Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 2787 ggr
Nicciz
0

Avel på en fyra månaders hane

I NNs tråd * framkommer det att NN tagit en kull på en fyra månaders hane.

Jag vill veta mer om varför, av den enda anledningen att jag tycker det är omoraliskt. Och vet att fler undrar men inte vågar fråga.

Så ställer frågan här igen eftersom NN önskade att tråden skulle handla bara om * och att frågor om varför skulle tas i en ny tråd.

Varför tog du en kull på en fyra månaders hane?

Nicciz
0

Läste tråden en gång till nu, är det SS som är mamma? Eller missuppfattade jag det.. hon är väl född 23 dec. Alltså 5 månader vid parningen isåfall???

Vad vägde dem vid parningen? Hade dem iaf bra vikter?

lindapluttanbusan
0

Nicciz. Ursäkta om jag lägger mig i här. Men du har inte rätt att hoppa på andra människor. Jag anser att NN är en bra uppfödare och har den kunskap som krävs. NN är mycket duktig. Så varför ifrågesätter du en sådan sak i en tråd? Skriv ett PM i sådna fall. Det där är ett rent påhopp.

Babbett
0

#2 Att hoppa på och att ställa frågor är inte samma sak.

Hade jag inte vetat om hur mycket Ts och NN tycker om varandra hade jag inte reagerat alls på att man ifrågasätter en sån parning. (Nu kan jag dock fundera över motivet…)

Det har ifrågasatts tidigare när det dykt upp kullar med så unga föräldrar, så varför inte nu? Om NN är en duktig uppfödare som #2 skriver (själv kan jag inte uttala mig om det) så har NN helt säkert svar på tal!

Nicciz
0

#2 NN bad faktiskt själv Kickan mfl att det skulle tas i en ny tråd..

Och det är inget påhopp, det är en fråga ang. ett avels beslut som alla andra hade fått stå till svars för. Jag har aldrig sagt att hon är en dålig uppfödare.

Jag bara undrar varför man parar en fyra månaders hane med en fem månaders hona???
NN kunde ha väntat i två mån tex, då hade fortfarande båda föräldrarna varit avelsdugliga men med en mer korrekt ålder.

Man parar inte en fyra månaders hane om det inte föreligger extrema skäl. NN har själv skrivit i en tråd att man inte ska föda upp råttor om man inte ens vet hur gamla dem ska vara. Och hon brukar alltid ifrågasätta alla andras beslut.. så då får man ta det själv också.

KickanW
0

Tycker heller inte det här är ett påhopp. Nog är NN en bra och duktig uppfödare, just därför borde hon enkelt kunna förklara varför hon gjort denna parning. När och hur hon förklarar är dock hennes ensak!

Denna kommentar har tagits bort.
lindapluttanbusan
0

Tycker iallafall att hon kunde skrivit annrolunda. Men det är vad jag tycker.

Mezzzanina
0

Jag sökte och hittade två trådar om avelsetik:

Om hanar:

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=77364b97-5942-4f95-8ddb-7faf4445abf3

Om honor:

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ab0110c9-a0cb-47b2-b1a4-bd89c10da48b

Letade efter en bra tråd om jus avelsetik.Och dessa trådar tyckte jag var de bästa.

niffen
0

Hon skriver också i tråden att hon kunde förklara det i den kulltråden hon planerar. Hoppade ni över det eller?

Terato
0

Men vad spelar det för roll i vilken tråd det skrivs?

Om hon inte vill ta det öppet i forumet så förstår jag det men då är det bättre att säga det.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

lindapluttanbusan
0

Jag anser att detta är ett påhopp och jag anser även att denna tråd ska tas bort.

Vem som helst kan se att detta är ett påhopp synd bara att dom som har hand om forumet inte ser det.

Man kanske skulle gå vidare och ifrågestätta varför bossarna i detta forum inte är objektiva.

Lite nät etikett kanske vore på sin plats.

Babbett
0

#11 Om det bara är du som ser det som ett påhopp så kanske du ska fundera på om det verkligen är så det är?

Tramsa
0

Hur kan du få det till påhopp att man vill veta varför det avlats på såpass unga råttor? Jag tycker också att det vore mycket intressant att veta. Det hör ju inte till vanligheterna bland uppfödare.

lindapluttanbusan
0

Ja jag kanske borde göra det. eller så är det så att alla ni fyra personer som svarat på Nicciz tråd har fel. Eller saknar vett och etikett, jag vet inte riktigt. kan ju vara så också? men jag menar 4 personer kan ju inte ha fel. och eftersom hela fyra stycken säger typ att jag har fel så måste jag nog helt klart ta mig en funderar, 4 st.. wow.. alltså, ni slog verkligen hammaren på spiken.

lindapluttanbusan
0

# 13 för att ni skriver att det är NN som avlat. Ni kunde utelämnat namn. Eller hur? Ett jävla påhopp är vad det är. Har ni försökt att prata med henne själva, eller måste man blanda in alla andra också? Ni har inte mitt stöd iallafall.

lindapluttanbusan
0

KAN NÅGON STÄNGA NER TRÅDEN? TYP NU!

Tramsa
0

#15 Men hon har ju själv nämnt det,på forumet,att hon har gjort den parningen. Uppenbarligen så står hon då för det och då borde det väl inte vara nåt problem att förklara.

Missförstå mej inte.. Jag har ingen åsikt alls om NN eftersom jag inte känner henne. Det handlar inte om något påhopp från min sida iallafall,bara nyfikenhet.

Keno
0

Om jag blev ifrågasatt på det här sättet i ett öppet forum skulle iaf jag känna mig påhoppad, så att lindapluttanbusan tolkar det så är inte alls konstigt.

Jag tycker ni kan vänta istället. Har NN sagt att hon ska förklara så gör hon väll det när hon har tid. För en bra förklaring har hon med all säkerhet. Tycker det är fel att sitta såhär och diskutera henne när hon inte änns har hunnit svara själv. 

Dåligt.

idaleck
0

#15 Varför inte vänta och se vad NN själv säger? Hon verkade ju i den andra tråden vara öppen att ta debatten om sina unga aveldjur och därför kan inte denna tråd komma som en chock, än mindre som en "gråta-åh-nej-jag-blir-påhoppad"tråd.

Jag tror många fler än de som tidigare skrivit är nyfikna på vad som låg till grund för beslutet och jag ställer mig till den skaran.

Babbett
0

Ursäkta men…någon borde verkligen gå och lägga sig nu!

Mymlan
0

#11 Varför ska bara NN få ifrågasätta andra men inte bli ifrågasatt själv? men då hon ifrågasätter andra då är det minsann ingen som hostar utan då hänger fler på i ifrågasättandet.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

lindapluttanbusan
0

just det jag käkar förbannat mycket hormoner just nu, och skulle inte tveka en sekund att bita av någon pulsådern bara för att göra det.

Dom kallar det PMS för att galna ko sjukan redan var upptaget

Ursäkta om någon tog illa vid sig, men jag är förbannad.

idaleck
0

Nu börjar det bli pinsamt.

lindapluttanbusan
0

Ja så varför stänger ingen ner tråden?

Jag känner på mig att det kommer komma ett skrivförbud på mig snart..Men det finns en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

Babbett
0

#22 Som jag skrev längre upp…NN har säkert ett bra svar på varför hon valt att göra som hon gjort. Det är du som håller igång tråden med dina raseriutbrott…hade du tagit det lugnt så hade nog vi andra tålmodigt väntat på att NN skulle hinna logga in och svara på frågorna.

zickan
0

jag bryr mig inte riktigt om saken. men NN ber ju att folk ska starta en egen tråd om det i * tråden. står klart och tydligt att hon vill att de som var intresserade att starta en ny från och inte pma. är ju hon själv som bett om en tråd så varför blir du så arg?

nu har hon ju själv bett om ny tråd och att det inte det ska tas via pm.
så vänta på vad hon själv svarar eftersom hon verkade gärna vilja svara på den frågan. annars hade hon bett om att bli pmad och inget annat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Babbett
0

#25 Är det därför du skriver som du gör i tråden? För att få den stängt? Ok, sabba tråden…det lär startas en ny!

idaleck
0

#25 Ja, antagligen, så varför taggar du inte ner? Du säger själv att du tror NN har en bra anledning och det är just den anledningen som alla väntar på…fatta det nån gång.

niffen
0

Gör bara en sak klar. NN HAR varit inloggad när den här tråden har funnits. MEN eftersom hon skrev en annan grej i den första tråden, *, som de flesta verkar ha sett förbi, så skiter hon nog i den här *vill svära här* tråden.
Och ÄVEN om hon nu sagt så från början, att hon vill att ni ska göra en ny tråd så skulle jag inte vilja svara i den här om den kom upp som den kom upp. Man kan be på ett vänligare sätt. Och vilken tråd det sägs i spelar stor roll tycker jag, det handlar om olika saker, man orkar inte heller alltid skriva samma sak hundra gånger och svara på samma frågor om och om igen.

Babbett
0

#30 NN har inte skrivit på forumet efter att den här tråden startats…iaf. inte i *-tråden.

niffen
0

#31 Jag har henne som favorit, då ser man om någon är inloggad eller inte

Babbett
0

#32 Jag skrev inte att hon inte varit inloggad, jag skrev att hon inte skrivit… Hon var inloggad efter midnatt fast då kanske hon hade annat att göra än att förklara sig?

niffen
0

#33 Jag skrev inte att hon hade skrivit heller, så isåfall, vad har det med grejjen att göra?

MarinaJ
0

Att ni orkar :P

wintermynta
0

#11 Så eftersom du tycker som du tycker , ger dig det rätt att förtala oss som sköter forumet?

Denna tråd kommer i alla fall inte låsas av mig (sajtvärden)
Jag har även förklarat för NN varför. Precis som alla andra uppfödare får finna sig i att bli ifrågasatta när dom tar  kullar ser jag ingen anledning till att göra skillnad och låsa/radera tråden. För tråden handlar inte om NN uppfödning utan helt enkelt varför hon tagit en kull på en sådan ung hane.
Sen vill jag att ni håller till ämnet och för ett vårdat språk.

mvh mia sajtvärd

Babbett
0

#34 Jag hänvisar till din kommentar i #32, och undrar vad du menade med den kommentaren om du inte misstolkat mitt inlägg #31. Inte för att det känns så viktigt dock…

lindapluttanbusan
0

Wintermynta: Ska försöka vårda mitt fula språk. Det är det ENDA jag kan be om ursäkt för. Jag anser att du gör fel som inte stänger ner tråden. Jag är en medlem här och jag har rätt att uttrycka mitt missnöje. ´Gillar inte att andra människor sparkar på någon som sätter alla andra före sig själv. Jag tycker i detta fall att du gör ett dåligt jobb. Jag har inget att säga om alla andra fall eller det jobb du gör utöver denna tråd. Men i denna tråd har du fel och jag står upp för det. Jag är vän med NN, så jag är inte så objektiv jag heller. Men å andra sidan är ** inte heller objektiv eftersom det är tydligt att hon har något emot NN.

Hade någon annan helt oberoende skapat denna tråd hade jag inte lagt mig i överhuvudtaget.

Man borde kanske skapa en tråd och gola ner **.

Har man sig i leken gett så får man leken tåla

MarinaJ
0

Alltså lägg ner nu. Om NN vill förklara sig så kommer hon att göra det OK ? Sen Lindapluttanbusan tycker jag att du hoppar på Wintermynta då du säger att hon är dålig Sajtvärd.Men det är en annan tråd de :P

hus-musen
0

jag undrar varför inte NN svarar nån gång?? det är väl det tråden ska handla om! är oxå nyfiken på hur någon kan vägra att förklara ett uppenbart konstigt beslut..

Qui dormit, non peccat

niffen
0

Så nu har lindapluttanbusan blivit ifråntagen sina skrivrättigheter också… Är det lättare än att bara ta bort tråden och be NN förklara själv?

Nicciz
0

Till: lindapluttanbusan

Jag vet att du är vän med NN och alla har rätt att bli upprörda. Vissa mer och andra mindre. NN har gått på mig med många, många flera och ifrågasatt beslut rörande avel.

Varför ska inte jag eller andra få göra samma sak? Råttori fokus är ett informationsforum, där vi hela tiden ger råd och tips. Vi påpekar för alla att man inte ska avla på unga djur, och när då plötsligt en av dem seriösa uppfödarna gör det och lägger ut det i öppet forum, och själv ber oss att starta en ny tråd. Ska vi förbise det då? Ska alla andra utan NN få ifrågasättas? Hon gick hårt åt på tex mig i min playlistkulltråd. Men jag svarade iaf på frågorna jag fick. Och skrek mig inte blå om att det var påhopp.

Visst det kanske är ett påhopp, om du vill ha det så. Men inte på NN som PERSON utan hennes avelsbeslut. Om du på allvar kan säga att det är korrekt att avla på en hane som är fyra månader och en hona som är fem.. då får du gärna säga till nu, då vet jag att det inte är lönt att diskutera saken mer med dig…. Hon har själv skrivit i en annan tråd att det är oetiskt och omoraliskt att göra det. Är det då konstigt att man undrar?

Och jag vet att det inte hade varit samma sak om någon annan skapat tråden, nu var det ju jag.. som enligt alla rykten är ute efter NN (gud vet varför) men om det känns bättre för dig får du gärna kontakta mig och få min side of the story.. för alla har rätt att bilda sig en egen uppfattning. Och det bjuder jag gärna på. Men att bilda sig en uppfattning efter vad en person säger är varken sunt eller riktigt rätt.

Och du är inte den enda som fått skrivförbud. Det finns flera inte för just den här tråden kanske men andra.

Nicciz
0

Ops hade inte ens läst hela tråden

#38 Vad har jag emot NN? Om du kan säga det så lovar jag att jag är den första som ber att få tråden låst och borttagen för alltid…

Skapa du en tråd och gola ner mig, jag tar kritiken jag får… Flört 

kan hjälpa dig på traven ifall du missat något skvaller, jag har en alldeles egen sjuklig bakterieflore bland mina råttor, som bara drabbat en hona. Jag är ute efter att sabotera för daydreams för att jag har dåligt självförtreoende. Och för att jag är avundsjuk.

Tänk.. bara tänk om.. det faktiskt inte är sant. Att det är tvärtom… Visst ska man försvara sina vänner, jag gör det själv.. Men då ser jag iaf till att ha båda sidorna av myntet innan jag bildar mig en egen uppfattning… och upprepar du är välkommen att både pma mig och skapa en Gol tråd.. kanske är bra att allt kommer ut. jag har faktiskt inget att dölja. Tro det eller ej.

Nicciz
0

Oj sorry det tänkte jag inte ens på.. jag pmar dig på det här kontot alldeles efter att jag skrivit klart.

Jag har ingenting emot NN faktiskt. ;) därför blir jag lite upprörd när det är allt jag får höra så fort jag ställer en fråga..

För mig är det ingen fara och du behöver inte be om ursäkt för vad du sagt eller hur du sagt det.. Jag ville bara att du skulle förstå varför jag startade tråden, och att det inte var något påhopp på henne som person. Ja jag kunde ha tagit bort -av den enkla anledningen att Jag tycker det är omoraliskt- i huvudinlägget.

Men faktum kvarstår, jag tycker det är omoraliskt och blir mer upprörd när någon seriös uppfödare gör sådana beslut samtidigt som vi råder allt och alla att para hanar över ett år. Det blir lite gör inte som jag säger gör som jag gör. Och det gynnar inte råttorna. När jag skapade den här tråden, var jag ärligt lite less på att det skulle behövas och riktigt upprörd, så det är nog det som speglar sig i hur det är skrivet. MEN, det gäller inte henne som person, utan hennes beslut.

Jag trodde faktiskt att hon skulle svara snabbt och få saken ur världen.

MarinaJ
0

hon har väl annat att göra

Sandra-L
0

Jag tycker det är helt rätt att ifrågasätta alla här på forumet, oavsett hur länge man har varit medlem, hur länge man hållt på med råttor osv.

Jag vet att NN är rätt duktig på att kritisera och göra påhopp på andra så det är inte mer än rätt att man ska få kritisera och fråga henne om hennes avelsetik också.
Rätt ska vara rätt!
Det verkar som att helt plötsligt så är det hemskt att kritisera någon (bara för att det gäller henne) men när andra blir kritiserade så är det ok. Himla tråkigt!

så nu undrar jag varför NN inte ännu svarat, hon är ju annars så himla aktiv på forumet och verkar inte missa ett enda tillfälle att få kritisera någon. Så detta lär hon ju ha sett, eller vad tycker ni?

Kredit till Nicciz som startade denna tråd samt hittade flera trådar som nu är "ontopic" igen.
Det är inte alla som vågar ifrågasätta personer här, pga den dåliga stämningen, attityden mm.
Glad

Babbett
0

#48 Du är patetisk, inte nog med att du sabbar för dig själv…du ställer även vänner som tex. NN i ett dåligt ljus med ditt beteende.

pimpiman
0

Babbett: personangrepp.. hmm skrivförbud till Babbett? någon som tar det beslutet.. nej just det, vi lever ju i en diktatur. attans.

Babbett
0

#50 Kalla det vad du vill, jag önskar för din del att ditt internet slutar fungera ett tag. Du verkar inte må så bra just nu…

Som du själv skrev igår…hormoner?

firefly
0

Denna tråden börjar bli löjlig… Hade det tex varit någon nybörjare på RIF, mig kanske,  så hade det haglat kritik om jag hade avlat på så unga råttor.

Jag vet inget om NN eller hennes uppfödning, men vad jag själv har sett verkar hon seriös och veta vad hon gör. Det jag tycker är dumt är att folk särbehandlar varann så det skriker om det. Ska man kunna ifrågasätta tex min avel (jag sysslar inte med avel, men om jag gjorde det) så har man rätt att ifrågasätta RIFs "elit" (i brist på bättre ord) också.

Bullerbytjejen
0

oj my god, vad händer här när man är borta.. Jag tycker det va en ganska normal fråga som trådskaparen ställde, NN är ofta väldigt snabb att fråga så många andra och ha mycket synpunkter på andras uppfödning så varför ska inte hon kunna få samma frågor undrar jag?

Sandra-L
0

Ni har helt rätt! Man ska få fråga vem som helst om vadsomhelst.
Himla synd att en viss person försöker "skydda" sin vän så mkt när det bara förstör. NN är nog en kunnig och ärlig person och bör kunna svara på detta själv.

MarinaJ
0

Men snälla människor. Alla har rätt att ifrågasätta varandra ang avelsetik mm, NN visste säkerligen att hon skulle bli utfrågad ang detta men att starta upplopp och köra häxjakt inne på forumet är väl ändå jävligt onödigt? *Ursäkta språket* Vi kan ju lika gärna rigga ett bål för alla som inte svarar det första dom gör så fort någon vill veta något. Hon kommer att svara bara folk taggar ner sig, ta ett kallt bad eller nå

Babbett
0

#55 Är det häxjakt i den här tråden så är det NN´s sk. vän som bedriver den…på oss som väntar på svar från NN.

MarinaJ
0

mmmmmm jag blir galen men nu har ju NN avslutat sitt konto

Babbett
0

#57 Kanske det är iFokus största problem? För många galningar?

Ratarouille
0

det verkar som om att bara för att man ser olika på saker och påpekar det så är det ett påhopp?

vad hände med tänkandet? visst, NN kanske är en bra uppfödare, men då förväntar man från henne att hon ska ha någon uppfattning om vad en ung råtta är. vad jag förstår så går många här emot sina egna principer. jag tycker att det är bra att någon faktiskt vågar ta tag i saken istället för att bara sitta hemma och rulla tummarna och hoppas på att någon annan ska säga något så man sen själv kan fortsätta.

idaleck
0

Synd att den ursprungliga diskussionen spårade ur.

Jag skulle vilja veta vad ni uppfödare tycker är okej/bra anledningar att ta en kull där 1) hanen är på tok för ung och när 2) båda parterna är på tok för unga.

Inga spekulationer på varför dd gjorde som hon gjorde, utan när tycker NI att det är okej?

firefly
0

#60 Det skulle jag också vilja veta, skulle vara intressant :)

Babbett
0

#60 Ny tråd?

idaleck
0

Okej, jag gör en ny!

Grodan
0

Gah, vad många larvpottor det finns här.

Jag kan ta på mig hela skulden. JAG sa till NN att hon skulle para med sin unga russian blue hane!

Detta för att jag ansåg att det var en av de bästa parningar hon kunde göra med tanke på framtiden.

Själv FÅR jag inte avla på en råtta som är yngre än 5 månader då jag skrivit under några papper från SRS som förbjuder det och självklart håller jag mig till SRS regler då jag ju är en SRS reg. uppfödare. Skulle jag inte vara det skulle jag dock kanske rucka på en del regler… Räcka ut tungan Givetvis inte i syfte att bara bryta mot etik, moral och SRS regler utan i främsta syfte att göra bra parningar och planera för framtiden - att ha avelsutbud även i framtiden.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratarouille
1

#64 men om du nu är så duktig uppfödare, skrivit en bok, haft råtter i x-antal år.. vad sätter du för normer för oss unga? som sedan ska fortsätta med råtter, som ser upp till er stora och "kunniga" uppfödare… vad skickar du ut för signaler??

tänk om det kommer någon som gör likadant? som ruckar på regler och sänker sig ännu en månad..

ska du anamma de oxå eller?

gulzebra
0

#65: Varför ska "de unga" bara apa efter istället för att tänka lite själva och ta lite eget ansvar?

Missuppfatta mig inte nu, jag är inte för en så ung parning, men såna där argument blir jag så lack på. Lite eftertanke och eget ansvar kan man väl ändå ta!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sandra-L
0

Grodan;

Kan du förklara lite varför "det var en av de bästa parningar hon kunde göra med tanke på framtiden"?

Jag förstår det inte riktigt om jag ska vara ärlig.. :)

Ratarouille
0

#66 men man vill ju fortfarande ha hjälp. seriöst, lärde du dig allt själv eller? jag syftar inte på mig själv, men tänk på nya personer som fattat intresse för råttor.. de kanske behöver/vill ha lite hjälp i börjar för att komma igång. det är som när man är liten. man behöver lite hjälp för att lära sig. jag påstår inte att man inte ska tänka lite själv men man kan väl få hjälp på traven?

det är precis sånt här man menar med tråkig stämning på forumet… man blir påhoppad för att man frågar om lite hjälp eller har en egen uppfattning.

eftertanke och eget ansvar=till alla

hjälp med frågor=ges till alla oxå

alla behöver hjälp någon gång ibland. oavsett vad det handlar om och det tycker jag ingen har rätt att hoppa på någon för

Mischa
0

Äntligen återgått till frågeställningen istället för att ifrågasätta trådens skapande.

≧◔◡◔≦

niffen
0

Ska vi utgå från #0 nu så kan vi lika gärna stänga tråden, nte kan NN svara om hon inte är medlem?

gulzebra
0

#68: Det är klart man måste få fråga om hjälp. Men att svälja allt med hull och hår lite hur som helst utan att ens tänka efter är bara dumt, då ska man inte föda upp öht tycker jag. Man kan helt enkelt inte lägga över sitt eget ansvar på andra för att man själv inte ids använda det där stora (förhoppningsvis) russinet innanför pannbenet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ratarouille
0

#7l man kan hjälpa, eller så kan man stjälpa. rådgivning handlar väl om hjälp till själv hjälp?

gulzebra
0

Ja, det tycker jag också. Men det tar fortfarande inte bort det egna ansvaret och man kan således inte lägga över sitt ansvar på nån annan.

Ratarouille
0

#73 dåså, vem argumenterar du då emot??

gulzebra
0

Ditt inlägg, #65.

Grodan
0

Jag är ärlig det är allt.

När man sätter sig ner och planerar inför sin egen avels framtid tittar man på varje djurs avelsstatus, deras stamtavlor, sjukdomshistorik, släktskap osv. Man planerar för framtiden. Man frågar sig vilka parningar man kan göra. Vilka djur man kan behöva låna in från andra och om det vid huvudtaget finns några sådana. Man har kanske en linje som man känner väl. Man har kanske djur som man inte känner väl - nyinköpta, från zoo el dyl. Utifrån resultatet av varje uppfödnings analys av planeringen för framtiden tar man beslut.

zickan
0

Vad jag inte förstår är varför kunde inte parningen ha väntat tills honan var mer mogen och hanen blivit lite äldre. Kunde gott ha väntat 2-3 månader innan parningen gjordes.

Att du grodan även uppmanade till en parning på allt som går emot det du jobbar för. Det förstår jag inte heller.

Alla bör tänka själva men som srs uppfödare tycker jag att man har ett ansvar att föregå med bra exempel. Då de som blivit srs uppfödare anses ha mer kunskap.
Det är lika illa som srs uppfödare att bryta de srs regler som finns som att ge så dåliga råd till någon annan. 

Inte riktigt brytt mig innan då det är vanligt att folk parar hej vilt. Men att grodan som hållit på så länge sjunker sig till att säga till andra att göra så dåliga ting tycker jag är lika illa som att hon själv skulle ha gjort det. 
Nej fruktansvärt fult och illa!! rejält plank slag på grodans fingrar.

Lells
0

även om det skulle bli alla tiders mest lyckade parning, så kunde man väl endå vänta till den åldern man själv förespråkar om var inne? vad exakt skulle NN gå miste om om hon inte parat råttorna nu istället för senare?

jag tycker inte heller det låter bra att två som är så diplomatiska, kunniga och engagerade i råttavel går ut med att man tagit kull på två unga råttor

jag trodde att parning vid minst ett års ålder var en "oskriven" lag som alla med lite mer vett i skallen följde, oavsätt vad man skulle gå miste om. especially dom med mest "råttvett och etikett"

men men kan man inte vänta så, nöden har ingen lag :P

Bullerbytjejen
0

jag tror säkert att det kan finnas situationer som gör att man kanske väljer att ta en kull med lite för unga djur, kanske om man har stor koll på stamtavlan och har mycket vetskap om djuren deras syskon mamma pappa och längre tillbaka osv, men det e nog inte så ofta folk väljer att göra det..

Bullerbytjejen
0

och tillbaka till ursprunginlägget, hur svårt ska det vara att svara på en fråga om varför man valt att göra en sådan parning om det nu fanns fog för det? som man själv i stort sätt kräver av andra att svara på?

Grodan
0

#77 jättebra inlägg, zickan. håller med fullständigt. Skrattande

Nicciz
0

#77 Förstår inte ditt inlägg?

Har du träffat råttorna? Visste du även om vad för problematik som finns bland syskonen och att flera andra har gett NN rådet att vänta så länge som möjligt på att para på den kullen hanen kommer ifrån?

Jag har försökt räkna, och får inte ihop det med varför parningen inte kunde vänta två-tre månader. Då har jag ändå tänkt tre generationer fram.

EmmaG
0

NN har lagt upp info på sin hemsida nu

*länk borttagen*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

zickan
0

#82. nej jag har inte mött råttorna. tycker bara att som srs uppfödare så ska man inte ge råd till andra den man inte får göra själv.
hittar ingen mening med att stress para råttor om de inte är på gränsen till att bli för gamla.  förstår fortfarande inte varför det var så brottom att para dessa djur. kunde gott ha väntat ett par månader.

#81 om du tycker det jag skrev var så bra. så återkommer man till frågan. varför?. Varför rekomendera en en sådan ung parning?
det är ju nästan som om du själv skulle ha tagit kullen. kanske dags att lämna srs?

Bullerbytjejen
0

ja det var väl inte så svårt att skriva eller :-P fast lite synd att det bara är vissa som anser sig ha rätten att göra sånt..

Nicciz
0

Oops, inte tillräckligt med kaffe i systemet.. ***system failure**

Sorry zickan.. det var menat till #81

zickan
0

haha.. sätt på kaffebryggaren. jag skulle med behöva lite ;-)

Grodan
0

Jag kan inte stå för det en annan uppfödare gjort utan bara det jag själv gjort. Jag har diskuterat avel med NN och jag gav henne ett råd med tanke på hennes linjes fortlevnad.

Jag själv har inte brytit mot några av de regler SRS satt upp för uppfödare. Har jag en fundering om jag bryter mot en regel brukar jag vända mig till SRS och höra mig för.

Självklart gjorde jag det inte i fallet när jag gav NN råd, eftersom det är ett fritt land. Ordet, tanken och handlingen är fri.

Jag har inte heller påstått att jag inte parar på enbart äldre djur. Jag kan para på råttor som är på dagen 5 månader gammal om jag anser att jag behöver det. Anledningarna kan vara att det är ett mkt bra djur, att jag har en lämplig hane som är väldigt gammal och som kanske inte lever om ett par månader, att det är en mkt bra hona som jag vill ta flera kullar på etc. Dock pratar jag ju om djur jag känner väl, från linjer/släkt jag följt noga och inte om avel på obekanta utavelsdjur.

Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin gnällt över att folk avlar på för unga djur. Jag är inte intresserad av att leta fel hos andra uppfödare. Dock kan jag ju ifrågasätta syften med vissa parningar, då jag själv är noga med att ha ett eller flera syften med varje parning.

Varför ska jag lämna SRS? Jag kanske inte älskar alla som är medlemmar i den och delar inte alla klubbens framförda åsikter. Men klubben är en ideell förening inte en diktatur som straffar trogna medlemmar. Givetvis kan SRS slänga ut mig, om jag ansetts motarbeta klubben eller ta ifrån mig min uppfödarlicens om jag inte följer reglerna, men vad jag vet har jag aldrig någonsin gjort något för att sätta mig i den situationen.

Nicciz
0

Nu har jag också läst förklaringen…

Men jag får ändå fortfarande inte ihop det.. för att komma vidare och alltså ha varit tvungen och para så tidigt är det enda exemplet (utgått från de råttor hon har nu) att hon sedan ska ta en hona från Fobierna och återpara med drickorna?

Alltså para med en inavelsgrad på 50% äääsch jag lägger ner, får väl inse att det inte är någon idé att försöka förstå eftersom man inte kan diskutera saken eftersom hon ändå lämnat forumet.. vilket jag tycker var helt onödigt för en simpel fråga

Grodan
0

#89 den frågeställningen kan i a f inte jag svara på, eftersom jag enbart gett råd i den kullen som finns nu.

Det är lite trist att man inte kan ge råd och synpunkter som uppfödare utan att bli så starkt ifrågasatt. Jag håller med zickan att jag ska ha en ordentlig spark i röven, men lämna SRS-frågan förstår jag inte.

MalinMalin
0

Hade NN själv skulle gett sina synpunkter till någon här som velat gjort en sådan parning så hade hon sagt att ska man bort på semester i september så får du vänta med att göra parningen tills efteråt eller strunta i semesternSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Allamej
0

#89 Och jag får inte ihop hur du får fram 50% inavelsgrad.

Parar man två helsyskon med varandra så blir inavelsgraden 25%,
eftersom avkomman bara ärver hälften av vardera förälder,
och den kan ju lika gärna ärva de gener som de två helsyskon inte har gemensamt

Och då kommer ju frågan, hur kan man komma upp i 50% om helsyskon ger 25%?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

haha.. ja jag kan inte annat än att hålla med malin. ger man sig på andra så får man tåla att andra ger sig på en.

men inte för att förstöra diskusionen. men är det inte dags att låsa tråden?
daydreams har valt att inte vilja vara med i diskusionen. rätt drastisk sak att gå ur rif. inte enklare att maila personen om anledningen på hemsidan inte räcker?

Nicciz
0

#92 Jag tänkte inte halvering Flört jag tänkte.. pappa får bebis, som parar sig med pappas bror, utan tillräckligt mycket kaffe i hjärnan..

Allamej
0

så, 12,5 % :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ratarouille
0

#75 för att? jag fattar inte. vad argumenterar du emot om du håller med??

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.