Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1554 ggr
MentalDistress
1

OT Jag hatar det här :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade hund Kito är sjuk, och självklart hade hans vett ingen ledig tid förens torsdag kl. 09:10.. Han verkar ju inte må jätte dåligt (han har konstig hosta). Han äter, dricker, leker och sover precis som vanligt, men just när host-anfallen kommer så ser han såå ledsen ut! Kan inte vara kennelhosta heller, hade han förra året och då blev han vaccinerad mot det så fort han blev friskförklarad. Så nu är lilla Mental noijig! Tänk om det är nått allvarligt? Usch usch usch..

_Slänger upp en bild på min lillkille
_så ni får se vad som bor här förutom råttisar!

Bim
0

Uscha.. Beklagar.. :/ Lägg upp på hundar.ifokus.. dom kanske vet vad de är..

MentalDistress
0

#1 Våran granne hade tydligen haft en boxer för länge sen som hosta likadant.  Den hade fått en inflamation i halsmandlarna och fick operera bort dem. Har lite dåliga erfarenheter av hundforum så jag håller mig helst borta från dem tyvärr, för mkt fördomar där. :/

zickan
0

de kan få kennelhosta även om de är vacc nyligen. vacc dämpar bara effekten. utann vacc kan det vara dödligt.
Fick reda på detta när jag hade vacc min hund och fick åka in för kennelhosta. vacc skyddar inte helt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

kan ju även sitta nått som retar i halsen?.. har du parafin hemma så ge lite ;-).. kanske spyr upp det som irriterar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MentalDistress
0

#3 Han blev vaccinerad i November förra året, och då när han hade kennelhosta lät det inte alls såhär, kennelhostan hosta han ju så mkt av att det "skumma" ur munnen på honom. Det här låter mer som om nått fastnat i halsen nästan, fast vetten sa att det inte kunde vara det eftersom han äter och dricker =/

#4 Parafin låter farligt att ge dem? Och om det nu inte är farligt vart får man tag i det!? :-O

Keno
0

aaaww, är det sådär hunden med tighta skinkor ser ut? ^^ hoppas hostan blir bättre. får hålla tummarna att det inte är något allvarligt. :)

MentalDistress
0

Kanske bör påpeka att jag inte förväntar mig nån direkt hjälp, då jag är väl medveten om att det är råttfolk som cirkulerar här inne. Jag känner mig bara lite depp och i behov av lite cyber-tröst.

MentalDistress
0

#6 Ja, det är stor-pruttarn min! Jo jag hoppas med att det inte är nått allvarligt, räcker med att han behövde opereras förra sommaren. Puh, svettigt att noja så mycket juue! -_-'

Keno
0

#7 jovars, jag vet hur det är att vara nojig. lider med dig. jag blir skitnojig så fort jag ska till vetten med ett djur för en liten skitsak för att jag tror att vetten ska hitta nått som jag själv inte sett så jag får åka hem tomhänt. blir helt skakis och tjutig såfort någon mår lite dåligt. :P men det har alltid gått bra hittills trots nojan så jag hoppas det gör det för dig med :)

MentalDistress
0

#9 hii, då är du som mig! Efter Tuvas avlivning var jag övertygad om att vetten skulle säga att de andra tre med behövde avlivas, men det visade sig att de bara hade lite svullna halsmandlar. -_-' tjöt av lycka när jag kom hem den dagen.

Kito är ju som en stor bebis med, efter hostattackerna lägger han huvudet i mitt knä och stirrar så ledset på mig :(

Och inte blir den här dagen bättre av att man inte har nått att göra ;(

Keno
0

#10 Ladda hem How I met your mother och titta på så lovar jag att du har att göra ett bra tag om du inte sett det. :) Väldigt underhållande. :P

MentalDistress
0

#12 Jo den serien är sjukt bra, har strökollat lite på den, dock aldrig tänkt på att man ju faktiskt kan ladda ner den! *känner mig trög* X-)

Nu när du nämnde program så kom jag på att jag har den senaste säsongen av scrubs på datorn. hmm..

Lite småtråk dock att chatten inte är öppen, jag saknar den redan! :'-)

Keno
0

Jag saknar oxå chatten nu. :( Har bajs tråkigt.

MentalDistress
0

#13 Ja chatt-abstinens!! *skaka* Och msn strular som vanligt för mig (har gjort det sedan jag skaffa vista) Fast det är ju iofs ingen inne där iaf så! >.<

Keno
0

#14 Haha, dilemma. Jag är inne på msn. ^^ Men inte på din. :P Men om du har skit tråkigt och msn slutar krångla så kan du adda mig om du vill för jag har lika tråkigt som du. :P

MentalDistress
0

#15 PM:a mig din msn då ? :-D

Keno
0

done ;P

MentalDistress
0

#17 vi har privat chatt! vi äger! ;P

Frankbot
0

vet precis hur du känner dig :( min hund är också sjuk och mår jättedåligt :(

MentalDistress
0

#19 oh, vad är h*n för sjuk? är det allvarligt? :(

Frankbot
0

jag vet inte :( hon var helt deppad imorse och verkade ha ont i magen, var tvungen att åka på en kurs sedan men mamma tog hand om henne hela dagen tills jag kom hem igen och hon var tvungen att åka iväg och jobba natten…. hon var lite piggare när jag kom hem och både åt och drack men nu är hon sådär deppig igen… och utan telefon är jag så jag når ingen som kan hjälpa mig… ska med henne till vetten imorn :(

niffen
0

Åh, lille fis-Kito! Hoppas han blir frisk snart, du märker att han mår riktigt dåligt om han slutar prutta…  ;)

Puss och kram till dig och vovven, Mental!

MentalDistress
0

#21 oh herregud!  hoppas det itne är nått allvarligt! håller tummarna för henne! <3

#22 han pruttar ännu Niffisen! han la av en brakare här inne förut så jag nästan dooog! Kito och jag pussar och kramar tillbaka! <3

Kleverin
0

#23 åh, inte bara min vovve som luktar svavel när den fiser???

stackars liten hund, det kan ju faktiskt vara en vanlig förkylning med. testa att ge lite honung?? (har bara testat det på råttorna, aldrig på hunden..)
Jag vet hur det är när de ser sådär ledsna ut, har en labbe dessutom så hon ser ofta nere ut.

dessa djur, vilka bekymmer vi har för dem… *ler*

MentalDistress
0

#24 ja dessutom låter hans fisar som riktiga brakare, han blir själv rädd för dem och försöker kolla vad som "spökar" i baken på han.

Försökte med honung, men han ville inte ha :( Jag tänkte oxå att det borde vara bra. Men självklart verkar ju honung vara det enda han inte äter.. *suck*

Frankbot
0

# jag är rädd för att det är livmoderinflammation :'( ååh allt känns så hjälplöst …. har ingen telefon så jag kan inte ringa efter hjälp eller nånting… dessutom är vetrinärerna här störda ändå och kommer inte ut och hjälper vid såna här tillfällen :( bara om det är hästar kor och liknande…

är så rädd att jag måste avliva henne :'(

silverorm
0

#0 Vad fin han är!! Han sitter exakt likadant som min Missy!!

Hostar han, är det ju ett tecken på att något sitter o retar…så hosta är bra! Men avvakta tillsvidare och ta han till vet om han inte blir bättre!! Hoppas han snart blir bättre!! När ska vi träffas då så våra vovvar får leka??Flört

MentalDistress
0

#26 Har du tid hos vetten redan då? Håller tummarna för att din tjej ska klara sig <3

#27 Jo men vad gör vetten om det är nått som sitter? Öppnar de honom? drar de ut det på nått vis? Jag är jätte rädd.

Oh våran bil funkar faktiskt nu igen! Så nu är det väl bara att vänta och se vad det är som är fel med Kito så han inte råkar smitta Missy. Har du msn silverorm? Kan du pm:a den till mig iaf? Lättare att snacka där!

Stephanie
0

Våran ena hund skrämde oss rejält förut. Vi var ute på ett fält och kastade pinnar åt dom, och mamma och jag stod och pratade. Helt plötsligt kommer Moa (hunden) springades och kryper ihop hos oss och visar helt tydligt att det var något dumt. Så började hon hosta/kräkas blod och såg riktigt deppig ut. Vi fortsatte att gå litegrann och Moa sprang runt och hostade/småkräktes ett par gånger. Men tillslut bestämde vi oss för att åka till veterinären i alla fall. Där kikade veterinären henne i halsen och såg ett långt rött streck ner i halsen. de röntgade också och såg gaser på "ställen i magen där de inte vill se sånt". och hon fick stanna kvar över natten vilket tack och lov visade sig inte vara något allvarligt. Vi vet inte exakt vad som hade hänt, men förmodligen hade pinnen de lekte med ställt sig upp och Moa hade råkat trycka ner den i halsen. Det blev en reva i halsen som blödde, och därav blodet när hon kräktes. och sen retades det förstås väldigt och hon hostade och grejade ett par dagar till. Hon fick flytande mat ett par dagar också vilket hon inte hade något emot ^^

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Terato
0

Men Å, stackars lilla Moa. Det måste ha gjort jätteont!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

MentalDistress
0

#29 gud så hemskt! Kito lyckades en gång med konststycket att bita upp ett sår i sin egen tunga när han jaga pinnar. Hundar och pinnar är nog egentligen inte nån höjdar kombination direkt :/

Frankbot
0

#28 hon klarade sig tyvärr inte Gråter

MentalDistress
0

#32 va!? Men nej, usch! vad hände? *tröst kramar*

niffen
0

#32 Nej  :'O
Fyfan vad hemskt… Uuuusch… :'(  Nu blir jag deprimerad här, vad tomt det måste kännas… Tycker synd om dig, du får en kram av mig!

Frankbot
0

#33 hon fick en akut livmoderinflamation… var så illa däran att det inte fanns någonting att göra… hon var så hemskt sjuk när vi kom till vetrinären och dessutom gammal så det enda rätta var att låta henne somna in Gråter

min vackra vackra Dalia

MentalDistress
0

#35 Oh så fin hon var, måste kännas hemskt för dig *tröst kramar igen* Jag har ett par fyrbenta vänner där på andra sidan (hanar) och de uppskattar nog det vackra sällskapet! Hoppas hon vilar i frid, verkligen underbart vacker. <3

Frankbot
0

# ja hon var verkligen nånting extra :)

det känns hemskt tungt just nu men jag vet att det var det enda rätta och att hon inte har ont längre :)

hihi ja grabbar var nånting Dalia gillade mycket så hon blir nog överlycklig där hon är nu och jag hoppas att mina gamla hundar och andra djur tar väl hand om henne<3

tack för omtanken!

MentalDistress
0

#37 Jo nu slipper hon ju ha ont, nu springer hon med alla andra djuren och har roligt :)

Frankbot
0

#38 ja precis :) men hon är ändå hemskt saknad :( hon var väldigt speciell! en såndär hund man bara får en gång i livet.

hoppas din sötnos blir kvitt hostan :)