Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 898 ggr
Terato
0

Träna olika egenskaper

Jag satt och funderade nyss på hur man kan träna råttors olika naturliga egenskaper. Egenskaper som t.ex:

Minne
Uppmärksamhet
Tillit
Fysisk styrka
Snabbhet

Osv, osv, finns nog hur mycket som helst egentligen.. Vi kan väl samla lite tips här?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Steg 1:

Hitta något som råttorna tycker om att äta!
Bra är att försöka hitta något passande som är lätt att ha i en skål utanför buren. Det ska alltså INTE finnas i torrfodret för då blir det inte lika motiverande att få tag i godiset. Man kan ha olika gottissaker i den här "godisskålen". Tips är;

Solrosfrö
Pumpafrö
Hasselnötter
Katt/Hundfoder
Puffat ris

Etc, etc.. Det ska alltså vara sånt som just dina råttor älskar!

teratos.r8or.se

Terato
0

Steg 2: 

Skapa tillit!

Innan man börjar träna något över huvudtaget är det viktigt att man lär känna varandra och skapar en tillit.

Bra tillitsövningar:

Kom till mat(te):
Sitt utanför buren med dörren/luckan öppen. Sträck fram handen mot dem och ge dem en varsin godis. Börja sedan sakta men säkert att hålla handen närmare och närmare luckan så att de får gå längre och längre för att hämta mat. Till slut vågar de hoppa ner i ditt knä eller klättra upp för din arm för att få godiset. Extra motiverande är att ha en hel hand med godis så att de får komma och plocka med sig en hel hög när de varit så modiga att de vågat ta sig hela vägen utanför buren!

**Kalt rum:
**Sitt tillsammans med råttorna i ett helt kalt, tråkigt rum eller i en säng utan sängkläder och låt råttorna gömma sig i dig och dina kläder. Du ska alltså vara den enda tryggheten/gömstället på platsen.

Bygga broar:
Om du ser att råttan vill över till ett annat hyllplan eller klättra vidare någonstans så hjälp råttan genom att bygga en bro av din arm! :)

Umgås:
Ja, man måste umgås mycket för att skapa tillit! Råttorna kan hänga med i dina kläder när du lagar mat och diskar eller kollar på teve. Bra är också att ha djuren i ett rum du är i mycket. Köket är t.ex. toppen! Gör det osm en regel att varje gång de ser dig så kommer du fram och ger dem en godbit eller kelar/leker med dem. Då kommer de att förknippa dig med uppmärksamhet och mat och skoj.

Alla råttor är ju olika. Vissa kanske litar på dig och trivs i din famn men kanske inte är lika pigg på att utforska platser medan andra råttor är helt tvärt om och gärna  busar runt och kollar allt medan du är totalt ointressant. Man får anpassa träningen till individen.

teratos.r8or.se

Terato
0

Steg 3:

Börja träna!

Jag tycker det är bra att leta upp vad just ens egna råttor är bra på och tycker om att göra. Vad är de intresserade av? Det har man att utgå ifrån och träna med! Exempel på saker man kan träna:

Matsamling
Klättring
Inkallning
Hoppning
Labyrintlösning
Minne

teratos.r8or.se

Terato
0

Minnes- och uppmärksamhetsträning:

Jag märkte nyss att både Two Skins och Redefine här hemma har ett fantastiskt minne och en otrolig uppmärksamhetsförmåga!

Så jag övade lite igår med dem genom att placera ut en godis i buren medan de tittade och tog sedan bort handen och väntade. De gick dit och hämtade den och lade sig i boet och smaskade. Sen hoppade de fram och ville ha fler förstås men då satte jag tillbaka dem på ursprungsplatsen, dvs på sovhuset och gjorde om övningen med godisbiten och lät dem hämta igen. Sen gjorde jag ett spår av godis och lade dem lite här och där och tog bort handen(samtiidgt som de fick sitta på sovhuset och titta). De gick och hämtade alla godisar i spåret. Sedan gjorde jag det förstås svårare och svårare och gömde godisar bakom och under på olika ställen samtidigt som de tittade på och lät dem sedan leta reda på dem. Jag körde samma spår hela tiden och utökade med en godis tills spåret var av ungefär sju godisar. De var jätteduktiga! Men det kräver råttor med lite tålamod som kan iaktta i lugn och ro och inte är allt för fokuserade på mattes ansikte! (och inte för sugna på godis) Tänkte göra det lite svårare sen genom att placera ut godisarna medan de inte tittar och se om de minns hur jag brukade lägga dem.

teratos.r8or.se

KickanW
0

Jättebra tips!

Nicciz
0

Det här borde vara en artikel Skrattande

Superbra tips Terato.. tack

Terato
0

Jo jag vet, jag kände det också att det blev en artikel. Men tanken var att fler skulle känna sig uppmanade att skriva in träningstips! :)

Har förresten precis börjat träna de små att våga gå på golvet! Känner att de har tillräcklig tillit till mig nu för att börja med det. Det är superskoj! Redefine hoppar och skuttar runt osm en idiot för att hon tycker det är så spännande!

teratos.r8or.se

Terato
0

Träna att gå på golvet(eller andra nya, läskiga platser):

Sitt på golvet med råttorna i knät. Har du en bur som står på golvet kan du sitta utanför den och låta dig bli en bro mellan golvet och buren. Lek och locka med godis. Vänta tills du märker att råttorna är nyfikna på golvet och själva vill ner fast de kanske inte vågar. Låt dem stå och kika en stund. Vågar de inte ta steget så kan du själv lyfta dem och sätta dem på golvet för att liksom bryta isen. Förmodligen kommer de att hoppa upp direkt i ditt knä igen men nu är det inte lika jobbigt att prova att gå på golvet igen! Du kan ha en handduk i knät som råttorna får springa omkring på och prova då att låta handduken fortsätta från ditt knä och ut på golvet. Det kan vara lättare att våga hoppa ner om det är samma material där nere som i knät! Glappet inte blir så stort, med andra ord. Ha godisskålen i närheten hela tiden. När de väl vågat sig ut och blivit modiga kan du prova att röra dig i rummet. Det kommer de tycka är jätteläskigt till en början. Stanna och sätt dig ner på en ny plats. Sträck fram handen mot dem och ge dem en godis. Har du tur kommer de fram till dig igen sen. Då ska de få en till godis på en gång så ha godiset lättillgängligt! Detta är för att träna dem på att komma till dig och att du alltid är en trygghet och något roligt. När de väl lärt sig detta behöver du inte ge dem godis varje gång. Då kan det räcka med lite kel eller på något annat sätt bemöta dem och ge dem uppmärksamhet.

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Määe.. var är bildtråden då… Förvånad Flört

Terato
0

Haha, oj. Jag skulle få hit kameran igår och i förrgår och.. Ja. Den är hemma hos syrran och hon har varit här varje dag men glömt ta med kameran. :P

Fixar det idag. Lovar!

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Då har jag något att se fram emot inatt efter jobbet Skrattande

Terato
0

Jepp! :)

teratos.r8or.se