Genetik quiz

Obs, ni som redan vet svaret för att vi diskuterat det får ej tävla.
Den ena föräldern är inte russian blue utan graphite.

Hihi, man ska inte skriva ut en tävling kl tjugo i fem på morgonen, borde inte skrivit ut föräldrarnas färger.
Du vann så pma din adress, men jag vill gärna att du skriver en genetisk förklaring också.
fan… Silverorm han före:( men samma svar där som hon sa..
Min blogg: SweGizmo.se
Tror det är så här som jag har fattat det: Både Tysk blå (Graphite) och Russian blue har samma genkod från början aadd, båda har grundfärgen (black) aa.

nejdu där har du fel om du med blåa bebisar menar ru bl bebisar/graphite bebisar för här är 8 sådana i kullen.
Du får jobba lite till:D
Rätta och förklara gärna var jag har fel!!

Du borde ha löst det själv med tanke på att det var en liten tävling men svaret jag var ute efter (som Ninja hjälpt mig formulera, tack Ninja) var: En parning mellan två recessiva gener (i detta fall ru bl + ru bl) kan inte ge svarta i kullen
Så rb bebisar blir det:) Som sagt pma så skickar jag halsbandet
??? Men du fick ju 2 svarta??? Vad blev fel i deras stamtavla?? Är intresserad eftersom vi själva vill få fram blåa bebisar, ru bl.
Vill gärna få det rätt…

jo men du hade ju rätt i att en är graphite, det var det med att inte kunde bli blått som inte riktigt var förklaringen-
#11 Nu när du vet att den ena föräldern är graphite, har du lyckats tagit reda på vilken av dom som är det? De olika gråa nyanserna, vet du om den ena gråa är graphite och den andra är russian blue?
Eller vet och vet… undrar om du har lyckats lista ut eller iaf har några aningar?

nix men Grodan ska kolla i mikroskåp den 20 Juli på mina pälsprover
jag fatta inte.. är det mamman och pappan på bilden?? eller är det bäbisarna??
För de ser inte direkt grå ut
Står i #0 att det är föräldrarna, så som jag förstår det och jag tycker dom är sk. "gråa"? 
#14: Hur ser då grått ut? :S Det är bebisarna…
Bilderna är mest ögongodis och återger inte föräldrarnas färger väl.
Dvs det är föräldrarna men deras färger återges inte väl.. 
Nej, bilden heter "Pappa" så förmodligen är det väl pappan, längst ner, iaf?
Men den understa är ju från samma kull som Milkshake… Dvs född i januari, den kan väl inte vara pappa?

Jo, det är han, men den diskussionen kan vi ta när jag lägger ut en kulltråd.
#20 Ska man verkligen para en råtta som bara är 5månader??
är det verkligen så smart??

#21 se #20 den här tråden ska inte handla om det, gör en ny tråd isåfall
Jag funderar också över det men nu har hon ju skrivit att vi tar den diskussionen i kulltråden, så det får vi respektera!
#22 jag bara undrade. respekterar det att man tar det i en annan tråd. bara undrade eftersom de är så små.
ser fram emot den nya tråden :P

Märkligt hur en ny medlem, en 15åring från Skara, har så bra koll på mina råttor. Lite komiskt.
Om du har fått 2 svarta, 8 russian blue och 4 blue i kullen, så skulle det kunna innebära att båda föräldrarna är russian blue och båda föräldrarna är blue bärare. I såna fall är båda föräldrarna aarbDd genetiskt.
Om du skulle fått 16 i kullen skulle det troligen blivit 4 svarta, 8 russian blue och 4 blue i ovanstående fall :). "Slumpen/naturen" avgör slutresultatet.
Tillägg: Du kan inte få russian blue eller blue om inte båda föräldrarna är bärare till båda färgerna.

#26nja sådär har inte jag förstått det. Jag parade ju en ru bl med en ru bl (enligt stamtavlorna var dom ru bl båda två).
Och i en ru bl + ru bl parning dvs inte parning mellan bärare utan med ru bl så ska det inte bli svart i kullen.
Men eftersom jag fick svart i kullen visar det att en av råttorna inte är russian blue trots att båda föräldrarna ser ut att vara det, vilket betyder att en av dom måste vara graphite.
Jag utgick från att du parade 2 russian blue :)
Jag vet att när man räknar ut det på ett sätt, att det då inte ska bli svart i kullen, men på det sätt jag räknade ut det på, så blev det svart i kullen.
Skulle du para en russian blue och en graphite så måste graphiten vara russian bluebärare för att du ska få russian blue och tvärtom. Annars skulle du bara få svart i hela kullen (såvida de inte är bärare av andra färger).

Ok, ja alla har väl lite olika källor. Silverorm vann iallafall tävlingen:)
Och jag tror att råttan som är graphite säkerligen har riktig ru bl i bakgrunden eftersom det finns en massa "ru bl" i stamtavlan.
Bebisarna är bara 1 vecka idag och färgerna har börjat förändra sig så som vanligt blir det gensoppa här hemma:D

Men hallå Daydreams inte lägga ut tävling mitt i natta :P
Inte för att jag hade vunnit iaf men ändå 
#25 vad spelar det för roll var jag kommer ifrån eller hur gammal jag är??
har ett stort intresse för råttor och jag tänker på deras bästa.
#25 dessutom vet jag inget om dina råttor, jag bara utgår ifrån det du har skrivit, lagt ut och publicerat.

#31, 32 Tror inte att ngn på siten köper det, så lägg ner

Hur vågade du para en fyra månaders hane, när det finns oklarheter kring den kullen han föddes i?

Nicciz och Ratarouille, ni som värnar så om god stämning på detta forum, kan ni inte ta och respektera denna tråden och istället ta eventuella frågor i en ny?

Åh sorry, ny tråd skapad 

intressant å se hva grodan finner, si gjerne i fra hvis det viser seg at snowflake er graphite :) men kan graphite + mink gi dove?
#33 och vad menar du med det?? att jag inte har rätt att uttrycka mig som dig? ge f*n i att hoppa på folk när de har något att säga. det är inte bara du som har rätt att skriva ngt. allas åsikter är lika viktiga och du då som verkar veta så mkt om forumet borde då ha mer vett än att bara hoppa på folk
trodde i min enfaldhet att det var ett öppet forum och inte bara TS åsikter som räknades. om så vore borde det inte skrivas alls i forumet?.