Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 379 ggr
Lancia
0

Karantän - hur gör ni?

En ny råtta ska som regel hållas i karantän i ~4 veckor innan den introduceras för de andra, detta för att undvika att råttan tar med sig in sjukdomar osv till flocken - har jag läst på flera ställen och även fått påtalat för mig av veterinär.

Men vad jag undrar är, hur förhåller ni RiF:are er till karantän? När ni tar hem en råtta, sätter ni den då ensam i ett annat rum i en månad för karantän? Jag har funderat lite på detta och vet inte var jag står riktigt eftersom jag kan tycka att det kan verka grym att sätta en råtta ensam i en månad utan kontakt med andra råttor, speciellt om den varit med andra innan (kullsyskon/kompisar), samtidigt som det kan gå riktigt åt skogen om man drar med sig nån sjukdom in i nya flocken.

Så, hur gör ni?

wintermynta
0

Jag sätter karantän buren i ett annat rum oftast på övervåningen för att skilja dom så mycket jag kan från mina egna som är på undervåningen. Råttorna i karantän hanteras alltid sist vid matdags och lekdags. Sen tvättar jag händerna noga och spritar.
Oftast så offrar jag en av mina egna råttor som sällskap till bebisen eller så köper jag mer än en bebis så utan sällskap blir den aldrig.
Tycker det är grymt att sätta en liten bebis så länge själv och man riskera beteendestörningar.

Daydreams
0

De flesta uppfödare håller mamma och bebisar i annat rum än de andra råttorna. Köper jag från ngn som gör så och som jag litar på, sätter jag in de nya råttorna direkt.

Köper jag från Danmark håller jag karantän hos någon utan råttor i 3-4 veckor och sen har jag dom i ett annat rum här hemma tills jag är säker på att dom är friska.

Jag köper sällan bara en råtta just pga att det är hemskt om den ska behöva sitta själv i flera veckor.

Men om jag köper en gör jag precis som Wintermynta och offrar en annan av mina råttor och har dom i ett annat rum ett par veckor.