Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 581 ggr
bobbs
0

Hur skulle du göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, så här ligger det till. Jag har fått en bur av min systers kompis, som pojkarna jag ska hämta idag ska bo i. Denna buren är stor och rymmlig, super fin!
I mitten av buren så har den förra ägaren satt in en jättestor fin gren och det är den jag vil fråga om. Buren har inte använts på ca 2 år, och då den sist användes var det till en chincilla. Jag har tvättat och virkonat HELA buren, varenda centimeter av den. Jag skulle jätte gärna vilja behålla trädet i buren. Är det någon fara tror ni? Hur stor är risken att det skulle finnas någon ohyra i den? Skulle ni använda den eller kasta den?

Jag tror dock att jag rätt mycket bestätmt mig för att behålla den,  men vill endå höra era åsikter, kanske någon med erfarenhet av grenar ovh dylikt i buren?

(Suck på firefox och safari.. någon som har lust att putta in bilden i inlägget?)

Terato
0

Om det är två år det handlar om har jag svårt att tänka mig att det finns varken bakterier eller parasiter kvar som kan vara till skada för råttorna. Jag hade låtit grenen vara kvar.

Men det är absolut inget expertutlåtande!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Lancia
0

Jag är av samma åsikt som den gode Terato!

Crispig
0

Annars (om den inte är för stor) så brukar en del reptilägare slänga in den i ugnen för å döda bakterier..

cosmonita
0

Jag skulle ha den kvar beroende hur stor flock som ska bo i buren. Är de 16 st så skulle jag inte vilja riskera ens lättbehandlad ohyra, men är det en handfull råttor så skulle jag absolut ha trädet kvar. Tror inte att några aggressiva virus/bakterier bor kvar 2 år.

Obs, jag är inte expert Glad

sockerrattan
0

Mia//

hus-musen
0

tror inte att de finns någon ohyra kvar efter 2 år och sen du virconerat hela buren (och trädet?)  annars får du släppa in två först så ser du ju om de blir ohyreangrepp=)

Qui dormit, non peccat

bobbs
0

Hela buren och trädet är virkonat och det bor bara två killar i den, om någora månader kommer där en till (men han är inte ens parad än). Men jag chansade lite, så dom bor i buren nu, ska ändå tvättta dem med ohyre shampo om några dagar. Men de varkar trivas super iallafall. Trädet är uppskattat! :) Tack för alla svar!

Grodan
0

Det enda som finns kvar efter 2 år är, vad jag vet, svampsporer - om sådana fanns. Så jag skulle använda buren utan att oroa mig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Vad fin den var, grenen! Kan du inte visa buren i helbild! :)

(varning för burfetischisten!)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se