sjukdom vid hög värme
Värmen gör att råttan blir känsligare, kanske sänker konditionen en aning så att bakterier kan få kul.
Se därför till att försöka ha råttorna på det svalaste stället i lägenheten, att råttan aldrig saknar vatten och mat. Utfodra den gärna med massor av färska frukter och grönsaker. Mineraler, salt och socker behövs också.
Det är inte ovanligt att flera råttor insjuknar när det är värmebölja. Vanligast symtom är att de kryper ihop, eller blir lealösa, får ruggig päls, får ökad mängd rött sekret runt ögon och näsa. De behöver akut vård, vätskeersättning och antibiotika.
Jag litar blint på min veterinär som ordinerat Baytril och Tetracyklin i kombination vid dessa sjukdomssymtom - jag har räddat flera råttor med det - men andra veterinärer har andra åsikter. En sak som är säker är att det är bråttom och injicering måste göras för att klara en råtta som är halvt medvetslös.
Flera personer har kontaktat mig ang detta senaste tiden, om ni undrar. Samt att jag har i åtanke ett annat år då det var värmebölja och många råttmänniskor förlorade sina råttor i de symtom jag beskriver ovan. Vid obduktion fick vi sedan reda på att det var förutom mycoplasma andra bakterier som gick att medicinera bort.
Bra info grodan! =D Tack!!

Alltså jag är typ helt borta nu.. Jag har hört att råttor är känsliga för kyla och älskar värme, och nu så är det inte bra med värme heller?! =S

för hög värme är aldrig bra likadant med för lite värme.. när det är 30 grader+ ute så är de väl självklart att djuren torkar ut, det känner du väl sj oxå?? just att man orkar inte äta, de är jobbigt att gå till kranen o dricka vatten osv de är därför det dör så många i värmeslag trots allt varje år!
Qui dormit, non peccat
Oh, det här var nytt för mig också :)
Har råttorna just nu i en liten fågelbur i hallen, har ställt ut voljären på vädring innan den ska storrengöras med gallerskrubbning och hela det kittet. Kanske borde ha kvar de i hallen då :)
Är visserligen inte stekhett här inne (tack gode gud för min underbara lägenhet <3 Är uppvuxen med stekheta lägenheter men här är det som en osynlig linje mellan ute och inne även med dörren öppen!) men ändå. Det är svalare i hallen! ^^
På tal om värme - en artikel med vad man kan hitta på för att svalka råttorna kanske vore bra? Om inte det redan finns då, jag har rätt dålig koll på artiklar just nu.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jag har funderat en del på det där med sjuka råttor.
NÄR ÄR DET DAGS ATT GÅ TILL VETERINÄR?
När de börjar nysa?
När de är trötta och inte vill gå ut ur buren som vanligt?
När de visar rött sekret?
När de varit nysiga ett visst antal dagar?
Eller ska man inte gå förrän det börjar att låta om dem? Det känns ju lite sent.. Man skulle ju vilja ha ett tecken innan.
Mina har aldrig låtit eller haft synligt rött sekret men ibland har jag funderat över om det kanske är dags att åka ändå för att de har varit nysiga och lite sega. Dock har jag(hittills) haft turen att de piggnat på sig efter ett par dagar och stärkande mat. Men nästa gång kanske jag är för sent ute..
Det kanske inte går att ge ett svar sådär på rak arm. Men det är inte alltid så lätt att veta hur allvarlig situationen är.
Jag har förresten kört isbad i burarna nu. En djup skål som jag fyller med is eftersom. Det är uppskattat. Kan tänka mig att det kan kyla ner ett terrarium ganska rejält. Och isbitar kan man ju leka med också!
Älskar mina stora små vänner..
hu.. måste skynda på och sätta upp fläkten i taket. köpte en dyr fläkt som jag hoppas ska hjälpa till. annars får de flytta in på toan igen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

isbitar va ju lite coolt…de måste ja prova om mina gillar….:)

Jag själv älskar värme så jag kan tyvärr inte säga när det är för varmt.. och än sålänge verkar inte råttorna bry sig heller, dom är precis som dom alltid har varit, dom både dricker och äter bra så aa..