Kluckar som en duva
Nu har min ena råtta sprungit runt och kluckat ungefär som en duva kan låta enda sen jag släppte ut han för ca 15 minuter sen. Har springer runt och gör allting precis som vanligt, så jag kan inte ens avgöra om det är ett nöjt eller missnöjt läte. Någon som vet vad han håller på med?
Satt i halsen? hehe nej men jag vet inte 
låter det mer som: hrmm hrmmm
typ ett mer brummande läte? det gör min aråttor när dem e uppspelta:)
och om den låter som en kaffbryggare är det rossel…
Min blogg: SweGizmo.se
Då var han kanske bara väldigt uppspelt över att få komma ut då? De har nämligen inte varit ute sen igår kväll för jag har inte varit hemma.
kuttra som en duva kan vara rossel det med. Jag tycker rossel låter mer som en duva än en kaffebryggare.
När en del råttor blir uppspelta eller blir stressade på annat sätt så kan de börja rossla.
Han sluta så fort han kom in i buren igen. Men varför rosslar dom då. Nu är han iaf ute igen och låter ingenting.

Jag vet hur du menar, en av mina grabbar lät precis likadant och nej, jag har inte en aning om vad det betyder.
En del luftvägsproblem visar sig bara i vissa fall t ex vid stress (komma ut ur buren an vara sånt), torr luft, dammigt, fel bottenmaterial osv.. eller så kan det vara något mycoplasmautbrott som inte kommit igång ordentligt.. finns egentligen massor som kan vara knas med luftvägarna.
En del råttor som haft svår rossel och inte svarat på myco-medicin har blivit bättre med kortison, vilket betyder att råttan haft astmaliknande besvär. En råtta kan börja rossla om den har vätska i lungorna, som i sin tur kan bero på hjärtproblem.. för att nämna några problem.

#7, jag vet inte om jag skulle vilja kalla det rossel, det ljud jag hör. Men det är mycket möjligt att det är just det också. Vad kostar det egentligen att gå till en vet. med en råtta för undersökning?
Har varit hos veterinär med min hund men alltid pappsen som betalat + att på den tiden jag hade smådjur var jag för liten för att handskas med summor över 20 kr ;)
Jag hr haft en råtta som rosslade pga uftvägsproblem. Då satte jag råttans lungor mot mitt öra och lyssnat noga. Det hördes tydligt att det varit något, och råttan fick penicillin.
Om du går till veterinären gör de i princip samma sak, men med ett stetoskop.
Nu har jag en råtta som också kluckar lite ("gnyr" har jag kallat det i en annan tråd), och ser inga tecken på sjukdom.
Jag är också förbryllad över detta läte, kanske dags för en liten studie vad det kan betyda..:D

Nu blir jag orolig :O Lånar denna tråd, jag märkte nyss att ena av mina råttor låter typ som en duva, lr jag tror dt.. Dt låter typ kluck o såna läten.. Går inte att beskriva :/ Finns dt något jag kan göra? :S