Ny råttägare?
Hej! Jag började bli intresserad av råttor för ca tre år sen, då jag var tio vill säga. Jag tror att jag lästa ca 3 böcker om råttor på raken. sen så var jag redan ute efter att köpa ett par ( två stycken ). Men så kom min ridlärare och sa att hennes systerdotter hade två råttor till salu. Och jag var fortfarande lite oerfaren och köpte "råttorna" ( tjejen hade köpt dem från en djuraffär och hade tröttnat på dem..). Men sen visade sig att det att det inte var några råttor. För det som min ridlärare kallade råttor va ett par små Gerbiler. "Neeej!" tänkte jag då. Jag kan ju ingenting om Gerbiler. Samma dag åkte jag till bibloteket och lånade en bok om gerbiler. Och nu har jag haft dem i ett år. Fast den ena dog efter att dem hade bråkat. Och jag vet inte om jag ska skaffa en kompis till henne. Eftersom hon verkar trivas ensam. Men i alla fall. det är så att jag fortfarande vill ha råttor och kommer nog skaffa det om ca ett år. Då jag har mer erfarenhet och rätt utrustning. ( har lärt mig massor här om vad man ska ha och inte.. jag ska spara till 4000 kr och köpa två råttburar som jag sedan sätter ihop.. ) Men nu har jag några frågor.
1. Tycker ni att det är lämlpigt att skaffa 3-4 råttor när det är förstagången? ( jag vill inte riskera att en dör och den andra blir ensam.. vill ha minst 3 råttor..)
2. Tycker ni att jag är för ung? ( 13 år nu. och kommer nog vara 14 när jag skaffar några )
3. Jag har tänkt lite och har kommit fram till att om jag ska skaffa några så vill jag nog adoptera från råtthjälpen. Är det en bra idé?
4. Till sist. Det dåliga med att jag har en gerbil är att jag behandlar henne som en råtta. Alltså.. med bur och sånt. Och jag behöver tips på hur jag kan skaffa pengar så jag kan köpa ett terrarium till henne.
Så det var allt från mig :P Jag är jätte tacksam för svar! Kram alla råttälskare ^^
p.s. Jag har inte tänkt sätta ihop råttorna med gerbilen :P Det skulle jag aldrig göra!
Mvh Vinetta
Jag tycker faktiskt inte att du ska skaffa någon från råtthjälpen, eftersom det är förstagångsråttor. Men tar du hand om dom så dör dom inte :P

#1 Haha, självklart ska jag ta hand om dem^^ Min Gerbil tror väl själv att hon snart är en råtta.. Hihi nu springer hon runt i mitt rum. Oj! Jag tror hon har varit ute i 2 timmar xD
Och om jag ska skaffa råttor från råtthjälpen så ska jag tita efter sånna som jag tycker är lämpliga för mig.^^ dvs. sånna som passar som nybörjar-råttor
Mvh Vinetta
Jag fyller 14 i juli och har haft 4 råttor =) Nu har jag bara tre ;) Så jag tycker du ska skaffa råttor.. hel mysiga djur alltså =D

#3 Aa, självklart! Det var det jag skulle ha.. men min ridlärare kallar tydligen alla gnagare råttor xD Men jag vill ju inte sälja/ge bort min gerbil ^^
Mvh Vinetta
#2 Bra det ;)
Jag svarar såhär också.
1. Tycker ni att det är lämlpigt att skaffa 3-4 råttor när det är förstagången? ( jag vill inte riskera att en dör och den andra blir ensam.. vill ha minst 3 råttor..)
Svar: Dö kommer nog ingen att göra, om den inte är sjuk, men då tar man den till veterinären :) Men minst två måste det vara iaf (samma sak till gerbiler), 4 stycken i en flock tycker jag låter lagom till att börja med!
2. Tycker ni att jag är för ung? ( 13 år nu. och kommer nog vara 14 när jag skaffar några)
Svar: Tycker du att du kan ta ansvar för den lilla gerbilen du har, tycker jag att du skulle kunna ta ansvar för några råttor. Tänk på att råttor kan kosta mycket pengar! Om någon råtta blir sjuk och du inte har försäking kan priserna stiga låååångt över 1000 kronor! Klarar du det, räcker det väl en bit. Samt folkvett, såsom att man inte ska lämna över råttan utan tillsyn på någon man inte känner osv. (Sök här på RiF också, om det är något du undrar över)
3. Jag har tänkt lite och har kommit fram till att om jag ska skaffa några så vill jag nog adoptera från råtthjälpen. Är det en bra idé?
Svar: Det hjälper ju råtthjälpen, men vem vet vad för råttor som finns där då? Jag tycker att du ska skaffa några som inte är så gamla, då får du vänta tills det kommer in en kull där och köpa några från den kanske?
_4. Till sist. Det dåliga med att jag har en gerbil är att jag behandlar henne som en råtta. Alltså.. med bur och sånt. Och jag behöver tips på hur jag kan skaffa pengar så jag kan köpa ett terrarium till henne.
_Vet inte om det här har något att göra med grejjen kanske, men det finns ju gerbil.ifokus också. Gå dit och se om de har några terrarium och akvarium tillsalu! Om hon är ganska gammal redan, kanske du ska spara dina pengar till råttor istället och låta henne bo i det hon bor i? :)
Hoppas det hjälpte lite :)

#5 Tack så jätte mkt :D Om jag ska säga så här så tycker jag att hon verkar trivas i sin gallerbur. Hon får bra motion när hon springer i mitt rum ( jag använder ej springhjul..) så om det inte gör något för henne så kan hon bo kvar. Smart att du sa det annars kanske jag skulle köpt en xD Men jag behöver ca 2000 kr till bur m.m ( till råttor ) Och just nu har jag 700.. ^^
Tack igen för ditt svar! det hjälpte ^^
Mvh Vinetta
#6 Glad att jag kunde hjälpa :)
Jag är 14 år(haft sedan jag var… nyfödd?) och tycker att jag sköter mina råttor ganska bra. Kan väl ganska mycket, och hänger du här ska jag säga dig, då lär du dig jä*ligt mycket! Finns otroooligt duktiga människor här som kan otroooligt mycket!

Mm jag tror jag hittade sidan genom SRS ^^
Mvh Vinetta
Jaha, okej! :)
Hade du tänkt regga dina då?

Självklart ^^
Mvh Vinetta
#10 Då ses vi på några utställningar i framtiden då? ;)

#11 Aa det kanske vi gör ^^ Vart bor du?
Mvh Vinetta
Bor i Stockholm, inte så långt från dig :)
Vart i Eskilstuna bor du?

Väst… syd-väst om Eskilstuna ^^
Mvh Vinetta

Jag kan svara på vem som vet vilka råttor som finns ionom Råtthjälpen, nämligen Råtthjälpen. Och berättar för sin kontaktperson/jourhe att man är nybörjare ska vi såklart inte rekommendera råttor som inte passar som första gångs ägare. Alla råttor inom Råtthjälpen kommer inte från taskig bakgrund och har dåligt psyke och är så fallet ska eventuella köpare upplysas om detta. Tvärtom har jag behållit de råttor som haft fysiska och psykiska problem själv eftersom jag tycker att det orättvist att de ska behöva byta hem igen.

Jag tycker absolut att du ska fortsätta sträva mot att skaffa råttor! Min tjusning över råttan började nog i ungefär din ålder, hade då även jag gerbiler, men några råttor blev det inte förrän i år, 9 år senare… ^^
Jag tycker precis som Niffen att det är bättre om du skaffar unga råttor, från någon uppfödare. Dels är det roligt att se dem växa upp och få vara delaktig under deras personutveckling, och du vet även exakt vart det kommer ifrån och vad de har för påbrå.
Innan jag köpte mina två killar var jag också inne på att ta råttor från råtthjälpen, men blev avrådd av en reg. uppf. då hon menade att de kan ha mycket i bagaget som man inte känner till, och därför kan det vara en chansning. Men såklart finns det alltid undantag! Jag vet tex att bullerbytjejen här hade en supermysig hane från råtthjälpen, så visst finns dom ;)
Sen ang antalet..4 låter jättebra som flock, men jag skulle inte själv skaffa 4 st på en gång om det var första gången jag skaffade råttor…du vet ju inget om hur de är att ha, ifall du kanske tröttnar eller om du kanske blir allergisk osv. Jag skulle skaffa två bebisar först, och kanske ett halvår senare 2 till om allt kändes bra!
Sen ang gerbilen skulle jag definitivt köpa ett akvarium till henne…Jag har ett på 30x60 till mina gerbilkillar, och det är väl iofs i minsta laget men det duger, och det kostade 300 kr som nytt. Jag förstår att du gärna vill spara alla pengar till framtida råttor, men gerbilen har du här och nu…Dessutom är hon ensam så att få gräva lite gångar vore nog inte helt fel. BRA däremot att hon får springa så mkt lös! Om du ska ha henne kvar kan du ju kanske leta efter en äldre hona/hona i samma ålder att sätta ihop henne med? Precis som råttor så vill dom ju helst vara två…
Anywho, lycka till och hoppas du snart får upptäcka den fantastiska världen vi råttägare lever i! =D
om det är dina första råttor skulle jag nog bara skaffa två för att se om du verkligen har tid och intresset för dom. för om det inte skulle fungera är det inte lika svårt att få dom sålda eller omplacerade. ung och ung, det beror väl på helt hur du är i sättet ? endel slänger in djur i micron medans andra älskar och lever för sina djur. så om du anser dig själv som mogen att ta hand om dom varför inte? har du pratat med dina föräldrar om pengar ifall det blir akut till vet? har du egna pengar att köpa allt en råtta behöver ? har du tiden till dom ? tänk på alla dessa saker för när du väl får hem dom förstår du vilket jobb det är. lycka till :)
// Vanessa

Tack för svaren! ^^
#16 Tack så jätte mkt för ditt svar :D Och det där om att köpa en till gerbil. Jag har letat och letat men hittar ingen gerbilhona i samma ålder. ( Min är nu 2 år ) Och jag vill själv inte gärna sälja min.. Ett akvarium är jag ute och letar efter. Kanske blir ett på sensommaren.
#17 Om jag skulle beskriva mig själv så skulle jag aldrig tröttna på mina djur. Fast att jag har fullt upp med min häst så lägger jag ned lika mkt tid till mina övrig djur. Faktum med att jag lägger ned mer tid på mina djur än mig själv. ^^ Men tack för ditt svar också :D
Mvh Vinetta

#18 det går nog inte att sätta ihop din hona med en i samma ålder utan det bör vara en bebis, dvs 6 veckor eller lite äldre, vilket inte alls är svårt att hitta hos uppfödare. En ensam gerbil är en ledsen gerbil oavsett hur bra du sköter om denne och det är dessutom lag på att de måste hållas i par.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#19 Okej.. Men då kommer jag ju att ha en gerbil hela tiden.. Eftersom att när min nuvarnade dör så kommer jag ha en andra kvar.. =/
Mvh Vinetta

Tycker du ska vänta tills du är betydligt äldre innan du skaffar råttor. De flesta seriösa uppfödare säljer inte till ngn under 16. Råttor är ett stort ansvar och skulle ngt gå fel så kan det kosta rejält i veterinärvård. Pengar som man måste veta säkert att ens föräldrar kommer att betala.

#21 Okej.. Du vet den där Illerburen: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2873
Men jag hade i alla fall tänkt köpa råttor om ca 1-1½ år.. då är jag 14.. xD
Mvh Vinetta

#20 ja, men vad är mest schyst mot din gerbil?;) om hon bara är 1 år (vet inte hur gammal hon är, har missat det) är det absolut inte för sent att ge henne en kompis så hon får ha det extra bra under den tiden hon lever, vilken kan bli upp till 4 år till om du har tur. annars får du väl försöka omplacera din gerbil som finns kvar sedan…eller jag vet inte. jag skulle tänka på henne främst iaf, vet inte riktigt hur du resonerar. om du är beredd att ha minst 3-4 råttor borde du väl ändå vara beredd att ge din ensamma gerbil en kompis?
/Sanna

aja lycka till med hur det än blir! nu har jag fått säga min åsikt:)
/Sanna

#23 Jo självklart! Hon är 2 år. Det har inget med att jag inte "orkar" ta hand om henne och få henne att trivas.. Utan det är bara det att jag är lite orolig hur hon skulle reagera mot en annan gerbil. Vill inte att hon ska döda den också. Inte för att jag tror det.. men jag vill inte omplacera henne.. men jag ska titta efter någon uppfödare nära mig. ^^
Mvh Vinetta

Men få se nu.. Har jag förstått det rätt?
1. Ni tycker inte att jag ska skaffa råttor för att jag är för ung..
2. Ni tror att det finns STOR chans att jag tröttnar.
3. Ni tycker inte att jag är redo?
Mvh Vinetta

Jag tycker inte du är för ung om dina föräldrar är med på det eftersom dom måste ta huvudansvaret, samt om dom är 100% säkra på att dom vill o kan betala vetten om råttorna skulle bli sjuka.
Då tycker jag att du är redo och stor nog.

Tröttna på dom vet du dessoutom bäst själv om du kommer göra :]
Jag är föresten 15, tycker jag tar hand om mina råttor skit bra och vet till 100% att min mamma betalar vetten om det händer något.
det beror så mycket på person till person. Kan man ta hand om sina djur själv och vet att de kostar en rejäl summa pengar vid behov av vetrinär så går det. Har man tur så kan förälsrarna hjälpa till med veterinär vården och förhoppningsvis kan råttorna bli mer familje medlemmar åt er allihop.
jag lyckades tjata till mig min första kanin i den åldern. pappa byggde en ute bur men det var all hjälp de gav mig överhuvudtaget. Ska man ha ett djur så måste man kunna ta hand om det själv. Jag lade undan från mitt sommar jobb och betalade själv veterinären. Var inne med den kanin tjejen två ggr under samma vecka helt själv pga lunginflamation. Rönken är inte billigt by the way ;-)…
Det spelar ingen roll hur många råttor man skaffar så länge de är två eller fler. Det viktigaste är: KUNSKAP, TID, PENGAR.
Att läsa på och fråga som du gjort visar en stor del av ansvar att du bryr dig och vill veta mer. Inte springer till närmaste zoo och köper två söta råttor som de flesta.
Jag tror du skulle klara det fint i så tidig ålder. Det finns många med smådjur som är betydligt yngre än du och du letar redan mer information om ett djur, redan ett år innan du tänker skaffa det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tror nog inte det är något problem för dig att sköta ett gäng råttor..tror nog att du klarar det galant!! Du har en bra framförhållning, och du kan ju ta ansvar!
Köper du från en uppfödare får du ju oxå backup i lång tid framåt! Vi har sålt till flera tjejer i din ålder, de har inga problem! Men då engagerade jag deras mödrar oxå…!
Lycka till! Du kommer inte att ångra dig!!

Åh, tack ^^ Då antar jag att jag inte missförstod er. Jag är väldigt seriös.. Och självklart är en förelder med mig. Och det är med och betalar veterinärvård. Innan jag blev medlem på denna sida så hade jag lärt mig mkt om att man inte ska köpa från djur affärer ovs..osv.. Jag känner att jag kan ta det ansvaret. Jag sköter ju trots allt en häst också. Och min gerbil har jag som "bevisdjur" . När jag säger så så menar jag att jag vill bevisa för mig själv att jag kan ta hand om ett djur. Att jag inte tröttnar. Och det har jag inte! :D Och min gerbil ( vad jag har sett ) har inte varit sjuk och behövt veterinärvård. Jag är väldigt stolt att jätte stolt att jag kan ta hand om ett livslevande indevid. ^^
Mvh Vinetta
Jag skulle också avråda dig från att köpa dina första råttor från råtthjälpen… Det gjorde jag och jag är förvånad över att mitt råttintresse höll i sig ändå ;) Jag köpte tre stycken, alla bebisar som köptes när de vart leveransklara. Den ena fick ganska snart därefter avlivas pga agressivitet, blev utskälld av jourhemmet för att jag tänkte ta bort henne. Den andra bet också, men inte hårt och inte hotfullt. Hon fick leva vidare men jag pysslade aldrig med henne. Hon funkade bra i flocken helt enkelt. Den tredje var det mest underbara jag någonsin träffat - dock hängde hon i mammas finger en dag utan synlig anledning. Så mitt tips är att köpa dina första hos en REGISTRERAD uppfödare! =)

Mvh Stephanie 

Okej, tack ^^ Ska titta på SRS när jag är redo för råttor :P Dvs. har allt jag behöver
Mvh Vinetta

Jag håller med om att det är tryggast att köpa från regristerad uppfödare, helst när man är ny med råttor.
Däremot är jag rätt less på folk som snackar skit om Råtthjälpen, vi gör vårat allra bästa för att hjälpa råttor och hitta lämpliga ägare till de djur vi har. Jag upplyser alltid eventuella köpare om alla problem råttan kan tänkas ha för jag vill inte heller att råttan kommer i ett hem där den inte passar.
Stephanies situation skötes illa och det är beklagligt att ungarna utvecklades negativt, detta kunde dock inte jourhemmet veta vid ung ålder. Alla råttor kan utveckla agressivitet, den enda av mina råttor som bitit någon förrutom Bambi som jag behöll för att ingen annan skulle behöva bli biten är just en uppfödarråtta.
I vilket fall är det, hur många år sen nu Stephanie? 2 år? 3 år? Personen du pratar om har inte varit aktiv inom Råtthjälpen på över 1 år. Vi har till stor del andra jourhem, andra aktiva i styrelsen och alla klagomål som kommer till oss tas på allvar.
Ni som har möjlighet borde läsa om Bruna i Minneslunden på Råttforum för att få en liten mer nyanserad bild av de råttor som omplaceras genom oss. Alla är inte de hemska monster vissa försöker få det att låta som. Det är dessutom så himla lätt att vara kritisk samtidigt som man inte gör någonting för att förändra.
Det spelar ingen roll - det var råtthjälpens GRUNDARE som skickade iväg rädda bebisar och skötte det RIKTIGT FÖRJÄVLIGT!! Jag förlåter henne inte för det, och hon ljög för mig senare. Däremot drar jag inte alla jourhem över en kam när jag säger att HON skötte det dåligt. Men jag skulle ändå inte rekommendera att skaffa sina första råttor från Råtthjälpen - många har ändå saker i bagaget som man inte vet om. Det är bättre att få sina första råttor från en uppfödare som känner sina råttor.

Mvh Stephanie 

Jag har aldrig bett dig förlåta henne men ska du nervärdera hela föreningen så borde du åtminstone ta med alla fakta och ett av dessa är att hon inte är aktiv längre och inte varit det på över ett år. Alla kan misstag och att misskreditera en hel förening för det misstag en person gjorde för 2½ år sedan känns inte särskilt rättvisst för oss andra som sliter för att göra en skillnad för djur som saknar bra hem. Vi andra som dessutom bett om ursäkt å Råtthjälpens vägnar.
Om du dessutom läser mina övre inlägg så tycker jag precis som du att det är en bra ide att köpa sina första djur hos en seriös uppfödare.

#34 Okej, då vet jag. Men jag blev lite .. ja fundersam över det där Daydreams skrev..
Mvh Vinetta

ärligt talat så skulle jag inte låta min 13åriga lillebror ta hand om mina råttor någon längre stund.. och om jag avlade så skulle jag inte sälja till någon under 16 skulle jag tro.. möjligtvis om jag fått träffa mamma/pappa och de är seriösa och vet att djuret är deras ansvar!! nu verkar ju du vara ansvarsfull, och det är bra att du ska vänta ett år så du är säker på att det är råttor du vill ha!! planering är väldigt viktigt ändå.. under tiden så tycker jag att du ska skaffa en till gerbilkompis istället=)
när du köper råttor är det nog lättast att börja med 2 och sen utöka flocken ett par månader senare! då ser du ju vilket jobb det är med råttor, de är ganska krävande! men det var värt det för min del iaf=) ingen ide att köpa på dig en stor flock, skulle du ångra dig så blir de svårare att hitta bra hem till allihop..
Qui dormit, non peccat

Det absolut jobbigaste med råttor är det här med råttsäkrandet. Det skiljer dem mycket från andra smågnagare.
En råtta nöjer sig sällan med att springa på sängen eller i en soffa utan de ska ut på golvet och upp i alla skåp och hyllor och in och bakom överallt. Har man otur kryper de in på ett osäkrat ställe och lägger sig och sover!
De tuggar ofta på sladdar(Mina tuggar på alla sladdar de kommer åt) och kan riva i tapeter och tugga på gardiner, bokramar och papper som ligger framme.
Lite sån där negativ fakta som man bör veta. Kommer dina föräldrar att tåla det?
Annars vill jag verkligen rekommendera råttor som husdjur. Så länge dina föräldrar är med på det och du är mogen att ta ansvar är det ett toppen husdjur även för en trettonåring.
Det här med maten kan också vara svårt. Läs på mycket om mat innan du skaffar dina första. Råttor blir lätt tjocka, undernärda, sjuka osv om de får fel mat.
Älskar mina stora små vänner..
Det beror från människa till männsika hur gammal man är när man är mogen att ta ansvar för sina råttor. Jag känner folk i min ålder, dvs 16-17, som jag aldrig skulle sätta att ta hand om mina råttor. Däremot kan jag utan att oroa mej lämna dem till min bror som precis fyllt 15. Lite svårt att säga här om du är mogen för råttor eller inte tycker jag :)
Har du föräldrar som är intresserade är det ett stort plus såklart.

#40 Ja, jag vet.. det kan vara svårt att veta om personer på internet är mogna.. Det håller jag faktiskt med dig om. Men många säger att jag är mogen för min ålder. Fast .. aja. Men jag har ändå inte tänkt skaffa råttor innan jag fyller 14-15 år..Då kan jag nog betydligt mer om dem ^^
Mvh Vinetta
Jag skaffade mina första råttor när jag var 12år så det är klart du kan skaffa råttor. Jag hade 4st då ja var rädd som du säger att en dör och så blir den ensam.
Men tyvärr har jag tappat intresset för råttor då jag har haft det i 6år.
Så nu måste jag sälja mina två råtthonor som jag fick ta av min syster då hon inte ville ha dom längre.Har dom hos mig till jag hittar ett nytt hem åt dom.

#32 Råtthjälpens grundare är väl Johan, du skriver hon?
Lite OT men jag tycker vi ska stödja råtthjälpen och alla dom som engarerar sig helt ideellt i att hjälpa oönskade råttor
Självklart har det funnits/finns oseriösa människor inom Råtthjälpen precis som inom alla föreningar, men man kan inte låta det gå ut över hela föreningen. Jag tycker du ska försöka se det positiva i hur många råttor som faktiskt räddas och får bra hem genom råtthjälpen.

Håller med dig, Daydreams!
Men precis som man bör försöka skapa sig en uppfattning om människan bakom en uppfödning kan det vara bra att skapa sig en uppfattning om den som omplacerar en råtta via råtthjälpen. Du ska lita på personen!
Mitt råd är: Ta det lugnt! Lär känna människorna bakom råtthjälpen eller uppfödningen, vänd dig till någon du litar på och känn och kläm på djuren innan du beslutar dig! Det ska kännas bra mellan dig och djuren.
Skulle vilja säga att man kan få lämpliga "första råttor" från råtthjälpen också.
Jag skaffade mitt första egna par därifrån, jättebra läromästare och man "slipper" bebisåldern och får vuxna färdiga djur samt att man slipper att få dom att passa in i en ev. flock.
Och även råtthjälpen får ju in bebisar/unga råttor.
Tycker iaf råtthjälpen är ett helt ok alt. om man inte har uppfödare som man kan åka till, och istället för att gå till zoo där majoriteten av omplaceringsråttorna kommer från.
≧◔◡◔≦

Jag ska försöka svara så bra jag kan x)
1. Jag har haft mina första råttor i 2 dagar nu och jag skaffade bara två. Fast dom var syskon. Jag tycker redan nu att dom är såå mysiga och lättskötta.
2. Ojj, jag är bara 12 ^^ Men jag får hjälp av pappa & Hans tjej oxå.
3. Mina är från uppfödare. Men jag ser väl inget problem att skaffa ifrån råtthjälpen.
4. Jaa duu… Du kan ju alltid baka kakor & sälja, klippa gräset hemma, diska hemma, gå ut med någon annans hund… Såå mycket det finns att göra
LYCKA TILL !!
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

#45 Absolut! Jag tror som sagt att det viktigaste är att hitta en person som kan hjälpa en att hitta bra råttor när man är nybörjare. Så gjorde jag!
#46 Det är så det ska vara! Föräldrarna ska kunna hjälpa till och vara med.
Dessutom, Otaku måste föräldrarna ju vara beredda på att kunna lägga ut för veterinärkostnader. Det kan gå upp i tusenlappar om man har otur. Viktigt att diskutera innan man skaffar djur!
Vill du så går det! Det gäller att kunna ta ansvar och det vet nog dina föräldrar bäst om du klarar av.

#47 Jag har pratat med mina föreldrar om detta i snart ett år. Dem är beredda att hjälpa mig och lägga ut pengar på veterinärkostnader. Jag har kommit igång med sparandet och har nu 1400 kr. Jag ska köpa den stora Illerburen från grand-prix.se Och jag har bra hand med djur och har både hatf och har djur nu också.
Mvh Vinetta