Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 2113 ggr
Terato
1

Att hänga ut uppfödningar

Det har varit ganska mycket tjafs kring olika uppfödningar eller avelsval nu där man medvetet kritiserar varann.

Självklart måste man få vädra sina synpunkter och vi har yttrandefrihet här i Sverige men jag skulle bara vilja be er för allas vår trevnad att bli lite bättre på att respektera varann och försöka vara lite finkänsliga över vad man skriver i öppet forum. Det finns många frågor som passar sig bättre i ett pm. Sen har det faktiskt blivit lite väl mkt hysteri med det här att påpeka andras avel. Men det är min åsikt och tåls att diskutera. Man kan inte förbjuda att såna här frågor kommer upp, tyvärr för då blir det en diktatursida. Det är bara vi på sidan som kan göra den till det vi vill.

Och till alla er som känner att ni blivit orättvist behandlade: Vänd andra kinden till. Ge inte tillbaka. Jag har läst mellan raderna att det bildats olika grupper som håller varandra bakom ryggen och jag gillar inte sånt. Det blir en karusell där till slut alla blir inblandade. Vi vill väl hjälpa varann och råttorna, eller hur? Och vill vi inte vara ETT på Råttor.iFokus?

Jag kanske är naiv och mesig men jag skulle så gärna vilja att vi hjälptes åt mer här. Men jag håller mig undan konflikten. Vill bara kommentera den utifrån.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

DoD
0

bra skrivet! håller med dig..

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

marinelady
0

Kan helt hålla med dig. Det är ju bra om skillnader i moral och etik runt uppfödningar kan diskuteras utan att måla ut någon..men det blir ju alltid svårt när många personer ska diskutera en fråga…

Grodan
0

*kysser marken du går på Terato* Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

SweGizmo
0

Håller med:/ bra skrivet. Nu föder jag inte upp råttor, men om jag skulle det så vill jag inte höra massa kretik.

tycker också att det är lite gruppbildning här.

hoppas det blir bättre iaf:)

"Peace" hehe^^

Min blogg: SweGizmo.se

Babbett
0

#4 "Nu föder jag inte upp råttor, men om jag skulle det så vill jag inte höra massa kretik."

Nu håller jag inte med dig alls, föder man upp råttor så får man FÖRVÄNTA sig kritik av något slag…däremot är det bra om den kommer till RÄTT PERSON så h*n kan (om h*n vill) ge svar på kritiken.

zickan
0

Jo jag har också hört att det går runt mycket skit snack bakom ryggen på personerna det handlar om. Det värsta är att det inte bara är en det handlar om utan flera.
Är inte första gången detta händer. Verkar vara en mindre konflikt mellan två personer varav ena part eller både part är så fula att de ska försöka få med fler på "sin sida" då de inte klarar av att stå ensamma för sin sak utan verkar behöva stöd från andra.

Så fruktansvärt fult att man inte bara kan be om ursäkt och sluta. Stå för sin sak och inte vara så feg och smyga bakom ryggen på folk i hopp om att hitta någon dum j*vel som tycker synd om skit snackaren och själv snackar vidare eller inte sätter stopp med en gång.

Vet en skit snackare som hänger ut en uppfödare men använder själv den personens gener i sin avel. Fruktansvärt fult!
Väldigt vanlig sak som förekommer. Det är sällan själva uppfödningen som dessa personer hakat upp sig på utan oftare skilda meningar, tjafs eller stor gräl mellan personer. Bra sätt att ge igen på verkar vara att sprida ut falska rykten.

Så har det alltid varit bland omoget folk. Fjortisen sur på att en kille föredrog en annan tjej så sprider fjortisen ut att andra tjejen har klamydia tex.
Pinsammast av allt är ju att vuxna människor håller på sådär.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

SweGizmo
0

menar självklart den sortens kretik som denna tråden handlar om… alltså skitsnack osv. -_-

det du menar är "bra" kretik från någon som vill hjälpa till det bättre och inte snackar skit.

Min blogg: SweGizmo.se

Babbett
0

#7 Nej, jag menar inte bra kritik…

Man kan inte börja med uppfödning och förvänta sig att alla ska kyssa marken en står på. Men som sagt, det är ju bättre att kritiken når den det gäller så denna kan försöka reda ut det.

zickan
0

givetvis måste man få kritik för att kunna bli bättre. Men snack bakom ryggen hjälper ingen. Man ska ta det med personen det gäller och inte dra in massa annat folk

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Terato
0

Håller med dig, Babbett, angående det där med att man måste kunna ta både negativ och positiv kritik som uppfödare. Japp,  och det bör alla lära sig.

Men det är ju inte enkelt. Det handlar mycket om psykologi. Självklart ska man påpeka saker man inte håller med om. Annars blir det aldrig några diskussioner och aldrig någon utveckling.

Men egentligen var det inte det jag menade. Utan det här att det påpekas hit och dit om allting och att det många gånger mer verkar handla om att ha rätt och vara duktig och smutskasta andra. Inte om att hjälpa, skapa diskussion, göra någon förändring eller helt enkelt bara motsätta sig valet i sig.

Jag kan även ursäkta att någon kritiserar på ett klantigt eller för hårt sätt om jag vet att det bara handlade om saken i sig. Men som sagt så handlar det ofta inte om det.

teratos.r8or.se

Stephanie
0

Folk måste bli bättre på att ge konstruktiv kritik…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

Mja, jag tycker inte man ska kritisera eller hänga ut uppfödare vid huvudtaget. Vill man ha kritik kan man fråga eller be om det, eller ställa ut sina råttor, annars tycker jag att folk får jobba med sin avundsjuka/ödmjukhet/skitsnacksbehov etc.

Terato
0

Fast.. Man borde ju kunna komma med synpunkter eller t.ex. tipsa uppfödare om man vet ett syskon eller så som haft problem. Men som sagt kan man göra det i pm. Det gjorde jag en gång när det handlade om djur utan bakgrund där en misstänkt broder till det tilltänkta avelsdjuret hade fått temperamentsproblem.

teratos.r8or.se

wintermynta
1

Jag har inga problem att folk pratar med mig när det gäller min uppfödning. Men när folk pratar illa om min uppfödning  eller använder min uppfödning i missanvisande sammanhang så blir jag jäkligt förbannad.
Då vill jag att man pratar med mig direkt och förklara va som är fel och va man tycker illa om.
Har alltid varit emot att man hänger ut uppfödningar när det inte finns nån chans att den berörda som blir uthängd inte kan föklara eller försvara sig.

Terato
0

#14 Tack Wintermynta! Det är precis det jag menar!

teratos.r8or.se

Terato
0

..Men vill tillägga att jag även tycker att det ibland går för långt när man skriver om uppfödningar där uppfödaren själv kan försvara och förklara sig. Man kan ju känna sig lika uthängd för det. Jag tror de flesta som varit med om det kan hålla med.

Aldrig kul att bli utsatt och stå ensam bland många. Som sagt så passar det sig ofta bättre att ta det en och en. Det handlar om sunt förnuft, helt enkelt. Jag tycker det är viktigt att tänka på hur andra människor känner det. Vilka saker behöver synas i ett öppet forum, t.ex.? Man bör ta sig en funderare över det innan man skriver.

Med detta inlägg har jag inte sagt att människornas känslor går före djurens välbefinnande. Det gör de aldrig.

teratos.r8or.se

[Driva]
0

Tycker självklart inte man ska snacka skit och hänga ut folk MEN får man inte varna för oseriösa uppfödare?

Om man köpt en råtta från en uppfödare (eller tänkt) som verkar jätteseriös och sen visar det sig att de är helt oseriösa, får man inte varna andra då? (pratar nu främst om icke-srs registreade)

gulzebra
0

#17: Tyvärr inte, det går under förtal enligt lag.
Däremot kan man ju pm:a folk eller slänga upp en tråd om att det finns en oseriös och att folk får pm:a för att veta vem… Inte lagligt det heller tror jag, men who's gonna tell liksom? :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zenriette
0

Jeg ved heldigvis ikke hvem der hænger hvem ud. Men når det kommer til interesser med dyr, så handler det også i stor stil om føelser. Og nu hvor det kun er det skrevet sporg der er på fora, så skal man også huske dette.

Lær at elsk forskelighederne hos alle, og gør nytte af dem. Fordi andre gør det på en anden måde end en selv, er ikke ensbetydene med at din er den forkerte måde.

Grodan
0

I Danmark är det nog värre än i Sverige, av vad jag sett på internet och en del hemsidor i a f - där man öppet förtalar varandra.

Jag tycker det är usel, finns ingen anledning att kritisera varandra. Den som snackar mest skit har nog mest att dölja själv…

Zenriette
0

I Danmrak er det meget slemt. Hvilket faktisk er en af årsagerne til at jeg kommer her bla.

Grodan
0

#21 jag hoppas verkligen det blir bättre snart, tycker det är omodernt att hålla på sådär

slem = elak

Zenriette
0

I Danmark er det okay pt. syntes jeg. Men der er nok andre der syntes det er slemt i øjeblikket. Jeg har dog også lært mig selv at vende den anden kind til.

Grodan
0

Det är jättebra att kunna göra så. Vad ska man annars göra med skitsnack? Tycker det bara är att ignorera.

[Driva]
0

Men är det verkligen olagligt att säga att ex " den här personen säljer ungar under fem veckor/okända föräldrar/ ger inte ut papper/ har ljugit för mig om föräldrar" osv

Alltså förtal är väl när man säger "den här personen är dum i huvudet"…

gulzebra
0

Nej, att säga att nån är dum i huvudet går väl mer under kränkning eller nåt sånt… Fast kanske förtal också, det vete sjutton. Men jag tror inte att det går under förtal. Förtal handlar om att anklaga någon för något, oftast (alltid?) något brottsligt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kirameki
0

Wiki är min vän, "Förtal är i de flesta länders lagstiftning ett brott, som innebär att sprida uppgifter om en individ i syfte att utsätta denne för andras missaktning; uppgifterna behöver inte vara falska för att det skall räknas som förtal."

Freke
0

Förtal och Kritisera är väl inte samma sak? Om man av någon anlednign har kritik mot någon ska du då göra som vissa tjura ihop och försöka tiga ihjäl det?? Du måste ju kunna säga något hur ska du annars kunna lösa det?

Tycker jag att någon är en Idiot då kommer jag att upplysa vederbörande, skiter fullständigt i om någon anna hör eller ser att jag tycker det.. Den som känner sig förtalad i det läget får mer än gärna Anmäla mig för förtal, så ska den få se vad man får emot sig…. och kanske inser att ibland ska tänka till lite till innan..

Men Tiga ut problem som vissa gör?? Skapar bara mer skitsnack och mer misstro om denne

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

LeTigre
0

#28 jag respekterar din åsikt men var vänlig och håll tonen lite trevligare, ditt inlägg kan lätt uppfattas som hotfullt.

Hur du kommunicerar privat är inte vår sak men det här är ett offentligt forum och reglerna här förbjuder personangrepp, till vilket att kalla någon för idiot måste räknas (oavsett hur sant du upplever det vara). Dessutom är vi noga med att följa lagen och förtal är de facto förbjudet enligt den. Det är däremot inte förbjudet att anmäla någon för förtal.

Så jag hoppas att du försöker att använda en mer konstruktiv taktik här inne.

Mvh tack för mig,

Le TrådPolitia

KickanW
0

#28: Jag tror inte Terato menade att vi skulle tiga ihjäl problemen…

Jag citerar henne för att förklara:

"Men det är ju inte enkelt. Det handlar mycket om psykologi. Självklart ska man påpeka saker man inte håller med om. Annars blir det aldrig några diskussioner och aldrig någon utveckling.

Men egentligen var det inte det jag menade. Utan det här att det påpekas hit och dit om allting och att det många gånger mer verkar handla om att ha rätt och vara duktig och smutskasta andra. Inte om att hjälpa, skapa diskussion, göra någon förändring eller helt enkelt bara motsätta sig valet i sig."

idaleck
0

#28 Heja Tiger!

Freke
0

#29 Har aldrig namngett någon inte att göra det hellre för då är det personangrepp.. 

Om någon eller några tar illa vid? så är det deras problem… Då kanske de/dom ska se över sina val och kanske vara bättre i sina åtaganden så att de inte sätter sig i den sitsen… genom att själva  tänka på vad dom kastar omkring sig i ord och annat.. Annars kanske dom själva blir anmälda för förtal eller personangrepp..

Men det är väl här som över allt annars… Skillnad på folk och folk?? eller folk och fä.. Vissa kan och kommer alltid att kunna säga och göra, utan att det påtalas och om man i de läget säger något är det personangrepp fast man försvarar någon som blivit angripen.*skumt*

Hälsn. Freke

LeTigre
0

#32 jag har inte uttalat mig i sakfrågan, jag kommenterade enbart på ditt inlägg som jag kände gränsade till vad som är ok på forumet. Kände också att jag ville upplysa dig om att taktiken att kalla någon en idiot så fort mankänner att det är berättigat tyvärr inte är tillåten här. Jag vet att du inte gjorde ett personangrepp men du försvarade personangrepp. Men så länge du argumenterar för/mot frågan och och inte personer samt inte hotar någon är jag nöjd - oavsett din åsikt utöver det. :)

No hard feelings,

/Phoebe

Freke
0

Nope… Grand So..

Men har svårt för att vissa kan få spy galla på andra utan att åtgärder eller något händer bara för det är dom som sagt eller skrivit…..

?? Skillnad på folk och folk..

Intrigerna i Rått-världen och dess missunsamhet är värre än på krogen där 80% är grabbar som "kämpar" om resterande 20% tjejer???

Hälsn. Freke

LeTigre
0

#34 Tråkigt att du känner så, jag är inte så insatt i råttvärlden så jag har själv inte så mycket att tillägga. Jag kan dessutom bara svara för mig själv och jag försöker som regel undvika att tala illa om folk, på öppet forum men också irl. Kritik är en annan sak. Ska man ge kritik finns vissa enkla punkter man kan följa för att få bästa resultat, människor tar sällan in kritik om det formuleras som en anklagelse och om syftet med kritiken är att få till stånd en förändring hos den man kritiserar så är ju detta kontraproduktivt. Men ibland vill man kanske bara ventilera ilska och irritation genom att tex kalla någon en idiot? Det är faktiskt också ok ibland, men det kan man ta privat då och inte här inne. :)

Underliggande konflikter i "råttvärlden" kan ju för övrigt förklara en hel del konflikter som dyker upp här på forumet kanske.

[Driva]
0

Freke: det är skillnad på att du tycker att om någon tar illa upp att det är deras problem, och vad lagen säger…

Freke
0

#36 Nej..

Kan bara se på vad vissa kastar ur sig och se vad resultaten blir…

Men det är väl mellan mig och dessa.. Men det går ju inte att säga något för då smutkastar man ju någon.. Upps

Hälsn. Freke

Grodan
0

Folk och deras uppfödningar blir uthängda hela tiden bland djurfolk och jag tycker det är så sjukt. Sjukt att leta fel på andra ideligen. En omodern trend som jag tycker vi kan upphöra med.

Behöver vi lära oss saker, ja lär oss. Skriv artiklar, böcker, häften, håll kurser etc.

Man är aldrig fullärd och kan alltid omvärdera saker.

Terato
0

Och det är okej att folk har olika uppfattningar om vad som är bäst djurhållnig, bästa sätt att avla råttor på osv så länge man följer de lagar och föreskrifter som finns!

teratos.r8or.se

Freke
0

Fråga då, Om man vet att vissa inte följer lagar och förordningar, är det okey då?

Eller ska man ta det via djurskyddet?? eller ska man som vissa konflikt rädda, krypa runt och tänka och sprida det bakom ryggen på dessa?

Eller ska man rent av möta denne. Men -Nej det gick ju inte.. För då anklagas man för personangrepp.. Eller så vågar denne inte bli mött?

Nä.. Fortsätt och klaga i tystnad eller stå för vad ni tycker men skäms inte för era åsikter, tyckanden och tänkande..

Men var också beredda på svar och reaktioner..

Hälsn. Freke

Terato
0

Man anmäler misskötseln. Man kan även ta det privat. Det finns tydliga lagar angående djurhållning så det är inte så svårt.

Lägger man ut varenda liten grej öppen i ett forum, ja då kallar så jag det för en anledning att få snacka skit.

Jag har pm:at och mailat ganska många människor där jag sett brister(och fått positivt resultat många gånger). Du kan ju kalla det fegt om du vill. Jag tycker jag är smart och duktig som lyckats med något den vägen.

teratos.r8or.se

Terato
0

Fast nu tycker jag förstås även att det är jättebra att diskutera meningskiljaktigheter inom t.ex. avel. Det är bra och jättenyttigt. 

Men man kan ju försöka göra det på en inte så personlig nivå.

teratos.r8or.se

kamikazerat
0

Jag är ny medlem här och kan berätta att jag har dragit mig för att bli medlem bland annat just p g a det som tas upp i den här tråden.
Jag har läst rätt mycket på den här sidan som bara känts som rena påhopp för sakens skull.
Att det enda många vill är att övertrumfa varandra i kunskaper och gärna passa på att ge varandra tjyvnyp och nackskott i andanom.

Håller med Grodan (som jag aldrig talat med personligen men jag har mött många av hennes trevliga råttor via råttälskare jag känner):"Man är aldrig fullärd och kan alltid omvärdera saker."Alla kan vi lära av varandra, är det inte därför vi är här? Eller handlar det om vem som skriker högst? Jag vill inte tro det.

Ta det lugnt istället.
Kan ni inte föra en vänlig dialog med varandra eller om det finns en inbördes konflikt så håll det utanför inläggen/trådarna och okväda varandra via mail istället om ni finner nöje i det.

Kritik kan framföras på ett mycket mer konstruktivt sätt och har inget att göra med pennalism. Det är ingen som kommer lyssna och följa råd eller ens fundera på att omvärdera sina åsikter om de känner sig kränkta av den som kritiserar dem. 

Jag är en väldigt känslig varelse som tar illa vid mig när folk använder en arrogant ton, både mot mig själv och andra.

Då gör jag som jag alltid gjort. Drar mig undan och umgås med mina djur istället. Hemlis

Var rädda om varandra
/Emma

Grodan
0

#41 det är så underbart med folk som tar egna initiativ och kontaktar folk, samt gör det på ett bra sätt

det kan vara svårt att konfrontera en människa öga mot öga, och då kan det vara lättare att skriva ett brev

jag har anmält en person en gång - för många år sedan - för vanvård. det var ett tungt beslut och innan hade jag påtalat bristen i dennes djurhållning flera gånger, på ett mycket diplomatiskt sätt. det jag reagerade så starkt på var att de inte hade fri tillgång till mat, djuren var utsvultna…

#43 många bra ord där!

en sak som kan vara väldigt befriande är att gå vidare, säga "äh, vi struntar i det där, vi går vidare" eller vi börjar om? rycka på axlarna och inte låta sig tyngas ned av onödigt "krapp" Skrattande

jag lever inte som jag lär, men jag försöker

Terato
0

Tack kamikazerat för många kloka ord! Jag hoppas du trots allt ska känna dig välkommen här! Man får försöka se tjafsen som sådant som pågår mellan andra och försöka vara diplomatisk och opartisk. Det är ofta inte så allvarligt som det ser ut härinne och om du är med här ett tag kommer du att se att dessa tjafs egentligen bara är en väldigt liten del av råttor.iFokus.

Och Grodan, dina sista ord är undebara. Att gå vidare är så himla viktigt! Det blir fel ibland helt enkelt. Och vem lever helt som man lär? Fler borde erkänna det! *kramar på dig*

teratos.r8or.se

kamikazerat
0

tack Terato och Grodan. <3

bästa trösten och det som gör att man oftast trots allt orkar skaka på sig till slut är ju djurtrösten… (sa hon med en liten vit ännu odöpt dumboråtta som just anlänt och boat sig i dreadsen Glad..)

kamikazerat
0

Jag har hjälpt till att förhindra djurplågeri genom anonyma anmälningar till miljö, samt endel mer drastiska fritagningar när jag var yngre.

Ibland måste det göras (helst lagligt men tyvärr funkar det sällan), men de flesta är ändå mycket kompetenta ägare och uppfödare.

för den laglydige: http://www.djurskyddet.se/vaddukangora/anmalbrott/index.asp

för den civilt olydigaOskyldig:
http://www.djurensbefrielsefront.com/