OT Skola/skolpolitik
Jag ska skriva en krönika i en rätt stor tidning angående regeringens skolpolitik. Jag är väldigt anti så krönikan kommer ju bli det också… Men nu behöver jag inspiration! Bomba mig med allt ni kan komma på gällande skolan och skolpolitik!
(Det behöver inte alls vara någon speciell åsikt utan bara allt!)
Lite tips på vad ni kan svara på om ni inte kommer på något:
- Trivs/trivdes du i skolan? Varför/varför inte?
- Är betygen bra som de ser ut nu? Varför?
- Hur ska annars betygen se ut?
- Vilken relation till läraren ska man ha?
- Hur är en bra/dålig lärare?
- Vilka ämnen är roliga? Varför?
- Vilka kurser valde du till i gymnasiet? Varför?
Osv… Allt! Tack :)

kom in och fråga på chatten, vi är 8 st där, massa skolbarn lol
Vill ha det här så jag kan se tillbaka när jag skriver krönikan… Ni får ordbajsa och flamsa sönder tråden om ni vill :)

ok. Jag tycker det är jättebra med betyg redan från första klass. har aldrig förstått varför man inte ska ha det. betyget är ju även ett mått på lärarnas förmåga att lära ut.
jag tycker man ska skippa prov helt och hållet och i stället ha andra former som går ut på att man ska lära sig att hitta informationen man söker istället för att kunna rabbla saker innantill.

Tycker tvärtemot dd ang betyg…Tycker inte man ska känna betygspress på sig redan som 7åring. Barn måste tycka att det är roligt att lära sig, och lärare måste locka barnen till det. Inte "kalle du var inte så bra på matteprovet så du får bara g, men greta du var så bra så du får ett vg!" Ingen vidare motivation tycker jag.
Sen ang betygsskalan så tycker jag att den är okej, men jag är nyfiken på hur det skulle kunna se ut med en mer nyanserad skala… På gymnasiet kunde man tex få vg+ eller vg- på prov, vilket jag tyckte var idiotiskt eftersom det antingen är G,VG, eller MVG. + eller - har inget där att göra. Antingen är det vg eller så är det inte det, sen att det kanske var nära ett annat betyg är en annan sak men jag tycker inte man ska sätta det på ett papper.
hmm ja det är vad jag kan ordbajsa så här dags på morgonen… =) viktigast: inga betyg på kidsen! big nono.

#3 - Jag tycker precis som dig!
#4 - Tycker som dig angående betygen g, vg, mvg. Jag tycker inte den här betygsskalan är något bra. Jag har till och med fått typ vg++ O.o' Är inte det samma sak som mvg? Jag tror nog det skulle funka bättre med flera alternativ på betygsskalan.
jag tror stenhårt på mindre klasser. som det är idag så hinner lärarna inte se alla elever, vilket leder till att de stökigaste och en eller två som är lärarens gullgrisar får all uppmärksamhet. det gynnar inget lärande. (nu talar jag om grundskolan, högre upp ska det lixom ingå engen motivation tänker jag.)
Jag tror dessutom på handlingar med konsekvens. pluggar du bra och gör bra ifrån dig får du berömm och högt betyg. pluggar du dåligt, stökar mycket, då kansek inte kritik/skäll och dåliga betyg hjälper. man kanske behöver ha kvarsittning för att få en chans att göra läxan med stöd till exempel. om man stökar i klassrummet så ska man åka ut, för att inte störa andra. får man sedan kvarsittning så har man en chans att ta ikapp det de andra lärde sig då. (detta förutsätter såklart engagerade lärare som visar att de vill hjälpa och visar ett genuint intresse i eleven. tyvärr är dessa bristvara.)
Jag tror på att ta tätare kontakter med föräldrar. i mitt område, där jag dessutom är född och uppvuxen, går det i dagens läge 95% elever med invandrarbakgrund. det jag inte förstår är att lärarna inte tar hjälp av en tolk när de ringer hem till föräldrarna eller har utvecklingsamtal. barnens tolkning är nog inte mycket att lita på. Idag tar de en kniv av eleverna nästan varje dag. där någonstans har det gått extremt fel. redan när jag gick i denna skola var det stora problem med bråk och stök och respekten för lärarna fanns inte. idag är det värre.
det värsta är att politerkna blundar för problemet och lärarna, ja, de orkar snart inte göra annat är att på ytan bli kalla och hårda.. vad göra när man utsätts för hot dagligen?? ändå ligger det stora sparbeting på skolan. eleverna flyr den och söker sig till friskolorna, kvar blir de stökiga eleverna med föräldrar som kanske inte riktigt bryr sig.. eller vad de nu har för skäl till att låta det fortgå. oinformerade kansek? sparbeting betyder mindre personal, större elevgrupper och minskade möjligheter till stöd och hjälp.
usch.. nä, nu blev jag nere. men så ser det ut..
själv är jag av den sista som gick ut högstadiet med betygs skalan 1-5,tycker den är mycket bättre än det nya systemet.
Håller också på mindre klasser, även om det var länge sedan jag gick ut skolan.
För att ta ett exempel när jag gick första året på gymnasiet. Vi hade en kurs som heter "datakunskap". Nu låter jag väldigt gammal, men på den tiden så var inte dator och internet en självklar pryl i alla hem, likaså hos mig, så jag var ganska okunnig med datorer.
våran lärare vi hade hade väl ungefär 25 lika "dumma okunniga" elever som jag. Kiullarna klarade sig lite bättre än tjejerna.
Men summan av kardemumman var att hon hann inte hjälpa mig så att jag förstog, och fick därmed ta emot ett riktigt trevligt IG.
Kan tillägga att jag läst upp denna kurs några år senare på komvux. Dels så var jag mer datavan,l och våran lärare hade tid för sina elever. kursen var avklarad på en pisskvart ;)
Pallar inte skriva vad jag tycker nu ;P Men iaf, #7 så läser man datakunskap i ettan nu också ;)

Lite tips på vad ni kan svara på om ni inte kommer på något:
- Trivs/trivdes du i skolan? Varför/varför inte? Jag trivdes med skolarbetet ej med mina klasskompisar o vissa lärare. Mobbing från både lärare o elever. Manliga lärare måste hålla sin sexuallitet i styr!
- Är betygen bra som de ser ut nu? Varför? Gamla rävar som jag som är uppvuxen med gamla systemets betyg förstår inte riktigt allt!
- Vilken relation till läraren ska man ha? En bra relation!
- Hur är en bra/dålig lärare? En dålig lärare är den som inte låter elever tycka som de vill! Men samtidigt ska det vara lugn och ro på lektionerna. Så man har chancen att lära sig något! Inga helt lärarlösa lektioner.. spårar oftast ut!
- Vilka ämnen är roliga? Varför? Jag gillade No-ämnen o matte. Jag är en mycket logiskt tänkande person som inte är en språkbegåvning!
- Vilka kurser valde du till i gymnasiet? Varför? På den tiden fanns inga kurser utan bara 2 o 3 åriga linjer. De 3-åriga linjerna var jag tyvärr förhindrad att söka pga att jag inte läst särskild engelska på högstadiet!
Mia//

ps vill du fråga något mer… så fråga på!
Mia//
- Trivs/trivdes du i skolan? Varför/varför inte?
Si och så. Trivdes i lågstadiet fram till mellanstadiet och delvis högstadiet trots mobbing och elände, tack vare att jag alltid varit den lilla "proffessorn". I högstadiet började det dock bli för mycket och i gymnasiet kraschade det totalt och jag trivdes inte alls utan skolkade mest hela tiden. Har sen dess gått både på IV och 2 rundor på folkhögskola men har fortfarande inte lyckats slutföra nånting och har inga kompletta gymnasiebetyg - trots att jag fyller 22 i år.
- Är betygen bra som de ser ut nu? Varför?
Jag tycker de är bra, möjligtvis att fler steg skulle vara bättre. Det jag tycker är viktigare är lärare som kan hantera betygssystemet så att olika lärare inte dömer olika på precis samma sak.
Själv hade jag ständigt IG-varning i engelska på högstadiet innan jag slutligen fick G i slutbetyget, trots att jag minst varit godkänd på varenda liten uppgift. I engelska B på gymnasiet hade jag MVG. Detta trots att jag inte varit varken bättre eller sämre…
Som ovan.
Inte till lägre åldrar. Det räcker med den betygshets som börjar i 8an, låt ungarna satsa på kunskap istället för bra betyg fram tills dess åtminstone.
- Vilken relation till läraren ska man ha?
Spelar ingen roll tycker jag, sålänge både elever och lärare trivs och gör sitt bästa. Olika relationer funkar för olika personer helt enkelt.
- Hur är en bra/dålig lärare?
En bra lärare är en lärare som gör sitt bästa, tar sig tid att förklara sånt man inte förstår istället för att bara säga att "så är det bara" typ.
En gympalärare ska inte tvinga en elev att jobba så hårt på en lektion att eleven nästan rasar ihop. Been there, done that… För att inte tala om bollfixeringen, vad är det med gympalärare och bollsporter?! Testa flera olika saker plz! Och inte bara sport heller utan typ hälsa, kost osv som hör till också.
En ridlärare (jag gick hästgymnasie) ska inte jaga upp en häst till sken om man misslyckas med galoppfattning heller - klassiskt exempel på puckon som inte tar sig tid att hjälpa sina elever.
En bra lärare rent allmänt får mer än gärna fånga upp elever med problem förresten. Själv fick jag Asperger-diagnos när jag var 20 och har fått höra att många med diverse NPF-diagnoser missas i skolan.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Tack så mycket för alla svar… Kanske kommer med följdfrågor snart. Fortsätt skriva!