Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 967 ggr
[findusen]
0

mycoplasma hos marsvin?

tänkte att eftersom mycoplasma e en råttsjukdom vet ni kanske mer om den här inne än dom på marsvin.ifokus? vet ni om den kan drabba marsvin oxå?
min kollega hade läst det på 2 olika ställen på internet men ja kan inte hitta nåt… symtomen stämmer på 3 marsvin ja vet, varav ett e mitt eget :( rossel i andningen men fortfarande matglada o pigga o inte alls sjuka, förutom andningen….
tycker min grabb blitt värre sen ja hade honom inackorderad när ja va på semester, men så hade ja oxå en dålig omgång spån då oxå så ja visste inte om d va spånet eller vad? men det stämmer ju bra me stressen av att bli flyttad osv………. han har haft det såhär sen ja fick hem honom (han va 6 månader när ja tog hem honom o innan dess lät han inte) va hos vetrinären då men hon hittade inget….

aja, ja vore jättetacksam om någon med erfarenhet av denna hemska sjukdom ville svara….

Mymlan
0

Bästa är väl ta marsvinet till veterinären för få svar om det är mycoplasma eller ej.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[findusen]
0

#1 jo har en tid bokad imorgon, men alla vetrinärer är inte så insatta i smådjurssjukdomar så ja tänkte att om någon hade erfarenheter att dela med sig så kan jag framföra dessa ti vetrinären så får hon använda det hur hon vill…. har ju vatt hos vet en gång innan men hon "hittade inget",, hade hon hittat nåt då o om d nu e mycoplasma, så hade man kunnat sätta in "bromsmediciner" redan då… =/

Allamej
0

Mycoplasma finns hos alla djurslag i någon form, även hos människan. Visste ni däremot att till grisar så finns det Vaccin!!!!! Men inte till råttor… :(

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[findusen]
0

kan man inte använda samma vaccin då? :(
men den sorten människan har e väl inte riktigt samma oganismer o liknande? så vi kan inte bli smittade av tex råttor….. har för mig d va nåt sånt. men varför står d ingenstans om mycoplasma hos tex marsvin då?

Terato
0

Hade man kunnat det hade det förmodligen redan gjorts för länge sedan!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Keno
0

Konstigt att det finns vaccin just till grisar och inga andra. är det bara för att man äter dom eller?

Allamej
0

Det är för att det är ekonomiskt att hålla grisar vid god hälsa…

Kanske är det för god ekonomi att hålla råttor sjuka… :(

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zoolatri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jobbar med grisar och vi använder flera preparat som jag vet används på råttor, de vanligaste vi på gården kör med är baytril, ultrapen, bimoxyl, bimotrim, metacam, partoxin mm, och en del vacciner, bla mot mycoplasma, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter just nu. Men det är väldigt intressant! Borde kolla upp med veterinären nästa gång han kommer till gården och diskutera saken lite. Tyvärr är han inget fan av smådjur, om man frågar honom om han kan vaccinera hunden får man oftast en spruta så får man göra det själv, han är tydligen hundrädd, haha. Så jag är tveksam till att han vet så mkt om saken.

Terato
0

Åhåhåhåhå, vilka söta små grisar!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se