Nått konstigt med ögat

det ser väldigt irriterat ut.
det kan ha kommit in något i det, något från bottenmaterialet t ex. svårt att se på bilden.
får du smeka honom som vanligt på huvudet, runt omkring ögat? eller verkar det ömt?
du kan skölja det med t ex "Isoptoplain", fysiologiska ögondroppar från Apoteket. det rekommenderas även till djur.
se till att det är helt rent i hans bur och ring din lokala veterinär och fråga om det inte går över.
hoppas det går bra!
#1 : Okey :/ Fy det var inte roligt att höra. Jag hoppades att det var jag som var lite överbeskyddande.
Jag får gosa med honom precis som vanligt och han verkar inte ha ont.
Jag ska gå till apoteket och kika imorgon, tack för det tipset :)
Mvh Nathalie

det är alltid bra att ta det säkra före det osäkra.
eftersom det rinner så måste något irritera det. hade det varit något som inte bara var
har du flera råttor?
skönt att han inte verkar ha ont. det går nog över, men håll honom under uppsikt.
ja stick till Apoteket. skölj hans öga med lite kokt svalnat vatten med lite lite salt i eller mycket utspätt kamomill-the, det är milt antiseptiskt så länge.
Okey. Tack för alla tipsen. Ja, jag har tre råttor till också.
Imorrn är det jag som springer till apoteket :o Tycker inte om att han ser ut sådär :(
Mvh Nathalie
är det inte bara en vanlig förkylning som gått ut "i tårar" ?
// Vanessa

Det kan vara så att han har fått något i ögat som irriterar. Han är rex, kanske är det ett hårstrå?
Är det bara ena ögat eller båda? Man brukar säga att är det båda ögonen som kladdar så mycket så är det t.ex en förkylning men om det bara är det ena så kan det vara (om inte något som kommit i ögat) en inflammation.
Jag tycker att du ska avvakta några dagar. Torka ögat rent med kokat vatten eller linsvätska och en ren bomullstuss. Är det en inflammation kan man torka ögat med kokat (och kallt givetvis) camomillte (håller sig i kylen en dag). Det finns även en receptfri salva på apoteket som heter Noviform (men den har slutat att tillverkas så man får skynda sig att försöka få tag i en) som funkar bra att droppa lite i ögat.
Ge även extra nyttig mat och kanske lite förkylningste (dvs rött koffeinfritt rooiboste med lite vitlök, ingefära, kanel och citron i, ha även i lite honung på slutet, men honungen får inte koka.)

Det är bara ena ögat? Och de andra råttornas ögon är det inget fel på?
Då ska du se att det ger med sig om de andra inte visar någon symptom.
Som #6 säger kan du ge förkylningsthe och extra vitaminrik mat. Det är bra att vara på den säkra sidan. Klokt :)
Okey :D Nej, det är bara ena ögat och ingen av de andra råttorna är drabbade.
Tack för alla tipsen ! :D Jag har tvättat rent hans öga litegrann nu med kokat vatten som ni beskrev, och han var mer tålmodig än jag trodde han skulle vara xD Han verkade tycka det var skönt till och med :P
Imorrn blir det som sagt en apotekstur så får vi se vad jag kan hitta där :D
Mvh Nathalie

oj märkligt precis så ser det ut på min hamster Gurkan fast det är bara rosa högst upp på ögonlocket och så är det svart "kladdigt/blött" så det ser ut som han har maskara och jag tyckte att det ser lite rinnigt ut i ögat men jag vet inte =/ det ser så konstigt ut och jag är rädd att han har nån ögonsjukdom eller nåt :S:/ :(
Du borde nog gå till en vetrinär med honom.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#10 ja absolut men tycker Falurven ska avvakta någon dag till.
vi har ju heller inte hört hur råttan mår idag.
Det är borta idag :O Inte ett spår efter det. Får nog avvakta lite till och se om det kommer igen. :)
Mvh Nathalie

Åh, skönt att höra. Då var det nog antagligen något som han "grråtit" ut!
:)
Ja det verkar nästan så :'D Vilken lättnad alltså! :D
Nu känns dagen helt perfekt, om man bortser från att jag ser ut som en kokt kräfta :O
Mvh Nathalie