Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3185 ggr
1korn
0

SHAMPOO TILL RÅTTOR???

finns de når speciellt shampoo för råttor eller ska man inte ha de till dom??…kan man använda hunshampoo???

Bullerbytjejen
0

jag använder hundschampo, å det funkar..kattschampo kan man säkert åxå använda, eller milt vanligt schampo, typ barnängen eller dyligt. eller oparfymerat från apoteket?

Grodan
0

Nä, men det är väl bara att ta ett milt hundshampo och sätta en råttbild på så är det ett råttshampo. Värsta försäljningstipset till SRS!

Något som jag tror skulle sälja som smör är Råttschampot Svanstvätt! Tänk ett milt och superbra Svanstvättmedel/Svanstvättschampo… En tvätt och svansen är ren! WOW!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

men visst fanns det rått schampo… bara att googla lite…

1korn
0

oki..tacka:D

Bim
0

men vart köper man det?

EmmaG
0

Förut använde jag barnängens men nu kör jag bara på aloe veratvål, toppenbra =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Grodan
0

Barnängens tycker jag är väldigt bra, men det är till mitt eget hår. Har illerschampo o balsam som jag ev skulle testa att tvätta råttorna i.

Men jag undrar, ni som ställer ut vad tvättar ni era råttor i? Det gäller ju att inte torka ut hud o päls.

LeTigre
0

Hur ofta och hur gör ni rent svansen på era råttor?

Nicciz
0

#7 Clearasil mjällshampoo. Och svansarna i galltvåll och smörjer efter med Aloe vera.

#8 Jag brukar bara tvätta svansar när/om resten av råttan behöver badas. Eller för utställning.

Ninja
0

#7 Jag använder PCL's hundschampo och balsam. Kommer inte ihåg vilken sort dock, de har ett ganska stort sortiment.. Svansen smörjer jag in med barnolja efter tvätten.
Varje gång jag har ställt ut mina råttor har de fått beröm för att de varit så rena, Eye fick t o m hederspris för att han var så vit och ren för en hane i den åldern.

#8 Jag tvättar bara inför utställning. schampo och skrubbar försiktigt med tummen. Man kan dock få hålla på ett tag om det var längesen den tvättades.. beror ju på hur ingrott det är.
Råttor som inte ställs ut tvättar jag inte svansen på.

Mymlan
0

Jag anv mig av barnängens schampoo för bebisar både till marsvin, katter, råttor, hund..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

#9 är inte clerasil (hädd än sjåldörs) jättestarkt?

#10 vad är det i barnolja? (förutom barn då… hihi)

Ninja
0

vet inte, men det är barnängens iaf

Lollo86
0

Hur ofta badar ni era råttor? är de när dom är smutsiga eller gör ni det regelbundet typ en gång i veckan? eller nå annat :D

Babbett
0

Jag har någon gul flaska med lila shampoo till hundar med ljus päls….den funkar. Annars tar jag det som finns för handen..

Ninja
0

#14 Jag badar bara inför utställning, de klarar sig fint utan att badas annars.

LeTigre
0

#14 jag har aldrig ställt ut så de enda gånger jag badat råttor är då de fått något klet på sig. De flesta råttor blir lite skärrade av att bada. Men det kan säkert avvänjas och de som ställer ut brukar bada innan utställningar tror jag. Tom katter badas ju ofta innan utställningar :P

Babbett
0

Jag badar inför utställning och mina råttor har blivit lugnare efter att dom varit med om det några ggr.

Lollo86
0

Okej då vet jag =)

Jag har aldrig badat mina råttor. Jag skulle testa en gång förut under kranen (hade hällt i lite vatten där) men de höll på å riva sönder mina armar så det var lika bra att låta bli tyckte jag :D

Bullerbytjejen
0

grodan: det e väl ganska självklart va? barn och olja ju, står ju på flaskan..barnolja.. barn + olja = barnolja *nickar*

Nicciz
0

#12 Inte vet jag.. men det är det bästa mot min egna torra hårbotten.. hihi

Barnolja innehåller massa konstiga ord… förutom barn då… Men man ska ALDRIG använda några NATUSAN produkter på djur, barn eller sig själv.. orkar inte förklara googla om ni vill veta varför.

Och sen sägs det att barnängens schampo innehåller mest samma saker som diskmedel.. och att det fungerar utmärkt som skurmedel (om det inte ändrats nu för tiden, this was way back in 2000)

Bullerbytjejen
0

haha vilket vara egentligen   som innehåller olja, barn och ord..*skratt*

LeTigre
0

#21 jag tror iofs att de flesta schampon innehåller mest samma saker som diskmedel, plus lite till. Det går att tvätta håret med diskmedel också ;)

TienMu
0

man ska inte tvätta håret med diskmedel!!! OMFG!!!!

LeTigre
0

#24 sa inte att det är bra, men det GÅR Skrattande

TienMu
0

Skulle aldri nånsin bada nåt levande i diskmedel….me tanke på vad de är för ph värde i just diskmedel…..läskigt……

LeTigre
0

#26 jag tvättar håret i diskmedel ibland efter blekningar - före färgningar. Just för att strippa alla skyddande lager runt hårstrået som hårprodukter lägger på. Annars tar inte färgen. Men efteråt använder jag en hel del vårdande produkter ska tilläggas.

Vad jag menade var väl att grundingredienserna inte är så olika, inte att man faktiskt SKA tvätta håret i diskmedel.

sareri
0

Jag köpte ett parfymfritt schampoo på apoteket igår, jag har inte användt det. är det ett bra schampoo?

TienMu
0

#27 va e de ja höööör!!! gaahh…..du misshandlar ditt hår!!! Gråter Går snart sista terminen till frisör så jag har labbat en del med sånt där….diskmedel har ett ph på 11-12 alltså de e vääääldigt basiskt…..de tränger in i hårstråt precis som blekning och förstör tvärbindningarna.så om du tvättar håret i de efter blekning kan du lika gärna bleka de två ggr fö så pass dåligt för håret å för å inte tala om hårbotten å rötterna…vatten har ju ph 7 de vet ju nästan alla…å tillåme de öppnar upp stråt å gör de skört….vill du få bort gamla pigment e de bästa du kan göra att avfärga håret istället….sen finns det såkallat förpigmentering som tar bort oönskade metaller å skit i håret innan man färgar….säljs hos flesta salonger….

TienMu
0

parfymfritt shampo funkar nog jättebra….kör me barnängen jag på råtterna….e ju inte så starkt så man får tvätta två ggr om de är mycke smutsiga….rekomenderar inte att bada dem vintertid om de verkligen inte behövs…..

sareri
0

nej jag tänkte inte bada dem nu, jag vet att risken för förkylning så här års är stor.

Jag köpte det mest för att jag köpte en del andra grejer nu i fredags ( jag fick min två första råttor då)Glad

TienMu
0

#31  nej va skoj!!! Får gratulera å önska dej lycka till me ed små undren! Skrattande

Story
0

Jag använder natusan oparfymerat babyschampoo till mina fetton.

Liingefors
0

#8 man ska rengöra svansen 2 gånger i månaden minst! det är svårt men de går!

KAGE
0

Jag tycker barnängens doft sitter i 100 år och smittar av sig på händerna. Visst, det är väl nice om man gillar lukten.. men det gör inte jag så.. usch :P men pälsen blir väldigt fin och ren! :D

/Karoline.

Daydreams
0

finns absolut ingen anledning att rengöra svansar 2 ggr i månaden, var har du fått det ifrån?

Enda gången man öht ska tvätta en råtta är om den inte kan hålla sig själv ren, eller blivit väldig smutsig pga grävande i jord etc.

TacoBelle
0

Flytande galltvål använder jag.

Det är bra att hålla efter sina råttors svansar även om man inte ställer ut. Det kan man göra lätt genom att då och då smörja svansarna med olja (t.ex olivolja), det löser upp smutsen så den blir lättare att rengöra och råttorna tvättar sin svans ren själv.

Terato
0

Den enda gång jag behövt tvätta svans har jag använt ACOs intimtvål! Funkade jättebra att lösa upp smuts med eftersom den innehåller olja. Är nog inte tip top att bada dem i dock, då blir nog pälsen rätt fet!

Annars kan jag tänka mig att såna där savetter man torkar bort hårborttagningsvax med också funkar bra till smutsiga svansar.

Men har turen att ha honor som är duktiga på att hålla sina svansar fina på egen hand!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se