att alla är snälla i sina inlägg här, men om typ jag sagt det skulle alla starta krig o.0'
well anyhow.
Omplasera honom tyckerja!
Alltid surt att bli biten.. när man lagt ner en del av sin själ och wheei.. det där är tacken.. yeah.
/Karoline.

Om jag hade varit uppfödare hadde jag behållt honom fast inte avlat på honom. Annars omplacerat.
#36 Jag har en jäkla massa råttor som inte ska avlas på men som jag behåller för att jag älskar dom. Detta gör att jag inte kan köpa in de råttor jag skulle vilja eftersom det då förr eller senare kommer att bli fullt.
Så jag avlar i pytteliten skala och tar det vääääldigt lugnt. Jag kan inte ta varenda kombination jag drömmer om utan jag får helt sonika vänta ut de som är det bästa för min linje.
Men, oavsett hur mycket jag älskar ett djur, blir jag biten så ska den bort. Man biter inte människor alls. jag har några småpsykon som bor här som tycker att det är en bra idé att nafsa folk om dom löper och folket luktar hane… Inte bra beteende och dom hänger i tunna trådar…
Jag avlar givetvis inte på dessa, dom förseglar sitt eget öde genom att uppföra sig illa.
Men jag är för blödig för att kunna avliva djuren… Vilket gör att jag inte kan göra allt för linjen. Funkar dom i flock och/eller är snälla så stannar dom. Mitt val.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
håller med kage om att det är väldigt snälla inlägg, men antar att det kommer mer inlägg…
Jag skrev inlägget när jag var arg - det är intressant vad en människa kan göra när hon är arg. Framför allt kan hon säga och skriva då, en massa saker hon enbart menar just då. När stridens hetta är över gäller det inte längre. Jag har gjort en del grymheter när jag varit arg - jag antar att jag kan bli väldigt väldigt arg när jag väl blir det - och konstigt nog har jag aldrig ångrat det sedan när jag lugnat mig och fått distans. Så ändå har de aggressiva besluten - att göra si eller så - varit beslut jag kunnat stå för.
Så jag har då beslutat mig för att råttan som bet mig ska avlivas. Det är det lättaste beslutet. Nu kommer nästa sak: att göra det! Inte att jag ifrågasätter mitt beslut - utan här kommer den blödige, råttälskande och icke hjärtlösa människan in som inte är arg och kan göra grymma saker, utan är lugn o snäll. Det var därför jag skrev sådär i inlägg 0 om att det är lite synd att man inte kan avliva råttor lika enkelt som möss.
Det är säkert en asdum sak att skriva här på ett ställe där folk älskar råttor och mest har dem som sällskap, samt när man är moderator och ska föregå med gott exempel. Dock kvarstår många viktiga frågor i denna tråd. En är avlivningsfrågan. En fråga många uppfödare brottas med idag…

Är ingen råttägare har ej heller tänkt tanken över att skaffa en.
MEN efter att läst denna tråd reagerar jag starkt över att INGEN har slagits över min första tanke som jag slogs av: Har råttan ont någonstans?
Hur gammal är han? Hur har han varit i tempramentet innan. Jag försvarar INTE aggresivitet hos djur men står fast till att människan är väldigt snar att döma ut djur direkt utan att kolla om något felar, typ tandvärk m.m. vid ett obefogat bett.
Hade nog först gjort en veterinärkoll innan jag dödsdömt ett djur.
Marsvin 4-ever
.

#39 - Håller med lite.
Men grodan tyckte inte att man en bra råtta skulle bita även om den hade ont någonstanns? Eller kanske jag missuppfattade med det där om att den skulle inte bita om den blev skrämd?
#39 + #40 Antar att Grodan med över 20 års erfarenhet med råttor borde veta om något är så allvarligt fel, eller?

#41 Jo det tror jag också. Absolut.
Har bara sagt att jag inte skulle avliva råttan för att den bet en gång, Sen är det ju en annan sak med henne då hon avlar på sina..
#39 Håller med #41, man räknar med att Grodan redan konstaterat att det inte beror på att råttan har fysiska skador.
Det jag reagerar på när jag läser tråden är att alla tänker på att råttan går att ändra på, att om den är rädd för människor eller bara blev skrämd vid det tillfället den bet. Men om man är uppfödare och det inte handlar om att råttan är/blev rädd, då kan man ju aldrig lita på att råttan är socialt kompetent i sin råttflock heller. Vad händer om man inte är hemma och råttan får en knäpp mot någon burkompis? Vill man som uppfödare ta den smällen att inte ha tagit bort råttan när första varningstecknen kom? Det skulle inte jag vilja och därför tycker jag att Grodan bör avliva råttan, och jag tror inte att någon avlivar sin råtta för skojs skull…

Jag vet inte vad man ska kritisera i tråden. Tycker det är helt korrekt att ta bort en råtta som hugger sin ägare utan orsak.
Men visst att verkligen ta bort råttan sen är svårt, pga känslorna man ändå har för sina råttor. Men en råtta som hugger sin ägare mår troligen inte bra psykiskt och mår nog bättre av att få somna in.
#41: Bara för att hon, med 20 års erfarenhet, tycker på ett sätt, så behöver det inte vara "rätt" i allas ögon. Eller hur?
Nooffence, Grod!
/Karoline.
SKA DU TA BORT RÅTTAN BARA FÖR HAN BITIT DIG EN GÅNG ?!?!?!??!?!??!???!!?
å om de vatt en mus hade du dödat den medesamma va fan e du för människa!!!!!!!!!!!!!!!! ska man avliva ska man fan göra de rätt.. dvs åka till djursjukhuset så den kan få soomna in… en fridfulldöd intbe en plågsam en…. å fan…. bara er ett djur vråkar bita en EN gång ska den dö..!!!
hur normalt e de:S

Bumsibum, hur många råttor och möss har du avlivat hos vette?
här är en tråd jag tycker du ska läsa.
#46: Om du får ett hårt slag i skallen och dör på minsre än 1 sek. Är det då plågsam?
Om du körs iväg i en bil, intagen på ett skumt ställe som stinker sprit och massa andra djur, en kosntig person lyfter upp dig, sticker dig hårt i magen, hela kroppen börjar känas konstig och du blir helt yr och sömnig..
Är det icke plågsamt?
/Karoline.
ok, visste inte hur de va å avliva råtter…men okej..jag tycker fortfarande INTE att man ska döda en råtta eller ett anant djur bara för den biter en gång.. skulle de fortsätta så ja okej då får man ju avliva den… men inte efter 1a gången.. :s
helt jvla sjukt ju!!!!
jag blir såå förbanad!

Bumsibum. En råtta som biter är inte en normal råtta. Det är inte en råttas naturliga beteende. Något är fel i psyket = råttan mår INTE bra.
man kan iaf ge den en chans till.. tänk om de bara va en engånghändelse..de e sånt man inte vet å nu e de ju duktigt försent för den lilla råttpojken fick ingen chans!
han hann.. lixom inte få en chans! åhh!!! *förbanad*

suck, snälla lär dig lite mer om råttor.
En råtta som biter är som redan sagt inte ok, den mår inte bra. Något är fel. Ska den då vara tvungen att gå omkring och må så tills den som har hand om den till slut ledsnar på att åka till akuten och käka penicillin? Är det rätt mot råttan?
Eller avbryter man det hela så fort man kan?
Om jag blev biten skulle även jag avliva. Och inte i hela röda hades skulle jag bli glad om jag blev fullständigt påhoppad här!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
mös som biter då.. mår heller inte dom bra eller?
Har aldrig haft möss, tror inte att dom ska bitas heller annars skulle dom inte vara hälften så poppis
aha okej då…
men något jag undrar… e varför hon tycker e vatt lättare å avliva en mus än en råtta.. :s e dom mindre värda då ell… kanske för de e mkt mindre än råttan humm aja jag fattar inte de..:S
Fråga Grodan…
Fråga Grodan…
#56 Om man inte fattar så var då inte anklagande utan fråga utan ha en anklagan i frågan..
Jag tror med all säkerhet att mössen är lika mkt värda i hennes ögon som rådisarna är.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
aha okej…
mjo de e dom nog…men okej då fattar jag lite mer varför man avlider råttor som bits å jag får säga förlåt till grodan…:)
har ju inte gåttor som bits… så jag vet ju inte va de inebär å har inte sökt fakta om varför dom bits imet dom jag har inte bits så har jag ju inte haft nån anledning till å ta reda på så mycket fakta om råttor som bits ^^
så förlåt då Grodan!:) du gjorde säkert rätt bara det att.. man kan lätt bli arg imet amn vet hur mkt man älskar sina små råttor, då vet jag de att skulel de hända så får man ta och överväga en avlivning fast man vill e eller ej..

#56 Det finns väldigt enkla och humana sätt att avliva en mus på hemma som inte går att göra på råtta.
Jag skulle kunna skriva hur mycket osm helst om vilket ansvar människan har att ta bort djur som är temperamentsstörda. Men ni fattar nog vinken. Det har även betydelse för råttan som sällskapsdjur i framtiden att aldrig acceptera detta beteende.
Kom även ihåg en sak. Att avliva ett djur på ett humant, snabbt och smärtfritt sätt är ingenting som djuret lider av. Det vet inte att det ska dö!
Älskar mina stora små vänner..

Gisses vilken diskussion. Självklart skall ej tillförlitliga djur avlivas men att "nacka" dom så på stört helt utan pardon är verkligen drastiskt.
Tur man ej blev född till råtta! då hade ej dessa rader blivit skrivna.
Marsvin 4-ever
.
Om du nu ska avliva din råtta bara pga: av denna saken vilket jag tycker är helt fel så ta den till en vätrinär så den får dö på ett bättre sätt.
Men jag tycker inte du ska avliva din råtta pga: detta den kan har bitit dig av många anledningat tex: du kan har luktat gått, den kan ha haft ont, varit trött m.m.

#63 Men jösses, en råtta biter inte så det blöder för att man luktar gott..
Kan har varit vad som
#61: Ja, jag har själv slagit ihjäl möss så I know.
/Karoline.

Grodan?? Skämtar du eller??
Ta liv av en råtta för att den biter dig? Du som har sån vana av råttor borde väl veta att den troligen ansåg att du inkräktade på dess revir.. Annars skulle den väl inte bitit?? Skulle vi ta liv av råttor som biter? Då hade alla våra uppfödar-råttor varit döda vid det här laget.. En råtta som vi har ifrån dig(grodan) och annelie hade då legat riktigt dåligt till då den satt sig i armen på min älsta dotter första gången dom träffades..
Så personligen anser jag inte att ett bett är anledning nog för avlivning…
Men det är väl så att jag inte är tillräckligt kunnig med djur så får väl ta rådet av en som har kunskap…. Att nästa gång en råtta biter… Så dör den..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag hoppas att du berättade det för Grodan när den råttan bet. Sånt är viktigt för en uppfödare att veta… "borde väl veta att den troligen ansåg att du inkräktade på dess revir.." Och det är JUST DET som ALDRIG får hända!!!! Det är det vi vill avla bort!! Det är därför det är så viktigt att aldrig avla på dessa, och att informera sin uppfödare om ens råtta gör något sådant!!

Mvh Stephanie 

Den var i soffan och hon satt där först.. Så det var borde knappast vara revir tänkande så tillvida den i sin fantasi utökat sitt revir, vad vet jag???
Ähh ingen ide att skriva något… Blir bara negativt för alla rått människor som anser sig veta bättre ….
Skitsak samma… Det går ju inte att kritisera, för då blir det personliga påhopp eller så misstolkas det och man blir själv på hoppad av alla möjliga.. För jag vet ju inget. har ju aldrig haft med djur att göra och jag skriver ju bara för att klanka och gnälla…
Har jag fått höra alldeles för många gånger…
Så till er alla som föder upp råttor… Tro inte att när man säger något om råttorna som köpts av er… Att det är av elakheter man på pekar något, vilket ni verkar tro… för … nä .. ska inte namnge någon… men tro inte att ni är så speciella… skiter fullständigt i er som personer men bryr mig om djuret/n och om det är något med dessa så är det inte personligt utan för djurets skull och som Stephani säger.. Att Uppfödaren har intresse in det… Men det är tydligen inte så… För ni tror bara att man vill smutskasta er.. Ville jag det… Så har jag nog mer rafinerade sätt att göra det på… Så ge er.. Ni är inte speciella… Och jag bryr mig inte om er som personer… Inte ett skit.. men släpper ni iväg råttor som blir sjuka, beteer sig illa låter jag folk få veta det… Har inget med er som personer att göra… även om ni tror det…
Sorry för inläggets längd och dess innehåll..
Och Ninja.. Varna mig gärna igen för att jag är kritisk.. och i dina ögon negativ…
Hälsn. Freke

#69 Men du borde ändå sagt det till grodan? Det är väll viktigt o veta. eller?
#69 Har inte så mycket med vad man säger, snarare hur man säger det. Kritik går oftast inte fram som man vill när man klankar ner på folk och har negativ ton, så jag förstår inte vad råttorna vinner om man är otrevlig. Är man saklig och kan hålla god ton brukar kritik nå fram bättre..

Ha Ha.. Fram med popcornen.. Nu får ni väl ändå ta och ge er.. Biter en råtta så den blöder är det som alla andra säger ngt som inte stämmer.. En råtta som mår bra kan man som tidigare sagt göra i stort sett vad som hellst med.. Ja råkade klämma Syrrans tass i luckan en gg.. Hon skrek men när jag stack fram handen för att öppna luckan inte katten bet hon mej för det.. De tycker inte om att klippa klr lr bada men inte bits dem för det.. Gett Sambo pencillin me spruta i munnen nu i två veckor, han var sur på mej men bits gör han ej.. Samma som att han bet inte när han fick spruta på veterinärstationen.. Ngnsin hållt i en tex katt som fått en spruta? Inte alls trevligt! På ett sätt är råttor så oerhört snälla om man jämför med andra djur.. En hund kan bitas när den har ont men en råtta som är som den ska gör inte det! Att de nafsar för att testa gränser lr råkat smaka när man luktat mat är en sak men den dagen ngn av mina biter så blod uppstår är d slutsnackat trots att jag inte föder upp råttor så vill jag inte ha en råtta med kasst temperament.. Ni säger vissa att d é ju självklart att man tar bort om man é uppfödare men om man bara har dem som sällskapsdjur så kan man ge dem mer chanser.. Jag skulle inte vilja ha ett sällskapsdjur jag inte kan lita på trots att jag "bara" har dem som sällskap!
När det gäller avlivning så håller jag med Kage.. Att avliva en råtta hemma på bekant plats är tryggare än att åka till vetten me alla lukter å stressande faktorer..
Jag tycker Grodan gör rätt.. En gg är en gg för mycket!

Ja det är väl så…. Talar man för döva öron,,, så…
Men tänker nu ni som eventuellt får frågan av Grodan om att "låna"ut avelsmaterial till henne… Kan vara riskfyllt att låna ut en råtta till henne…
Om den nu skulle bita henne för att den inte tycker om henne, eller det kanske var det den gjorde… tycker om smaken av henne…
Risken finns ju att ni inte får tillbaka er råtta för hon blev biten och hon tog liv av den för en råtta som bits ska ju inte leva..
Är Kontentan av detta resonemang… Grodan med all sin vana och kunskap.. Men om hon gosar och umgås med sina råttor mer så kommer det nog inte att hända?? Men vad vet jag… Vad vet jag.. Det är precis som jag säger.. För att man inte är finkänslig å tassar på tå för kunskapen, utan är ärlig och säger vad man tycker så blir man angripen och anses som en ignorant jävel som låter…
Men Tyvärr för er som inte tål sanning och vill ha lögner och fina ord… Läs aldrig något som jag skrivit.. Hårda sanningar utan takt och finess.. Tror på den Brutala sanningen och står för den istället för att försvara lögner.
Hälsn. Freke
73# Men nu får du väl ändå ge dig
73# Tror förresten inte Grodan skulle fråga efter avelsmaterial om hon inte var säker på att råttan inte skulle bitas.

#75 hahaha…
Hälsn. Freke
??

Freke… Va inte elak nu… Tänk på att Grodan är känslig…
Så lägg ner istället… Bry dig inte…

Vad oerhört elaka ni är nu.
vad är det du vill komma fram till? vad har Grodan gjort dej som svidit så hår i stjärten på dej?
För övrigt skulle jag också avliva den råtta som biter hål på mej… vill kunna hantera mina djur. OCH OM en råtta ska bitas så får det fan vara om man plågar den på ett mycket elakt sätt så djuret lider, då kan den få bitas..
Jag ser inte problemet faktiskt. Råttan bet, bitande råttor mår av någon anledning inte bra, en råtta lider inte av att vara död, så den bästa utgången för råttan lär ju vara döden. Det är så simpelt egentligen, så jag ser ärligt talat inte hur man öht kan bli förbannad över att en bitande råtta avlivas. Då ser iaf jag en större anledning att bli förbannad över att bitska råttor inte avlivas, just för att de knappast mår bra, nånting är väldigt fel. Normala råttor bits helt enkelt inte och därmed basta.
Hade Grodan spelat tennis med råttan som boll så kunde jag förstå att folk blir förbannade, men jag tvivlar på att det är så det ligger till 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det är lättare att avliva en mus snabbt och smärtfritt på ett lagligt sätt hemma.
Gällande avlivningsmetod på råttor så självklart väljer metod som går snabbt och smärtfritt samt inte upplevs som ångestfullt (enligt min bedömning).
Mina möss är tyvärr mer värda än mina råttor, om jag skulle värdera dem. Eller jag älskar dem mer bara. För jag älskar dem gränslöst, fanatiskt.
Jag har gjort bedömningen att råttan är psykiskt ostabil, baserat på min kunskap, mina värderingar och mina regler för hur en råtta skall betee sig.
Det är ingen hemlighet vad jag har för åsikter om psykiskt störda (enligt min bedömning) råttor.
Råttavel låter så enkelt, ändå finns det så mycket temperamentsproblem. Med min andra linje (linje nr 2 - har haft 3) fick jag så mkt temperamentsproblem att jag var tvungen att sluta avla på dem och starta en ny. Jag sökte råd utanför SRS, eftersom ingen i klubben insåg problemet, fick fundera ut vad jag egentligen ville med råttuppfödning. Jag bestämde mig för fasta regler, vad jag accepterar och inte. Jag alltid haft kontakt med styrelsemedlemmar i SRS för att höra att det är ok av en godkänd uppfödare i klubben att ha så hårda krav och det har hittills inte varit några problem.
Självklart skulle aldrig avliva någon annans råtta, om jag lånade den i avel - lånade hem den.
Visst kan man vara ärlig, men man kan behöva vara ödmjuk för andra sätt än sina egna. Jag har mina djur på mitt sätt, ni andra har era på erat sätt.
#45 Oj, tror att någon behöver lära sig läsa? jag skrev VET inte tycker. Vad hon tycker spelar ingen roll? Vad har det med grejen och göra, fattar inte….

En sak undrar jag. Vart går gränsen när det gäller bittandet. Min hane har bittigt mig 6 går. Stora blodiga köttsår två veckor innan det är helt borta. Ont i en hel vecka. Är väldigt försiktig med alla mina djur. Han gör det i olika sittvationer. enda sedan jag köpte honom. :(

En sak undrar jag. Vart går gränsen när det gäller bittandet. Min hane har bittigt mig 6 går. Stora blodiga köttsår två veckor innan det är helt borta. Ont i en hel vecka. Är väldigt försiktig med alla mina djur. Han gör det i olika sittvationer. enda sedan jag köpte honom. :(
#84 Han har överskridit sin gräns med råge. Ta honom till veterinären för avlivning.
De bittska råttorna är hemska!Kommer ihåg när jag var på ett kollo för ca 4 år sedan (var 10 år då) och i ett av rummen fanns en råttbur med några råttor.Dum som jag var stoppade jag in ett finger och vipps så blev jag biten..slutade med hemringning..:(
Jag tycker att "Grodan" gör rätt.Man ska avla på så bra djur som möjligt,och ta bort alla beteendestörda.
Jag ids INTE läsa ingenom alltsammans - har läst en del och har redan hunnit börja irritera mig, plus att de tog upp det på marsvin.ifokus (det var där jag läste detta först) där jag började bli riktigt arg faktiskt.
Tänkte bara säga att jag tycker att Grodan gör HELT RÄTT.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag skulle helt klart behålla råttan om det inte hände upprepade gånger, fast utan att avla på den. Även om den tar upp, enligt uppfödare, "onödig" plats. Jag anser att alla levande varelser är av samma värde. Djur ska inte behöva rätta sig efter oss, de tänker inte som vi och deras verklighet ser helt annorlunda ut. Det är människan som valt att stänga in djuret och sätta den i en helt onaturlig miljö. Då är det inte mer än rätt att vi anpassar oss efter djuret och kompromissar. Vilda råttor försvarar sig mot inkräktare, så är det bara. Vad har vi för rätt att leka Gud? Det är fruktansvärt naivt. Människan är ett skumt släkte.
Min ena råtta har bitit mig så det började blöda, men det har bara hänt en gång. Jag accepterar det för hon har inte visat tecken på psykisk instabilitet, bara "ofullständig tamhet." Men det kan ta. Hon är inte mindre värd för det.
Naturen är vacker men obarmhärtig. Och oj vad jag kommer få stryk för det här inlägget. Därför måste jag tillägga att jag inte har något emot dig, Grodis. Bara ditt sätt att hantera situationen. Menmen, alla är vi olika! 
#89 Jag håler med dig till 100%
#89 Men tänk om djuret är sjuuuukt, ingen som förstår. Råtatn här kan ju vilja dö. Okej, det låter sjut. Men jag tror inte att han bara gjorde så för ingenting? Eller? Han får faktiskt lite skylla sig själv, i den här situationen. Speciellt om man gör det mot sin ägare.
#89 Jag tycker att det är okej att en råtta bits ifall det är en ohanterad eller felhanterad råtta (zooråttor och de flesta ormatsuppfödda råttor t ex), eftersom det är ett fel som är lätt åtgärdat = Hantering. Dock är det helt klart något fel på djuret om det är en råtta som hela sitt liv har blivit rätt behandlad och ordentligt socialiserad, och helt plötsligt en dag biter.
Det råttor vi har nu är inte vilda brunråttor, och beter sig inte heller som det. En normalt funtad och frisk tamråtta biter inte helt oprovocerat. Då är det något som är alldeles tokigt. :/
Och jo, djuren ska "rätta sig" efter oss helt enkelt för att trivas i sin miljö - som naturligtvis ska innehålla mycket aktivering och kärlek. En råtta ska inte tåla vad som helst naturligtvis, men det ska inte bitas och visa aggressivitet eller onormal rädsla. En sådan råtta mår inte bra, och bör därför i mitt tycke avlivas.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
#91 Ehh… Är du allvarlig? Det finns inga självmordsbenägna råttor. Djur fungerar inte på det viset. Är till exempel en råtta så sjuk att den kommer att dö och känner sig lika sjuk som den är, så ser man att glansen i ögonen slocknar, råttan blir loj och orkar inte göra någonting. Tappar helt enkelt orken och glädjen. Den bits inte för att den vill dö, snälla nån.. Men du skojar väl med ditt inlägg hoppas jag?
Mvh,
Moa
#93 Klart niffen inte menar att råttan är självmordsbenägen. Snarare att den antagligen inte mår bra psysiskt, och isåfall är det bättre för den att avlivas.
#91 Jag hoppas att du bara skojade för jag tror knappast att en råtta tänker "Jag ska nog ta och bita min ägare så hon kan avliva mig så jag slipper vara här."
#95 Det var ju precis det hon i #93 skrev?

He He.. Vet ni vad?? Läste på Marsvin i fokus.. Å vi är hjärtlösa typer vi med råttor ;)
Å visste ni förresten att råttor tydligen biter man till blodvite pga att man luktar mat..
Ja har haft marsvin å de kunde då nafsa när man tex klippte klorna på dem vilket ratz aldrig gör.. Inte ens mina zooråttor gör detta men uppfödarmarsvinen gjorde ;)
#97 Jag vet jag skrev ju det innan.
#92 Jag förstår hur du resonerar, men jag håller inte med. Även om det inte är vilda brunråttor vi har, så är det inte så himla långt därifrån. Vi har tämjt dom lite, vi har ändrat om i färgerna etc etc. Man försöker ändra om deras ursprungsbeteende, men glöm inte att det i vissa fall kan ploppa upp lite "icke önskvärt beteende" som har sitt ursprung hos vildråttan. Det är inget konstigt. Dessa beteenden är ett överlevnadsinstinkt när det handlar om revir och inte om att djuret är sjukt. Djur är inte skapta för att vara gulligullbarnvänligapusselipuss. Det är vårat påhitt

Lianka, det är inte pga vilt brunråttsbeteende som råttan i en sån här situation bitits. Det är pga temperamentsfel som vi människor har avlat fram. Vilket du kan läsa om i tråden.

"Icke önskvärt beteende" skriver du.. Eftersom det är ett beteende vi ej vill stödja lr ha kvar varför skall man då inte kunna avliva detta djur? Är det revirtänkande som du skriver så mår de ju troligtvis inte alls bra av att vara sällskapsdjur och släppa ut dem i det vilda é ju ingen höjdaridé så vad skall man då göra med en sådan råtta? En råtta som bits så att blodvite uppstår är inte heller något vidare kul och ha som sällskapsdjur och skulle troligtvis mest bli sittande i bur i sådant fall.. Det är enligt mig inte ngt liv för en råtta.. Enligt gulliggullo.s.v så är det inte så man har en råtta.. Iaf jag och troligtvis alla andra här skulle inte lämna sin råtta utan uppsikt som en leksak åt ett barn.. Djur skall behandlas med respekt men då skall man även ha ngt bättre än bett tillbaka..
Jaja, jag talar bara om hur JAG resonerar. Och jag sysslar inte med avel då jag inte är beredd att göra mig av med ett djur bara sådär. Om vi avlar fram ett temperamentsfel så har vi ju bara oss själva att skylla, förstår inte varför man ska ta död på djuret på grund av sina egna misstag. Stå för dom och ta hand om djuret så bra man kan. Och angående att kasta en råtta åt ett barn å hoppas på det bästa tror jag verkligen inte att ni gör, det var inte så jag menade. Jag försökte bara demonstrera hur människor försöker få fram, i våra ögon, perfekta individer som ska leva upp till varenda krav vi har annars tar vi dö på dom. Att vi tror att vi är mer värda än allt annat, och jag tycker det är fel att leka Gud och välja ut vilka liv som är värda att bevara och vilka som borde förstöras. Men som sagt, jag har ingenting emot er och jag hoppas att denna diskution inte blir otrevligare än den redan är. Jag tycker att vi råttfolk gärna lägger oss på en sandlådenivå och det är synd att allting måste urarta

Nu ska jag komma och vara tvärtemot igen, jag tror inte att det till 100% är så att en råtta som biter alltid mår dåligt. Jag kan i alla fall inte se några som helst tecken på att min tös skulle göra det. Nu biter hon visserligen inte mig utan "bara" mina vänner och det är antagligen revitbetingat. Självklart försvarar jag inte hennes beteende, det är inte önskvärt hos ett sällskapsdjur och jag skulle aldrig avla på henne men jag kan inte se att hon mår dåligt.

Om råttan bet utan anledning (och det anser jag dig kunna bedömma som uppfödare) så gjorde du helt rätt.
Inom djuravel finns det inte plats för individer med lynnesfel.
För om det fanns det, så skulle vi inte tro att vi kom till himmelen när vi dör, utan då skulle vi redan vara där.
#97 Att jämföra råttor och marsvin i aggressivitet mot människor går knappt. Ett marsvin biter aldrig en människa med vilja. Eller visst, en del marsvin kan bitas om dom är riktigt allvarligt sjuka och har väldigt ont. Och att nafsa lite pga obehag och att hugga av aggressivitet är skilda saker.
I marsvins aveln är aggressivitet mot människor inget man behöver bry sej om alls, till skillnad från råttor.
Långt inlägg från en som aldrig skrivit här förut, håller dock till på MusiFokus och har haft en del råttor förr, ifall ni undrar. :)
Tycker inte man kan säga att det var varken rätt eller fel generellt som många här gör (åt båda håll), men om du följde din egen kompass Grodan, och gjorde vad som känns rätt för DIG och DIN avel och DIN råtthållning, så var det ju rätt.
Jag tar inte ofta bort djur om det inte finns uppenbara fysiska skäl, men det beror en hel del på att jag personligen inte klarar av det, inte alltid att jag anser det principiellt fel. Det är olika från fall till fall. Sedan har jag haft en enorm tur med djur, har haft väldigt, väldigt få som bitits (många olika arter, både egenuppfödda, uppfödda av andra och zoodjur) så jag har inte riktigt behövt ta ställning i mitt eget djurhållande. Det jag dock slås av, är denna avlivnings- och omplaceringsnoja som folk ofta har.
Vad det gäller omplacering så har jag många gånger undrat om inte det är oerhört mycket mer traumatiskt än att bli avlivad på ett humant sätt. Särskilt för ett så pass intelligent djur som råttan, som dessutom är ett flockdjur och inte "sig själv nog". Är det den egna dödsångesten man projicerar på djuren? Det är vad jag tror. Dö ska vi alla förr eller senare, det är det mest jämställda i världen, för ingen kommer undan, oavsett art, ras eller kön. Sedan tycker jag att det faktiskt blir en hel del hyckleri att förfasa sig över avlivning (oavsett orsak!!) om man inte är vegan, och det är det inte många som är när det kommer till kritan. Det är inte jag heller, men jag påstår inte att mina sällskapsdjur har mer rätt att leva än grisen på min tallrik har, eller ens jag själv för den delen, inte rent etiskt.
Summa summarum, jag tycker man ska vara försiktig vad det gäller etik och moral med att säga "så här är det" och i möjligaste mån hålla sig till "jag tycker".

Jag vill inte vara till besvär i diskussionen ni har här, men tycker ni inte att ett djur som inte mår bra ska få somna in? Ja eller nej, ska en råtta som mår dåligt få fortsätta leva, jag önskar att dödshjälp för människor också fanns, finns inget värre än att behöva lida.
Jag tål inte heller råttor som bits, de blir avlivade. Men samtidigt kan jag inte förstå att folk hänger upp sig på en råttas bästa eller ej när de gärna kan gå runt med skinnjackor och annat som bidragit till så mycket mer lidande för andra djur? Skinnskor eller vad som helst, en plånbok i läder. De djuren är oftast plågade till döds, här handlar det om att en råtta inte mår bra psykiskt och lär inte kunna vara till fullgodo som en bra flockmedlem samt inte kunna umgås med människor. Ska råttan då sitta i sin bur utan att få ett gott liv som de andra som inte bits får eftersom fördelen är att de kan ut och busa runt, de slipper bekymmer och det gör ägaren också, som vill ha fingrarna i behåll?
Det handlar om ett snabbt avslut och slippa lidande från båda parterna för allas bästa. Jag tycker det är mer lidande för en råtta att vara aggressiv mot både egna artfränder och sin ägare än att den får somna in. Tycker inte det finns något problem, vi människor satte djuren i bur, mår de inte bra får vi göra det som är bäst för dem, och det är inte stressen med massa omplaceringar osv som kan förvärra ett beteende. Jag hade inte velat komma till främmande hem som en omplacering om jag inte mådde bra psykiskt.
Jag ser ingen skillnad på att avliva en råtta med tempramentfel och avliva en råtta men tumör. Tycker det blir samma sak, råttan valde inte att bli avlivad bara för att den hade en tumör, kombinera det istället, säg att råttan hade tumör i hjärnan och fick störningar pga tumören och började bitas, är det fel att avliva den då? Då borde det vara fel att avliva djur alls tycker jag med tanke på att man kan uppehålla lidandet med droger tills de tynar bort själva, som med människor.
(Känner redan hur det svider från mördarblickar)
Tycker hur som helst att det var rätt beslut Grodan! Men vet att det känns hårt, både vart det kan gått fel och att du känner dig sviken etc. Försök att vara positiv och känn att du valt rätt, både för din egen skull och för råttans skull.

Du säger så mycket klokt, Zamwyn!

Jag har levande bevis här hemma på en råtthane som i sina tidiga dagar bet hål i mitt finger så det blödde, gjorde riktigt ont och jag svimmade nästan haha
Aldrig hade jag i tanken att avliva honom för det och han har aldrig bitit mig igen efter det
Idag är han lugnast i min fåttflock

Du har haft tur!
Som sagt så ska man bedöma efter situationen. Antagligen var det något hos din hane som gjorde att du förstod beteendet och valde att ha honom kvar. Det var också en hane osm gjort så i sina tidiga dagar. Och det var DU som valde. Ditt djur, ditt ansvar! :)
Men som så många sagt tidigare, en vuxen hane som alltid funkat toppen och helt plötsligt biter utan särskild anledning.. Det måste ni väl alla ändå hålla med om att då är något fel?
Jag tycker inte att det är rätt att döda ett djur för att det biter dig EN gång. Jag kan förstå det om beteendet upprepeas men annars inte :S Visst kan det vara något fel, men då kan man ta råttan till en veterinär och undersöka saken innan man tar beslutet att döda råttan. Det är en ganska hård dom mot ett enda bett.
Men men, det är bara min åsikt, alla tycker olika.
#108 Åh tack, vad snällt sagt! *glad*
#89: "Naturen är vacker men obarmhärtig." Så sant. Fast om man i naturen biter den hand som föder en så är man ute på väldigt hal is.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#97 Fast bara för att jag är "hjärtlös" så betyder det ju inte att alla råttägare är det.

Eftersom ingen här inne utom grodan var med när råttan bet är det omöjligt att ta ställning eftersom bara grodan vet varför den bet och vilket betende den brukar ha. Jag kan inte säga något annat än att det är grodans beslut.
(inte velat ge mig in i diskusionen men here I come)
Har ni sett inlägget på marsvin.ifokus? Dom skriver om just det här inlägget där.. och vissa tycker att grodan vart "korkad" att bestämt sig för avlivning :S Eller ja.. dom gillar det inte. Kolla in det ;)

Jag vet inte vad jag ska skriva, dels för att jag inte delar åsikten att avlivning är första bästa alternativ och dels för att någon borde ÄTA pannkaka
.
Hur som helst så har jag inte avlivat råttan som fick ett tokspel och attackerade äldsta dottern. Varför?? För jag är bortom all tvivel på att det någonsin skulle ske igen. Jag har diskuterat det med uppfödaren som födde upp kullen. Både den incidenten och andra saker kring honom och övriga kullen. Det är en känslig kull vi pratar om i vårt fall, så det borde vara en högre procent risk för avlivning pga oönskat beteende. MEN.. jag har hittat en lösning som fungerar både för honom och för oss. Och jag tänker inte avla på honom, men jag avlivar honom inte heller. Han får bo kvar tills han säger att det är dags. Om nu inte någon annan anledning tar honom dit fortare (tänker på annan problematik omkring honom.)
Det jag tror att Freke försöker säga är att man i Grodans position, med all erfarenhet och alla som lyssnar bör tänka på vad och hur man framför sina personliga åsikter. Jag har sett det förr med en annan "ikonuppfödare" och påpekat det då med. Alla bildar inte sin egen uppfattning och egna resonemang utan tar lätt till sig det en uppfödare som hållt på i över tjugoår säger.
#117 Jag tycker Grodan är väldigt klar med att det är just hennes åsikter det gäller och jag hittar inget "så här ska ALLA göra ALLTID" i hennes inlägg what so ever. Om folk inte kan bilda sin egen uppfattning är de ute på hal is hur som, alla vuxna människor har själva ansvar för sina handlingar.

Vart i mitt inlägg säger jag emot ngt av det du skriver? Säger bara att i praktiken är bör och gör olika.
Glöm aldrig att ingen är perfekt! Det går aldrig att få något helt komplett perfekt, det finns inte. Jag har haft ett marsvin som bet mig och hon bet mig för jäkla hårt så blodet rann men jag avlivade inte henne jag tog henne till veterinären och hon var sjuk. Det var andledningen till att hon bet mig för att hon fick så jäkla ont bara av att jag snuddade hennes mage. Man måste tänka på sånt också att det kan ju finnas en andledning. Jag skulle aldrig avliva ett djur bara för att den bet mig. Så många hugg jag fått tagit emot från min kanin men aldrig att jag skulle avliva honom.
#119 Det är precis det jag menar, det står inget om att man som råttägare/uppfödare bör göra som Grodan gjorde, hon bara berättade om vad som hände, hur det kändes och vad hon beslutade sig för.
Jag tolkar #117 som att du tyckte hon borde ha tänkt sig för mer hur hon formulerade sig, och jag har svårt att se hur hon kunnat göra det bättre än hon gjorde. Om du menade mer allmänt hur kunniga/framstående uppfödare bör uttrycka sig, och det inte hade med Grodans inlägg i denna tråden att göra, så tycker jag inte det framgick så tydligt och förstår heller inte riktigt syftet. Jag fick också uppfattningen att du tycker sk "ikoner" har ansvar för om deras personliga åsikter påverkar andras göranden och tyckanden, och det håller jag inte med om.
Grodan, Jag förstår inte riktigt. Känner du dig kränkt och sårad för att ett djur har bitit dig???? Det är ett djur du talar om här inte en människa? Jag blir ledsen om någon av mina djur biter mig men jag skulle aldrig känna mig sårad. Dom är ju djur. Jag skulle aldrig lägga in mänskligt beteende i ett djurs psyke. Du anser att vissa råttor är metalt sjuka? Jag undrar vem som skulle behöva analyseras här? Jag tycker att personer som du inte ska ha djur. Ditt inlägg skrämmer mig! Jag vill inte tro att det finns människor som du därute. Hur kan man bli arg och vilja döda ett djur? Älskar du inte dina djur?
#122, Jag tror verkligen inte att du läst vad som står… om du gjort det så hade du inte reagerat så

(hihi vad skönt att det för en gångs skull inte är jag som startat en tråd, som får folk från andra forum att känna sig tvugna att gå in hit och skriva hur hemska vi, som tycker det är helt ok att avliva en råtta som bitits, är.)
ja, självklart menar jag att en råtta är självmordsbenägen, herregud… lol

Måste man avliva en råtta bara för den bits? Jag har blivit biten flertalet gånger, både så det går hål och inte… en gång blev jag biten riktigt illa, men inte att jag skulle avliva en råtta för det… det är ju deras sätt att försvara sig :S Om (ni som avlivar råttor och möss som bits) hade en tamiller som bet er… skulle ni avliva den också, eller är det skillnad?
golf.ifokus.se
Men grodan föder ju upp råttor med mål att få dem så bra som möjligt, på alla sätt. En sak om man har en liten flock hemma som sällskap, då är det klart att man inte behöver avliva en råtta som bits en gång. Men jag kan tänka mej att det blir lite besvärligt som uppfödare att behålla alla råttor man inte kan avla på, då blir det ju till slut fullt av dem och man har inte plats för fler bra avelsdjur.
Jag skulle inte avliva någon av mina råttor om de bet mej en eller ett par gånger, men jag har dem ju bara som sällskap också…

Kan hon inte sälja den bitiga råttan till någon som kan uppfostra den lite då? Så den slipper avlivas. Jag skulle inte banga på att köpa en avlivningshotad råtta även om den kunde bitas.
golf.ifokus.se
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, så ni får visa fakta jag missat, om jag gjort det.
Hur kommer det sig att man är så intolerant för ett enstaka blod-bett när det kommer just till råttor(är det en dum fråga)? När det gäller hamstrar, kaniner, katter, hundar och t.o.m. hästar, verkar det inte bli lika stor grej.. ok, han bet hål på mig. Men det var en gång, han har varit snäll resten av sitt liv. Ofta är det en engångsförteelse. Är det aldrig så med råttor eller? Eftersom många här menar "jag skulle ha avlivat en råtta som bet mig"… en gång menar ni då?
När det kommer till råttor verkar det helt plötsligt vara helt oacceptabelt för djuret att bita hål en gång, vad jag förstår det som. *s* Djuret får inte ens en chans att "bättra sig" efter ett bett. Hur kan man avgöra efter ett bett, att den här råttan har en mental sjukdom? Måste råttor vara felfria i temperament 24/7, får de aldrig tappa behärskningen…?
Javisst, jag förstår till 100% att man inte vill använda detta djur till avel, men kel? Om det bara blivit ett bett behöver det väl inte garanterat innebära att det följer ett till?
Nu har jag kanske misstolkat hela situationen, men av det här känns det som att en del råttmänniskor är ganska… kallsinniga, ja. Att inte ens försöka se om det faktiskt blir ett till bett? Det ger nog lite fel bild av några av er genom denna tråd, tyvärr. :/ Eftersom att andra arter inte verkar ha samma levnadsregler som råttor, antar jag…
Hmm… jag är riktigt trött och har säkert skrivit en massa osammanhängande skit. Ledsen om det blivit så.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#129 Du skrev ungefär det jag menade, fast med lite fler ord :P
golf.ifokus.se
Jag har för mej att det står massa om det där högre upp i tråden, någonstans. Råttfolk är verklgien inte hjärtlösa? De flesta skulle nog inte avliva en råtta för att den bet, om den inte visade sig ha riktiga lynnesproblem och vara aggressiv vill säga, men om så skulle vara fallet med en kanin eller liknande är det väl inte ovanligt att man gör samma sak med denna? Råttor är dessutom intelligentare än de flesta andra djur, och har därför lättare att få in såhär gör man/så gör man inte. Om ni fattar vad jag menar :P
Jag är lite kluven i frågan. Var det en av mina råttor skulle jag som sagt inte avliva den, men som sagt igen så handlar ju detta om avelsråttor och grodans uppfödning. Tycker det är lite oansvarigt att skicka iväg råttor med temperamentsfel till någon annan istället, för att man själv inte vill ha den, dessutom tror jag inte att så många är pigga på att ta sig an en sådan råtta, då man lika gärna kan skaffa en bebis eller en "vanlig" omplaceringsråtta.
Tycker det är svårt för andra än ägaren till råttan att avgöra hurvida råttan i fråga bör avlivas eller inte, beror ju helt och hållet på situationen då den bet etc.
Ehm, det där vart ju lite flummigt… Jag ska sova nu iaf, godnatt! :)

Det ni som är så anti avlivning missar är att en råtta är en RÅTTA. Du kan inte säga att jamen så är det inte med marsvin blablabla.
Det är helt orelevant hur det är med andra djur. Råttor ska inte bitas. En råtta som biter sin ägare helt utan anledning är inte psykiskt frisk och bör därför få slippa leva vidare.
I princip ska du kunna göra vad som helst mot en råtta utan att den biter dig, om den har bra temperament.
Det finns massor av människor som tar kullar på dåliga råttor, för att inte tala om grossisterna. Med sådana råttor kanske ägarna kan tolerera bett. Men när man kämpar för att få fram djur med riktigt bra temperament så är det ett allvarligt problem att den bits utan ngn som helst anledning.
Jag har 1 zoo råtta hemma, samt 20 uppfödarråttor. Zooråttan har bitit mig så det började blöda en gång, när hon blev skrämd. Ingen av uppfödarråttorna har någonsin bitit vare sig mig eller andra.

Så min råtta som bits… är det sjuk i huvudet då eller? Borde jag avliva henne bara för hon bits en gång i halvåret för hon tror att mina fingrar är mat när jag stoppar ner handen i buren?
golf.ifokus.se

Jag har haft råttor sen jag var 12 (9 år) och jag har aldrig fått höra att råttor inte ska bitas… jag har alltid trott att det är deras sätt att försvara sig, och nu läser jag att man kan göra vad som helst med en råtta (jag läste vad som helst) utan att den ska bitas? Om någon gjorde vad som helst med mig så skulle jag nog också bitas… det är inte meningen att en människa ska bitas? Hmm… nu var det inte riktigt det jag skulle säga…
Det var mer: jag är van vid att vissa råttor bits och tycker inte de verkar vara sjuka i huvudet för att de bits någon enstaka gång. Idag var första gången jag fått höra att råttor INTE SKA bitas ALLS.
golf.ifokus.se

Det beror väl på dig och hur du vill ha det.

#134 Och du har köpt dina råttor från???

2 från en som fick ungar på sin råtta hemma (15årig-tjej), föräldrar troligvis från djuraffär, de bet väl inte mig vad jag kan minnas, men de bet sönder två burbottnar i plast =/
1 hittades ute, den hade troligtvis blivit utsläppt.
1 fick jag av en tjej som inte ville ha kvar den (köpt i djuraffär antar jag)
7 födde jag upp själv (alla i samma kull, och jag behöll alla, för jag…säljer inte djur?)
Och 14 har jag köpt i djuraffären.
Nu sa jag inte att alla har varit bitiga, men vissa har.
Kiara bet aldrig mig (min första råtta) men hon bet min lillasysters kompis.
Sacha (råtta nummer två) bet mig så illa i fingret så det blev värsta köttsåret, men det var för hon höll på att bita ihjäl en ny råtta som jag försökte rädda, så hon var allmänt ilsken just den gången.
Paztell (som jag har nu) har bitit mig några gånger när jag stoppat ner handen i buren, men bara så man har kännt att hon har bitit, inte så det har gjort jätteont eller gått hål).
Sen kanske jag har glömt något litet bett av någon annan som jag inte lagt på minnet…
golf.ifokus.se
#133 För tredje gången, det är ingen avelsråtta och det är upp till DEJ hur du vill göra! Vill du ha den som sällskapsråtta fast den bits ibland, fine! Jag hade också behållt den.
Du har ju inte heller råttor från uppfödare som är hårda på tempramentsfel heller, om du haft det skulle de antagligen inte bitas? Jag säger inte att det är något fel på dina råttor, men om man bara avlade på råttor helt utan temperamentsfel skulle snart nästan alla tamråttor vara närmast "perfekta".
Nu SKA jag sova x)

Jag skulle vilja köpa en råtta av en uppfödare nästa gång för att se skillnaden, och kanske slippa vara så noga med hur man sätter ned handen i buren. Bara det att alla uppfödare bor 50 mil ifrån mig >.<
golf.ifokus.se

Hur är det med sjukdomar och så på uppfödarråttor? Är det som med illrar så man avlar för att få bort olika sjukdomar? Eller är det omöjligt? De flesta råttor jag har haft, har haft någon form av cancer. Och de tre jag har nu har jag haft lite problem med också (sjukdomar då). Är det för att de är råttor? Eller är det för att de är inavlade zooråttor?
golf.ifokus.se

Som sagt, i ditt inlägg där du beskriver dina råttor har du svaret. Visst kan även seriösa uppfödare misslyckas med temperament. Råttavel är svårt, men risken är betydligt mindre.
Ang tumörer så beror det väl på. Jag vet att en del uppfödare har en hel del tumörer i sina linjer, men de flesta försöker aktivt jobbar för att avla fram riktigt friska råttor. Eftersom råttor är benägna att lätt få tumörer så är det svårt att helt bli av med det. Dock tror jag att precis som på människor beror en hel del tumörer på virus, och sånt kan man hålla sig ifrån genom att inte gå på utställningar och inte ta med sina råttor på rått träffar.
Men samma sak gäller här, köper du från en seriös uppfödare som aktivt jobbar för att avla på hälsa och temperament, så minskar risken, dock är det omöjligt att helt gardera sig.
Man avlar inte på råttor som visat minsta tecken på dåligt immunförsvar.

#141 - Vadå smittar canser hoss mänsikor?

människor*

människor*

#142 nej men virus smittar.
#139 Jag fattar inte hur du pallar ha råttor som du måste sätta ner handen på ett speciellt sätt i buren för att det inte ska bita dig?? Shit vad jag skulle lessna då.
Och det du skrev i #133..Menar du alltså att en gång i halvåret tror din råtta att dina fingrar är mat, och tar sig en tugga? Vad tror hon om dina fingrar resten av året?
Mina råttor känner om jag luktar mat och de kan bli lite ivriga och nosa som tusan, men de vet ju att det är mina fingrar! Och dom biter man inte. Däremot kan man slicka på dom om det luktar mumsigt. Men bita - aldrig!

#145 Jag är inte lika noga med det längre, men direkt efter hon bet mig en gång var jag det… Nu är det väl bara så att jag undviket att ha handen precis framför nosen på henne, och jag ser inget jobbigt i det. Alltså, det gör ju inte ont när hon bits, hon biter ju inte så det går hål. Och senaste gången hon gjorde det minns jag inte ens, men jag mnns att hon gjorde det i September 2006 iallafall. Sen om det är en gång i halvåret är jag inte säker på, jag bara skrev så för att förtydliga att hon inte bits varje dag, men hon bet mig någon gång när jag skulle ta upp en av hennes kompisar och jag hade min hand precis vid hennes mun.
Och hur jag "pallar ha råttor som jag måste sätta ner handen på ett speciellt sätt i buren för att de inte ska bita mig" är helt enkelt för att jag älskar dem. Jag blir inte sur på om Paztell biter mig. Där emot blir jag sur om min iller Epona biter mig, eftersom jag har fyat henne otaliga gånger när hon naffsar. Men det ligger helt enkelt i hennes natur. Och som sagt… jag har i mina 9 råttår trott att det ligger i råttors natur också, för jag har aldrig hört om någon uppfödare som föder upp råttor ska ska vara helt bitfria - förrån igår! Och bara för jag hörde det igår så ska jag ju inte gå runt och tro att min råtta är störd nu helt plötsligt, för det märker jag ju på henne att hon inte är.
golf.ifokus.se
Finns andra djur som inte heller får bitas, du kan inte ha hundar som oprovocerat hugger folk och här hemma har jag fått avliva min killes katt av samma anledning. Altså inte jag personligen… Våra husdjur ska inte skada oss och gör de det så är det en bit kvar i aveln eller så lämpar de sig inte som husdjur helt enkelt.
Vart har grodan tagit vägen föressten.. hon är inte med och pratar i tråden längre.. ?
Skulle du?
Hon delar med sig om ett nederlag, hon blir sjukt påhoppad. Om det var nån annan skulle den ha skrivit långa PM till värden och gråtit påhopp.
Jag har sällan läst en tråd där så många har varit så elaka som i den här… Iaf. inte nån som inte har blivit borttagen.
Att tråden fortfarande är kvar…
Som jag sa tidigare, om någon av mina råttor gjorde som hennes gjorde skulle jag göra samma sak som Grodan.. Men i h-vete att jag skulle våga tala om det för nån.. Man ser ju vilket underbart bemötande det får.
#149 Jag menar inget illa mot grodan! Hon är jätte schysst! Jag hoppar inte på henne. Nu säger jag bara att hon får göra preecis vad hon vill! Om hon tycker det är bäst så sååklart ska hon göra det! Jag skulle oxå bli ledsen om alla hoppade på mig på det här viset… Så grodan du tycker det här är rätt så är det såklart rätt!
om*** ska det vara före du.
jag skriver inte för att jag känner att jag skrivit allt. jag har inte uttryckt mig så bra och utelämnat väldigt mycket. utelämnat vad jag exakt kommit fram till gällande min avel och mitt synsett, vad som föranlett det osv osv. för att det är svårt att sätta i skrift samt är väldigt väldigt mycket.
jag tackar alla som stödjer mitt beslut, eller inte rackar ner på det. ärligt så trodde jag aldrig att det skulle vara så många. speciellt inte när jag uttryckte mig så dumt i det första inlägget.
tråden är inte borttagen för att jag är moderator - jag kan inte ta bort en tråd som jag själv skapat.
vad jag däremot ville få sagt har dock hamnat i skymundan. jag har blivit biten av en råtta för första gången på 15 år. det betyder alltså att jag för det första kan läsa råttor bra och undvika att bli biten samt att jag någonstans haft / behållt själ generellt psykiskt stabila råttor. men att jag nu missat något och inte läst av en råtta korrekt.
jag försöker inte på något sätt vara en besserwisser och vill ogärna säga att hörrö jag är bäst för jag har hållt på med råttor i 25 år. för man är aldrig fullärd. och det är när man hållt på ett par år som man verkligen börjar ifrågasätta saker. jag är mänsklig, jag gör fel och jag försöker alltid att göra skillnad - att bättra mig, att analysera och omvärdera osv.
sorry för slarvtext, har inte tid å va här eg - ville bara svara på ovan frågor
#152 Jag tyckte det var bra skrivet ;) Jag förstår dig faktiskt =)

#152 Första gången? Men…men… de som säger att du omplacerar andra råttor som inte lämpar sig i avel… jag trodde de menade för att det var fler råttor som hade bitit dig och du bara ville avliva just denna. Men då är jag med på poängen.
golf.ifokus.se

Grodan håller helt med dig om nolltollerans med råttor som bits, en gång i tiden gjorde inte jag det…blev inget lyckligt slut på den historien. Därefter så håller jag den regeln stenhårt.
Sen är det intressant och se hur det verkligen böljar fram och tillbaka nu när det är omvända situationer, det är inte en helt nybörjare som försöker berätta en jobbig sak utan en erfaren uppfödare. Nästan en snällare ton men bara nästan…

Jag kan verkligen förstå att grodan inte vill ha kvar en hane som bits, och jag är säker på att hon kan bedömma situationen bra. Jag skulle nog inte klara av att ha råttor som jag var tvungen att vara försiktig med, det är ju tamråttor det handlar om, det klart att dom inte ska hugga så det blöder!
Jag tycker att du gör rätt, och är samtidigt ledsen för din skull att det som hände hände :(
Kan vi inte sluta diskutera det här nu snart… =S Herre gud! Lixom bråka om en sån här sak… Grodans val punkt slut!

Bråka? Jag ville mest säga att jag stöttar grodan, du tror inte att tråden var skriven delvis för att få skriva av sig eller så…? Jag skulle då knappast tro att grodan gjorde den här tråden bara för att få igång en disskussion mot/för hennes val… :P
#158 Vem sa att jag pratade om dig?? :)

Nja, det var ju förståss bara mitt antagande eftersom du skrev det efter att jag och två till hade skrivit i tråden sedan ditt senaste inlägg. Att du pratade om alla oss tre alltså… :)
Nej, jag pratar om dom som bara håller på att skälla ut grodan.. :) Det är dom jag tycker liksom… ja.. grodans val :P
Jag gillar grodan:)
mina 2 töser har lite av grodans uppfödning i sej och dem är UNDERBARA^^ love love love.
Råttägarens och råttuppfödarens dröm är väl att ingen ska behöva vara rädd för att bli biten när man:
stoppar handen i buren, matar med handen, undersöker pälsen/tassarna, möblerar om i buren, gosar och kelar, leker, lyfter upp från golvet/ur buren, badar, sköter om sår osv…… d.v.s. allt som man kan behöva göra med sin råtta, och även om det man gör kanske är obehagligt eller t.o.m. gör ont, så länge det inte är ren misshandel.
Jag har inte blivit biten med blodvite dom senaste 8 åren - men så har jag bara köpt av uppfödare som lyckats med sin avel och klarat sig från måndagsexemplar (bl.a. Grodan.)
En utav mina 7 råttor har bitit mig. Ca 4 ggr. Men hon lever fortfarande och mår bra, då har hon ändå bitit mig så det har blött. Det har främst hänt när jag har stuckit fram handen för fort till henne när hon har legat och sovit, hon blev alltså skrämd och tänkte försvara sig. Så jag ser inte detta som om hon har gjort det med vilje, trots att det hänt fler än en gång.
Bortsett från det har hon även huggit men stannat upp i "anfallet" eller vad man nu ska säga, och släppt taget ungefär som om hon tänkte, men oj, det var ju matte. Speciellt tack vare dom gångerna är jag säker på att dom gångerna hon bitit mig har hon inte gjort det för att vara elak.
Men om man läser den här tråden så borde jag avliva min råtta för att hon är lättskrämd? Hon skulle aldrig bita mig om jag inte råkade skrämma henne. Jag tycker att vissa här inne tänker väldigt konstigt, avlivning av ett djur tycker jag alltid borde vara sista utvägen och något man inte gör förren man har testat allting annat för att få djuret friskt eller för att få bort beteende störningar. Tänk så var det bara ett engångsbett? Då har man tagit en råttas liv helt i onödan! Alla har väl ändå rätt till en andra chans?
Jag förstår helt att man inte vill använda en sådan råtta i avel, men det kan ju bli en bra sällskapsråtta även om råttan har gjort ett misstag i sitt liv. Sedan om beteendet upprepas och man verkligen har försökt att uppfostra råttan till att inte bita o.s.v. så förstår jag att man avlivar råttan.
Jag tycker helt enkelt att råttan borde fått en lite större chans att leva, inte hade man vart så hård mot en människa? Inget ont emot grodan nu, vi tycker väl bara olika. Ville bara säga vad jag tyckte.
asså, kan man inte förlåta djuret för att man själv agerat fel så¨ska man inte ha djur, och jag tycker att mer än hälften av er här innne är sjuka i huvet! råttan kan inte hjälpa att dess ägare kanske luktade gott om händerna, eller att djuret blev rädd.. jag har blivit biten nav alla mina djur och tro mig (jag har haft MÅÅÅÅNGA) men var enda en har jag förlåtit och fortsatt att älska i deras liv! man kan fan inte anklaga ett djur som uppvisar naturligt beteende, det är en sak att avlliva en råtta som är AGRESSIV Heela tiden så att man inte alls kan hantera den, min kompis hade en sån som höll på att bita av hennes fingret men jag slår vad om att grodans "bett" bara var ett litet nafs. Min kanin som är skitstor Högg mig en gång och jag mätte det bettet som blev ca 5 cm mellan övertänder och undertänder men avlivade jag honom för det? NEJ! det gjorde jag inte! SÅ FAR O FLYG NI som anklagar råttan!!!! jag tycker den gjorde helt rätt för jag hade gjort samma sak! om jag hade varit råtta och jag hade bitit hårdare!!
#165 … ää okej… d**p… x)
Någon har visst avlat fel på dej också…

#165 Tu parlé trolliska?
Att ni inte bara kan enas om att ni är oense… Nu kommer det inte till några nya inlägg i debatten, den har totalt stagnerat.
Några kommer ta bort sina råttor för att de bitts. det har de all rätt att göra, det är deras råttor.
Några kommer behålla sina råttor trots att de bitts. Det har de rätt att göra, deras råttor och deras händer.
Några kommer omplacera sina råttor för att de bitts, då kommer de hamna i ett av de ovanstående hemmen. eller bli omplacerade igen.. och igen… och igen.. och igen..
Jag har en annan fråga. Det är inte ovanligt att en hund eller katt som biter någon en eller framförallt flera gånger avlivas, ibland beslutar tillochmed polisen om det. Varför är det annorlunda med råttor?? (och andra mindre djur generellt) Om vi eftersträvar en respekt och ett anseende för vårt djur (ras), varför har vi inte samma regler? Bara en stillsamm undran…
Här kommer en annan "Stillsam" undran. Varför antar människan att så fort ett djur biter/nafsar så är det djuret farligt eller elakt. varför ser människan aldrig sin egen del i det som hänt? människan kanske skrämde djuret eller så hade djuret en dålig dag, det har ju alla så väl människor som djur! varför är djuren värda så mycket mindre i våra ögon? är det för att de inte pratar vårt språk eller vaddå? och till den som syftade på att jag var felavlad och hade damp, jag har/är inget av det, jag står bara på djurens sida för jag är så förbannat trött på djurplågeri och att man skyller allt på djuren nu så hälften kunde va nog!
Djur biter, så är det bara, de kan inte prata svenska, danska eller ens franska så de måste uttrycka sig via sitt kroppspråk och då kan det hända att de biter, jag har möss som nafsat/huggit mig men då har de blivit rädda för mig och jag har inte avlivat de än… om ett djur gör det hela tiden så får man kanske fundera på möjligheten att låta den komma till en bättre plats men det är om det händer mer allvarligga grejjer än ett litet bett eller nafs! det är min åsikt. och den kommer att förbli så oavsett om folk tycker jag har damp m,m….
Lever råttan eller har du mördat den än??
#170 Ett djur skulle ALDRIG NÅGONSIN bita en flockmedlem som är högre i rang bara för att den har en dålig dag eller blev skrämd. och skulle den göra det så skulle den inte leva länge till - den skulle bli utstött av flocken pga beteendet och tillslut uppäten av ett rovdjur.

Mvh Stephanie 

#170: Om du nu absolut vill dra parallelen med människor så; Nej, djur kan inte prata vårat språk precis som vi inte kan prata deras. Och ibland är jag en dålig dag, men jag skulle aldrig på något sätt göra mina djur illa. Jag förväntar mig samma sak från dem, att de inte medvetet gör mig illa. Och du säger att djur biter, majoriteten av mina råttor har aldrig bitit så för mig är det normen. Så tvärtom, en råtta som mår bra och är stabil biter inte.
Annars är det faktiskt så att döda djur lider inte, vad exakt tycker du att Grodan ska göra? Behålla en råtta hon inte längre litar på och vill ha? Hur roligt är det för råttan ifråga? Jag vet att mina tjejer skulle (som är vana med mycket mänsklig kontakt) inte skulle uppskatta om jag slutade hantera dem.

#170 vilken drömvärld lever du i egentligen?? tror du verkligen att ett aggresivt djur i en flock tillåts att stanna? nee det djuret kommer att stötas ut ut flocken och bli en ensamvarg alternativt dör av svält eller blir mat åt ett större rovdjur!!
det spelar ingen roll om man har en "dålig dag" vare sig man är ett djur eller männsiska, skulle du acceptera att någon av dina kompisar slog dig så att blodvite uppstår bara för att den personen har en dålig dag??nee skitsnack tycker jag!!
och som *girlie* säger, döda djur (och människor) lider inte!!
Qui dormit, non peccat
Nej dina råttor skulle säkert inte uppskatta mindre uppmärksamhet, inte mina heller, men om ni inte har hört att man kan bygga upp ett förtroende för ett djur igen så har ni verkligen missat något! jag har en kanin som jag var skiträdd för, jag kunde int ens ge honom mat för han skulle tvunget bitas, efter ett år var jag skittrött på att ha det så och jag började träna honom till att inte bitas… nu älskar jag honom över allt annat och de gågner han försöker så är det för att JAG går för fort fram till honom!
visst kan man bli rädd när ett djur biter en, men överdriva behöver man väl inte göra? djuret biter en gång, och sen aldrig igen, ska man ändå ta kål på det djuret som råka bita en uppblåst egotrippad männsika som krävde att djuret skulle uppföra sig på människans villkor?
Jag tycker att djur har rätt att försvara sig, de föds inte med tänder utan anledning, hur tror du de försvarar sig i det vilda när de blir rädda? ett djur har speciella instinkter och de måste man förstå, Jag har aldrig ägt ett djur som inte bitit mig en enda gång under dess livstid hos mig, men det djuret har inte varit labilt för det! Djur har flykt instinkter, och kan de inte fly så måste de försvara sig med tänderna, det är en sak om de bits konstant och man håller på att förlora ett finger eller två men om det inte är mer än ett litet nafs så big deal då! djuret blev kanske skrämt, kund einte fly och Nafs! eller så trodde råttan att denn skulle få godis! ingen av oss vet för vi har väl inte Frågat råttan? eller har vi? har ni ens tänkt efter om det kan ha funnits en anledning till att den reaktionen uppstod?

när man börjar tillskriva djur mänsklig intelligens så är det ett säkert tecken på att världen håller på att gå under..
Qui dormit, non peccat

#174: Det är ju upp till individen som äger råttan. Om denna känner att den inte kan (eller vill) bygga upp ett förtroende för en råtta som bitit så fungerar det inte. Och då blir verkligheten som jag beskrev att råttan blir kvar men för en "sämre" livskvalite än innan.
Jag (människan är också ett djur) föddes i alla fall med mina tänder för att kunna äta, inte för att kunna bita andra människor i handen när jag har en dålig dag. Råttor försvarar sig oftast i naturen genom att fly eftersom de är bytesdjur, att stanna kvar och bita den som anfaller ökar risken att bli skadad. Så min erfarenhet av vilda råttor (om än begränsad) är att de sällan hugger, ens i trängda situationer, utan försöker fly.
Där skiljer det mellan dig och mig och det kanske är problemet? Jag har haft 18 egna tamråttor plus ett tiotal som varit hos mig längre eller kortare stunder när jag varit jourhem och av dem är det en enda som har bitit mig. Ingen av dessa har bitit så att det uppstod blodvite för att de trodde att dom skulle få godis, så korkade är dom inte.
Har grodan avlivat råttan än?
Mvh Nathalie
Vi människor är faktiskt inte helt olika djuren. Vi bits och rivs också, som små barn gör vi det instinktivt när vi försöker försvara oss, men vi får lära oss att man inte ska bita och rivas. Därför biter vi inte andra när vi blir äldre.
#165: "man kan fan inte anklaga ett djur som uppvisar naturligt beteende"
Det är sant, det kan man inte.
Men att bita en annan flockmedlem är inte ett naturligt beteende för en råtta så det har liksom inte med saken att göra.
Sant som Kleverin säger diskussionen har avstannat. I den här tråden i a f.
Självklart är råttan avlivad. Jag har ju skrivit vad jag beslutat, vad min åsikt är. Kan läsas i #11, #18, #23, #24, #38, #82, #114, #152
Nej människan föddes inte med tänder för att bita andra… och råttans instinkt är att fly vid fara ja! men i det här fallet kunde den intve det, och vad gör råttan då? joo den tar till tänderna,.. jäkligt synd att den är död! jag berömmer den i alla fall för vad den gjorde, jag har i alla fall förstående för vad råttan gjorde till skillnad från vad ni har! jag kan inte fatta att ni har djur när ni inte ens kan förlåta en liten råtta för att bita sin ägare EN enda gång,,,… asså stick dit solen inte skiner.. så gör ni alla världens djur en stor tjänst! kan man inte visa djuren i våran värld lite hänsyn,förståelse och medkänsla så ska man inte ha kontakt med dessa Underbara varelser…. hur många gånger blev grodan biten?
Hur länge fick råtan leva?
Fick den en andra chans?
det är bara lite frågor som jag skulle villja ha svar på…

#181: Denna tråd handlar inte om att förlåta råttan, jag kan förlåta den för att den bet Grodan bäst jag vill. Men det är Grodans råtta och Grodan måste själv bestämma vad hon vill och kan acceptera.
Sen sa Gul_Zebra något väldigt bra, det är inte naturligt för en råtta att bita i sin egen flock. Det är inte ett beteende du ser i naturen då denna råttan vore så gott som död.
du är ju **… Läs tråen ordentligt så får du se varför den avlivades.
Du är en sådan människa som INTE ska börja avla för du vet inte vad som är bra djur och inte… och du vet inte vad man ska sträva efter i avel.
Djur som avlas för att vara sällskapsdjur ska inte bitas, aldrig. (fast som jag sa tidigare, om man misshandlar djuret så får den bitas, det är inte mer än rätt. för misshandla ska inte en människa göra)
så DU kan dra till ett ställe där solen inte skiner, typ i min röv!
Trist att människor ska förmänskliga djur oavsett vad det är för djur. Djur är djur o ska behandlas som djur. Människor är människor o ska därefter behandlas. Jag avlivar oxå råttor om de hugger mig så blodvite uppstår.

Jag ska i morgon avliva en råtta med beteendestörningar. Hon har helt oprovocert bitit mig till blodvite en gång men jag var blödig och kunde inte med att avliva, nyligen bet hon (också oprovocerat) min fyraårige son.
Hon är den enda råtta jag haft som bitits, enligt mig är det ett onaturligt och sjukt beteende.

#183 men snälla lilla du :S
Palla läsa trådan :S , Tycker det är synd att råttan avlivades för ett bett. Har haft två råttor tidigare som bitit mej några gånger, dock hade de tumör visade det sig litta senare, menmen. Tycker personligen inte att man ska alviva efter ett bett. Råttan kanske var agro på bur kamraterna och hade bufflat därinne ? Dock vet jag inte allt då jag inte läst tråden mer än inlägg #0 och litte här på slutet.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#186: Fast det är egentligen inte synd om råttan. Hårt men sant så lider den inte av att vara död.

#187 nej, men det har ju inte en människa häller om man ser på det så. En mäniska som blir mördad med typ ett skått lider ju inte häller. Så tycker ändå det var fel och det står jag på mej för.
20 årig djurgalen moder*

#188: Nej, men nu är lagen så att man inte kan mörda djur eftersom de inte har samma rättigheter som människor, vilket jag faktiskt tycker är bra. Dels ger det möjlighet att hjälpa dem vidare när de blivit sjuka, dels är det mycket bättre att avliva sin råtta än att tro att den klarar sig själv utomhus när man lessnat på den. Människor har dessutom en annan medvetenhet om döden, vi kan fundera inför döden men också sörja att våra medmänniskor blivit dödade. Det kan inte råttor. Jag älskar mina djur men man är ute på djupt vatten om man förmänskligar dem på det sättet.
Är det fel av ett djur att uppvisa intelligens här i världen eller?? vi kommer ju från aporna, sen har vi bara händelsevis kommit på att man kan stampa på de som inte är lika dana som oss själva! Människan är ju osså ett djur! då kan vi ju börja ehandla oss självA SOM NU DJUR NU SKA BEHANDLAS! Jag håller med PaaatyPalm till 150 % för hon är en tjej med HJÄRNA! och förståelse för djur :-D
Själv vet jag inte vad blodvite är, men fel är det att inte ge djuret en andra chans! Sluta stampa på djuren bara för att ni tror att ni har rätten att bete er hur som helst!
Djur är också människor och Människor är också djur!

#190 Djur är människor.. hur menar du då?

#190: Sluta förmänskliga djuren! Men om du nu måste göra det så tycker jag att människor som misshandlar andra människor ska straffas. Det är dock olagligt att avliva folk och en råtta har ingen förståelse för saker som böter och fängelsestraff.
Det är ingen i den här tråden som behandlar sina djur illa bara för att man inte tycker att en råtta som bits är naturligt och eller acceptabelt. Ingen stampar på sina djur, jag lovar.
Blodvite betyder att det det kommer blod.

#189 Tycker också det är bra med avlivning så, men inte efter i detta ex. ett bett. Är djuret sjukt så javisst. Men klart råttor sörjer om deras burkamrat dör. Har haft fler som blivit sjukt deppiga efter att någon råtta i flocken dött. Man får inte engilt lag släppa ut djur. Så tröttnar man på djuren ska man ju såklart inte ha något. Och man avliver ju inte ett djur pog av att man tröttnat, då är man ju riktigt konstig engilt mej tycker jag.
20 årig djurgalen moder*

#193: Att råttan biter kan vara för att den ÄR sjuk och inte MÅR bra. Att råttor kan reagera och vara medvetna om att en flockmedlem försvinner håller jag med om, men om det är en naturlig död eller om den blir avlivad gör ingen skillnad. Jag tycker att det är bättre att avliva djur man lessnat på än att misskötta dem.
Det här handlar inte om att råttan ska förstå vad fängelsestraff eller böter är… det handlar om att VI MÄNNISKOR, och att ni är så jävla löjliga! mina djur har huggit mig och vägrat släppa, sen har det forsat blod. De har fan inte blivit avlivade för det!!! även om jag har tyckt att de varit sjuka i huvet, jag har älskat de innerst inne!
Jag förmänskligar djuren för att vi är mer lika dem än ni vill fatta! vilka tror ni vi härstammar från?! Jo Djuren! sen har vi fattat det att vi kan stampa på dem och bestämma över de… och nu låser vi in dem i trånga burar på labb och pälsfarmar m,m för att de inte är "Människor" och sen resonerar vi så här "men, det e ju bara djur"

#195: Det är en stor skillnad på att plåga djur och avliva ett djur som är agressivt. Du tycker inte att vi ska avliva djur ihuvudtaget då förstår jag? Inte sjuka djur heller? För en råtta som hugger tag och vägrar släppa är inte frisk.
Jag tycker i vilket fall att du ska tänka på ditt språk. Man kan ha olika åsikter utan att gå till personangrepp och vara otrevlig.
#195 Hmm, veganer anser inte jag vara djurvänner o de andra som släpper ut minkar där de får svälta ihjäl, bli överkörda etc. Men min åsikt.. De är född i fångenskap o vet ej hur man fångar sin mat. Nej jag anv ej päls o kommer ej anv sådant.
Anv du skor på fötterna? vad tror du det är gjort av? plast? nej huden av våran tamboskap etc.
ja visst är vi djur i grunden men vi har utvecklats åt så olika håll under så otroligt lång tid. Vi har ett medvetande som de andra djuren inte är i närheten av. Inga djur behöver sin mamma så länge innan man klarar sig själv. Sätt ut en 13 åring på gatan och se vad som händer.. Djuren fick näbbar och klor att försvara sig med, vi fick en hjärna. Utan nåt vapen är vi rätt hjälplösa, du kan inte neka till skillnaden där. vad man har kommit fram till så är det bara elefanter som kan sörja sina döda på ett liknande sätt som vi gör. Man tror till o med att de gråter…

#194 ja det kan vara så, men det kan också vara så att den kanske blev rädd eller vad som hälst. Vi va inte där så vi vetinte. Du skrev i ett tidigare inlägg att de inte sörjer och nu att de ? eller hänger jag inte med ? Vem har sagt att bara för att man tröttnar på de missköter man de ? Fattar inte riktigt, vad har det med detta o göra igentligen? Tröttnar man på djur ska man inte ha något. Och man ska inte avliva ett djur bara för att man tröttnat på de!
20 årig djurgalen moder*

rent vetenskapligt sett är människobarnet tillräckligt gammalt och utvecklat för att klara sig sj när det är ca 9 år!! men det funkar inte i vårat samhälle dock..
#195 för det första så härstammar vi människor inte från "djuren" utan från en art som utvecklats.. hur mycket har de flesta djur utvecklas?? jo minimalt om man jämnför med människan.. och du kan inte tillskriva djur männsklig intelligens!! det närmaste har vi väl i elefanter och delfiner, men inte ens där är det samma intelligens, bara en liknande!
sen spelar det ingen roll hur mycket du älskade dina djur, de mådde uppenbarligen inte bra eftersom de bet så att blodet forsade!! du är en sorts djurplågare och det värsta är att du vägrar inse det!! desutom hur bra mådde de minkar som djurrättsvännerna släppte ut?? jo de mådde så bra i det fria att de svälte ihjäl o dog!! med det sagt så vill jag även påpeka att jag inte är för djurplågeri o att skada djur och jag vill inte se dem i labburar..
du är en sån där vek blöthjärtad mespropp som jag vill kräkas på eftersom du inte har någon som helst fakta som kan backa upp det du säger! och ja det var menat som ett rent personangrepp..
Qui dormit, non peccat

#199: Nej, vi var inte där så vi kan faktiskt inte uttala oss alls. Grodan däremot var där och hon har stor erfarenhet av råttor och jag är övertygad om att hon kan göra en korrekt bedömning när det gäller beteende. Utifrån den information vi har kan vi inte bedöma alls.
De sörjer inte det ni så fint kallar mord. Alla dör någongång, men för en råtta spelar det ingen roll om burkamraten blir avlivad till följd av ett bett eller om den dör i någon sjukdom. De tänker inte på de sättet.
Det behöver inte vara så, men det kan mycket väl bli på det viset. Det känns som ni predikar liv till varje pris utan en tanke på konsekvenser. Spela roll anledning, säg att en person dör och efterlämnar två råttor som inte går att omplacera. Är det okey att avliva djuren då?
Förstår inte varför du tycker att en agressiv råtta till varje pris ska få leva medans du exempelvis vill döda råttungar bara för att de kanske kan bli sjuka senare i livet?
#200 bra inlägg:) det är ungefär det jag vill få fram men jag är för dålig på att skriva:)

#201 ja precis. Igentligen "bråkar"/"diskuterar" vi utan andledning.
nej klart de inte gör, de fattar ju inte. Men de sörjer. Hade ett marsvin en gånt i tiden som dog för att burkamraten dött ( ot )
nej det tycker jag inte. Eller om djuren är friska och krya tycker jag det inte. Det fins alltid någon som kan ta hand om de.
vaah, det är skilnad mellan en agresvi råtta och en rädd råtta. Men vi vetinte så vå kaninte bedömma om råttan var rädd, om den hade muckat i buren eller något i den stilen. Vadå vill :S , jag vill inte döda råttungar :S , jag sa i den inavles inlägget att jag tycker inavel är fel och att jag aldrig skulle kunna inavla. Om jag skulle fått inavels bebisar skulle jag dödat de, ja och det står jag mycket väl för. Men bara därför betyder det inte att jag tycker det är rätt att döda alla råttbebisar. Alla råttbebisar kan bli sjuka, ska jag då döda alla råttbebisar i hela värden då elr ?
20 årig djurgalen moder*

#203: Jag bråkar inte, jag diskuterar. Vad jag menade var att det inte gör någon skillnad på om burkamraten avlivats på grund av sjukdom eller agressivitet alltså kan man inte jämföra med en människa som mördas och den smärta närstående får gå igenom. Och ja, det är skillnad på en rädd och en agressiv råtta och du var inte där när råttan bet så Grodan har mer fakta bakom sitt beslut än ni har bakom era protester.
I en utopi lever alla djur lyckliga och välmående men så ser det inte ut i verkligheten. Det finns inte alltid någon som är villig att ta hand om djuret. Alla som lessnar tar inte sitt ansvar och fortsätter sköta om sina djur. Om man är rädd för sina djur kanske man inte kan fortsätta att sköta dem som man ska, vad är då bättre att djuret får somna in eller sitta i en skitig bur för att ägaren inte vågar städa?
Så de råttungarna förtjänar att dö för att de råkar ha en mamma och pappa som är släkt, något ungarna inte kan eller kunde styra över? Men en råtta som medvetet biter sin ägare ska till alla pris leva?

#204 ja men du är väll inte grodan ?
men snälla lilla du. Ja om jag fick någon inavels kull skulla jag avliva de. Men det är ju mitt beslut eller hur ? och moget av dej o dra in det här, det hör ju inte äns till. Jag har inte sagt till alla pris, du värkar ju klart fett läsa mellan raderna. Om råttaan är sjuk så tycker jag det är ok att avliva de. Dock inte efter ett bett, tycker att de ska få litta mer chans. Och du var inte häller hos grodan så du kan ju inte häller säga som du säger :S ,
20 årig djurgalen moder*

#204: Nej, jag är inte Grodan. Jag har inte sagt något om vad jag skulle gjort i hennes situation för jag var inte i den situationen. Jag står bara bakom det faktum att det är hennes beslut eftersom det är hennes råtta. Precis som det är ditt beslut om du vill avliva en inavelskull. Jag har inte sagt något annat heller, jag bara undrar hur tusan man kan rättfärdiga det ena men tycka att någon som gör det andra är dum i huvudet. Du ger ju inte råttungarna en chans du heller så predika inte andra chanser i denna tråden för det är bara dubbelmoral.

"206 vaaah :S ? vet du vad inavel är ? hur det kan gå o så ? Det föddes en ko inte långt härifårn ( 1km typ ) med 4 öron! och det var inavel. Djur föds huller om buller pog av inavel, dock kan det ju födas så annars också, menmne. Dock är detta vääldigt ot så jag ska sluta prata här nu om detta. Vill du prata om det mer får du PM:a eller skicka Gb, så får vi ta o prata där istället, för nu har vi glidit helt utanför ämnet.
20 årig djurgalen moder*
#207 Nu kan kanske en ko leva med 4 öron men hur uppfattar hennes flock kon? accepterar de henne eller blir hon en hack kyckling *dvs mobbingoffer*?

#208 vetinte, har ingen kontakt med bonden, dock har en utav mina kompisar det, kan ju kanske se om jag kan fråga henne, dock är hon i GB 2 veckor nu utan dator.
20 årig djurgalen moder*
# Buu Inavel!
Ok… fullständigt fel att ta denna diskution i denna tråd. Inavel är inte så otroligt farligt och fel bland råttor och möss som det är mellan människor och tydligen kor… Skaffa dig fakta om djurarten du hackar på innan du blir alltför upprörd…

du kan inte praktisera koavel på råttor, råttor kan inavlas utan problem, bara den som avlar vet vad dom gör.

#211 jag vet, men det kan gå fel, läser ni allt jag svarat och skrivit så fattar ni nog ;D
20 årig djurgalen moder*

Jag håller egentligen till på marsvinsforumet med mina två underbara marsvinsvänner Curry och Kummin. Vi anser inte att man bör avliva sina vänner. Men det är klart, om någon i min umgängeskrets tappar tålamodet och slår mig på käften så skulle jag ju faktiskt vara i min fulla rätt att skjuta henne i huvudet. För en människa som slagit en gång kan man aldrig mer lita på, den måste ha något allvarligt fel i huvudet. Särskilt om den kommer ifrån en lång linje av pacifister. Avlivning är det enda rätta.
Eller?

#212: Jag har läst allt du skrivit plus att jag har läst genetik. Inavel ger inte automatiskt 4 ögon på kalvar, problemet med inavel är om det finns sjukdomar/skador som kommer i dubbel uppsättning när man parar närbesläktade individer som har liknande gener.

#213: Ja, något är faktiskt fel om man känner att man måste ta till våld utan synbar anledning. Däremot kommer personen ifråga antagligen inte bli dödad utan endera få böter eller sättas i fängelse om misshandeln är grov. Det är så vårat samhälle funderar. Försök att förklara ett sådant straff för en råtta? I en vild flock med råttor skulle en instabil råtta som biter flockmedlemmar antagligen gå en säker död till mötes.
Dessutom, som det påtalas många gånger om (jag vet inte hur det rör sig med marsvin) men en råtta ska inte bitas. Det är inte normalt och det är inte acceptabelt även om man inte väljer att avliva.

kommer inte komentera mer i denna tråden då det blivit mycket ot, vill ni något får ni ta o PM:a mej-…
20 årig djurgalen moder*
PaaatyPalm: Var inte du för kupering på hund för att det är snyggare? Varför är det i dina ögon rätt att stympa en hund för din egoisms skull och att avliva råttor som mycket väl kan vara friska hela livet trots inavel när det är sååå elakt att avliva en råtta som det uppenbarligen är något fel på?
197 # Varför anser du inte att en vegan är en djurvän?

Då denna tråd har spårat ut fullständigt så låser jag denna.
mvh sajtvärden

Öppnar tråden igen men vill tilägga att jag inte kommer tolerera personangrepp. Hoppas vi alla kan diskutera på ett trevligt sätt utan att vara otrevliga.
mvh
Blir ledsen när jag läser om sådana här djurägare som straffar sina djur på sådant här vis :( Du kan inte sätta högt värde på dina djurs liv
#221: Värderar man sina djurs liv lågt om man avlivar de pga något som djuret självt lider av?

#222 Var det bevisat att råttan led av något som man inte kan komma till rätta med eller på annat sätt botas??? 
Som djurägare är det ens ansvar att avliva djur som lider av ngt obotligt.. men inte för att man själv lider av djuren. *min åsikt*
Fast jag är ju råtthjälps skadad 
#223: Det är helt enkelt inte naturligt att bita en medlem av flocken och den hand som föder en. Det går liksom inte att komma ifrån, gör en råtta det så är det uppenbarligen något fel.
Sen exakt vad som blev fel i det här fallet vet inte jag nånting om, och således vet jag inte om det är något man kan göra något åt heller. Har inget minne av att det skrivits i tråden och känner inte för att läsa igen 200+ inlägg en gång till :P
#224 Det finns en knapp som har en fantastisk funktion… :) Första olästa heter den och tar en direkt till det inlägg som man inte läst :) Underbar knapp, tog mig över ett och ett halvt år att få reda på den knappen och nu är den min bästa vän :)
Jo jag vet, använder den hela tiden - det jag menar är att jag läst hela tråden redan och inte känner för att göra det en gång till ;)
#221 Jag kallar det inte straff. Jag tolkar råttans beteende till att han mådde dåligt i fångenskap och därför avlivades han snabbt och smärtfritt.
#227: Nä, jag minns det mesta. Det kan liksom sammanfattas i "grodan är eine monster!!!!111oneone" och "Nähä du är dum och grodan är bäst!!!!11oneone" och typ 2 "vettiga" inlägg (beroende på vad som räknas som vettigt förstås) liksom, so far so easy to remember 
Däremot om det skrivits något specifikt om orsaken till bettet, DET minns jag inte :P
Oops, glömde - det finns ju några " allt råttfolk är dumma i huvudet" också ^^

#167 HAHAHAHAHAHAH!!!!!!!
Vill också skriva till Grodan, för jag skrev tidigare att jag inte förstod riktigt (med värre ord och meningar). Men nu är jag helt på din sida vad gäller ditt val efter att ha läst vad du skrivit och tänkt efter själv osv. Jag var för snabb att dömma helt enkelt, förlåt. Du har en ganska stor roll vad gäller Sveriges råttor. Det finns tillräckligt många råttor med dåligt temperament pga dålig avel. Och du är värd guld som står fast vid dina åsikter om hur råttavel bör gå till så mycket att du är berädd att ta bort "dåliga" råttor även fast du kanske älskar dom. Det är inte fel, det är starkt! Sånna som du är viktiga för att vi ska få så trevliga & mysiga sällskapsråttor som möjligt.

Tycker inte att ditt inlägg (#17)var speciellt dåligt. Jag tror att du talar för många. Det finns ofantligt många som tycker att djur ska få leva oavsett hur de mår och beteer sig.
Egentligen är inte problemet att många djur avlivas, omplaceras är oönskade osv, utan att så många djur oplanerat sätts till världen.