Kissande på hyllplan
Nu är det så att jag har ett litet problem kan man säga. nu när mina råttor har fått en större bur så har dom två hyllplan, en är vid hängmattan. men dom har börjat kissa på hyllplanen och det är lite konstigt tycker jag eftersom att dom har fortfarande kvar sin kisslåda, men har typ slutat att använda den. för använde dom den hela tiden, det var jättebra och nu när dom kissar på hyllplanen så luktar det oftare i buren, även fast jag är där och torkar varje dag. Jag tror också att kissandet på hyllplanen kan bero på att dom är lite lata för att hängmattan är nästan högst upp och toalådan längst ner. fast dom kissar ju också på hyullplanet som är ovanför toaletten, och då är det ju rätt nära… Kort sagt: Dom har börjat att kissa på hyllplanen istället för toalätten. hur kan jag få dom att sluta med det och börja använda toaletten igen? om det nu går…

Kanske lägga en till kisslåda på den hyllan? Eller flytta den du har där nere upp dit? Lägg ner några små bajspluttar så de förstår att det är där de ska göra sina små behov.. :) Se om de hjälper :)

Haha, ja, det beror nog definitivt på lathet! Jag brukar ställa matskålar i varje hörn så att de inte kommer åt att kissa där(de gillar ju hörn). Men sen finns det ju också såna där små marsvinstoaletter osm man kanske kan ställa i hörnen om man ahr plats.
Älskar mina stora små vänner..

jo, men när jag ställer matskålar i hörnen så puttar dom bara bort skålen och kissar bakom eller brevid. Det orkar dom minsan! och i toalådan så ska dom göra "fint" och slänger ut alla kissbollar och drar dit papper. Vilka konstiga saker det är man har :P

#3 Hahah, vilka dummingar!
Du får försöka överlista dem helt enkelt. (lycka till) :P
Älskar mina stora små vänner..
Sådär gör mina också. När dom är på nedre planet kissar dom minsann i lådan för det mesta iaf ;> Sen gräver de runt pelletsen i hela buren iaf, men huvudsaken är ju att tanken är bra iaf x'D

Mina idiotas har faktiskt toalåda på hyllplanet men killarna kissar likförbannat på planet..Bredvid lådan.. Lata skrällen :P
Mina kissar där det behagar dem att kissa:/ jag har också 2 hyllplan(inplastade som tur är) och dem måste jag torka av varje dag.
skulle jag ställa mat i alla hörn så kissar dem i maten, så lata är mina;I
Min blogg: SweGizmo.se

Jag har olika stora burar.Den största är en voljär.Men jag har märkt att ju större bur mina honor är i ju mer kissar de in den.Det är som om de måste märka ut revir i buren.
Förut hadde de en mindre bur i köket.Då kissade de enbart lite på botten i hörnorna.Men nu när de har en stor bur och en voljär, så är det som vi för ett krig med detta inkissande…Var kväll så stinker de.Särskillt nu när det är varmt.
Var kväll så byter jag i burarna för att det stinker.Och timmen efter att råttorna är tillbaka i buren/voljären så kan jag se kiss på alla hyllplan och på väggar,på galler osv och det börjar redan då lukta.
Jag måste också skriva att jag har haft mina råttor i över 1,5år.Så de är inte nya för varandra eller att jag plötsligt tycker att de är jobbiga.Jag klagar inte.men konstaterar att jag är ganska så säker på att det måste röra sig om revirmarkering.
Jag älskar dock mina små stinkbomber och jag fortsätter att byta var kväll.
råttor vill gärna ha toalådan högst upp i buren av någon anledning… kanske skulle du flytta om lite i buren så att du har åtminstone en toalåda högst upp i buren.

följdfrågan…hur får man dom att kissa i lådan över huvud taget??! Mina kissar o bajsar öööverallt. Har två toalåtor som jag provat att ha på olika ställen, men det kommer lika mycket i som utanför…nästan mer utanför… Finns det nåt knep eller är det bara å gilla läget? =)

#10 Ja vet inte :S… Mina har fattat d där mest av sej själv.. Men har man toalådor i hörnen där de brukar kissa/bajsa så brukar d funka :)

Jag skall nog ta och sätta en toalåda högst upp på mina hyllplan precis som Grodan skriver.Det är värt att testa!

Mina fattar då ingenting:P Jag tänker typ "jaja, de är ju beeebisar", så jag har inte gett upp än;) För det borde väl va en sak som kan komma med tiden? Eller tror ni det är helt kört? :P
Jag satte upp toalådan på övervåningen för att kolla om det gick bättre, men icke. De har inte petat på den, utan bajsade en hel del där bajslådan brukar vara på nedervåningen x'D Men de är faktiskt ganska duktiga på att kissa och bajsa i lådan, ibland (gnaska ofta) är de dock så lata att de utför behoven på plats liksom ;)
Sen sprätter de runt papperspelletsen på hela nedervåningen, så egentligen skulle jag inte behöva någon låda för efter en dag är den tom x'D Men nu ska dom ha en, får kjanske ta och skaffa en med högre kanter. Menta tycker det är så kul att graga och gräva i och på toa-lätten.
Ge dem lite mera tid än bara en dag.
Är det honor eller hanar?

Jag tror även dte kan vara så att har du en flock där de andra går på låda gör även bebben det? Eller?
#14 Varför har du inte två lådor? En uppe å en nere.. Dte har jag :)
precis, massa toalådor… en på varje plan…
ta min lilla iller t ex, han har 7 toalådor i lägenheten (ca 50 kvm)
Jag har två toalådor i killarnas voljär, en större på botten och en "fågelbads"-toalåda högst upp så att dom kan hoppa nästan direkt ur hängmattan och bajsa. Men, nu har dom fått för sig att ligga i bajslådan istället för hängmattan, kan någon svara på varför dom vill det?
Annars är dom väldigt duktiga på att gå på lådan, och därför luktar dom inte så gott längre, dom har iallfall kommit på ett sätt att slippa undan mina pussar om man säger så!

Hihi, det funkade med att sätta en toalåda högst upp! :) det som är lite störande är bara att dom typ skätter ut all sand när dom gräver, men det gör inget, för att dom använder iallafall toaletten! :)
Mina sorterar! De bajsar i lådan och kissar på hyllan. Jättejobbigt, önskar att det vore tvärt om! Ska prova att lägga upp toaletten. Fast då kommer de ju fortfarande bajsa hejvilt där nere istället :( Vilket i-landsproblem

har funderat lite kring detta.
för mina kissa och bajsar på hyllplanen me..
kan man inte ta på nått slags medel eller nått på hyllplanen, för om det luktar rent så skulle iallafall inte jag utföra mina behov just där:P tänkte på om man kunde ha nått (dock inte för starkt) reningsmedel på. men men råttor är ju inte människor:P
men vad tror ni?

en av mina pojkar envisas med att bajsa på det mittre hyllplanet, sen de fick en större bur.. de andra två går snällt ner! hur gör man?? toalåda högre upp hjälper inte.. dessutom kissas de överallt nu mer, hjälper inte att städa alls! har funderat på sånt där antikissmedel för katter, men ja vet inte hur de funkar.. är de farligt?
Qui dormit, non peccat

hehe de finns antikissmedel alltså? =P de visste ja inte, dock det hus_musen nämnde är ju för katter.
#23 var kan jag hitta tak till toalådorna? Mina **** tjejer envisas med att sprätta ut all kattsand och sen kappskita där det inte finns nån :( Så blä..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#25 Jag tror att jag hittade min på Grizzly i Sisjön/Göteborg.
Attans vad avsides det var då :(
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#27 sånna där har de på de flesta djuraffärer vad jag sett!! ser iaf ut som en sån där för fåglar!!
Qui dormit, non peccat
Jag får övertyga Odette att fara till civilisationen med mig nån dag igen då… bara för att söka efter tak till toaletterna :)

Nu har dom blivit ännu latare, för att nu går dom inte ens ut ur hängmattan för att uträtta sina behov. Nu kissar dom i hängmattan… Otroligt störande speciellt eftersom att hängmattan är vit ocgh dom börjar lukta kiss…

Jag har också samma problem, att de kissar i hängmattorna. De kissar inte så mycket på hyllplanen, men däremot bredvid toalätten >.<' Och när jag flyttar toan dit dem gjort sitt, byter dem plats… -_-