Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 620 ggr
SweGizmo
0

Åter igen bråk i buren.

Åter igen så har de vart bråk i buren, i vanliga fall tycker jag att det är Dexter som vart dum och startat, men idag värkar det som om Zingo (min favvis och snällaste) var den som startade:s eller om Dexter möjligen retat upp Zingo och så har Zingo blivit arg, men iaf så började Zingo och Dexter slåss. Jag lät dem hållas och inspekterade, ville se vem det var som gjorde vad. Dexter bråkade en stund med sedan sprang han iväg (pipandes) och Zingo efter, sedan kunde Dexter knappt bli av med Zingo.

Nu har Dexter ett jack i ryggen och Zingo ett hål i örat:/ fick ta ut Dexter och nu är det lugnt, satte in Dexter tillsammans med kvällsmaten. så nu äter allihop.

Men vad ska jag göra:( orkar inte ha det så här… 

ska jag pröva att ha Pepsi och Dexter tillsammans i en dag och ha Zingo i en egen bur och sedan sätta tillbaka Zingo och sätta Dexter själv.. just för att se vem som är det stora problemet?? Dexter är ganska dominant och Zingo är ledaren.. så dem kommer inte överens.

Min blogg: SweGizmo.se

wintermynta
0

Så länge man har en icke fungerande hanflock blir det stora problem.
Om Zingo är äldre och ledare skulle jag kastrera Dexter. Det är aldrig acceptabelt att dom biter varandra sönder och samman.
Det låter som om Zingo är en "dålig" ledare och inte klarar sätta Dexter på plats. Dexter åt andra sidan verkar vara för över domninat och kan inte finna sin plats i flocken.
Skulle inte flytta isär dom och sätta ihop dom , det skapar bara ännu mera oro och bråk. Risken finns att det kan gå riktigt illa när du ska sätta ihop dom sen.
Att omplacera nån av dom är ingen lösning tyvärr utan antingen får du kastrera Dexter eller avliva honom.

SweGizmo
0

#1 Mmmm:/ Dex är den yngsta av dem, (10 mån snart).Uch, jag funderade på kastera Dexter men sen blev det lugnt i buren så jag tänkte inte mer på det på ett tag. men så händer ju detta idag då:/

Dexter har sina bra stunder, men han är inte direkt någon keltyp, lite tillbakadragen och ibland kan han markera med tänderna. Så just nu känns det som om kastrering eller avlivning väger jämt:/

Min blogg: SweGizmo.se