Redefine och Two Skins
Ja, nu Nicciz ska du få se bilder på dem!

Älskar mina stora små vänner..

Platt råtta:

Gud vilken tråkig stol, tyckte Redefine. Så här löser hon det. Genom att lägga sig platt på magen och glo! :P

Two Skins visar upp sin söta mage!

Redefine är uttråkad och Two Skins drar på upptäcktsfärd. Här kan man se hur hon har blekts:

Jag kan ju inte sånt här alls. Roan? Silvrering? Vet ju att det finns skumma blekningsgener i den här kullen. Uppmärksamma att huvudet är mörkare.

Two Skins på lite närmare håll:

En till bild på hur skimrig pälsen blev i och med pälsbytet. Inte alls lika matt som pälsen på huvudet!

"Fy fan" tänkte Redefine här. Men jag hänger väl lite då, för mattes skull! :P Lillgumman..

Någon som har lite namnförslag förresten? Jag kallar Redefine för Matilda och Two skins för Noelle just nu. Men är inte riktigt nöjd egentligen. Skulle vilja ha lite mer konstiga namn, om ni förstår..
Underbara små liv! Herregud vad vackra de är båda två… Att en dumbo t.o.m. kan vara vacker! Ser fram emot att få träffa dem :)

Ååh tack jag behövde en bildtråd nu 
Men jissses sluta mata dem 'lol Redefine platt på mage ser ut som en badboll med öron och morrhår 
Iiih.. hon bleks inte som hon ska
just nu ser hon ju ut som en darkpearl :P snygging.. roan kan ju finnas bakom morfar. Morfarsfar och morfarsmor är okänt. Morfar köptes i sverige och är en black blazed, men papprena kom aldrig med honom. Pappa till kullen är pearl och i mammans led finns det melanistic/charcoal/essex Kan ju glatt erkänna att den här parningen inte var den smartaste i försöket att reda ut färger.

#8 Ja, du förstår inte hur lilla Redefine har omvänt mig!
Vi har också en väldig kontakt. De är ena riktiga knastertöser båda två. Ibland knastrar de så att käken ser ut att hoppa ur led och de är väldigt putsiga av sig. Two skins har kärat ner sig totalt i min lillasyster. Hon skuttar fram till henne och gömmer sig i hennes nacke på en gång hon ser henne. Hon leker också bara med henne. (Ni vet jaga-handen-leken)
Jag önskar så att det ska gå med Sizzla och Klara en vacker dag. Jag VET att Klara skulle bli så lycklig av att ha två småtjejer som putsade på henne.

#9 Haha, jag vet, jag är skiträdd för det! Massvis med grönsaker ska jag fylla på med så att de håller sig fina. Gosh, varför blir alla djur så runda hemma hos mig? Tycker ju att jag matar som alla andra..

Ja, jag funderade också på pearl där ett tag. Men vågade inte uttala mig för då kanske jag skulle göra bort mig! :P Hon var ju mink, sa du ju, de kan väl inte vara pearl? Eller?

Terato,ursöta råttisar!Väldigt roligt att få se dessa bilderna!

Hihi, tack!

Haha näe då hon kommer växa ikapp på längden.. sen.. hoppas jag *lol
Jag har registrerat henne som mi ut, av den enkla anledningen att det fanns två ungar som direkt visade sig vara pearl och hon var inte riktig mink, så jag har hela tiden pratat om henne som minkish aktig sandig kallblekt.. i släkten finns det alla möjliga konstiga och okonstiga pearl färgvarianter men jag är inte tillräckligt insatt i pearl för att orda riktigt om det. Ska kolla med pearl experten på onsdag :P hennes pappa är iaf en form av russian blue pearl.. jag har fortfarande inte fått reggpapprena tillbaka, men skickar dem och cd-romen med all släktinfo så fort jag får dem. Så får du se alla bilder och knasiga färger med egna ögon. Nu sägs det ju tex att rb inte ska kunna vara pearl men, men :P
Bilden är på pappa som bebis och lånad från Zen rats

#15 Haha, ja, förlåt, "minkish aktig sandig kallblekt" menade jag förstås! :P
Hur det än är så händer det snygga grejer med henne nu! Du får ju se henne IRL sen den 20:e.
Ser fram emot cd-romen! :D

#16 Känner igen färgtonen. Det är nästan så att den är lite blå! Eller kanske blå-minkish. :P

Åååh jag glömde.. Underbara bilder, Tack så mycket 
*godnatt för idag
Wow vilka snyggingar! :D
Du har rätt Nicciz, hon bleks inte som en Essex gör, så någon Essex är hon inte.
Hon är inte heller en Dark Pearl, såna har jag hemma och de ser inte alls ut så. De är ljusa på kroppen och har mörka tickade strån på toppen i varierande mängd, vilket ser helt annorlunda ut, tvärtom skulle man kunna säga :).
Hon ser däremot väldigt silvrerad ut, vad nu det är och kan beror på? Möjligen roan?
Det är vanligt när de byter ut bebispälsen att de får en sån där "hätta" på huvudet under pälsbytet. Charmigt, tycker jag :D

#19 Hihi, bra att du tyckte det!
Ja, jag har ju inte sovit inatt men ska dra till jobbet om en halvtimme. Inte motiverad!

#20 Oh! Skoj med en annans åsikt!
Jag tycker inte stråna ser tickade ut. Har blåst och tittat men det ser ut som att det är samma färg hela vägen in på stråna. Pearl ska alltså vara tickade? Kan hon kanske vara silvrerad då?
Hihi ja, det ser väldigt bebisaktigt ut med hättan!
Jag tror mest på silvrering i det här fallet :)
Ja, pearl ska vara tickade eller rättare sagt tippade, då de har en ljus "vit/grädd/creamaktig" färg längst ner närmast huden och mink/cinnanmon färg på toppen på pälsstrået i varierande mängd på pälsstrået vilket gör att en del dark pearl blir mörkare och andra ljusare.

Ja, då lutar det nog åt silvrering! :) Jätteläckert är det med alla skiftade hårstrån. Hur funkar det med silvrering, är det så att det är två färger i pälsen då? Alltså att det finns strån som är i grundfärgen och strån som är den ljusare varianten eller kan det variera så att några hårstrån får en färg i mellanskala, dvs att det blir flera enfägrade strån men i fler än bara två nyanser?
Oj vad krångligt jag formulerade mig nu! Hoppas du hänger med!

#15 er ikke Tao mock mink basert pearl?
Silvrering är separata vita strån som ska vara jämnt fördelat i den övriga pälsen, som i ditt fall är mink (grundfärgen), dvs hela pälsstrået är minkfärgat :)
Vanligen brukar det inte vara så mycket silvrering i pälsen så som din tjej har, utan man ska se mycket mer av grundfärgen.
Silvrering är tydligen väldigt svårt att avla bort. Det är därför så gott som alla våra svarta råttor är silver black, dvs har vita strån i pälsen.

söta dom va da! 

oj oj oj vad vackra dom är!!! 
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Men guud!!! :O Dom MÅSTE jag få träffa nån gång! verkligen superdupergulliga! :D

Hihi, tack så mycket. De har vackra personligheter också, kan jag lova!
Nu är namnen klubbade! Dumbotösen, Redefine får heta Matilda och Minkishtjejen Two Skins får heta Nelly.
De har röjt runt i soffan nu hela kvällen. De ska vara precis överallt och ingenstans! Haha! Vi får väl se hur länge till det går att ha dem i soffan. Matilda har redan lyckats ta sig ner på golvet två ggr! :P Sen helt plötsligt blir de übertrötta och lägger sig i nacken för att putsa mig i hårbotten. <3

Bara för att komplicera färgproblematiken ytterligare har nu även brorsan bad Seed börjat förändras precis som Two Skins
och jag kan säga att det inte handlar om silvrering. Och hehee det vore tufft men otroligt att det är roan eftersom det är sammankopplat med bläs..
Ja, hon är nog roan i alla fall :) Det är lite väl mycket vita strån i pälsen för att vara silvrering.
Det ska finnas roan med pannfläck, men jag har inte sett någon sån, bara läst om det och det är nog rätt så ovanligt, tror jag.

Ahh glömde säga att brorsan är hooded/ varigated megamismarked utan pannfläck 
Ingen bläs, inte ens en ovanlig pannfläck, utan en huva som en hooded (variegated) mm och roan på det. Mycket märkligt :)

Ja, det här var mycket skumt!
Det kanske är därför som det sägs att man inte ska para roan och variegated linjer med varandra, för att man ska veta vad som är vad ;) :)
Finns det möjlighet att få se honom med blekning också? Det skulle vara kul! :D
Hur ser capped råttorna ut nu då? De ser ju lite blekta ut i färgen på fotot ovan. Har de också blekts mer i ansiktet?

Jag ska forska mer i pappans led och avstickare och se vad jag kan hitta men so far inga roans… (5/9 generationer)
så jag lutar mer åt s/mi eller s/cc just nu fast ingen silvrering i världen kommer så här mycket över en natt…..
Roangenen kan ligga långt bakåt, men det längsta jag har hört talas om är 7 generationer.
Intressant är det i alla fall :)

Haha, det gör absolut ingenting att ni snackar färger här! Snacka på bara!
Hon bleks så attans fort. Nu är snart hela huvudet i samma färg som resten av kroppen!
Och på Redefine dyker det nu upp fler och fler ljusa strån också. De sitter tätt, tätt. Jag tänkte att det väl är silvrering det med men är det något att ifrågasätta också?

Määe Terato, sluta häll klorin i vattenflaskorna.. *lol

Haha!

Hihi, jag har golvtränat dem hela dagen idag och de har varit jätteduktiga. Soffan och sängen är de helt avslappnade på men golvet är fortfarande lite läskigt. Men det går bra om jag är med och man snabbt får springa upp på mig om man hör något läskigt. Lät buren stå öppen i köket och gick iväg till datorn. När jag kom tillbaka hade båda gått hem igen.
Men senare på kvällen hörde jag hur det stökade i köket. Gick ut och såg Matilda(Redefine) hoppa runt i tidningspåsen på matbordet. hon blev så glad när jag kom och hoppade fram för att hälsa! Och jag blev så glad att hon hade vågat sig ut själv! :)
Nelly(two skins) satt i hängmattan och spejade jättesuget. När matte kom hoppade hon dock ner och satte sig i mitt knä istället och vågade sen hoppa ut på golvet. Det är så roligt att se hur de utvecklas!

#42 åhh, det verkar som om du har fårr hem 2 små underbaringar.. <3

Öppnade buren i morse och lät Reedis härja fritt. Two Skins är fortfarande lite osäker på att springa runt på golvet om inte matte är med. Hon vill helst sitta i nacken och putsas lite först innan hon kryper ner i mitt knä och tar sig ut på golvet. Matte ska vara med, så är det bara!
Ja, hur som helst.. Jag har en mushane på köksbänken och har inte trott att det skulle vara några problem men så kom jag in i köket och såg att Reedis hade lyckats klättra upp på köksbänken och satt på hans bur!
Han är aldeles för social och kommer alltid fram när det rör sig något utanför buren. Han kan ju bita henne i tårna för att försvara sitt revir också och det vill jag ju inte. Men det var lugnt. Nu måste jag dock flytta på min lilla pöjk för det kan gå illa om hon skulle lyckas bryta sig in i buren.
Hon är iaf så fantastisk och go, min lilla jänta! Jag lyckas inte riktigt kalla henne för Matilda för jag säger hela tiden Reedis till henne! (alltså ridis) Så jag antar att det får bli så.
Det värsta är att jag har börjat kalla Two skins för Tåssing. Hur töntigt som helst!

Haha, jomen Reedis och Tåssing är jättefina namn.. :D Åhh, jag blir sååååååå avundsjuk på dej! :O Dom är jättefina och verkar såå gosiga.. :')

HIhi, ja, Reedis och Tåssing. Världens fulaste namn på vöärldens sötaste råttor! Hihi