Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 502 ggr
SweGizmo
0

Slagsmål med blodvite.

Nu, efter 40 min har det börjat lägga sej, men mina hanar rök ihop förut och alla blöder:( Aldrig att det har gått så här vilt till.. aldrig.. 

jag ska ta det från början…

Jag hade bestämt mej för att bada hanarna idag då alla typ stinker kiss och svansarna var gula osv. Så jag badar Zingo först, och sedan tar jag hans bror.. söta små lurvtussar. Pepsi och Zingo (nybadade som dem är) sitter på buren och tvättar sej, då kommer Dexter, (han är yngst, 8 mån. Zingo och Pepsi är 1 år) och när han får se dem så ANFALLER HAN!!!

Dem rök ihop som fan:s jag blev helt chockad.. tussar flög och jag försöker förbrilt att sära på dem. lyckas till slut få bort Dexter genom att slänga en handuk över honom och dra han där ifrån. Sedan ser jag att både Pepsi och Zingo blöder.. PÅ FLERA STÄLLEN.. Dexter fick också 2 sår…

Och hur jag än gjorde sedan så slogs dem:( Till slut rök till och med Pepsi och Zingo ihop, dock ingen blodvite mellan dem. 

Dexter går dessutom med rest ragg mot både pepsi och zingo, varpå dem blir förbannade och så blir det slaggsmål igen…

det tog som sagt 40 min för dem att lugna ner sej… nu sitter dem på var sitt ställe i buren. Zingo har mest sår av det jag lyckats se, 2 sår vid kinden, 1 på ryggen och 1 strax bakom frambenet… han har ont, det syns:( Men såren är inte speciellt stora så jag tror inte att man behöver åka till VET..

Svårt att förklara det hela men jag börjar fundera på om Dexter är den felande länken i flocken just nu, han har värkligen blivit kaxig:/

tror ni att det hjälper om jag kastrerar han? det är den sista utvägen jag kan tänka mej förutom avlivning.

Min blogg: SweGizmo.se

Daydreams
0

Dexter kände nog inte igen dom eftersom dom hade en annan lukt, därav hans agerande. Men det gör det ju inte ok. Jag tycker du ska sära på dom inatt och se till att hålla såren rena.

För framtiden kan ju kastrering hjälpa, men har dom fungerat bra ihop fram tills nu?

SweGizmo
0

ja, jag funderar på det också. Dessutom var dem som stora tussar direkt efter badet och Dexter kanske såg dem som 2 hot, men ändå. Såren är nog ganska rena redan eftersom dem hade badat precis innan:/ har bara baddat av blodet med vatten och bommul… kanske räcker?

Nej, Dexter har det senaste 1-2 mån blivit mer dominant. han försöker komma högre upp och axepterar inte riktigt att Zingo och pepsi är äldre. Det är så jag tycker det värkar. Men när han var mindre fungerade det hur bra som helst:/ 

Vet inte riktigt om jag ska sära på dem, är det inte bättre att låta dem "lära känna varandras lukt igen"?? Men om dem börjar bråka igen så särar jag på dem för inatt iaf. men jag TROR det är lungt nu.

Daydreams
0

Om du inte har sårtvätt, typ alsollösning hemma, tycker jag du ska tvätta såren med tvål och vatten. Dexter hade väl inte badat? Och klor är inte särskilt rena. Sen se till att dom är på rent underlag i buren. Dvs byt bottenmaterial.Råttor läker ju fort, men det är inte kul om dom hinner få in bakterier i såren.

silverorm
0

Tll råga på eländet ser han ju dåligt oxå…han blev nog rädd oxå skulle jag tro…men kastrering låter som en bra ide..!!

SweGizmo
0

Jo, Dexter är badad också, eftersom jag ville att han skulle lukta som dem andra…

Har torkat av hullplan och hängmattor osv. men eftersom jag glömde köpa bottenströ idag så får jag ta tidningar över eller inte byta alls:/ fast ifs bytte jag buren för bara ett par dagar sedan.. hmmm.. vad tycker du?

Daydreams
0

ta bort det bottenmaterial som finns och sätt in tidningar istället. Men oavsett bada så tvätta såren.

SweGizmo
0

Pepsi är konstig idag:s han står lixom på bakbenen och krafsar upp mot gallret, som om han försöker klättra men inte får grepp.. tog ut han och satte han på buren, då kunde han, så det kan ju inte vara "svaghet/förlamning"…

Babbett
0

Även fast han inte kände igen dom pga. att de var nybadade så är det inte normalt att attackera.

SweGizmo
0

#8 jag vet:/ och eftersom Dexter även innan vart lite småkaxig så vet jag också att det jag kan försöka med nu är kastrering.

så nu ska jag leta upp en bra smådjursvetrinär.

hus-musen
0

oj de lät knepigt de där.. han borde väl inte ha attackerat oavsett om de var nubadade eller inte?? inte så hårt att tussar flyger iaf.. du kansek skulle prova med kastrering som du tänkte..

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

Nu har det vart lungt ett par dagar, men letar fortfarande en VET som kan råttor och som inte kostar över 800 kr!! Blå stjärnan är skit dyrt:s

få runt GBG har råttvana… någon som vet någon bra VET?

Girlie
0

Husdjurshälsan ute i Högsbo har jag fått rekommenderat, dock har jag aldrig varit där. Bara hört att de är hyfsat billiga och verkligen anstränger sig för att ta reda på vad som är fel.

Smådjurskliniken kan vara behjälpliga om man redan vet ungefär vad som är fel och vilken medicin man ska ha men vid allvarligare problem är jag tveksam.

Smådjursakuten är tyvärr också ganska dyra. Har varit där i nödfall när alla andra veterinärkliniker har stängt.

Sen finns det en veterinärstation upp mot Backa på Hisingen som tydligen många djurskyddsorganisationer går till med sina djur. Dom ska också vara billigare än Blå Stjärna däremot har jag ingen aning om hur de är med just råttor.

SweGizmo
0

#12 tack:)

kan man bara söka på det där på google så det kommer upp nummer osv?;)

eller kanske hitta.se?