Gävleborgs Zoo
Jag vet inte om det är okej att diskutera en zoobutik i ett forum men det är bara att ta bort tråden om ni tycker den är olämplig.
Var in till Gävleborgs Zoo idag. Har hört lite dåligt om dem men efter att ha pratat med butiksinnehavaren tycker jag att de låter ganska bra. De tar absolut motstånd mot Imazo.(Hon har t.o.m anmält dem pga att hon förut fick in ett marsvin från dem med tre ben så hon hoppas att de ska konka).
Dessutom berättade hon att de hade en veterinär in en gång i månaden som kollade alla djuren så att de kan garantera sina kunder friska och ohyrefria djur. De visade upp råttorna och var ärliga med att de var väldigt nervösa av sig. Men det syndes att de var vana vid att hantera djuren. Hon sade också att hon gärna samarbetade med Elin på Brynäs Zoo i Valbo osv. (Brynäs zoo är f.ö. den bästa zoobutiken vi har här i Gävleområdet enligt mig och faktiskt de flesta)
Ja.. Jag vet inte. Zoos vara eller icka vara är ju en annan fråga men det finns helt klart bättre och sämre butiker. Hittills kan jag inget annat tro än att de är rätt bra på Gävleborgs Zoo. Om de inte snackar bullshit, dvs..
Vad har du för erfarenhet?
Älskar mina stora små vänner..
Jag har köpt råttor från brynäs zoo å dom va tyvärr dom mest sönderstressade råttorna jag någonsin haft, min kompis köpte två också vid ett senare tillfälle som var precis lika dana som mina, och då hade dom massor med råttor, hur många som helst i olika åldrar i samma burar, för många enligt mig, och dom var helt stressade och magra osv. Kan ju ändrats nu.
Sen Gävleborgs zoo har jag tyckt varit bra innan också, men mina pojkar jag köpte var rejält förkylda när jag fick hem dom, och jag ser ufta röda nosar på råttorna där, plus på öppningen på trähusen dom har. Sen att dom har hjul till dom också gör mig lite irriterad Men hemuppfödda det tror jag på för dom jag fått hem har varit väldigt hanterade och så. Plus att dom hade dubbelrex bebbar när jag var in sist också som var väldigt skygga.
Sa du åt dom att dom inte ska ha hjul i burarna? Jag har aldrig vågat nämna det för dom är ju så himla gulliga hela tiden. Sen när jag fick hem pojkarna därifrån förrästen så stoppade hon dom först i varsin sån fågelpappkartong, sen i en kompostpåse som hon rullade ihop kanten på så det blev helt tätt, sen stoppade hon kompostpåsarna i sin tur i varsin plastpåse. hade det varit nån som inte vetat bättre hade dom kanske kommit hem med två kvävda råttungar kanske ? :/ för det blev verkligen tätt och påsarna blev nästan helt ihoprullade förutom där fågelkartongen stod i botten med råttan/orna i.

Yes, jag sade åt dem att inte ha hjul i burarna! Hon nickade liksom bara när jag sa det och såg fundersam ut så jag vet inte men jag har sagt det iaf! Kände mig så modig! :)
Jag vet fler som har fått tag i trevliga råttor från Brynäs zoo. Vad jag förstått så är det lite blandat där, både lite som de föder upp själva och lite utifrån. Men samma när det gäller gävleborgs zoo så vet jag fler som fått bra råttor där. Men hon sa som sagt att den här kullen var inget vidare. De var väldigt stressade, om än kanske väldigt snälla. Jag gillar sånt! Att man ärligt säger hur det ligger till.
Ja precis, det va två i tjejburen som hon sa va framåt och sociala, men dom andra var rädda, sen i killburen så verkade alla stressade, där på gävleborgs zoo, sen va det garanterat grossråttor som vi fick från brynäszoo, det va roans och agouti rex jag hade och två roans som min kompis hade, fast det va från olika kullar tror jag. Så det är nog olika, men mössen e väl bra däär allihopa kan jag tänka dom kommer väl alla från elin förmodar jag :)

..Fast för min egen del spelar det ingen roll hur trevliga råttorna är i butiken i alla fall. Jag vill ändå inte köpa djur där jag har noll koll på vad som finns i linjerna. Sen är det nog, hur bra miljö råttorna än har, ganska stressande för dem att bo i zoobutik.
Men likt förbannat ska jag klämma och känna på alla råttor i alla butiker och prata i timmar med personalen. Jag inbillar mig att jag gör någon nytta då. Lite som att jag gillar att gå runt och kontrollera hur djuren är, både till temperament och hälsa. Tror faktiskt man lär dig en del genom det också.
Man kanske skulle bli en sån där djurskyddskontrollant!

i gävleborg zoo så var den senaste kulen stressad som bara den jag skulle inte köpt dom.. jag köpte en av dom stressade honorna och en av dom lungnare honorna (som dom hade från innan) till min pojkvänn som nu haft dom i ca 3 veckor eller lite mindre den från den stressade kullen är rädd för allt medan den från den lungna kullen bara vill goa helatiden.. dom från den stressade kullen är uppfödda av en typ 11-13 åring som nu gjorde sig av med alla råttor, är av henne jag fick min gravida ronja hon gjorde sig av med alla råttor för att dom skaffat katt, brydde sig säker inte om sina råttor sista tiden.. men dom från den lungna kullen är underbara.. gävleborg zoo och brynäs zoo har förbättra sig enormt! brynäs zoo föder nu upp sina råttor själva vilket jag tycker är bra dom har en stor och snäll pappa när man tar upp han iaf och mamman är hyfsat framåt men har ganska fullt upp med sina små:)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
dod va e det för råttor från sen stressade kullen du har? va e det för färger och pälstyp? jag va in och var på väg att köpa när jag tog bort min kaya men jag ångrade mig, det va två framåt tjejer där då å tre som va rädda, dom rädda va dubbelrex också eller va på väg att byta ALL sin rexpäls ?? den va den 13 februari jag va in där iaf, det kanske va senare än du köpte dina iof.

jagköpte mina runt 10 feb.. dom snälla är tre rexade honor en som va vit med brunt huvve och lite brunt på ryggen sen va de två bruna flickor som bytte päs och ser nu mer viltfägda ut senast jag va dä de är dom under bara sen va de nå vitbruna filurer där honorna åxå va rexade men de fanns en slät å de va den jag tog.. förvirrande medelande nu men du förstår nog vilka dom stressade va:) vi kan snacka på msn om de:P vi har ju ganska mycke gemensamt gällande råttor och tycke msn.. Millan911@hotmail.com
Jag var dit i torsdags, en snabbis bara.. hittade inte det jag letade så jag gick igen utan att kolla på råttorna eller de andra djuren.
Ang. Brynäs zoo, hur tar man sig dit från stan egentligen?? Går det bussar förbi där, eller måste man promenera (ifall man inte har tillgång til bil och chaufför)? Jag har inte varit dit sen de bytte lokal från den mitt emot tågstation, och det är ju ganska länge sen.. (tycker dessutom de kan byta namn till Valbo zoo eller nåt, nu när dom är så långt ifrån Brynäs. :P)
Det är ju hur långt som helst att gå, så finns det inget annat sätt att ta sig dit så skippar jag nog det ett tag till..

Det är inga problem att ta sig dit. Ettan från stan går förbi där. De har en stor gul skylt vid vägkanten.
Det är lite typiskt alla företag i Gävle som heter något med "Brynäs". De liksom vägrar ändra namnet när de flyttar från Brynäs!
#5 Nu var det inte frågan om att jag skulle köpa några råttungar på zoo. Det gör jag inte. Däremot brukar jag som sagt gå och klämma och känna på dem och se hur de har det.

Jag var in nu i lördags på Gästrike zoo. Då hade dom två stora hanar och två tjejer i seprata burar. Råttorna hade det rent och fräscht, vatten samt mat. Pojkarna hade visserligen springhjul men dom får knappast plats i det pga deras strl. Honorna var pigga som sjutton och kontakt sökande samt nyfikna. Fastna för en liten roantös men sambon förklara varför vi inte skulle ta henne med oss hem suck.
Så har dom det så här ser jag ingen anledning att komma med kritik. Nu vet jag inte hur dom är i tempramentet, vilka kostråd som ges (om man får några alls?) eller hur dom gör när man ska ta hem råttan. Vet heller inte om dom var sjuka men dom såg friska ut.

Enligt butiksinnehavaren så får de iaf bra med färskmat. De matar dem "ur sina egna matlådor". Vad det innebär är ju iof omöjligt att veta! :P
Vad de får för Torrfoder har jag ingen koll på.
Ja, jag tycker det känns tusen ggr fräschare än när det var Wiklunds. Hon berättade att de hade lagt ner otroligt mycket pengar på att sanera!

Lite nytt skvaller! :P
Jag var in på Gävleborg zoo idag och då sade hon att de ska börja ta in nya voljärer från något grossistföretag i tyskland som ska passa råttor! Ska bli spännande att se vad det är för något! :)
Dock fick jag påpeka lite saker idag med men, men.. Jag tror de försöker i alla fall!
Gävleborg zoo? Ligger det i gävle eller? ^^ Blir lite fundersam.
Jag vet att det finns ett zoo i gävle som jag tyckte väldigt mycket
om. Köpte en dvärghamster där tidigare och hon var hur tam som
helst xD Första zoohamstern som varit det för mig :P Och hon bet
aldrig någonsin en människa ^^
Mvh Nathalie

nee heter inte zoot i gävle brynäs zoo?? eller finns det fler?
Qui dormit, non peccat

gävleborgs zoo ligger mitt i gävle :)
vad fick du påpeka terato?

Brynäs zoo är bäst. Eller, det är ju Elin Mattsson där som är riktigt duktig.
Men Gävleborgs zoo är ganska nyöppnat och mycket bättre än det tidigare djurmagazinet. Dock har de förstås en hel del de behöver bättra på som de flesta zoobutiker men jag tycker de ofta lyssnar när man kommer med synpunkter.