Etik om avelshanar
Man kan beskriva avelsetik som "moralfilosofi" om avel. Det handlar mer om ideal och riktlinjer för hur man ska avla. Om avel på vissa djur är berättigad eller ej samt hur man bedömer djurs värde i avel. Vid bedömningar bör man ha syften som stödjer bedömningen.
Vad bör man tänka på när man ska använda en hane i avel? Vad är en lämplig ålder för en hane att gå i avel och varför? Vad bör hanen väga och varför?
Finns mera etiska aspekter på hur en hane som går i avel bör vara och vilka krav man ska ställa på honom.
Jag tycker att hanen är mycket viktigare än honan när du väljer ett avelspar på grund av hans ålder. Du har möjlighet att välja ett djur med alla de egenskaper som du letar efter hos honom. Honan i sin tur är så ung att mycket fortfarande kan hinna dyka upp som du inte räknade med. Där av är det lite lotteri om du använder en hona utan känd bakgrund.

Ska man vara petig så ska hanen väga över 500g, vara frisk, ha ett bra häng, han ska kunna gå i flock utan att bråka och mobba andra eller vara mobbad själv. Han ska kunna träffa helt okända människor och vara lika trygg hos dem som hos mig. Han ska helst vara över ett år.
Sen kan man göra bedömningar utöver detta om man har en lovande hona som man inte hittar en hane åt, hanen som man sååå gärna vill använda för att han är perfekt är 8 månader (tex) och man hittar ingen som är så pass bra som honom och innan han blir ett år hinner honan bli för gammal och det är hennes första kull, då måste man ju överväga om han är allt i den övre texten utom åldern. Då använder man klart den hanen om han uppfyller allt utom åldern.
Detta är inte så att man ska använda okända zooråttor på detta viset detta kräver ju en viss känd stamtavla som man känner till, syskon till hanen och gärna fler släktingar ska kännas till som man vet om, både sjukdomsmässigt och tempramentmässigt.
Jag tror allt handlar om logiskt tänkande, vad som är rimligt. Man vet ju att råttor med bakgrund känns tryggare därmed säger jag inte att bara för att den har stamtavla är den bra, nej nej utan den bedömningen gör man själv, men stamtavla hjälper dig att spåra och söka upp syskon föräldrar och andra avkommor för att göra en bedömning.
Enligt mig är det fel att använda en ung hane så länge man inte är tvungen. Det kan handla om ovanliga färger eller så. Men att para en ung agoutihane liksom… 

Mvh Stephanie 

Det måste ju innebära mycket mera jobb att leta reda på en hane och hona som stämmer på alla sätt och vis i karaktär och håller rätt ålder och vikt än att fuska någonstans.
Så visst har jag förståelse för att man gör undantag på vissa saker om man tycker man har exceptiionellt bra djur och måste tajma på något sätt. Givetvis har det stor betydelse hur känd bakgrund djuret har osv..
Men jag vill att uppfödaren är uppriktig och talar om varför man gjort undantag. Helst redan från början. Det visar ju att man är medveten om chanstagningen.
Älskar mina stora små vänner..
#1 Just därför tycker jag att man måste vara nogrannare med honan. Hanar kan man vänta länge på, och därför är det mer OK att de har okänd bakgrund så man kan invänta ev. problem med hälsa och/eller temperament.
Man brukar ju säga att vikten för hanen ska vara minst 500g vid parning. Är en råtta mindre än så så kan man ju börja undra; varför? Varför har den inte normal storlek? Om en råtta inte växer som den ska så är risken stor för att det är något med hälsan.
Åldern är ju minst 5 månader, men det tycker jag är väldigt ungt.. Man ska ha bra skäl om man använder en så ung hane, enligt mig. Om t ex hanen skulle vara en perfekt matchning (om det är något speciellt i generna man vill åt, t ex) med en speciell hona, som är för gammal när hanen är i en bättre ålder.. men såklart ska han ha väldokumenterad bakgrund!
Minst ett år men gärna äldre anser jag, så att han får genomgå puberteten ordentligt och man ser att det går utan problem. Samt att han har varit frisk under den tiden..

Putt