Veterinärbesök + rossel
Jag ska till veterinären idag med en kille som rosslar och tänkte kolla med er vilken medicin ni tycker har funkat bäst. Han är inte förkyld eller något utan han "brygger bara kaffe".
Jag har fått Baytril förr men läser ibland att vissa får den ihop med någonting annat. Känner mej förvirrad :/

Baytril funkar kanon för mig och jag har haft bara den….=)

Hur många dagar har du fått ge?
Jag är lite inne på Sofias tankar kring det där. Sök på rossel på r8forumet… Tror att Nicciz startade tråden.

Jag har läst den.. Men när det kommer från ingenting till ordentligt rossel så vill jag prova medicinera.

Jag fick Baytril till båda killarna, morgon o kväll i 14 dagar.

Oj,det låter mycket..

jag vet! :S Men det tar väl kanske tid att bli av med en infektion.. hon sa också att de kan bli dåliga i magen och tappa matlusten pga medicin och då kan man måsta sluta medicinera..sen sa hon också att det inte är säkert att det går över efter två veckor, och att det är lätt att det blir kroniskt :S Jag håller tummarna verkligen. För både dig o mig..

Jag fick baytril och vibramycin i 10 dagar om jag minns rätt

10 dagar brukar vara det vanliga…0,2ml per 500gram råtta, 2 ggr. per dag.
Vibramycin brukar man köra om inte Baytril haft någon effekt inom de första 4-5 dygnen.

Brukar man inte ge Baytril bara en gång per dagen och Bactrim två? Har väl med halveringstiden att göra? Vibramycin kommer jag inte ihåg hur ofta man skulle ge?

Jag fick höra en gång per dag..

#10 Det är lindrigare mot kroppen att dela dosen på 2 ist. för större dos en gång per dag.

hmm. Dela dosen? om det är 0,2ml/500g råtta så får dom DUBBEL dos/dag 
De får 0,14 rest 0,16 morg/kväll…

mina fick 0,1ml baytril 2ggr om dagen och de var bara ca två månader så inte så stora.. men det fungerade bra.. skulle hålla på i 7dagar men fick förlängt till 10 sedan tog det väl tre dagar efter kuren innan hon var helt frisk

#13 Nu hängde jag inte riktigt med…dina får också 2 ggr. per dag? Den dos du skriver? Då stämmer det väl med min dos? Dina är ju bebisar fortfarande…
#14 Om råttan blev bra några dagar EFTER kuren så ställer jag mig tveksam om det var baytrilen som gjorde henne frisk. Baytril ska ha en snabb effekt OM den ger effekt, det finns även förkylningar som råttkroppen tar han om och kurerar själv.

#15 jo men 2x0,16 är ju 0,32..det är alltså dosen de får per dag.. hmm äh jag kanske är helt förvirrad nu:P Verkade så mycket helt plötsligt..

Jag ger 0,2 per 500 gram råtta 2 ggr. per dag… =0,4 ml

#9 - Hmm.. det var konstigt. Jag fick vibramycin direkt på första dagen. Skulle ge det tillsammans med baytril 2 ggr/dag

#17 åh, jag fattade det som att 0,2 var hela dagsdosen.. :P Men då är det ju samma :D
En av våra råttor rosslar väldigt mycket så vi tog honom ill veterinären som gav en 10-dagarskur med Baytril 2 ggr om dagen i tablettform. Det hjälpte inte. Så några månader senare så fick ytterligare två av råttorna rossel och nysningar så vi tog med alla tre råtterna med rossen till veterinären eftersom vi hade hört att det fanns en ny medicin som skulle vara bättre än Baytril. Men de hade inte hört talas om nån ny medicin och skrev ut 10 dagars Baytril-kur på tablett till alla tre. Nu har råttgrabbarna tagit sig igenom även denna kur och inga resultat denna gången heller, åtminstone inte på han som hade problemet en gång innan, de andra har nog blivit lite bättre, men långt ifrån helt bra.
Det jag undrar om nån vet nu är om det finns någon ny medicin som skall vara bättre än Baytril. Eller är det ingen fara att de har rossel, för vi vet inte vad vi skall göra nu.
Någon som vet säkert hur det fungerar med doseringen?
Min äldsta tjej går på baytril nu och är ordinerad 0,08ml 2 ggr om dagen av veterinären. Men efter att ha läst här verkar det ju vara för lite för en fullvuxen hona…

Jag fick 0.1 ml en gång om dagen när jag senast fick Baytril.
#20: Svarar dom inte på medicinen och de inte mår dåligt i övrigt kan de leva med rosslet. Sen kan man visst testa olika antibiotika men det tar på dem att äta det också.
#22 då kanske jag inte behöver oroa mig för dosen 0,08 två ggr om dagen då. Blev lite orolig när alla andra verkade ge minst det dubbla.
Jo, de verkar må bra förutom att att en av råttorna har väldigt myket rossel och att en av råttorna nyser väldigt mycket. Tänkte ringa till min egen veterinär nu i dagarna och se vad hon säger, men jag anar att det inte kommer ge så mkt eftersm vi har haft dessa råttor hos henne förut.
Jag återkommer i tråden med vad hon säger.