Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1410 ggr
Terato
0

Sämsta veterinärkommentaren!

Ja, man har ju fått höra både det ena och det andra hos veterinären. Vilka är de värsta kommentarerna ni har fått?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Mina är:

"Oj, vilka söta! De är inte alls tråkiga djur! Jag har en dvärghamster hemma och vet att de är jättegoa!"

"Jag tycker faktiskt inte att de är ett dugg otäcka" (håller sig en bit ifrån buren)

"Vad ska jag skriva för ras? Är det takråtta eller?"

Observera att alla dessa kommentarer är helt spontana utan att jag ens sade något innan. Iof var det veterinärassistenten men ändå..

teratos.r8or.se

lindapluttanbusan
0

" jag åker inte ut och kollar på ett sjukt skadedjur mitt i natten, stoppa den i en påse och slå ihjäl den då"

(fick betala 3500 kr för att hon skulle avliva en av mina råttor som var jätte sjuk, men fick först tjata i typ 45 minuter)

" 400 kr för en medicin, är det inte billigare att köpa nya råttor"  (apoteket)

" jo det är ju skönt att råttor inte lever så länge, då hinner ju inte ungarna tröttna "

( en veterinär assistent till en annan person när hon såg min råtta)

Bim
0

Men gud vilka kommentarer! :O:O Stäm dom!

Mimus
0

veterinär som inte hade någon aning om något.. Fick ställa diagnos å vilken medicin å hur mycket själv genom kontakter här.. Å ändå betala veterinären väldig mycke..

Bullerbytjejen
0

#4 härligt med vetrinärer som betalar, jag hade gärna gått till en sån..fick ställa vilken diagnos den ville, bara att ta pengarna man får av vetten och gå till en annan ju :-P

Terato
0

Hahaha

teratos.r8or.se

Mimus
0

stryk ska du ha ;)

cosmonita
0

Försöker undvika minorna. Har hittills bara varit i kontakt med vettiga veterinärer även om den ena inta kan så mycket om just råttor speciellt. Men hon kan ge medicin mot ohyra och avliva samt att hon är väldigt trevlig och förstående.

Terato
0

#2 Dina var faktiskt fruktansvärda!

teratos.r8or.se

Terato
0

Det var ganska drygt en gång när jag var tvungen att förklara att Sizzla inte hade ohyra utan var rexad och lite mindre tät i pälsen på ryggen. Fast den veterinären fattade ju.. Hon var dessutom väldigt intresserad och frågade en massa saker. Dock är det väl inte riktigt det man vill bli bemött av hos vetten.

teratos.r8or.se

sockerrattan
0

Tumörerna kommer tillbaka ta bort råttan i stället. De kostar ju inte så mycket!

Mia//

TacoBelle
0

Jag kan inte komma på några kommentarer just nu men har råkat ut för några knäppskallar till veterinärer när jag inte fått tag på den jag annars går till.

En vägrade avliva en väldigt sjuk råtta till mig. Ville att jag skulle sätta råttan i en låda på altanen och låta den självdö. Samma veterinär vägrade ge mig baytril. Han påstod att det var för starkt för råttor och eftersom jag absolut behövde antibiotika gick han in och hämtade en av sin frus penicillintabletter och sa att jag skulle skrapa av lite från den och ge råttan. Skrikandes

Terato
0

Å, så himla korkat sagt!

teratos.r8or.se

Love-
0

Så sjukt vetrinärer ska ju hjälpa en när ens djur är sjukt och ha kunskap om dem djur som dem behandlar.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

gulzebra
0

Jag har inte hört så mycket korkat själv. Kollade runt efter bra vet redan innan första råttorna ens hann bli sjuka, så jag har hållit mig till de bra helt enkelt.

Var i kontakt med en veterinär här i stan via mail iaf. Första gången när jag undrade över skabb. Att behandla skabb hos vet är onödigt dyrt skrev han, det är bara att köpa tigusspray istället.
Var i kontakt med samma vet igen när jag kollade runt efter den vet som kunde tänkas vara bäst på att avliva när jag hade en råtta det började bli dags för. Han la ner de i en låda och avlivade med ether sa han, för det var mest skonsamt för råttan. Jag fick senare lära mig att ether fräter i lungorna så skonsamt vete fan om det är, påpekade det för honom och han visste inte ens vad jag snackade om. Inte är det lagligt heller (det var dock flera år sen, så det vete sjutton om det var olagligt då…).

En bekant var i kontakt med samma veterinär när hennes dvärghamster var sjuk. "Slå en hammare i huvudet på den" fick hon till svar. Jag kanske inte behöver nämna att både hon och jag bojkottar fanskapet och åker till Falu djursjukhus där de har bra veterinärer istället…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Alltså, självklart förstår jag att de inte kan ha kunskap om alla djurslag. Och det är bättre att gå till en veterinär som inte är expert på råttor än att inte gå!

Men ibland borde de hålla munnen om de inte kunde säga annat än dumheter!

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Sist (och sista gången) jag var på Roslagstull med en apatisk i övrigt frisk råtta, inga tecken på sjukdom såsom ljud på lungor,poryforin annat så kollar veterinären igenom honom.. lyssnar och allt.. sedan kläcker hon.. med blicken djupt fäst i mig.

-Ja alltså som du vet så drabbas ju råttor ofta av mycoplasma, så jag skriver ut penicillin.. Inte för att det är något fel på honom egentligen men.. ja som du säkert vet är det ju vanligt… jag tog emot penicillinet och gick och går aldrig dit mer. Och nej, han fick inte sin penicillinkur, men det är bra att ha hemma Penga mun

Så hemskt var det ju inte i sig, det hemska är att det var på Roslagstull, av en LEG Veterinär med specialkompetens. Jag kunde bara gapa och blev alldeles mållös.

..usch

wintermynta
0

Mina är:

"Åh vilken söt hamster, men den har ju svans?

" Va synd att du ska avliva en sån fin och ung råtta, är du verkligen säker?
(fick den kommentaren när jag kom in med en hona som hade akut andnöd och kippade efter luft)

" Bara så du vet känns sprutan med lugnande mycket värre än om jag sticker henne i magen. Visst hon skriker lite men det går fortare.
(samma smarta person som ovan när vi gräla om hur honan skulle avlivas)

[Castaway]
0

Men shit, man tycker iaf att veterinärer borde kunna se skillnad på hamstrar och råttor =P

Jag har inte behövt åkt till vetten med mina än som tur är, men när den dan kommer tänker jag då inte åka till den jag vet finns i ludvika, hon verkar helt sjuk. (Jag var där med min kanin för att kolla om han var könsmogen och kunde kastreras för att kunna sitta tillsammans med min hona, och hennes kommentar var "Ja visst är han könsmogen, men egentligen är det onödigt att kastrera honom! Kaniner är nämligen inte sociala djur!" : s Jag gör nog som gul_zebra och åker till falu djursjukhus, de har iaf lite vett i skallen.

Ninja
0

Blir ju mörkrädd när man läser om folks erfarenheter av veterinärer..

Jag har bara haft tur, med både min ordinarie veterninär och andra.
Hon jag brukar gå tills tar ordentligt i råttorna och brukar gosa med dom lite, brukar berätta lite om hur mycket hon gillade att umgås med råttorna i ett lab när hon jobbade/praktiserade där (ingår i veterinärutbildningen?)

Terato
0

Ninja, vem går du till?

Jag har varit till Hund och Katt i Gävle, Norra Kliniken i Gävle och Distriktsveterinärerna i Valbo.

På Hund och Katt var de okej. De erkände att de inte kunde så mkt men gjorde ändå sitt bästa och var inte rädda för råttorna. Dock var de ganska kyliga av sig. Har avlivat djur där förut och de har varit väldigt kyliga då.

Det var hos Distriktsveterinärerna jag fick de konstiga kommentarerna. Där fick jag dessutom vänta i undersökningsrummet i 45 minuter! :O Veterinären var dock helt okej. Det var väl mest assistenten som var knäpp.

På Norra är de bara helväck så det är ingen idé ens att gå in på det. Han är dessutom livrädd för råttor och är urusel med katter! "GULLEGULLEKATTEN" skriker han och kastar sig över den. Bra sätt att tillmötesgå en ängslig omplaceringskatt med stora pupiller och öronen bakåtvända.

teratos.r8or.se

hus-musen
0

oj!! man bir ju nästan rädd för att åka till veterinären när man läser allt!! är det verkligen så illa??

har varit på roslagstull och avlivat en råtta, enda klagomålet är att en blivande veterinär var rädd för råttan och fick sticka den 3 gånger.. då var jag så arg så jag nästan gjorde det sj! annars tycker jag rätt illa om oengagerade vanliga människoläkare oxå.. var in med en spricka i armbågen men de ville inte ens linda den.. de tyckte jag skulle gå hem o dusha så går de över!!

Qui dormit, non peccat

Bullerbytjejen
0

va det på norra jenny va me morph? där vetten höll fast råttstackarn med en stor tång??

Ninja
0

#21 Går vanligtvis till veterinärpraktiken här i Hofors, men när det är stängt där eller om det är t ex en operation som ska göras åker jag till Falu Djursjukhus.

Terato
0

#23 Japp. Hon anmälde dem, vad jag vet.

#24 Falu djursjukhus har jag hört mkt gott om!

teratos.r8or.se

Ninja
0

#23 Jag hörde att det var riktigt illa när hon gick dit, men en TÅNG?! Aldrig i min vildaste fantasi hade jag kunnat tänka mig det! Gråter

#25 Ja de är bra.. synd att det är så långt och svårt att ta sig dit bara!

Bullerbytjejen
0

jo han va ju rädd för morph så han tog honom med en stor tång i nacken, sen högg han i sprutan Gråter han skreek och kastade sig till jenny sen, och efteråt va han helt blå i nacken efter sprutan.. RIP Morph stackars mannen

Terato
0

Ja, jag blev så arg och ledsen när hon berättade det där..

teratos.r8or.se

gulzebra
0

#25: Falu Djursjukhus är görbra! :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Förresten - ni som blivit så sjukt dåligt bemötta, ni vet väl om att ni kan anmäla veterinären?
http://www.vetansvar.se

Lottar8
0

Hur kan folk som har utbildat sig till veterinärer vara SÅ outbildade! Det är ju helt sjuka saker ni har varit med om! Det är skrämmande minst sagt.

UpptagetNamn
0

Jag ska bli veterinär när jag blir stor. haha, då kan ni komma till mej o få riff rabatt Skrattande

Stephanie
0

Jag har tack och lov sluppit såna veterinärkommentarer. Det "värsta" jag varit med om var väl när veterinären inte sa nåt annat än "jaha", "okej", "jaså", "jaa.." medan jag förklarade att mina råttor hade fått löss, hur man ser det, vad man behandlar med och hur man doserar. Så underbart att få betala 500kr för något sånt, eller hur? Receptarvodet kan jag betala, men det känns så himla dumt att betala en DYR undersökning som inte ens blivit av??

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Terato
0

Jo, det är väl så man känner. Det är nästan så att veterinären borde betala en istället såna gånger! (typ som mimus veterinär då) :P

teratos.r8or.se

Stephanie
0

Ja, i alla fall bjuda på undersökningsavgiften… Det gick ju så fort att det ju inte tog någon "dyrbar tid" av honom direkt, och HAN fick ju lära sig något där också.

Terato
0

Ja, de måste ju nästan skämmas för att at betalt såna gånger.

teratos.r8or.se

niffen
0

Man borde gå till en veterinär någon gång om man har t.ex. en rosselråtta som man vet vad det är för fel. Så säger man innan man kommer in i undersökningsrummet, typ "Jag vet var det är för fel på råttan, jag vet hur det behandlas och jag vet vilken medecin han ska ha. Hur mycket kommer det kosta att skriva ut ett recept åt mig?"  :P

Undra hur dom skulle reagera  ;)

Allamej
0

50 kr brukar det kosta :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lakitte
0

#38 Glömde du inte en nolla där?
Annars vill jag flytta dit du bor! Penga mun

Tramsa
0

#39 Inte kostar det väl mer att få ett recept?

TacoBelle
0

Det är ju tyvärr så att under en hel veterinärutbildning (som är på 5,5 år) så tillägnar dom ca två dagar teori och mindre än två dagar praktik till att läsa om smådjur. Dessutom handlar detta endast om försöksråttor. Och det som står i deras läroböcker är helt galet fel (typ springhjul och pelletsinformation). 

Så egentligen är det inte veterinärernas fel att dom inte kan något om råttor. Detta är information jag har fått från en nyexaminerad veterinär (blev klar 2007). Så de veterinärer som kan något om råttor är de som själv är intresserade och har tagit sig tid att läsa vid sidan om.

Allamej
0

#9 Nope, det kostar bara 50 kr att få recept utskrivna… Däremot vet jag inte hur bra det är att jag vet detta….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Stephanie
0

Receptarvodet brukar ligga mellan 50-150kr vanligtvis.

Grodan
0

"ojdå, hon dog"

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stephanie
0

#44 Med gud! =O

Bim
0

#44 skojjar du? :O Dog råttan???? :O

Lakitte
0

#40 Aha, bara recept var det. Jag fick för mig att det var ett vanligt besök och då kostar det minst 500kr bara de lyfter upp råttan eller plockar fram stetoskopet här borta. Men det är det ju oftast värt, hellre en gång för mycket än en för lite….

Stephanie
0

#47 Ähh, för mig kostade det 500kr trots att vetten inte ens tagit i råttan. Det var jag som höll och pekade.

Grodan
0

#45, #46 det var en mus… jupp hon dog… veterinären klämde så hårt på henne att hon dog - fast hon var ju inte frisk, men ändå…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

firefly
0

#49 Men vad hemskt! :O