Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 552 ggr
SweGizmo
0

jobbigt beslut.

Inatt åkte Dexter in i en egen bur. Och så lugnt som det har vart i burarna inatt har det inte vart på flera månader…

Dexter rök nämligen åter igen ihop med både Zingo och Pepsi, det slutade med blodvite på alla parter. Och här om dagen så fick Zingo ett fult jack i örat pga Dex:( så nu orkade jag inte mer, Kl: 03.00 inatt tog jag ut Dexter och det är för alltid…

Så Dexter har sin egna bur på dem andras bur, han kan höra och se dem men han är så cool-lugn nu, han verkar trivas med att få vara själv. Och ja, det jag kan välja mellan nu är att antingen låta han bli en ensam-råtta eller helt enkelt avliva honom:(

Förut funderade jag på kastrering, men har ringt runt och antingen är priserna skyhöga och dem tycker att 1 år är lite mkt. Eller så har dem inte så bra koll på just råttor:/
Sammtidigt… jag vet inte om Dex är "värd" dem 800-1000 kr för en kastrering:/ kanske låter hämskt men sant.. han är inte världens bästa sällskapsråtta heller, lite smårädd och har markerat med tänderna ett par gånger (inte hårt, men ändå!).

Uch:( hela sitvationen är så jobbig… vad hade ni gjort?

Min blogg: SweGizmo.se

yahtzeecats
0

Han kanske trivs bra som ensamråtta helt enkelt Glad Låter som att han tycker det är bra med sin egen bur, så låt honom ha det så - han får stimulans av att se de andra men behöver inte känna sitt revir hotat (kan inget om råttor men fertila råtthanar kanske har samma problem som andra arter med revir, ibland).

yahtzeecats
0

Han är väl värd att få leva ett bra liv på sina villkor även om det nu blir i egen bur… varför skulle han behöva avlivas för den saken?

RatRat
0

Prova att ha honom som ensamråtta en period, vi hoppas att det fungerar jättebra. Om inte så kanske ett miljöombyte är till det bättre, ge bort honom till en annan råttägare. Kanske är råttkemin som inte stämmer :)

Om inte det fungerar, råttan mår verkligen illa och du inte har råd med kastreringen så hade jag tagit bort den. Det viktigaste är att råttan mår bra och går inte det att lösa så är det mest barmhärtigt att avsluta dess lidande.

Daydreams
0

Jag tycker du gjort helt rätt som särat på dom nu. Ett sådant beteende mot sina flock kamrater är aldrig ok. Du kan ju ha honom ensam men då får du umgås väldigt mycket med honom. Det är vid sådana här beteenden  det faktiskt är lagligt att låta en råtta bo ensam. Är du däremot inte så förtjust i honom och känner att du inte kommer att ge honom all den tid han behöver för att kompensera råttkompisar, tycker jag du ska avliva honom.

Att omplacera en ettårig hane som plötsligt inte går ihop med sina burkompisar längre, är meningslöst. Han kommer definitivt inte att acceptera andra hanar i en ny flock.

Kastrering kanske hade kunnat fungera, men det är dels osäkert vid så hög ålder, om det verkligen skulle förändra beteendet, samt en jobbig operation om man inte har en råttkunnig veterinär i närheten.

SweGizmo
0

Ja… om han trivs bra som ensamråtta så får han vara detta.. men märker jag att han mår dåligt så blir det tyvärr avlivning:(

Glimmersr8or
0

Du har gjort helt rätt som särat på dem. Tror Dexter kommer trivas bra som ensamråtta. Råttor som inte tål andra råttors lukt men som tycker om människor, brukar trivas bra som ensamråttor om de får uppmärksamhet av sin ägare istället.

Instämmer med  Daydreams ang. följande: 

Omplacera en råtta med sånt här beteende är inte lönt, det skulle få honom att må sämre.

Kastrering bör ske mycket tidigare om det ska hjälpa, så det är knappast någon idé. 

Så i det här fallet är ensamråtta det bästa alternativet för honom. Skulle han däremot bli aggressiv mot dig, då mår han såklart inte bra, och då bör han avlivas.

SweGizmo
0

Skulle aldrig omplasera Dexter:/ varför skulle jag lämna över mitt problem till någon annan, det kanske går snett där med.. och även fast han är lite knäpp så älskar jag det lilla monstret;)