Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1310 ggr
Bullerbytjejen
0

får kaniner bo ensamma?

funderade på det, har aldrig tänkt på det innan, men man ser ju överallt ensamma kaniner som söker nya hem.

RatLover
0

jo jag tror dom får det, men jag har egentligen ingen aning ;P

UpptagetNamn
0

jag tror med det. fråka på kanin.ifokus om det finns ^^

Bullerbytjejen
0

jo det finns men jag tänkte att det kanske va nån här som hade koll så slipper jag ramla in hos dom som man inte känner xD

MoaL
0

Jo, kaniner får bo ensamma. Okastrerade, könsmogna hankaniner får absolut inte ha sällskap, eftersom de är väldigt revirhävdande. Det nämns till och med i L80. :) Kaniner av honkön kan gå ihop, men det är inte alltid. Speciellt när de brunstar kan de bli otrevliga med sina kompisar, även om det inte alltid är så.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Bullerbytjejen
0

aah oki :)

RatLover
0

3# jag förstår dig, det är verkligen läskigt att börja skriva i ett forum där man inte känner nån ;O ;) fast så var det ju här med (A)

Lancia
0

Jag hade för mig att en-kanins-lagen var uppdaterad, men då är jag väl ute och cyklar. :)

Mymlan
0

Kaniner är ej flocklevande djur. Kaniner är Kolonidjur.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[lolo8453]
0

Jag ville ha sällskap till min förra kanin. Han va kastrerad och jag visste att två hanar va lite väl riskabelt så jag skaffade en hona till honom. I början gick det jättebra och dem sov tillsammans och myste. Men när hon ville ha bebisar och blev skendräktig så var hon fruktansvärt aggressiv mot honom. Precis som hon märkte att det va nåt fel på honom. Jag fick dela på dem och ge honan till min mormor. Sen dess har jag bara kört med en kanin. Så det kan nog va en chansning att ha fler kaniner än en.

[Castaway]
0

Jag har för mej att det står i L80 att kaniner helst ska ha sällskap, men beroende på situation är det inget måste..

Yeay
0

Jag har för mig det står att alla gnagare med undantag för guldhamster helst ska ha sällskap.. Inte säker men.

Girlie
0

#11: Det stämmer, det står i L80 att alla gnagere med undantag för guldhamster ska ha sällskap. Men kaniner är som sagt hardjur.

bobbs
0

Lite kul detta med kaniner, dom är ju "ensam djur" eller hur man vill uttrycka det. Men ibland kan man ju ha två honor tillsammans, gärna ska de vara syskon (brukar fungera bäst). Dock är mina tvärtom, har 2 honor & 2 hanar. Hanarna (okastrerade) älskar att vara tillsammans och skulle nog gärna kunna bo med varande om jag hade mer plats. Medans honorna inte ens kan vara i närheten av varande, är det galler emellan dem så är det lugnt, men annars ryker det!

Lustigt hur bakåfram det kan bli. ^_^

Bullerbytjejen
0

å lustigt hur lagen inte riktigt stämmer också :-P

om man skulle fälja den och skaffa två kanier åt gången och vara tvungen att köpa ny stup i kvarten för att dom slåss så lemmarna flyger xD

smillan
0

Det står i L80 lagen att "kaniner bör hållas i par eller grupp när så är möjligt".

Jag har två kaniner, de har varsin bur men springer fritt inne tillsammans, de går sällan in till varandra längre utan har det som var sitt bo.

Bullerbytjejen
0

vad står det om råttor i L80 då ? å jag tänkte man ska ju inte ha tex en kanin och ett marsvin ihop men om man har tåv marsvin och en kanin då funkar det? om kaninen nu inte kan gå med andra kaniner, det måste väl funka eller? DÅ FÅR DEN JU IAF NÅGOT SÄLLSKAP ÄVEN OM DET INTE ÄR SAMMA ART

Bullerbytjejen
0

oj caps, inte meningen

smillan
0

Det står att "Gnagare, utom guldhamster, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda krav"

Finns mer om du går in på http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf och om hållande av gnagare och kaniner så börjar det längst ner på sida 18, och burmått på sida 41 :)

Det om marsvin och kanin får någon annan svara på, har ingen erfarenhet av det men skulle själv inte välja att ha de i samma bur utan göra så som jag gör med mina kaniner. Var sin bur men de är öppna så de kan springa fritt tillsammans. Förutsatt att de inte bråkar.

Grodan
0

Kaninhanar går inte att ha ihop. Kaninhonor går att ha ihop, men ibland kan de vara revirbenägna. Detta finns med i Jordbruksverkets regler o lagar av hållande av kaniner.

Själv hade jag kaninhonor ihop utan problem när jag födde upp kaniner. Däremot hanarna gick inte. Endel hanar kunde t o m bita mig om jag luktade annan hane…

Dock var de snällaste och minst revirbenägna som jag hade större vädur - Tysk el fransk (el korsning av dessa). Men detta var många år sedan… (en rolig anekdot: det var på den tiden då jag och Ale (Ale´s) födde upp kaniner - sen avancerade vi till råttor… haha)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har dock två hanar ihop, japp okastrerade än men ska kastreras, de går lysande men skulle aldrig gå ihop i en mindre bur än den de har..

Terato
0

#19 Va? har ni fött upp kaniner!? :P Skoj..

Jag gillar kaniner. Men tycker de kräver en hel del. Och jämfört med råttor är det inte lika roliga att hantera! vill nog ha kanin nån gång. Men då ska det finnas mycket plats och både inne- och utemöjligheter för den.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

-Saandraaa-
0

Jag hade två hankaniner ihop. Dock hade dom varsin bur , men dom var lösa hela dagarna i mitt rum och burarna var öppna. Ett tag trodde jag att jag hade en kanin av varje kön eftersom den ena red på den andra men den inte sa nått.
Och detta var två vuxna okastrerade hanar. Som inte var uppvuxna med varandra. Den ena var hittekanin och den andre hade bott hos oss sen den var 8 veckor.

Magda
0

mina är ca 1år den ena och 3 år den andra.. har nu bott ihop dygnet runt i mer än en månad.. innan dess bodde de ihop enbart under bevakning, har inte haft den bruna kaninen så länge (3åringen) så de är inte uppväxta ihop