Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 998 ggr
Falurven
0

Honor och hanar?

Är det ok att låta honor och hanar springa fritt på exempelvis sängen, så länge man sitter och är med och ser till att inget händer?

Tänkte att jag kunde rasta allesammans, två hanar och en hona, eftersom honan bor ensam fortfarande. Kan vara roligt att möta andra råttor med andra ord? Dom har hälsat på varandra tidigare, och det har inte varit någon fara. :)

/Nathalie

Mvh Nathalie

Tramsa
0

Jag skulle då inte göra det,men det är jag det.

Allamej
0

Jag skulle inte våga… det tar sekunder och sen kan hon vara dräktig….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

jag skulle inte heller göra det. det går fruktansvärt fort… du kommer nog inte hinna med.

parningen går på snappt 1 sek 0_0

Min blogg: SweGizmo.se

Kirameki
0

Jag skulle nog inte göra det heller. MEN, om man tydligt vet när honan löper, vore det inte ganska säkert att låta dom leka mellan löpen i så fall, rent hypotetiskt?

Girlie
0

#4: Fast mina honor kan då börja toklöpa när de får lukt på pojkar, även fast de inte löpte innan. Generad

Daydreams
0

Ja honor kan gå in i löp när dom träffar hanar så att låta hanar och honor träffas även under uppsikt är väldigt dumt och oansvarigt.

Kirameki
0

#6 Ja, jag menade inte att jag förespråkade det, undrade bara hur det låg till :)

Daydreams
0

Nej jag skrev inte det till dig eller ngn annan särskild. Bara att det är dumt och oansvarigt överlag.

Falurven
0

Tänkte mest på honan, så hon skulle slippa vara ensam hela tiden.

Mvh Nathalie

UpptagetNamn
0

#9 köp en kompis så är problemet löst?

Daydreams
0

är hon dräktig är det ju bara 2? veckor kvar, så då är det ju ingen fara.

UpptagetNamn
0

så hon är ensam för att hon är dräktig?
jag fattar inte.

Falurven
0

Hon KAN vara dräktig. Eftersom mamma råkade släppa in henne i hanburen för en tid sedan. Men saken är den att hon inte haft riktigt sällskap i ett par månader!

Också är jag på jakt efter en till tös, men det finns ingen nära till hands :S

Mvh Nathalie

Stephanie
0

Även om hon inte har haft råttsällskap på flera månader så är det absolut ingen bra idé att låta henne träffa hanarna! Att släppa ihop en hane och en hona utom för parning är bara dumt. Som nån sa tidigare - det kan gå väldigt fort och det är bara en väldigt onödig risk.

Så låt henne vara utan råttkompisar tills du hittat en hona åt henne =)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ladyinred
0

Jag förstår tanken att man vill ge sin alldeles ensamma råtta lite sällskap. Det riktigt skär i hjätat o veta hur hon känner men det är som sagt inte värt det…

KickanW
0

#13: Jag har erbjudit mig att köpa från Sundsvall… Det finns ju råtthonor någon mil från dig bara. Jag skickade ju GB?

Falurven
0

Har du skickat gb? :O Det har jag inte sett. Får kika på det.

Mvh Nathalie

zickan
0

jag skulle aldrig våga. en parning sker så fruktansvärt fort. dumt att chansa. köp hellre sällskap till honan som är ensam

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

LeTigre
0

håller med övriga

becka89
0

Jag har två råtthanar och två honor jag och min pojkvänn brukar ha dom ute och springa ihop.

Förut var vi tvungna att ha jätte bra koll på dom men nu bryr dom sig inte om varann dom lägger sig och sover i knät tillsammans

Så det är inte bara negativt.

Fast det kan ju vara för att killarna är 1 &1/2 år och tösarna är ca 8månader.

Girlie
0

#20: Det finns ingen anledning att låta dem honor och hanar träffas om man inte vill att de ska para sig med varandra. Rätt vad det är så är olyckan framme och då står du där med 15 råttor att sälja istället för 2 stycken.

becka89
0

joo visst men inte för vi brukar ha dom ut tillsammans så ofta. än så länge har det inte hänt något och dom har vart tillsammans i 6månader

Girlie
0

Ni brukar ju inte ha dem ute tillsammans så ofta men samtidigt säger du att eftersom ni haft dem ute tillsammans länge och det inte hänt något så därför tror du det är säkert. Det går inte riktigt ihop.

I vilket fall tänker jag bara på råttornas bästa, och på eras. Har ni inte tid med 4 råttor lär ni inte ha tid med 17 stycken heller.

becka89
0

Tid det har jag men dom två är inte mina därför säljer jag dom..

Kleverin
0

#24 du vet att det är olagligt va? att sälja annans egendom..

Girlie
0

#24: Ber om ursäkt, såg nu att du skrivit att du tappar intresset för dem, inte att du inte hade tid. I vilket fall gäller samma princip att se till att de inte blir fler.

Girlie
0
becka89
0

#26joo vet hehe det är ingen fara aa dom är inte ute mkt längre