Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1325 ggr
Animalen
0

Vikt hjälp (Allvarligt)

Hejsan. Hittade ingen hjölp på sökmotorn så jag skriver ett nytt. Jag vägde mina små flickor nyss och jag hade sett på trådar sedan tidigare att 80 - 150 gram var normalt. Iris är jag jättenöjd med. Hon väger 90 gram. Men jag blev lite orolig för Pärlan med sina 68 gram. Har någon nått bra knep om hur jag kan få henne att gå upp? På kvällarna är det mest Iris som är ute & springer & samlar mat. Pärlan sitter bara inne i röret som dom bor i. Jag har bestämt mej för att väga flickorna varannan vecka, varje lördag så jag håller koll. Någon som kan hjälpa ?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

sockerrattan
0

Jag lämnar alldrig iväg bebisar under 90g! Hur gammla är dem?

Mia//

Animalen
0

Jag fick dom när dom precis lämnat mamman sa uppfödaren. Alltså skulle jag tippa på att dom är mellan 4-6 veckor. USH jag mår verkligen dåligt när jag tänker på Pärlan !

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Keno
0

mellan 4-6 veckor? dom ska va 5 veckor när dom lämnar mamman.

Daydreams
0

vilken oseriös uppfödare, tycker verkligen du ska säga ifrån ordentligt. Men ge dom mat med mycket fett, mycket protein, eller överlag ge dom mycket mat, ofta. ge dom välling, gröt, blanda i smör/olja och ägggula etc

Daydreams
0

#3 nej dom behöver bara vara 3 veckor enligt lagen, tyvärr:(

Animalen
0

Okej. Så jag ska helst ge dom gröt & äggula mm ? Vi ska till uppfödaren någon gång i veckan & då ska jag fråga ut henne ordentligt. Inte bara det med vikten utan stamtavla osv.

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Animalen
0

Men sen vet jag inte vad jag ska göra med Pärlans motion osv, hon sitter nästan jämt inne i röret & sover eller bara kollar.

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Animalen
0

En fråga till: Hur ofta ska dom ha mat ? En gång om dagen ? två ? tre ?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

sussa08
0

Mina har alltid tillgång till mat, så ge mer så fort det är slut, eller när du själv inte skulle äta det som är kvar typ :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Terato
0

Tänk att det alltid ska finnas något gott att tugga på i buren! (alltså i färskmatväg) Det har jag hört någon vettig person säga förut till en som hade undernärda råttbebisar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Keno
0

#5 WHAT!? För mig känns det ju så självklart att de ska va 5 veckor. :S Alla andra djur ska ju va så jädra redo innan dom lämnar mamman varför gäller inte det sånna här djur för? Ja det vet väll inte du.. :P Men det skulle jag vilja fråga de som skrivit lagen. :O

Animalen
0

Okej. Dom samlar maten på natten & äter. Men Iris springer runt & är glad & samlar mat. Pärlan har jag knappt sett. Jo en gång har jag sett henne äte lite på en morot. Men jag har aldrig sett henne dricka heller. Bara Pärlan

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Keno
0

dubbelpost

Animalen
0

Dom har alltid friskt vatten & fin mat. Men jag ska kanske ge dom lite mera och olikt ? Varje kväll/dag ger jag dom något nytt. Som tex. Första kvällen fick dom morot. Andra dagen fick dom pannkaka på dagen och en ny morot på kvällen. och idag fick dom knäckebröd.

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Daydreams
0

dom ska ha RIKTIG mat inte knäckebröd och morot

Läs i tråden vad fick råttorna för mat idag. 

Du behöver ge dom frukost: välling, gröt. Blanda i rå äggula och kallpressad olivolja eller smör.

Lunch bör bestå av ris/pasta/potatis/cous-cous, OCH grönsaker/frukt/rotfrukter/ OCH fisk/fågel/kött, sen ger du dom samma till middag.

Det är oerhört viktigt att du matar på ordentligt samt kollar så inte pärlan är uttorkad, det ser du genom att lyfta på skinnet i nacken, stannar det kvar är hon uttorkad.

Daydreams
0

Sen undrar jag om du öht läst artiklarna? Vet att jag länkade till min vanliga frågor och svar artikel. I den står det bla vad dom ska ha för mat.

Animalen
0

NU SKA JAG NER I ILLFART OCH FIXA SNABBFOOD TILL RÅDISARNA (BLIR SÄKERT NÅGOT FRUKT/GRÖNSAKSMIXAT)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Daydreams
0

dom behöver framförallt protein och fett

sussa08
0

Köp typ ekologisk barnmat, välling mm, det är massa bra fetter för de som växer…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

silverorm
0

#14 De små måste ha mycke mat nu!! Fri tillgång hela tiden, råttor är allätare, ge dem av din egna mat vid dina måltider…frukosten…smörgåsbit med smör ost ex…flingor med mjölk o sylt…havre/mannagrynsgröt med mjölk gärna en klick smör i!! Lunch…din middag…kvällsmaten… (förstår du??) o de ska hela tiden ha fri tillgång till Torrfoder (se recept i trådar) småmata dem hela tiden!! (du e deras mamma nu) Stick till dem godsaker då o då!!Glad Lycka till!!

sockerrattan
0

Ge henne välling direkt i munnen med en liten spruta eller pippet så kan hon få matlusten åter!

Mia//

Animalen
0

Ja, eftersom jag var lite stressad med mat nu såhär dags blev det: Skivad morot, äpple, tomet med en äggula i den ena matskålen. Den andra har dom vanligt Torrfoder med knäckebröd & hö.

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Animalen
0

Imorgon blir det samma frukost som jag. Vet inte riktigt alltså. Ehh… Troligtvis någon skinka & macka med ägg. Sen får do samma lunch & middag:)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Animalen
0

++++ att jag ska köpa välling & Barnmat :D Nu känns det mycket bättre tack för allas hjälp <33

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Keno
0

höet kan du ta bort för det är inte nödvändigt. :) plus att det kan finnas ohyra i det.

Daydreams
0

Som Keno säger så kan höet mkt väl innehålla ohyra, samt att råttorna inte kan ta till sig näringen ur det, så det enda det duger till är att boa med. Men då ska det ha legat 4 veckor i frysen först för att ta död på ohyra.

Barnmatsburkar är ett bra val just nu, med tanke på din ålder och att du kanske inte kan laga mat. Men tillsätt extra grönsaker som babyspenat, vitkål, majs, ärtor, broccoli, etc och knäck gärna i ett rått ägg. Samt köp hem kallpressad olivolja och häll en skvätt pa all mat.

Terato
0

Animalen! Råttor ska äta samma mat som människor. Du skulle inte kunna överleva på t.ex. knäckebröd och grönsaker.

Tycker Daydreams förslag om barnmatsburkar med tillsatta grönsaker låter jättebra. Börja så!

Råttor kan äta makaroner och köttfärssås osv så matrester funkar också super. Det är bara att fråga om det är något du är osäker på men råttor kan äta det mesta! Tänk att du ska ge dem mat som du själv hade blivit mätt av. Berätta även för dina föräldrar att råttor ska ha samma mat som människor så kanske de kan hjälpa dig med maten nu i början innan du hunnit lära dig vad de ska äta.

teratos.r8or.se

Terato
0

Läs denna och be även dina föräldrar att läsa den så kan de säkert hjälpa dig:

Vad ska råttorna äta?

teratos.r8or.se

Daydreams
0

Måste bara tillägga en sak ang att ge dom rester, tänk på att råttor varken ska ha massa salt eller starka kryddor. Ge dom gärna rester men skölj av kryddat kött etc i vatten innan du ger dom det.

Animalen
0

Tjoohooo Nu väger Iris 103 gram & Pärlanm 81 :D

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Terato
0

Ja, man blir även av med stekfett osv när man sköljer av maten innan man ger dem. Självklart är det bäst att inte ge för mycket stekt mat över huvudtaget men så här i början kanske det är mycket att tänka på ändå som det är! Det mesta kan man i alla fall ge rått. Men fisk har jag hört att man helst ska koka pga risken för parasiter.

Åh, vad bra att det har gått upp!

teratos.r8or.se

Keno
0

#31 Åh, parasiter i fisk? :S Det visste inte jag. :O Vad för parasiter?  Blä!

Grodan
0

men rå fisk är ovärderligt ur näringssynpunkt…

när jag läste #7 undrade jag om Pärlan kanske var sjuk eller något, men nu har hon gått upp 20 gram så jag antar att hon var slö pga att hon inte ätit ordentligt el något… men ett tips är ändå att gå igenom henne ordentligt, kolla tänder osv

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Ja, jag gav alltid fisken rå innan jag fick veta om det där med parasiter. Men nu brukar jag koka den. Absolut inte för länge! (Det ska man iaf aldrig göra med fisk, den blir seg och ogod)

teratos.r8or.se

Animalen
0

Japp :) Pärlan väger TOM 82 Gram nu :P Iris håller på att få sin vuxenpäls. Pärlan är verkligen myycket piggare nu än innan.

#33, Hur kollar man tänder? Då menar jag hur ska tänderna se ut ?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

HanniBanni
0

Jag vill tillgägga att dom har fri tillgång till fröblandningen och sen får dom det andra till. För det verkade som vissa inte förstod det och trodde att dom bara fick rester och så.

Animalen
0

Ajja bara strunta i denna tråden nu :) på 2 veckor ar Iris gått upp till 140 gram & Pärlan till 132 gram..

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Terato
0

Så bra! Ja, de går ju upp rätt snabbt om de får rät kost. Passa dig nu bara så att de inte går upp för fort! Det brukar mina djur göra här hemma! :O

teratos.r8or.se

Animalen
0

#38 Haha, ja nu får jag nog hålla mej där jag håller mej med kostan ^^:P

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade: