Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 591 ggr
Girlie
0

Råttor och bitande?

Detta är inte en tråd om rätt eller fel utan bara lite funderingar som kom när jag inte kunde sova inatt.

Stämmer det exempelvis att råttor har större krav på dig att inte bita än andra djur? Isåfall, varför är det så? Beror det på att råttor är intelligenta djur och faktiskt kan skilja på mattes fingrar och en köttbulle?

Finns det några djur där det är okey att bli biten ibland? Jag har ex. fått för mig att iller är ett djur som kan använda tänderna en del utan att räknas som agressiva? Är det för att dessa djur inte ses som lika "domsticerade" som tamråttan ännu?

Bara några tankar och alla är välkommna att fundera fritt i tråden.

Love-
0

Alla djur kan bitas någon gång så är det bara och det betyder inte alltid att den är arg utan, man kan lukta gott, dem kan tro att det är mat, dem kan ha ont där man tar på dem, dem kan vara trötta, irriterade m.m.

Beror också lite på vad man menar med att bit om man menar bita så det kommer blod eller om dem bara nafsar lite.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Stephanie
0

Jo, hos illrar ligger det väl nära till hands att leka med tänderna? Men visst ser jag olika på olika djur. Mina råttor får absolut inte bita mig med mening. Det är okej om de "hugger" efter fingret om jag matar dom och det bli konkurrens, men absolut inte om de biter ihop då. De brukar märka att det är ett finger innan de stänger munnen och börjar slicka istället ;-) Det är också okej om de drar i fingret i ett försök att få in "maten" i buren. Men inget är okej om de tar tag hårt och det gör ont på mig.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Girlie
0

Med bita syftar jag väl på blodvite, möjligen om det gör ont eller känns obehagligt men det senare är lite mer subjektivt.

Jag har exempelvis en tös som brukar markera ganska kraftigt men jag litar att hon aldrig skulle bita hårt. Hade hon däremot gjort samma sak på någon som inte känner till detta, hade de möjligen blivit rädda och räknat det som ett bett?

#1: Det var lite det jag menade med att man har högre krav för att råttor är väldigt intelligenta. Mina tjejer tar ibland som Stephanie beskrev tag i fingret om jag har lite barnmat där och försöker "dra" det in i buren innan de inser att det är ett finger under och de måste slicka av maten. ALDRIG har de misstagit mig för mat och bitit hårt.

Utöver det har jag tömt acbesser på var, jag har klippt tänder varje vecka på en tös som hade bettfel (hon gillade det inte) jag har råkat klippa klor för korta (förlåt bebisarna) och de enda som hänt i sista exemplet med klorna är att någon lagt tänderna på fingret som för att säga, men matte det där gjorde ont. Ingen har någonsin trots att det måste varit obehagligt visat några som helt tecken på att vilja bitas.

Absolut, smärta kan vara en förklaring och kanske en förmildrande omständighet men en stabil råtta enligt mig ska inte bita för att de är trötta, irriterande, känner lukten av mat eller något annat skäl.

Stephanie
0

Jag har varit med om att en råtta markerat med tänderna en enda gång. Det var när jag skulle avliva en hona och veterinären grävde runt med sprutan som en dåre… Hon hade gärna fått bita mig hårdare om det skulle kännas bättre ='(

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Allamej
0

Av vad jag förstått så leker illrar med tänderna mycket, går tydligen att träna bort men inget man ska räkna med.

Mina råttor ska jag kunna lita på. Jag kan mata dom ur handen och genom gallret och dom biter inte mig. Som mest har jag fått en som lagt tänderna mot huden och sen insett sitt misstag och börjat be om ursäkt genom att tvätta mig. Har aldrig varit i kombination med mat dock.

En råtta som är fullt frisk blir inte förlåten om den en dag snor sig om och hugger. Om en råtta hugger i huvudtaget så är det något allvarligt fel.

Jag har en katt som större delen av sitt liv varit psyko… Första fem åren pissade hon på allt hon kom åt. Man kunde gosa henne och helt tvärt snodde hon sig bara runt och högg en i handen, sekunden efter kurrade hon igen och undrade varför ingen gosade henne…  Hon lever än. Har en ny kompis som skvätter ut vatten i en pöl på golvet och slickar av tassen… ( going mad)

Jag berättade om min kisse för att ni ska förstå att jag har tämligen hög tolerans när det kommer till djur…

Och samtidigt förstå hur illa jag tycker det är om en råtta hugger…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Velsan
0

Jag har blivit fruktansvärt huggen av illrar, och varit nära att ge upp. Men när man skaffar illrar är man beredd på att bli huggen så att blodet sprutar. De är ett rovdjur, de är inte lika lätta att ha att göra med som hundar eller råttor. De har inte varit sällskapsdjur på samma sätt. Jag tror inte att alla djur går att få tama, och vissa bara blir det delvis. Illrar är väldigt bitiga när de är unga och de flesta tappar det helt när de växer upp. Men det har ofta inget med aggressivitet att göra.

Råttor har jag haft i mängder, och de bits inte. När man skaffar sig en råtta gör man sig inte beredd på att bli biten. Jag anser att det är nått fel på råttor som bits. Har samma tolerans på råttor som bits som hundar som bits. Första gången kan det vara ett misstag, men händer det upprepade gånger så får man avliva.

sockerrattan
0

Min gubbe…(den ljusa råttan i avataren) som tyvärr inte finns längre… började bita mig när han blev sjuk! Men han bet aldrig så hårt att det gick hål o började blöda… utan för att markera att han ville vara i fred!

Mia//