Ska bygga bur
Ja, troligtvis, om jag får material över.
Håller just nu på med en illerbur (som jag ska ha vid sommarstugan, för de kan inte vara inne då för vi bor så trångt och är flera familjer som inte gillar "lukten".
Till illerburen har jag vanligt fyrkantsnät, och jag undrar - håller det för råttor, eller kan de gnaga sönder det på något vänster? Och hur tjocka träväggar behöver jag ha för att de inte ska kunna bita sig ut? Finns det något mer jag behöver tänka på?
Bild på den halvfärdiga illerburen.
golf.ifokus.se
Måste bara fråga, vad har man för slags burar till illrar? ^o) Hur stora är de och så? Jag kan precis ingenting om illrar, har fått för mej att man har dem som hundar, löst och går ut med dem i koppel ibland, men det är alltså fel? xD
#1 Många har väl bara toalådor till illrarana, så får dom springa lösa i lägenheten/huset. Fast på sommaren har man väl kanske balkong/uteplatsdörren öppen och då kan det ju vara kul att ha en bur ute slipper man stänga in illrarna på typ toaletten. Vissa har ju också stora "hagar" till sina illrar. Annars kan du ju gå in på iller.iFokus :P

Man ska inte ha iller i bur =) Men i sommarstugan har jag inget val för där bor min familj, min morbros familj (de är 4, vi är 5) + mormor och hennes syster, i denna stugan SE BILD, och den är väldigt liten… man slår i huvudet i dörröppningarna när man ska gå in i den :P Sen har vi nästan alltid gäster där också. Det är ingen annan än jag som intresserar sig för illrarna (jo, mina kusiner förståss) men alla klagar så på lukten så kan absolut inte ha dem innomhus och riskera att folk trampar på dem. Så som sagt, jag har inget val. De ska egentligen ha minst 5 kvm, men jag ska kunna få över buren till Öland också, så denna är 2 meter lång, 1,5 meter bred, 1 meter hög, och sovhuset där uppe är 1,5 x 70 x 60… sen är de mest ute i koppel hela tiden iallafall =)
Fast nu fick jag mest frågor hörreni :P Jag vill ju ha tips till råttburen… hur tjockt trä behövs för att de inte ska bita igenom? Lack?
golf.ifokus.se

Nja, biter igenom gör dom nog inte, om dom börjar gnaga får du sätat över typ en plexibit eller nåt där. Lack ska du ha iaf, annars luktar det kiss. :P

Vilken sorts lack? Som inte är giftig förståss… ska lacka hela illerburen också med vanligt golvlack eller något tror jag… kan man ha samma? Illrar är ju inga gnagare, så det får ju inget i magen iallafall, men råttorna gnager ju på det mesta.
golf.ifokus.se
Ofta när råttor gnager, gnager dom bara för gnagandets skull, men dom äter det inte. Utan gnager och spottar ut, alltså. Ja, golvlack kan vara ganska rinnigt, men ett golvlack ska gå bra, många lager bara! :)

Hoppas jag får brädor över nu bara, annars tänker jag åka och köpa mer bara för deras skull :D
golf.ifokus.se
#1&2 Ahaa :D Då var jag inte helt blond iaf ^^ Tack för förklaringarna (;