Djuraffärsfakta
Nu har jag mailat Arken angående deras faktablad.. Om man ens kan kalla det för ett faktablad. Skulle kanske vara bra om andra gjorde samma sak. Mitt brev blev såhär, jag hoppas att jag inte glömt något viktigt..
Hej.
Jag föder upp råttor. Jag (och många med mig) har synpunkter på erat faktablad om råttor. Allt för att gör det bättre för såväl köpare som djur, alltså ingen kritik mot er. Jag skulle bli mycket glad och tacksam om nu kunde ändra viss information.
Råttor MÅSTE hållas i flock. Det är djurplågeri att ha en råtta ensam, så länge det inte är en råtta som absolut inte fungerar i flock. Har man en råtta som inte suttit ensam en längre tid är det 99,9% säkert att du kan sätta in en ny individ utan problem. Tänk bara på att de skall introduceras på neutral mark.
Det är inte ovanligt att hanråttor väger över 700 gram. Man brukar säga mellan 550-900 gram.
Råttor ska för allt i världen INTE ha motionshjul. Det förstör deras ryggrad. Ingen männsika som kan sina råttor skulle sätta in ett hjul. Det är inget som de behöver. Snälla, råd inte era kunder till att förstöra sina djur.
Trycksvertan i tidningspapper är inte all giftig. Man skall dock se till att man håller rent och byter papper när det behövs. Råttor blir även rumsrena om man ställer in en låda som de kan använda som toalätt.
I stycket om mat- och vattenskålar har ni skrivit mus i stället för råtta.
Råttor ska förutom Torrfoder ha rester från våran mat så länge den inte är allt för kryddstark. Ägg, rester och yoghurt är jättebra.
Det bästa man kan göra när man har en ny råtta är inte att sätta in den i buren. Man kan sätta sig med råttan i knät och kupa händerna över den och låta den somna. På så sätt vänjer sig råttan vid din lukt och känner sig trygg. Det är så mycket lättare att få dem tama på detta sättet.
Man ska ALDRIG lyfta en råtta i svansen!
Bär inte på råttan i onödan för att den kan ramla i golvet?
Råttor älskar att vara med, ute och springa eller sitta på axeln vad man än gör. Råttorna ska bäras omkring på så mycket som möjligt för att de ska vara glada. Och en råtta ramlar mycket sällan, de har en otrolig förmåga att sitta kvar.
Honan ska inte paras innan 5 månaders ålder, inte tre som ni skrev. Hon ska även paras innan hon blir 12 månader. Man bör kontakta kunnaiga människor innan man beslutar sig för att avla. Hon ska vila minst en månad mellan varje kull. 1 eller 2 kullar räcker per hona. Hanen ska vara minst 5 månader innan parning, helst ska han vara mycket äldre.
En dräktig hona behöver inte ha några vitamin- eller kalktillskott. Hon så dock få fet och proteinrik mat, barnmat på bur är idialiskt för en dräktig och digivande hona.
Råttor visar sig sällan sjuka genom att de blir slöa, då är det ofta långt fortskridet. Man ska lyssna efter rossel i råttornas lungor. Mycoplasma är en vanlig luftvägssjukdom och yttrar sig på detta viset.
Någon som skulle vara jättebra är om ni kan hänvisa till internetsidor när det finns mycket kunnit folk. Några exelmpel är:
*Svenska råttsällskapet - rattsallskapet.se
*Råttor i fokus - rattor.ifokus.se
*Ratpower - ratpower.se
Snälla, ta till er detta så kan nu erbjuda era kunder bättre servis. Om de får reda på rätt information kan man öka förståelsen för djuren och kanske göra så att "rätt" människor köper dem.
Hälsningar
T
Jättebra skrivet! :DDD
Fast du hade kunnat ta med att dom lätt bli förkylda av drag och sånt.. snoriga osv
/Karoline.
Det tänkte jag inte på. Blev så sur över en deras hjul och att man inte ska "bära omkring" på dem..
Ja vadå att man inte ska bära på dem i onödan.. det var det dummaste jag hört -.-
/Karoline.

Ha Ha..INTE bära omkring på dem :P.. Råttor är verkligen jävliga på att ALDRIG trilla "av man"
Jag har inte läst Arkens faktablad, tur är väl det för då hade man väl gått i taket

Haha, håller med om att det var lite konstigt skrivet, det där om att man inte skulle bära omkring på råttor "i onödan". Vad sjutton menar de med det, liksom?
Jag undrar om det går att anmäla detta. Vad jag vet så är zoobutiker skyldiga att informera om alla djurarter de säljer. Men vet inte vad de säger om att det ska vara rätt information.. Men det är ju tydligt att många reagerat på arkens infoblad och att det inte ändrats på ett långt tag.
Ingen som kan skriva ner det som står på deras faktablad så att man får läsa?
Älskar mina stora små vänner..

Hittade det:
http://www.arkenzoo.se/default.asp?sid=331
Det är ju skrattretande.. Bära en råtta i svansen.. Helt sjukt.. Med den tyngden!
Älskar mina stora små vänner..

BÄRA I SVANSEN!!?? Någon kanske kan informera dem om att om en råtta bärs i svansen, annat än vid svansroten där det bara gör ont som tusan och stressar, så kan huden på svansen skalas av av tyngden och benet exponeras. Jag har sett detta hända.

Sa maila dem när jag kommer hem, det är ju sjukt. Vem skriver dessa skötselråd!?
De har väl skrivit att dom bara ska bäras i svansroten isf?
De har tydligen speciella personer som skriver iaf.. :'d och typ chefen kollar inte igenom det eller påverkar nåt för han orkar väl inte bry sig.
/Karoline.
Mycke bra tycker jag.. Killen i djurafären jag köpte mina råttor i tog dom i svansen..
Antar att det e det enklaste sättet att lyfta dom om dom e rädda att bli bitna :/
#12 Jo de är väll så.. man kan ju tänka sig själv med hänga upp o ner.. skulle inte va så kull tror jag inte..
Vintras: verkligen en jättebra skrivet! hoppas dom tar till sig det också. du lär berätta vad dom sa sen.
Det är ingen big deal* när dom lyfter djur i svansarna (svansroten) på affärerna. Dom gör så för att det är enklast, går fortast och djuret kan inte råka smita. Det är inte som att dom håller dom i 10 minuter i svansen och lala liksom.
*JAG HATAR ATT MCDONALDS NYA GREJ HETER "Ingen big deal"! För jag brukar säga så IRL ò______ó nu låter det bara dumt ;_;
/Karoline.
Idag fick jag svar, jag hoppas att de agerar och inte bara snackar…
Hej Titti,
Tack! Vi skickar detta vidare till arbetsgruppen som får se över informationen och göra korrigeringar.
Trevlig helg!
Med de bästa Arkenhälsningar
Karola Sundqvist
Arken Hemdjurshandlarna AB
Propellervägen 4A
183 62 Täby
Direkt: 08-756 02 66
Mobil: 0708-49 64 00
Fax: 08-756 02 49
www.arkenzoo.se
Korrigeringar? De fins väll inget att ändra i de du skrev? eller kansker dom menar i deras info..? hmm

Önskar att jag inte hade läst för det där var riktigt illa. Kändes nästan värre att läsa än de vanliga usla papperna med skötselråd som butiker brukar dela ut.
Ring till dom, om många ringer, mailar etc väger det rätt tungt.
Och påpeka gärna att råttor inte ska sitta själva som bebisar då dom inte verkar veta det (egen erfarenhet).

Allt handlar om att dom ska sälja sina förbaskade grejer arrrh
- hus, leksaker, motionshjul som ska varieras och alla leksaker hittar man i sin arken butik
- Bottenmaterialet kan vara papperspellets "Toalätt", miljöströ "All pet pine" eller kutterspån.
TIDNINGSPAPPER SOM BOTTENMATERIAL I BUREN ÄR DIREKT OLÄMPLIGT DÅ TRYCKSVÄRTA ÄR GIFTIGT. (ojdå, kan dom inte sälja tidningspapper) - Matskålen bör vara låg, vid och tung för att undvika att musen välter skålen. Lämpliga keramikskålar finns i Din ArkenZoo butik.
- rekommenderar vi en lämplig Råttblandning anpassad för Råttor
- I våra butiker har vi t.ex. Zoophobaslarver som Du kan ge Din råtta ibland.
- en saltsten skall alltid finnas i buren.
- Fröstänger och annat hårt gnagargodis hjälper Dig att undvika tand och bettproblem.
- Under dräktigheten ska du ge ett vitamin- och kalktillskott.
Arken zoo
"vi älskar djur"
yeah riiight….därför förespråkar vi att bryta mot djurskyddslagen om djurplågeri, att lyfta en råtta i svansen är ju som att lyfta en katt där.
Eller säljer dom såpass mentalt instabila djur att det inte går att hantera dom?
Skulle dom svara så maila en länk till den här tråden.
≧◔◡◔≦
#20: Dom lyfter i SVANSROTEN -_-
+ djuren är inte tama och handterade när dom har dom i affären!
/Karoline.
gud vad arg jag blir.
#19 Ja haha
Bottenmaterialet kan vara (hmm va e det vi har hemma i butiken nu då?) papperspellets "Toalätt", miljöströ "All pet pine" eller kutterspån.
TIDNINGSPAPPER SOM BOTTENMATERIAL I BUREN ÄR DIREKT OLÄMPLIGT DÅ TRYCKSVÄRTA ÄR GIFTIGT.
Helt galet asså.
det där me lyfta råtta i svansen, en sån liten plutt skadas kanske inte av ett sånt lyft, men hela tiden och vid vuxen ålder, helt onödigt att bära dom så å helt onödigt att skriva att man kan.
Men det är väl nästan självklart att ett företag vill göra reklam för sig själva på sin egen hemsida? Det skulle jag också göra om jag hade en.
Ja onödigt att skriva att man kan det indeed. Det är inget man ska ta för vana, vilket det verkar som att dom upplyser att man kan utan problem..
/Karoline.
#23 jo det e klart, men att skriva att tidningspapper är farligt för att folk istället ska köpa deras grejjer e ju lite tattigt, dom vet säkert att det inte är det, men skriver det ändå för folk överlag fortfarande tror att det e farligt, eller inte ens tänkt på det, förrän dom läser det där å går på det.
Ja precis.. att dom nästan uppmanar folk att lyfta sina råttor i svansen, så onödigt.
#24: Jag tror inte dom försöker lura någon. Jag tror bara att dom helt enkelt inte vet och inte har tagit reda på fakta..
/Karoline.
jag tror garanterat någon påpekat detta tidigare, tror inte vi e dom första som nu har upptäckt detta, likaså med hjulen. dom vill bara inte erkänna det tror jag iaf. å dom bryr sig inte om att ändra så länge dom får saker sålda.
#21 skillnad mellan svans och svansrot är?
en människa kan bli lyft i benet eller låret, det ger lika stort obehag i vilket fall.
≧◔◡◔≦
Nej, det är defintivt skillnad på svans och svansrot. Jag lyfter aldrig råttor i svansen, de har såpass stor kropp, men däremot möss som ibland kan vara svåra att fånga in eller om jag måste ta upp dem/ta fast dem snabbt, och att lyfta längst ut i svanstippen är stor skillnad mot att lyfta inne vid svansroten. Ska man ta råttorna i svansen tycker jag inte att man ska lyfta råttorna i dem. Däremot kan man ta fast i svansen, och därefter vicka på handen så att råttan hamnar på handryggen.
#20 När djuren kommer från grossist är de allt som oftast totalt ohanterade. Håller man inte fast dem i svansen eller är oerhört duktig på att hålla fast ett djur som kämpar för sitt liv för att komma lös och kanske även bits, så dråsar det i golvet och kan antingen slå sig eller rusa iväg och rymma. Vilket är att föredra? Dock anser jag inte att man ska lyfta dem i svansen, det har jag aldrig någonsin tyckt.
Och vad gäller tidningspapper som enda burmaterial så anser även jag det vara totalt olämpligt, (dock inte på grund av trycksvärtan) eftersom det har dålig uppsugningsförmåga vilket gör att kisspölar ligger kvar längre än nödvändigt, och därmed gärna sugs upp av pälsen. Urin som får ligga blir ammoniak, vilket är dåligt för slemhinnor, liksom det torkar ut päls och svansar.
Alla djuraffärer har på något vis fel i sina faktablad, det får man räkna med. Ta det lugnt, och hetsa inte upp er i onödan. Det är när djuren far illa och har pyttesmå burar eller är sjuka utan att få behandling eller avlivas som man ska reagera ordentligt. ;) När det gäller djuraffärer får man ta små steg. Om en kund kommer med många och stora förändringar på en gång sätter sig folk gärna till motspjärn. Vad skulle ni tänka ifall någon kom och lekte besserwisser med er? Jag är själv en odräglig besserwisser, men jag försöker att hejda mig. :) Dock kan jag inte hejda mig ifall personen blir otrevlig eller ironisk, haha. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag bär omkring mina pojkar hela tiden, dom sitter på min axel när jag är på toa åxå, det roliga är att dom på något sätt vet att dom måste sitta stilla, är lite kul =D Haha ramla av.. jadu, jag springer i trappen o dom har fortfarande inte trillat så aa.. det är inga hamstrar vill håller på med.. ne, jag blev åxå så irriterad så nu ska jag vara tyst..

bra blad men kan säga dig att arken är dåliga. Arken i nyköping blev ner stängd av djurskyddsmyndigheterna pågrund av deras bristande djurhållning. tack och lov fick de inte hålla på så länge. så de stackars djuren fick de bra i nya hem sen.
Om jag skulle någon gång köpa från en djuraffär så är det djurkompaniet i nyköping. där djuren är i en egen del med stora fina burar och de som jobbar där umgås med råtterna och de andra djuren. sen får de även springa fritt på marken ibland. De är väldigt noga när de köper in råtter att de är vättiga människor och de kontrollerar med djurskyddsmyndigheter och veterinärer innan så de vet att människorna inte kör massproduktion.
Även de som jobbar där är påläsa och har gått kurser i de djurslag de har. vilket jag tycker är bra.
Arken har nyligen öppnat här i Skellefteå, och de har JÄTTEBRA djurhållning. De är ganska dyra, men de har stora burar och mycket inredning till djuren, liksom de även handskas väldigt mycket med dem. De tar dessutom kaniner och marsvin från reggade uppfödare under vår och sommar (när de flesta uppfödare tar kullar) så att det följer med stamtavla eller härstamningsbevis. Även skötselblad följer alltid med. Fåglarna och smådjuren är i varsitt inglasat rum, och personalen är oerhört trevlig. Innan försäljning kollar de alltid igenom djuren innan så att de inte har några skador eller missbildningar/övriga problem.
Jag köpte en kanin där för några veckor sedan, och han snodde mitt hjärta direkt för att han var så tam och kelsjuk. Han kan ligga i timmar och slumra på sidan på min mage/mitt bröst, och det har han gjort sedan jag köpte honom då han var 9-10 veckor gammal.
Finns det någon djuraffär man ska köpa djur ifrån i den här stan, så rekommenderar jag helt klart Arken.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

arken var bra i början men sen sket de i djuren
Kanske bra om fler skriver ner samma som Vintras skrev så de ser att fler ser att de har skrivit fel.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Gud vad jag hatar djur-affärer!!
Mvh Vinetta

http://www.djurmagazinet.se/gnagare/r-tta.html
Enligt hemsidan låter dem rätt så bra.. Men i verkligheten så..
Mvh Vinetta
Någe lite mer diplomatiskt sätt kanske skulle vara att inte skriva något om tidningspappret alls.. Att utelämna känner jag är bättre än att blåljuga…

Dem skriver mycket samma hos olika smådjur. Bl.a. i skötselbladet om hamster skriver dem:
"Låt djuret vara ifred i sin bur under det första dygnet i det nya hemmet."
"Bär inte omkring på djuret i onödan eftersom det lätt kan tappas i golvet och skadas allvarligt."
"I buren bör det finnas motionshjul, lekrör eller liknande och ett hus."
I skötselbladet om mus:
"Låt musen vara ifred i sin bur under det första dygnet i det nya hemmet."
"Bär inte omkring på djuret i onödan eftersom det lätt kan tappas i golvet och skadas allvarligt."
"Du kan även lyfta musen i svansen men då måste Du hålla i svansroten och inte längst ut på svansen."
"I buren bör det finnas ett hus, lekrör, motionshjul och annan inredning som ger musen möjlighet att klättra och gömma sig."
I skötselrådet om gerbil:
"Låt gerbilen vara ifred i sin bur under det första dygnet i det nya hemmet."
"Bär inte omkring på djuret i onödan, eftersom det lätt kan tappas i golvet och skadas allvarligt."
Lite lustigt då dem HÄR skrivit: "LYFT ALDRIG EN GERBIL I SVANSSPETSEN." Men tycker man borde göra det med råtter..
I kanin och marsvinsdelen:
De som skrivit dessa skötselblad har som sagt skrivit många meningar exakt likadana och många är helt fel..
Mycket dåligt..
Mycket bra skrivit #0.

Herre gud! Nej, ni ska vi få med oss, kaninforumet, hamsterforumet, gerbilforumet, musforumet marsvinsforumert och dylikt.. Och störrta alla dessa djur affärer!!
Mvh Vinetta
Jag har en liiiiten fråga. om vi ska störta dem, var ska jag köpa hundben sen då?? rådisarna älskar de vegetariska. de tycker iofs om det mesta.. (godisbitar!) och vattenflaskor och matslålar och jaaaa…

Hehe? Vi startar eget? Nej men.. jag vet inte.
Mvh Vinetta

ni kan ju börja med att se till att de inte får ha djur, tillbehör är de svårare att missköta!
Qui dormit, non peccat
går det inte å handla mindre grejer via nätet?

men man kan ju åtminstonde få dem att sluta sälja djur..
Mvh Vinetta
Wow! Superbra skrivet! :D

Brabra! Hoppas de hörsammar ditt brev.
Annars förelår jag massutskick från samtliga härinne. Bara kopiera ditt mail och skicka.
#37 Det står ingenstans på Arkens faktablad att man ska lyfta något djur i svansspetsen. I svansroten kan man lyfta en råtta om man direkt tar i kroppen eller vickar upp den på handen i samma veva som man håller fast i svansen. Varför man absolut inte får lyfta en gerbil i svansen är för att den - precis som hos degusar - kan lossna. Huden släpper från svansen. Det gör den inte på varken råttor eller möss.
Sedan är det bara bra att det står att man inte ska bära omkring på djuret i onödan samt låta den ta det lugnt i början när den är uppstressad efter en flytt. Du får ju lov och tänka på att det är många barn som köper djur, och det är sällan de kan låta djur vara ifred någon gång. Det är tyvärr ofta föräldrar struntar i barnens djur, i tron att barnen klarar av dem på egen hand. Sedan står det vissa fel, javisst, men det är sällan man läser fakta om djur utan att bli irriterad över någonting. Det finns mycket folk skriver till exempel här som stör mig för att jag tycker att det bara är svammel.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

(ar utomlands darav felstavning) angaende det har med hjul sa hade jag det i borjan nar mina var sma *daligt vetande* men jag visste att det var farligt for dem nar de blev aldre sa da satte jag fast hjulet sa att det inte kunde snurra och baddade med en filt. Blev ju hur mysigt som helst! Och helt ofarligt.
Tankte att det kan ju vara ett tips till de som anda har ett hjul som bara star.. jag har en bok och tydligen finns det en del felaktig info dar.. men vissa saker stammer.
Hurray for rattor.ifokus!! :)