Flickorna äter ägg med skal

naaaw va myys :D

vad fint det var med en dumbo roan, har nog aldrig sett det innan.
Skalet kommer dom säkert på att man kan äta för eller senare.

#4 jaa, jag älskar att ha råttorna ute i soffan när man kollar på tv, dessvärre försökte de bita sönder mina byxor och boa med dom X'D
#5 Jo Nicki är väldigt söt, hon är från samma kul som min andra, fast hon var inte min från början. Hon som födde upp dem la ner sin uppfödning och lilla Nicki var den enda hon inte kunde få såld, och tanken på att mina flickors syster satt ensam gjorde att jag inte kunde säga nej när hon fråga. Kan lägga upp en bild på hur Nicki såg ut som bebis så ni får se skillnaden! :)
shit vilken bra kamera du har
och vilka sötnosar :D

#9 aha okej :D jag har också en canon och den är iofs rätt bra den med ;P måste bara utforska lite mer i den :D
hahaha fan va söt bild! ser ut som en av mina tjockistjejer ;D

naaw vilka sötnosar 
#5 har nog aldrig sett en dumbo roan förut??? hiiihi du hade ju en kull full av dem 

haha, LOL. Ja det hade jag ju. Tänkte nog att jag inte sett en vuxen dumbo roan eller ngt, eller så tänkte jag nog inte ngt alls mer än att hon var förfärligt söt.
LOL

#10 jo finns ju alltid en väldans massa funktioner man kan pröva och sånt är ju väldigt kul. fast lite jobbigt för min råttor är svåra att få att fastna på bild, dom springer för snabbt! 
#11 Tack så mycket
#12 Nicki tackar för komplimangen hursom! :)
Ska man koka ägget innan?
#14 spelar ingen roll, dom kan äta ägget rå också!
// Vanessa
Fina bilder :)
#15 tack för ditt svar!

#14 och 15
Äggvitan är inte så bra att ge rå…ska man ge rått ägg (råttägg??) till råttorna så ska det bara vara gulan. Ger man hela ägget så bör det därför vara kokt!
Varför är inte äggvitan bra när den är rå? Jag bara undrar av ren nyfikenhet. :)
Jag vill också veta vad det är som ändras i äggvitan då den är kokt?
#18: Det var helt nytt? Har jag aldrig hört tidigare… Mina får alltid hela ägget rått.

Rå äggvita innehåller ett enzym som förhindrar upptag av ett B-vitamin.
Jag delar ofta ägget och kokar vitan lite i micron så den stelnar…gulan rör jag i rå. Så har jag alltid gjort även till mina hundar..
Jaha okej.
okej, har alltid gett mina hela ägg råa, vad skulle det ge för problem menar du ?
// Vanessa

#22 Oj, det var nytt för mig!
#24 Att de inte tar upp B-vitamin om jag förstått det rätt. Det leder i så fall till B-vitaminbrist. Samma sak som att thé stoppar upptaget av järn. Så har man järnbrist ska man inte dricka thé i samband med att man käkar järntabletter.
Älskar mina stora små vänner..

Utöver B-vitaminbrist så vet jag iaf. att många hundar får lös mage av rå äggvita. Kanske Enzymen de inte klarar av? Hur det ändras vid kokning vet jag inte, jag är inte expert på sånt. Har sedan jag fick min första hund för 19 år sedan alltid hållit mig till det (trots att de "gamla" alltid gett sina hundar råa ägg från hönshuset utan problem….fast det är en annan tråd vad hundar levde (och dog?) av förr i tiden) ;-)
aha okej, men om man inte märker av några problem kan det väl knappast vara farligt ? vill ju inte att mina flickor ska bli dåliga..
// Vanessa

#27 Jag vet inte hur man upptäcker B-vitaminbrist och om det går att göra något när de väl visar symptom…då har det kanske gått rätt långt. Jag väljer att fortsätta som förut ist. för att chansa.

Kommer nog också att göra så i fortsättningen. Eller, jag kommer att koka hela ägget. Orkar nog inte hålla på och göra som du, Babbett! :P
Älskar mina stora små vänner..
ja absolut, nu när jag vet att det kan vara farligt kommer man inte ge dom, men menade just eftersom dom inte visat något symptom så undrade jag mest om det verkligen var farligt..
// Vanessa