Blomman har rymmt!
Bor i en trea och har mina tre råttor i ett av sovrummen då jag har två illrar också (vi har nydligen flyttat och råttorna ska inte stå i det rummet permanet, bara tillfälligt)
Nu är det så att en av råttorna har rymmt..! min råttor är inte helt tama, men handterbara och det är den tamaste (om mans äger så) som är på vift. Rummet är väldigt stökigt då det är tillfälligt föråd. Jag är dessutom höggravid och kan inte krypa och lyfta på allt för att leta efter henne..
Jag hittade henne för ett par timmar sedan i en garderob. Problemet är att baksidan på den är trasig och hon smet in bakom skivan som sitter löst och in bakom den andra, som är hel. Nu vet jag inte vart hon är, men troligtvis så kan hon vara kvar där… Garderoberna är inbyggda, så de går inte att dra ut.. Har ingen lust att släppa en iller efter henne om hon inte kommer fram.
Någon som har tips om hur jag kan locka fram henne? Min man kommer inte hem förens vid 20-21 ikväll för att hälpa mig.
Hjälp någon?!
(hittade inget bra ställe att lägga tråden, så det fick bli off topic)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Kan hon vara kvar bakom garderoben? Eller finns det sladdar eller någon annan anledning till att hon inte bör vara där bakom? Annars skulle jag nog lämna henne där och be sambon hjälpa till ikväll
Du kan ju också prova att ställa in transportburen i garderoben, så att hon kan lägga sig där.

Mvh Stephanie 

Jag vet inte om det finns sladdar där, jag har inte sett några så jag tror inte det. Bra idé om en transportbur. Men jag är nu lite osäker på om hon skulle gå in i den, av någon anledning så ställde jag den i köket igår, och det är där illrarna tillbringar nattetiden, så det sitter nog illerlukt i den :(

En av våre råttor smet för några månader sedan och lyckades ta sig via ett hål i en garderob in i väggen på lägenheten. Vi la upp som ett spår av "gosaker" (sånt som de gillar) och satte oss och vänta helt enkelt … Vi såg aldrig när han kom tillbaka men på kvällen när vi skulle stänga buren så satt han där i, och inte en enda av allt det goa vi lagt ut hade han rört … Dock var denna råtta väldigt tam, vet inte om det spela in på något sätt. Bästa tips jag kan ge är helt enkelt att lägga ut nå gott! Våra gillar nötter! (… och kokt potatis)

Hon är kvar bakom garderoben. kröp in och tittade och då såg jag henne. gick och hämtade lite pålägg för att locka fram henne, men då hade hon smitit in en bit ill, så jag la ut en bit, nu ska jag in och övervaka igen

Lyckades lysa in med mobilen och det är en återvändsgränd och hon sitter längst in. Vägrar komma fram så nu avvaktar jag tills min man kommer hem. Inga sladdar att ha sönder ialla fall som tur är. Om vi inte fått tag på henne ikväll så funderar jag på att skrämma ut hene med en av illrarna, skulle det kunna funka? Eller det kanske är en dålig idé?
Jag skulle inte ta dit någon iller… Risken är väl att råttan skadas.. Jag skulle lämna henne där tills hon tröttnar och sedan sätta för en skiva.

Mvh Stephanie 

#5 Med risk att illern kniper henne? skulle inte jag ha gjort. Ta sönder garderobs bakstycket se om ni kan få tag på henne. Sådant bakstycke är inte dyra köpa på en brädgård.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#7 går inte att ta sönder bakstycket och sätta dit nytt utan att bryta upp hela garderoben, och det kan vi inte göra.. får skicka min man ikväll på att täppa till ingångshållet från utsidan av garderoben (är ett hål där hont tagit sig in) och låta henne sitta där tills hon blir hungrig..
Är dock fundersam om det var råttorna som öppnade buren eller om min man imorse glömde stänga 
Hur gick det nu då?

Nu när min man försökte fösa ut henne med en pinne så klättrade hon upp i garderoben och vi ser henne inte längre. blir bara att avvakta och ta ur barnvagnen, ifall hon kommer ut inatt…
Hoppas hon kommer ut snart!
Tips: använd en av hennes råttkompisar för att locka ut henne. Har du sele på den så är det mindre risk att du "tappar bort" den också…

#12 det har vi försökt, men utan resultat.. Vi får vänta ut henne, hon kommer antagligen ut ur garderoben när hon är hungrig.. När nu det blir

Detta har hänt mig med.Men jag gjorde precis som Grodan skrev här.Jag satte en råttflicka i sele när min ena råtthane rymt och smitit in i ett hål under diskbänken.Det funka fatiskt bra!
Håller tummarna för dig!Du kan väl skriva och berätta hur det går.

Nu har jag inte sett Blomman på flera timmar. Sist jag såg henne hade hon klättrat upp en bit i garderoben och jag kan inte se om hon klättrat högre upp eller tagit sig ut. Finns dessutom ingen lampa i det rummet och ficklampan är borta, så imorgon när det är ljust igen så ska jag leta vidare.. Ska även försöka gå ner till stan för att hitta råttfällor (sånna som inte dödar råttan utan fångar in dem i en liten bur)..
Riktigt jobbigt det här..

Tycker du ska prova såna där fällor! Lägg in lite bomaterial och någon typ av mat som luktar mycket. Korv t.ex. Då kan du ju även stoppa in en kompis också som lite extra lockbete!
Det var någon som skrev om det i en gammal rymmartråd med lyckat resultat. Ska se om jag hittar den..
Älskar mina stora små vänner..
Har du fått in henne? Det har gått nån dag nu…
Jag undrar med!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ja, hur har det gått! Tell us!
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Ja…HUR fick du tag på henne??

Blomman är fortfarande lös..
Igårkväll så öppnade min man garderoben (som hon är kvar bakom) och vem tror ni springer förbi? Ja, Blomman.. Han missar hennes svans precis och han sätter sig i garderoben och lockar på henne (jag är i köket och hämtar mat precis). han får nästan tag på henne 3 ggr, men sen så ger han upp då hon försvann igen..
Men lite hopp har vi fått igen.. Nu ska jag gå in och se om hon vågat sig fram och ätit något..

Usch vilken jobbig sits! =(
Men det ser ju i alla fall ut som det finns en ljusning! Skönt att hon inte försvann helt!!
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Har du provat att släppa ut de andra honorna där hon är?? Kanske hon kommer fram då o springer med dem!? Bestämd liten dam tydligen…

Nu fick vi tag på Blomman. Vi hade satt ner råttburen på golvet och när jag öppnade dörren så satt hon på den och sprang fort iväg. Täppte igen hålet i garderoben med en handduk och fick vänta 5 minuter tills min man kom hem (bra tajming). Lite jagande i rummet så fick han tag i henne. Hon var helt ohandterbar och högg honom.. Hon är som en vildråtta just nu, får se om det blir bättre…
Men nu är hon "hemma" 

Puuhh, Bra Telefonkontakt! Förresten jag ser dej väldigt ofta när jag kikar in på GiF ;P Hoppas det går bra för Kitty !
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig