Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 845 ggr
zoolatri
0

Hur blev ni med råtta?

Jag undrar hur det kom sig att första råttan flyttade in. Hur blev ni råttfrälsta?

Själv var jag 14 när min äldre syster frågade om jag kunde ta hand om en råttbäbis för hennes kompis råtta hade fått ungar. Då hade jag aldrig sett en tamråtta men tyckte det lät jättespännande.

Så jag fick en pytteliten hamsterbur av en kusin och köpte jag en bok om råttor som kom på posten ett par dagar efter att lilla Tekla flyttat in. Kan ju meddela att jag fick en chock när boken kom. En av Teklas kullsystrar flyttade snabbt in och buren blev utbytt:) Tekla var black hooded och Madonna var vit med röda fina ögon.

Sedan dess är jag fast!

Otaku
0

Jag har då inga råttor än men när jag var 10 år så började jag gilla råttor. Jag kände ingen som hade det och vet då inte hur mitt intresse väcktes.Men jag lånade en om råttor bok från skolbibloteket och läste den kanske 5 gånger. Sen så blev efter ett år så blev jag intesserad igen. Jag läste samma bok ännu en gång. Jag satt och tittade på blocket varje dag. Min ridlärare sa att hennes systerdotter hade två små råttor. Jag nappade direkt och köpte dem innan jag än hade sätt dem, vilket var dumt av mig. När jag såg dem små djuren fick jag en chock. Det var inte råttor utan gerbiler! Jag belv helt förvirrad! Jag kunde inte ett smack om gerbiler! Dagen där på lånade jag en bok om gerbiler och sen la rått intesset ned igen. Men det dröjde knappt ett år innan det kom upp igen. Och nu så sitter jag och sparar pengar till en Furet Tower ( ? ) Och ska nog köpa mina första råttor om ett par månader! :D Och det är tack vare rif att jag kan så pass mycket så jag kan ta hand om råttor ! :)

Mvh Vinetta

empan-hampus
0

Jag träffade en kompis som hade råttor, och jag tyckte dom verkade jätte mysiga och kompisen hade en råtta som inte kunde vara tillsammans med andra råttor så hon gav den till mig och jag tog hand om honom tills han en dag var tvungen att avlivas.. :/ så sen blev vi sugen på mera råttor så vi åkte till djuraffären och köpte oss 2 st råttor :) Sen så blev det bara fler och fler x) <3

LovarDaniel
0

Jag har haft häst sen jag var 4 år och i stallarna sprng det runt råttor o möss som alla hatar alla förutom jag (inom hästvärld oftast ) Jaja , men jag spran o jaga . Jag har alltid älskat möss o råttor då vi skulle hem till några vänner till mina föräldra o dottern i den familjen hade råttor o jag blev helt fast ! dom var verkligen som hundar .. och några månader efter när jag hade tjatat av öronen på mamma så var jag hos pappa o mamma ringde o sa  nu får du inte ringa o säga att du ska hem . Men vi var i en affär o såg en jätte söt råtta o jag ville att du skulle ha den som tidig födelsedagspresent . Det var så jag ''började'' med råttor :)

gulzebra
0

Jag hade ett marsvin först. Började på gymnasiet 6 mil bort och skulle bo på internat men fick inget rum där man fick ha djur med sig så det blev sagt att syrran skulle ta hand om marsvinet, vilket inte funkade alls utan jag fick sälja honom.

Framåt sommaren flyttade jag hem igen och det bestämdes att jag skulle pendla. Ville skaffa djur igen och ville då prova på något nytt. Vet inte hur jag kom på idén att skaffa råttor, men så blev det iaf - några månaders övertalning senare fick jag mina första råttor, Rex och Reno, som tidig födelsedagspresent i juni 2003 och sen dess har jag inte varit utan råttor en sekund :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kleverin
0

Mina föräldrar skaffade den första råttan när jag var 4-5 ungefär. sen har de avlöst varandra..

havregryn
0

Sen jag lärde mig tala så tjatade jag om djur. Det skulle vara hästar, hundar, katter, råttor, hamstrar, fåglar och gud vet vad. När jag fyllde 10 så fick jag två råtthonor, Mia och Pia. Efter alla djur jag tjatat om så tyckte mina föräldrar (som inte har något större djurintresse) att råttor var lagom komplicerade, lagom stora och lagom dyra. De var övertygade om att jag skulle tröttna efter ett tag, men jag vårdade dem ansvarsfullt. Iaf så ansvarsfullt som ett barn kan. Inte för att jag slutade tjata efter hund och häst, men jag blev tyst ett tag iaf. Sen dess har jag haft råttor nästan hela tiden. Skrattande

silverorm
0

Skaffade min första råtta när jag var 19, enbart för att bota min fobi mot dem, jobbade i stall o det var ju en smula opraktiskt att få sig ett frispel varje gång man såg en mus el råtta…Gick till en zooaffär o tog första bästa..en hane, som visade sig vara lika rädd för mig som jag för han! Där satt vi o glodde på varann i fasa…slutade med att han bodde i hela lägenheten o var med mig överallt, Sigge blev min bästis!! Har sen dess haft råttor hemma till o från genom åren.

bobbs
0

Ujuj, jag blev först lite nyfiken på dem när jag var sådär en 5-6 år och var ute med min pappa i stadsparken i Helsingborg. Och då kom det en tjej med 3 helt lösa råttor som växlade mellan att springa fritt i gräset och sedan upp på axlen igen. Helt förtrollande var det att se, pappa (världens största och mesta allergiska djurvän) stannade och pratade lite med tjejen som glatt pratade på om sina råttor.

Efter det så tänkte jag inte så mycket på det, jag var ju så liten och hur förtrollande det än kändes att se dessa tre dundersöta råttor så glömde jag lite bort det. 

Men efter år.. rätt så många, så har jag för mig att jag halkade in på råttor när jag sufade lite. Jag började givetvis tjata mig till fördärv om att jag ville ha en råtta. Efte 3 års tjatande så fick jag tillslut mina råttor, fick dem i födelsedags present och jag mins att jag vägrade önska mig något annat. Det är nu snart exakt 2 år sedan, i övermorgon faktiskt :) Dagen efter jag fick veta att jag skulle få råttor så hittade jag RiF och reggade mig. Och på den vägen är det. Från att ha haft två råttor för två år sedan så har jag nu sex.

wintermynta
0

Våra första råttor köptes på blocket. Såg en annons om två st uppfödarråttor som såldes för en liten peng inkl bur. Så jag köpte dom för min sambo tyckte det verkade vara häftig djur. Så hem fick vi två pubertala mindre skötta hanar. Dom hade inte fått mycket mat eller kärlek utan suttit i sin bur i nära sex månader.
Trodde att råttor var som marsvin att sköta men jag fick lära mig den hårda vägen att så var det inte alls det.
Hela historien höll på att sluta väldigt olyckligt , men tack och lov fick jag kontakt med deras uppfödare och vore det inte för henne så skulle det inte ha blivit nå fler råttor. Jag är henne evigt tacksam.

Rätt snabbt blev två råttor fyra osv och idag skulle jag inte kunna leva en enda dag utan dom.

zickan
0

jag kom i kontakt med reptil ägare när jag var liten. fick inte ha råttor hemma men fick mig en egen stor bur och två av deras labb råttor.  sedan har det gått den vägen tills jag helt tog avsånd ifrån den formen av uppfödning när jag med hjälp av råttfolk lärt mig mer om råttor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

har alltid varit intresserad av smådjur o när jag var liten ville jag ha möss! sen när jag var ca 12-13 år fick jag upp ögonen för råttor som jag såg på en djuraffär..men pappa är allergisk så jag fick inga råttor.. och nu 7 år senare när jag flyttat från mamma o pappa så har jag äntligen fått mina råttisar=)

Qui dormit, non peccat

Stephanie
0

Hehe, för min del började det med att jag hade en massa hamstrar och gerbiler. Jag hade ingen tanke på att skaffa råttor alls, men min kompis började prata om att hon själv ville ha. Jag hade lärt mig (den hårda vägen) att djuraffärerna inte kan något om sina djur, och att man helt enkelt får leta på nätet… Min kompis gick hem och pratade med sin mamma, och jag läste på en massa om råttor. Tyvärr gick inte hennes mamma med på att skaffa råttor, och jag hade blivit så kär i det jag läste. Så i slutändan var det jag som hade råttor och inte min kompis Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Crispig
0

Jag blev intresserad av råttor i.. 10-11års åldern(?) då jag såg ett program på tv om råttor som sälskapsdjur och om att man kunde ställa ut råttor osv. Jag har haft råttor, ett kort tag, men har inte längre.

SweGizmo
0

Mina 2 första råttor fick jag utav min granne:) som sedan skulle bli Silverråttans uppfödning:) (fast det visste dem inte själva då;)haha)

jag kunde inget om råttor och ägnade hela kvällen åt att läsa på nätet om dem. Och nu är jag fast, kommer nog aldrig vara utan råttor:) jag har hittat det bästa husdjuret ever^^

Min blogg: SweGizmo.se

KajsaAnka
0

köpte i djuraffären, vad annars….?

Crispig
0

15# inte nog med att du e ett troll, du e ett dåligt troll…

Lottar8
0

Min son tjatade sig blå om råttor. Vi började läsa på lite, o jag blev fast direkt! Barnen köpte varsin, o sen köpte jag oxå en egen, för jag fick aldrig låna deras! Så nu har vi 4 st så alla kan gosa samtidigt!

Grodan
0

1983, det fanns inte så mycket råttor på den tiden…  Jag hittade en annons om en råtta i Gula Tidningen, för en liten slant. Ringde och sa att jag ville ha den. De blev så glada så de kom hem till mig och levererade den… Hihi.

Pim-Pim. Min stackars första råtta. Han var med mig överallt. Älskad, så älskad, även av mina vänner. Idag skulle jag verkligen inte utsätta en råtta för det jag utsatte honom för. Jag lånade ju t o m ut honom!!! Fast när jag tänker tillbaka - gah, vad snäll han ändå var Pim-Pim.

Sedan 1983 har jag inte haft något uppehåll i mitt råttägande.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LimE-6
0

Jag blev som mest intresserad av råttor när jag började 1.an på Säbyholm, där finns det massa olika djur, bl.a råttor. Jag var med råttorna så mycket jag kunde, eller aa, egentligen bara en av dom för att den andra var lite smått aggresiv av sig. Den jag gosade med hade tyvärr snedskalle, men va frisk och kry i övrigt!

I 2.an har jag för mig att det var, då avlivades dom för att dom hade fått nåt virus som tyvärr inte gick att bota, vet dock ej vad det var för virus!

Jag bestämde mig då i 1.an att jag skulle skaffa råttor, men inte förns efter jag tagit studenten eftersom att jag inte hade tid med något djur under gymnasiet, hade knappt tid med nåt då jag bor 2 timmar bort från skolan.

Eftersom att jag inte har något fast jobb eller så, så har jag nästan all tid i världen så att jag köpte mina första råttor i början av mars detta år =) Jag vill ha fler men har tyvärr inte plats och får inte för pappa =P

Mastoll
0

Det började med att min kompis skaffade råttor. Jag blev kär på en gång, men det tog ett tag innan jag hade tjatat till mig några.

cosmonita
0

Mitt allmäna djurintresse har alltid resulterat i att jag velat ha olika arter. Inte samtidigt men jag vill liksom "prova på" olika djur. Har haft hamstrar, marsvin, kanin, möss. Råttor var jag lite sugen på sen jag läst om dem på internet någon gång 2002-2003. Läste om djuren och de olika uppfödarna men tyckte inte att råttor passade mig som har katter och hundar.

Men sen, av okänd anledning, köpte jag iaf två råttor efter ett par års velande. Och jag har definitivt inte ångrat mig. Har nu råttor, katter och hundar som lever i harmoni med varandra.