Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 2902 ggr
Laserknas
0

resa med råtta

Jag har funderat lite. om man typ skulle flytta utomlands får man då ta med sig sina råtter eller måste de då sitta i karatän en lång tid eller är de olika för olika länder?

lindapluttanbusan
0

jag vet inte på rak arm vad andra länger säger om införsel av råttor. Inom EU så ska det gå att resa med råttor, men detta är inget jag kan säga till 100 % Vissa länder kräver rabies vaccin och detta ska ske ett par månader innan utresa ur det egna landet.

Sedan måste man vara noga med att titta hur veterinär vården i det landet ser ut och vad deras regler säger om råttor som sällskaps djur..

Jag tror att du kan ta kontakt med jordbruksverket angående dina frågor alternatvit ambassader dom kan säkert hänvisa dig vidare.

Laserknas
0

ok tackar. för jag ska eventuellt flytta till Irland men jag har inte bestämt mig för i så fall vill jag ju ha mig med råtterna eller är de för elakt isåfall stannar jag i sverige och letar jobb?

lindapluttanbusan
0

jag vet inte hur råttorna reagerar på att flyga osv. men om du ska stanna på irland ett bra tag så tycker jag att du ska ta med dej dom.. tänk bara på att flygbolag som ryan air  inte tillåter djur ombord på sina plan. så kolla det med respektive bolag. sen kan dom kräva vissa sortes transportburar. Ofta ska dom vara i hårtmatrial och inte mjuka väsk burar. Vet inte heller om du får ha djuren ombord i kabinen eller om dom ska stå i lastutrymmet. Men dubbel kolla att lastutrymmet har samma tryck som i kabinen annars så överlever dom inte.

Resan till irland är inte så lång, men tänk på att råttorna ska ha tillgång till vatten och mat under hela resan.

Sedan kommer råttorna förmodligen bli stressade av sjäva resan. så det vore bra om du såg till att bur fanns på plats när du kommer och att den är iordning gjord.

vissa bolag kommer rekommendera att du droger råttorna. detta skulle jag inte rekommendera. Djur som ska drogas ska vara i veterinär vård under hela tiden.

Sedan kan det vara bra att ta med viss djur medicin som antibiotika från sverige, eller se till att du kan kontakta en veterinär i sverige som känner till dina råttor som kan skriva ut och kanske skicka ner medicin. räkna inte med att det finns på irland. likadant med underlag i buren osv. Kolla upp det. vissa länder har inte samma saker som oss.

Vissa länder kan även ha vissa kemiklier i mat som inte är tillåtna i sverige. saker som börjar på E och följs av ett nummer. Om du är intresserad av att läsa om sådna produkter och hur mycket skit våran mat innehåller så läs boken " den hemliga kocken" av Mats Eric Nilsson

Laserknas
0

ok tackar så mycke. själv fallet ska jag se till att råtterna kommer ha de så bra de bara kan och jag ska först flyga ner dit jag ska bo och fixa huset och buren så de slipper inflyttnings perioden. jag vet inte vilket som är lugnas båt eller flyg??
Båt får man nog sitta med sina djur. då jag vet folk som brukar ta med sig hästar och de får de vara med.

lindapluttanbusan
0

jo men flyg kanske går fortast..

hus-musen
0

kolla upp det på tullverkets hemsida!!=)

Qui dormit, non peccat

Daydreams
0

Flyg är krångligt att få ta med sig råttorna på, de har ngn knäpp ide om att råttorna ska komma loss och gnaga sönder hela planet.

Men du har bara en råtta va? För då kanske du kan typ smuggla med den under kläderna, men ha sele på den. fast med två råttor skulle det nog vara svårt.

Kanske en idiotide, men klockan är mycket. Annars tror jag man kan läsa om vilka regler som gäller på Jordbruksverkets hemsida.

lindapluttanbusan
0

Ja jag kan tänka mig att det är som daydreams säger, att dom är rädda för skadorna råttorna kan orsaka om dom kommer ut.. Så om dom godkänner det så kan du ha dom i kabinen. Men tror nog att dom vill ha en egen transportbur som är godkänd osv. men prata med flygbolagen om det. dom brukar inte vara helt omöjliga.. men jag tror att du får välja bolag som t ex SAS, dom är dyrare än t ex Ryan air.. men ska man ha med sig råttorna så är det dom som gäller..

Daydreams
0

Nej, man får inte ha med sig råttor i kabinen på ngt bolag.

Laserknas
0

ok tackar så mycke för all hjälp

Ewepewe
0

råttorna snys väl i säkerhetskontrollen?

Babbett
0

Får man ta med djur till de brittiska öarna hur som hellst? Trodde det var lite som Island…att de skyddar sig mot sjukdomar på det viset sedan de har möjligheten som ö.

Man får väl ta in hundar från England utan karantän sedan de inte haft rabies tex!?

(eller är jag ute och cyklar nu?)

Laserknas
0

jo kanske man får.
japp kollat upp om man får ha med sig råtter till irland och de får man. men det som är problem är hur

lolaisdenied
0

mindre bra att smuggla med råttan på planet - kul om personen bredvid en är allergisk:S

TacoBelle
0

"vissa bolag kommer rekommendera att du droger råttorna. detta skulle jag inte rekommendera. Djur som ska drogas ska vara i veterinär vård under hela tiden. "

Finns det verkligen någon flygbolag som vill att man ska droga sina råttor?

lindapluttanbusan
0

# 15 har frågat sas en gång om att flyga med råtta. men dom sa att det gick bra om man drogade dom.. alternatvit hade dom i lastutrymmet.. men det skulle inte vara samma tryck där som i kabinen.. men hon påstod att djur klarar det.. vilket jag tror är bulls*it

wintermynta
0

Det enda flyg som tar råttor är **Finnair.
**Ska man åka med sas kan dom bygga en bur för 8000kr.

darkness
0

tjaa, om du ska t.e.x åka te afghandistan (usel staving) så tror jag inte att du får ata med dej en råtta, eftersom att  de är imo husdjur,  enligt min syrra som bor granne me en afghandistanare.. så för dom är råttor skade djur… men är inte 100% säker,, så det gller att veta lite om landet med olika djurarter tror jag

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Laserknas
0

jag ska till irland och där har jag kollat upp att där får man ta med sig råttor men måst kolla upp vilka bolag man kan fördas över till med råttan