Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1093 ggr
LimE-6
0

Skotträdda/Åskrädda Råttor!

Har funderat lite över det sen det åskade som faan förra veckan. Min ena hund är väldigt skotträdd och reagerar även på åskan så att jag får inte vara i närheten av henne när det åskar då jag också är rädd! Vågade inte gosa med råttorna heller för att jag tänkte att då kanske dom också blir rädda!

Så min fråga är nu: Hur vanligt är det med skotträdda/åskrädda råttor? Någon här som har/haft en rädd råtta?

Animalen
0

Jag tror inte mina är speciellt rädda. Men min  vovve är rädd som ***

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

LimE-6
0

#1 Okej, jag tycker att det är svårt att se om dom är rädda… Att hundar är rädda är tyvärr vanligt =/

Animalen
0

Japp. Vovven hatar Nyår. Men jag vet faktiskt inte hur mina råttor reagerat på åskan,

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

SweGizmo
0

Mina är inte rädda för åska:) sist när det åskade så satt dem alla vid gallret och kollade ut genom fönstret, dem kunde nämligen inte förstå varför det kom vita ljus över himlen ibland;)

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
0

jadu de åskade o blixtrade för nån dag sen, o mina pojkar sov lugnt igenom allting! de verkar inte bry sig.. min killes mammas katter bryr sig inte, o hunden lägger sig o sover hon med! djuren känner såklart av at du är rädd och orolig, o för en hund är de ju naturligt att ta efter flockledaren.. sj är jag inte åskrädd så jag vet inte om mitt inflytande på dem fick dem att sova!! men varför är du åskrädd då?? jag är skotträdd och gillar inte fyrverkerier, men åska stör mig inte=) de är bara mysigt=)

Qui dormit, non peccat

lindapluttanbusan
0

Mina råttor har aldrig reagerat på åska. Men dom reagerar för att jag gör det. Är fruktansvärt rädd för åskan. Så när det åskar så låser jag in mig på toaletten (där finns det inga fönster så jag slipper se blixtrana) sen har jag min Mp3 på högsta volym så jag slipper höra det. Så då brukar råttorna också få spendera tid på toaletten. Vi har det riktigt mysigt där inne. men usch för åska.

LeTigre
0

MIna reagerar inte alls, men å andra sidan har jag småbarn så mina råttor är väldigt vana vid plötsliga ljud.. ;)

Vilya
0

Mina brukar inte bry sig så mycket verkar det som. Dierk var lite stel och stirrig en gång när det åskade rikigt nära, men vem är INTE rädd när det åskar så fönster skallrar och hela huset vibrerar till? :P

Girlie
0

Mina bryr sig inte ens om hundar som ska döda dem så åska är en piece of cake. Skrattande

Allamej
0

Är det åska i luften så ser jag det först på mina djur… dom sover… så då är det lika bra att göra detsamma :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

LimE-6
0

#5 Jag vet att de smittar, just därför får jag inte vara i närheten av våran skotträdda hund när det åskar! Alltså, det är blixten jag är rädd för eftersom att det är den som kan döda, men jag blir inte rädd förns jag hör åskan, ju högre den är desto räddare eftersom att då är blixten nära!

#6 Jag försöker göra samma sak men det gick inge bra sist då det skakade i hela huset för att det mullrade så.. =/

hus-musen
0

#11 hos min mormor o morfar är jag oxå lite orolig när det åskar o blixtrar för de har ingen åskledare! så fort de blir ett riktigt oväder, så spottar telefonjacket ut eldbollar som far iväge ett par meter.. gissa hur många tvapparater o telefoner som dött i åskväder!! men chansen är inte stor att du ska bli träffad av blixten, synnerligen inte om du är inomhus!! skulle vara värre att stå uppe på en kulle utan träd då du är högsta punkten.. dessutom så är väl ditt hus/lägenhet åskskyddat? så risken är minimal att blixten ska slå ner i dig faktiskt=)

Qui dormit, non peccat

LimE-6
0

#12 Jag vet mycket väl att risken är liten men det gör dessvärre ingen skillnad! Det är nästan samma sak som med dom som är rädda på spindlar t.ex, även fast de vet att spindeln inte kan döda en så är dom ju inte mindre rädda!

silverorm
0

Faktiskt har jag aldrig sett våra råttor reagera på åska, men våra majsormar gör det…de blir stissiga o far runt i terrariet, öppnar jag då har jag dem snabbt innanför min tröja!!Glad

LimE-6
0

#14 Hehe mjo men sen så känner ju ormar minsta lilla skakning åxå =P