varning för känsliga...
Gud jag var just med om det hemskaste i mitt liv :'( när jag kom hem från jobbet så satt inte tre av mina älskade råttor och väntade på att få komma ut ,utan det var ett jäkla liv i boet och när ag tog upp boet har min älskade snäckan dött :( och dom två andra bråkade om vem som skulle äta upp henne fick nästan slita bort henne från dom andra två , hon hande sälvdött för hon hade inga sakdor efter bråk eller nårt pluss att hon fortfarande va varm , men är det vanligt att råttor gör så eller väldigt dålig avel det är ju zooråttor skrållan och smulan va u som galningar :( sätter den på offtopik har ingen aning om vars annars , kan någon ge ett svar :(
Hur gammla är råttorna? Låter lite sjukt, om jag får säga det… Sov gott Snäckan!
Antar att det inte är en "RIP"-tråd, eftersom den inte är i minneslunden…
Ger du råttorna mycket protein? Mycket kött?
Jag har hört om råttor som bara fått leva på grönsaker och kolhydrater som började äta på sin burkamrat när den dog.
snäckan va runt runt 1 år och 3 månader och dom andra 2 är ag osäker 6 månader kankse , jjo det är sjukt:(
jo dom får färskfoder två ggr per dag både kött , grönsaker ris makaroner m´m
Ja, det är vad jag hört också. Ger du råttorna kött, fisk, fågel osv?
Hur vet du förresten att hon självdött om de börjat äta på henne? Då lär hon ju ha sår…
när jag lyfte boet så stog sdom och slet i henne och innan ag uppfattade vad som hade hänt så hade skrållan vunnit oh börade tugga och det va enda såret så hon borde ha själv dött, ifs så kan jag inte säga att hon självdog till 100% men det enda såret va ju när hon hade börjat äta

Men fy, usch vad hemskt. Stackars dig….
Då vet jag inte alls vad det kan vara… Hemskt är det i alla fall :/

En av mina första råttor (Sancho)som jag hadde i början av 80-talet fick en knöl ovanför bakbenet.Hon var 2år gammal men annars var hon pigg.Men jag blev orolig och tog henne till vetrinären.Han konstaterade att det var en tumör.
Men då på 80-talet så ville de ej operera bort den.Jag frågade om de kunde göra det men vetrinären sa nej.Men han sa också att det inte var något att göra i det läget.Råttan var så pigg.Jag fick åka hem och vara observant på ifall hennes aptit minskade (då kunde det ha spridit sig i magen) eller om hon började halta eller om hon såg dålig ut på något sätt.Jag åkte hem med Sancho och skämde bort henne på alla sätt.Ville att hennes sista tid skulle vara så fin för henne som möjligt. Det gick ungefär en vecka.Min älskade lilla Sancho bodde med en annan hona.Men en dag när jag kom hem ifrån skolan så hittade jag min älskade lilla råtta Sancho död.Utfläkt på rygg som en upponervänd djurfäll.Och den andra råttan satt glatt och kalasade på henne.
Jag kan inte beskriva känslan jag kände då….
Det var fruktansvärt.
Ush vad hemskt. Fy fy fy fyyy
Vila i frid snäckan

beklagar föresten..

usj, jeg har tidligere hørt om 3 andre tilfeller hvor en død rotte har blitt spist på av sine burkamerater. alle disse rottene stammet fra zoo. kan være mangel på noe som små, eller hva de har blitt født inn i(stor flokk hvor rotter dør og ikke blir plukket vekk raskt nok), eller gener.
Det er vel fra naturens side naturlig å kvitte seg med de døde så det ikke skal lukte og tiltrekke rovdyr?
Jag tror också att det är väldigt normalt så som det kanske går till i naturen? Men jag beklagar, lät väldans himla hemskt :(

Fast borde det inte vara tvärtom? Visserligen förstår jag logiken i att äta upp sina döda så det inte luktar och drar till sig rovdjur, men samtidigt är det inte en ganska dålig överlevnadsstrategi att äta en råtta när man inte vet dödsorsaken? Brukar de inte sägas att råttor är så svåra att döda eftersom de är skeptiska till nya saker eftersom de inte vet om det är giftiga? Och om man sedan ser på TV-program där de dödar råttor så kommer de ju och samlar in dem sedan, vissa djur är då mer förmultnade än andra men verkar inte som att de ätits upp av andra i flocken?