Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 813 ggr
TacoBelle
0

Råttor sniffa cancer?

Det finns ju hundar som kan sniffa och lukta sig fram till cancer hos människor.

Tror ni att även tamråttor kan det, eller jag menar att vissa råttor är födda med den förmågan?

TacoBelle
0

Ingen som har någon åsikt/fundering?

SweGizmo
0

ja, det tror jag… En bekant till mej hade en katt som regerat på bröstcancer.. så varför inte en råtta?

Min blogg: SweGizmo.se

TacoBelle
0

Hur reagerade katten?

SweGizmo
0

Den var på och försökte naffsa i bröstet;) och hon sa att katten gärna ville lägga sej där…

TacoBelle
0

Och hon hade alltså cancer?

Grodan
0

Jag tror att råttor kan det, ja. De kan även andra saker har jag märkt, som tex att bota migrän…

När det gäller cancer så finns det ju hundar som lärt sig urskilja vissa ämnen (även cancer) och kan markera ut kroppsvätskor som innehåller detta. Finns några berättelser om hundägare som reagerat då deras hund sniffat dem mkt noga på ett ställe och då gått och kollat och så har det visat sig att de har cancer där. Men råttor sniffar ju liksom överallt på en…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TacoBelle
0

Detta är nämligen aktuellt för mig just nu. En av mina råtthonor, en underbar hona. Klok och snäll (har såklart aldrig bitits eller något sådant). Hon har naffsat mig flera gånger de senaste veckorna på just ett ställe. På just det stället har jag nyligen upptäckt en konstig knöl och har fått remiss för biopsi, ultraljud, mammografi och röntgen på cancerenheten på Lunds lasarett. Även om det skulle visa sig att det inte är elak cancer så är det väldigt otroligt att min råtta "markerat" just på det stället flera gånger!

Tramsa
0

#7 Fy.. Jag har gått igenom samma sak,det är drygt att vänta :( Stor kram.

Terato
0

#7 Nej men gud! Vad jobbigt, tråkigt och obehagligt.. Vet inte vad jag ska säga. Skickar kramar och hoppas att det inte är någon allvarligare sort..

Jag tycker absolut att det låter som att råttan märkte av detta. Vore intressant att göra lite tester och kolla om råttan reagerar på fler på samma sätt.

Förresten vore det väl inte en jättedum egenskap hos råttor eftersom de så ofta råkar ut för cancer. Kanske har de nytta av att kunna lukta sig till cancer t.ex. när de letar efter en duglig partner. Men nu vet jag inte hur länge brunråttan dragits med cancer. Alltså om det är något som även är vanligt hos vilda råttor eller om det helt enkelt är en följd av uppfödning i forskningssyfte.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KickanW
0

#6: Bota migrän? Berätta mer!

Grodan
0

#7 ja, låter ju onekligen som att hon känner något där (kanske är det en abcess som hon vill tömma? *blink*)

#10 det är så flummigt…

SweGizmo
0

#5 japp, men en godartad cancer om jag fattade rätt.

TacoBelle
0

#8 och #9 Tack för kramarna! Kyss

Jag försöker att inte tänka på att det kan vara något för hemskt i förskott. I värsta fall har jag iaf en väldigt begåvad råtta!

Det känns häftigt att det kan vara så att råttorna kan känna av att något är fel. Om man kan träna råttor till att sniffa efter minor så kan man ju träna dom till att känna av cancer, droger och annat. Borde ju vara något att satsa på. Nackdelen är ju att råttorna inte lever så länge.

KickanW
0

Det är bara att hålla tummarna! Jag hoppas verkligen inte att din råtta är begåvad…

#11: Jag är flummig och har problem med migrän, kör på!

UpptagetNamn
0

Hoppas din råtta är vääääldigt obegåvad då. Fundersam

Bim
0

Vad spännande! :D Det kanske kommer ändra vissas personers syn på råttor om man bevisar att råttor faktisk är så smarta att dom kan spåra cancer!! :O

MMM3
0

#14 jag håller med- flummig med migrän jag också! Behöver veta…. : )

idaleck
0

7# Ajdå, hoppas verkligen inte det är något! Stor kram till dig! Vi håller tummar och tassar här.

TacoBelle
0

Tack för er omtanke!

På torsdag nästa vecka är det dags för alla tester. Är faktiskt nervös. Mest för biopsin faktiskt. Ledsen

Tramsa
0

#19 Jag ska tänka på dej då. Dom kommer ta väl hand om dej där. Biopsi verkar otäckt men det är faktiskt inte så illa. Känns knappt. Gjorde inte när jag gjorde iallafall.

Kleverin
0

#7 åh, jag vet vad du går igenom.. jag bodde i göteborg och var 22 när jag fick göra allt det där, min mamma och syster fick komma och hålla mig i handen. hade tur, var en extremt konstig fettknöl.

Mammografin gjorde ont på sista bilden på mig.. biopsin var helt ok tills läkareländet träffade fel och spräckte ett stort blodkärl.. blått bröst.. ett tips är dock att inte titta på instrumenten, för de ser bra otäcka ut.

Här hålls tummar och tassar för dig..

Grodan
0

*håller en tumme för dig belle* Kyss