Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 890 ggr
Mischa
0

Efter operationen, uppvaknande

Min gammelråtta har blivit opererad för en knöl som visade sig vara en fettknöl i bukhålan tidigare idag.

Hon har vaknat men inte druckit något och intresserar sig inte för vatten, är smått orolig, förstår att hon är trött men ögonen är öppna och hon vrider på huvudet som högst.
Är det något jag borde oroa mig för eller kommer det ta sin tid för henne att repa sig?

≧◔◡◔≦

LeTigre
0

Hur länge sedan är det hon vaknade?

LeTigre
0

Det kan ju ta ett tag att vakna ordentligt ur narkos, vi människor ligger ju på "uppvaket" ett bra tag. Jag hade gjort lite vätske ersättning och gett henne lite i taget om det gått flera timmar sen hon vaknade.

Mischa
0

Dom bad mig komma runt kla 18:00 och hämta henne, vi satt där tills 20:00 och sen skicka dom hem oss.

Tycker att hon borde repat sig något vid det här laget, men hon ligger bara.

≧◔◡◔≦

LeTigre
0

Daydreams råkade skriva på Le Tigres nick, som råkade vara inloggad på Daydreams dator.

*förvirrande, jag vet*

Mischa
0

ok, det var inget jag märkte endå förrens du nämnde det.

≧◔◡◔≦

Daydreams
0

Ok, då tycker jag rent amatörmässigt att hon borde behöva lite vätska. Om man gör vätskeersättning till människor tar man en liter vatten, 6 matskedar socker, och en tesked salt men du kan ju förminska receptet.

Sen ge henne ett par milliliter i taget, har du en "spruta" hemma är det det enklaste sättet.

Mischa
0

#6 fick en spruta till en tidigare råtta, men det försvann efter flytten >_< så jag har ingen pipett eller något sådant, och hon intresserar sig inte om jag ex tar vatten på fingret.

≧◔◡◔≦

Girlie
0

Du kan ju dra lite i nackskinnet och se om hon är uttorkad?

Mischa
0

#8 japp, har gjort det och hon är helt klart lite uttorkad.

Har gett henne vatten med lite socker och salt i med hjälp av den pipetten som hon hade sina ögondroppar i.

Just nu känns hon nästan livlös, hon andas och låter lite, med uppspärrade ögon, verkar inte orka mer än så.

Hade dessutom tänkt tvätta såret lite med koksalt.

≧◔◡◔≦

Girlie
0

*håller alla tummar för henne*

Mischa
0

#10 gör jag med, tyvärr känns det som att hon inte kommer klara natten :,(

vet inte om jag kanske skall stanna uppe längre och ge henne mer vätska under natten/morgonen, dom små slås ju ut snabbt av vätskebrist.

≧◔◡◔≦

Girlie
0

Jag skulle vaka över henne, helst om hon inte verkar klara sig. Jag har förlorat två råttor efter operation och det jag ångrar är att jag inte fanns där när det vandra vidare, även om jag inte kunnat hjälpa dem. Vi håller tummarna och tassar här hemma att så inte är fallet för er. *stärkande kramar*

Mischa
0

Tack, det lär behövas. :)

≧◔◡◔≦

Grodan
0

Låter som om hon fått för mkt narkos. Fick hon narkos intravenöst eller via "mask"? Om hon fick intravenöst fick hon inget "uppvak"? Eller fick hon lugnande för smärtan?

(eg i detta läge skulle du kontaktat veterinär akut för hjälp)

Bästa sättet att söva en råtta på är ju via "mask" - det går fort att söva dem, snabbt att väcka dem (i princip tar man av dem masken och de vaknar) och uppstår sällan komplikationer.

En råtta som är sövd mer eller mindre måste hållas varm och helst ha dropp.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mischa
0

#14 Har också läst att det är bättre att söva råttor med gas istället för injektion tyvärr vet jag inte vilket, men en djursjukvårdare nämnde ju att dom gett henne spruta för uppvakning.

Försökte att hålla henne normaltemp. och ha henne på magen samt att hon fick ligga vid en varmvattenflaska när hon låg i transportburen, fick även tvinga i henne vätska. 

Tyvärr överlevde min Nemi inte natten, hon dog vid ca 03:30

≧◔◡◔≦

Glasyr
0

åå, stackare :/

Mischa
0

#16 kan ju säga att det känns ordentligt, hon var en av mina första råttor, en omplacering med lite speciell mentalitet som inte verkar blivit mycket hanterad innan, men hon blev en underbar råtta tillslut.

≧◔◡◔≦