latinska namnen
jag ville bara nämna de latinska namnen för olika råttor:
svartråtta (rattus rattus)
brunråtta (rattus norvegicus)
tamråtta (rattus norvegicus f. domestica)
fruktråtta (rattus ratus frugivorus)
egyptisk takråtta (rattus rattus alexandrinus)
*putt*
hehe.. den sistnämda har jag aldrig hört talas om
Min blogg: SweGizmo.se
är egyptisk takråtta och takråtta sammma sak?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#3 Det namn som zooaffärer använder ibland när de kallar sina råttor för takråtta är fel.. exotiska namn på djuren gör att de blir intressantare för vissa köpare. I zooaffärer är det tamråttor, inte takråttor, som gäller.
(och butiker ska alltid ha latinska namn på de arter de säljer, har jag för mig.. ska finnas en skylt vid buren/terrariet/akvariet.. detta för att man inte ska blanda ihop "handelsnamnen" på djuren)

#3 det är inte samma sak..
Qui dormit, non peccat

#5 Jo, det är det väl! Som sagt finns det ju bara en typ av tamråtta och alltså är både egyptisk takråtta och takråtta felaktiga artnamn! Det är bara olika benämningar på en och samma råtta. -Brunråttan, rattus norvegicus, som vi domesticerat och gjort till tamråtta!
Älskar mina stora små vänner..

nee faktiskt inte, rattus rattus alexandrinus är en underart till rattus rattus, alltså svartråttan..
rattus norvegicus är brunråtta, den som vi domesticerat så våra tamråttor är brunråttor. inte samma sak!! att djuraffärerna har noll koll vet vi ju redan!!
där är det antagligen ett försäljningsknep då egyptisk takråtta låter mera exotiskt än vanlig bunråtta, något som lockar eventuella köpare.
Qui dormit, non peccat

äh ser nu att jag misstolkat ett inlägg, strunta i vad jag skrev
Qui dormit, non peccat

Haha, det är lugnt! Du verkar sannerligen påläst i alla fall! 
Det jag menade var väl att alla felaktiga benämningar i zoobutiken handlar om samma råttart egentligen.
Älskar mina stora små vänner..

jo precis kom fram till det jag med=) så går det när man har brottom ner i tvättstugan o ska bara svara först
jag håller med dig!!
Qui dormit, non peccat