Undersökning på aftonbladet
Var inne på aftonbladet precis där de gör en undersökning om vilka djur folk tycker det är ok att göra djurförsök på…
Kan ju säga att råtta o mus var det enda som hade mer ja än nej som svar :S
Till och med fiskarna hade mer nej!
Snacka fördommar :(
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
uch:( kan inte säga mer…
Min blogg: SweGizmo.se

blä vilka fördommar folk har.. de vore väl bättre på fiskar då, tycker jag!! visserligen så liknar ju musen o råttan människan mest men ändå!!
Qui dormit, non peccat
Dom kan nog inte göra sådana försök på fiskar skulle jag tro, de har ju inte ens lungor :P

jo de e ju de som är problemet.. råttor o möss är mest lika människor..
Qui dormit, non peccat
Ja men frågan var vilka djur man tyckte var ok att göra försök på…. Sjukt enligt mig :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
många e ju väldigt rädda för små gnagare med svans. antar att de e dom som svarat så.
Sen så måste man ju tänka på viilka som läser aftonbladet.. och det är väl mest folk (speciellt kvinnor?) på minst 20+ och massa äldre också..
Men fiskar. Hello o__0 who cares 'bout'em!
/Karoline.
#2: Varför det? Fiskar kan också lida, det är inga växter.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vad sjukt, vrf ska dem lida ?

ja djurförsök är alltid fel oavsett vilket djur de gäller!!
Qui dormit, non peccat
#8: Vissa påstår ju att växter också kan lida, det verkar inte helt otroligt, right?
Men varken fiskar, växter eller reptiler har ändå inte samma känslomässiga system osv som gnagare har..
/Karoline.

..Jäkligt obehagligt fråga, måste jag säga!
Älskar mina stora små vänner..

varför? :O Vilken onödig fråga! :O

#11 T.ex. många karpar är väldigt utpräglade och intelligenta stimfiskar som på många sätt påminner om delfinen i sitt sociala leverne. De kan i allra högsta grad känna fysisk och säkerligen även psykisk smärta.
Fast jag tycker inte man över huvudtaget kan resonera så. Typ, att ett dumt och känslokallt djur lika gärna kan få lida. Leda är alltid leda.
#14: Dom har hur som helst inte samma utvecklade system
/Karoline.

Hur då utvecklade system? De är ju olika djurarter! Fiskar är bättre utvecklade på vissa områden och däggdjur på andra. Fast jag tänker inte diskutera mer. I have made my point och du kommer bara att fortsätta att säga emot mig fast du inte har någon som helst kunskap om t.ex karpar!
Men det är ok! :P

#7 Menar du att folk över 20, speciellt kvinnor, skulle hysa dessa åsikter i större utsträckning än andra?
"mest folk (speciellt kvinnor?) på minst 20+ och massa äldre också.."
Jag e minst 20+ och speciellt kvinna, och kan inte se logiken i ditt resonemang… 
Jag är kluven i den här frågan. Nude har främst tagits fram i syfte för att bota cancer och inplantera organ på människor och självklart vill inte jag dö av cancer utan gärna kunna vaccinera mig eller få medicin.
Samtidigt så vill jag att alla levande varelser ska få ha ett värdigt liv. Jag sökte jobb på försöksdjursenheten på några läkemedelsföretag för några år sedan och var tvungen att tacka nej när jag sett hur djuren mådde och vad de utsattes för. Det kändes onödigt och förlegat och som rent djurplågeri.

djurförsök är skit, oavsätt vilket djur det handlar om. Det ända tråkiga är att om vi inte gör de på djuren lär de väl utsättas på människor..

#18 Angående det här med djurförsök eller inte djurförsök är jag precis lika kluven. Men alla håller nog med om att onödiga djurförsök är dumt. De borde ha gjort en sån undersökning istället. Vilka försök är okej, enligt svenska folket? Jag skulle tro att bromsmediciner för cancer, aidsforskning och andra allvarliga sjukdomar anses okej. (men då ska det ju inte behöva göras miljoner av samma försök bara för att fler företag tävlar med varann).

djurförsök är förj*vligt, som den där forskningen där de skar av hälsenor på råttor för att se om de läkte ihop eller inte.. de var väl nått sånt de handlade om iaf.. varför?? jadu , ingen aning, satt väl nån sadist o djurhatare o hittade på det!! när de försöker hitta botemedel mot canser o sånt är det fortfarande hemskt, men man vill ju inte ha canser sj.. så det är en svår fråga!! men det finns ju trots allt en viss skillnad mellan rent djurplågeri o djurplågeri med nån nytta..
#7 ehm enligt min erfarenhet så älskar de flesta tjejer råttor medan killar är rädda för dem eller tycker de är onödiga.. den enda kvinnliga person ja vet som inte gillar mina råttor är mormor, för hon gillar inte svansarna..
förresten varför skulle fiskplågeri vara bättre än råttplågeri?? eller nått plågeri över huvud taget?? bara för att det inte är ett pälsigt o gulligt djur så har de fortfarande ett visst mått av känslor, o jag är övertygad om att det kan känna smärta lika mycket som något annat!! o det är väl det djurplågeri handlar om, att djuren det handlar om utsätts för smärta??
Qui dormit, non peccat
:/
dubbel ;P
Jag är för djurförsök i medicinskt syfte, jag är också själv berädd på att ställa upp som "försöksobjekt", det har jag gjort innan och det kan jag göra igen…
Sen kan jag tycka att de behandlar djuren väldigt väldigt fel… bara för att de är försöksdjur så ska de väl få leva bra… Som när de testar på människor, tycker jag att det ska vara….
#11: Lida vete sjutton om de kan. Däremot kan de känna ja, det vet jag. Iaf om man ska tro forskningsresultaten som kommit fram hittills.
Vad spelar det för roll att de inte har samma system? En fisk känner smärta, en fisk känner rädsla, en fisk känner panik - räcker inte det?
Faktum är att man ganska nyligen kommit fram till att fiskar har väldigt välutvecklade nerver och känsel kring munnen exempelvis.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#25 Tack för ditt inlägg! Så många vettiga ord på bara några rader! :)
Jag ska förresten berätta en sak om lidande växter. (Ta det med en nypa salt)
Min pappa hade under sina tonår en vän som sysslade med forskning på just växter och deras "känsel".
Eftersom han själv älskade växter så klarade han inte själv av att skada dem utan tog till min pappa som "växtmisshandlare".
Så han satte en massa elektroder eller vad sjutton det var på växterna och lät pappa härja fritt. Visst visade det utslag!
Men det som var mer intressant är att i fortsättningen så visade det utslag varje gång min pappa kom in i växthuset. Mycket märkligt. Det skulle i så fall indikera att de inte bara känner av att de blir skadade utan också kan identifiera marodören. Sant? Jag vet inte. Men spännande som sjutton! Frågan är vilket syfte det har..
Alltså, visst kan vi inte bespara allt levande på jorden smärta. Men vi kan ju försöka göra vårt bästa i alla fall!